رفتن به مطلب

دانلود گزارش کار آزمایشگاه شیمی فیزیک


ارسال های توصیه شده

[h=2]تعیین نقطه ذوب[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تعریف نقطه ذوب :
نقطه ذوب یک ترکیب دمایی است ، که در آن جامد و مایع بدون تغییر درجه حرارت ، با هم در تعادل باشند . چنانچه در نقطه ذوب ، به مخلوط جامد و مایع حرارت داده شود ، دما بالا نمی رود ، تا اینکه تمام جامد به مایع تبدیل شود ( ذوب شود ) . اگر از چنین مخلوطی گرما گرفته شود ، دما پایین نمی آید مگر آنکه همه مایع به جامد تبدیل شود . تغییرات فاز با زمان و درجه حرارت برای یک ترکیب در شکل زیر نشان داده شده است :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دو ترکیب که نقطه ذوب یکسان داشته باشند ، احتمالاً یک ترکیب هستند . از این رو با اندازه گیری نقطه ذوب یک ترکیب خالص مجهول و مراجعه به کتب مرجع می توان ترکیب مجهول را شناسایی کرد . تغییرات فشار محیط بر روی نقطه ذوب ، تأثیر قابل ملاحظه ای ندارد ، زیرا مواد جامد دارای فشار بخار ناچیزی می باشند . ناخالصیهای فرار و غیر فرار ، سبب پایین آمدن دمای ذوب می شوند . لذا از این خصوصیت می توان برای تعیین خلوص مواد جامد معلوم ، استفاده کرد .

برای اندازه گیری نقطه ذوب به روش میکرو ، از لوله موئین و لوله تیل استفاده می شود .

لوله تیل وسیله ای ساده است که به سهولت قابل دسترسی است . لوله تیل به نحوی طراحی شده است ، که وقتی در آن روغن می ریزیم و لوله را گرم می کنیم ، در آن تبادل گرمایی صورت می گیرد ، به نحوی که توزیع دما در سراسر روغن داخل لوله یکنواخت باشد . در شکل زیر طرحی از لوله تیل را مشاهده می کنید :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

چنانچه لوله تیل در دسترس نباشد ، از یک بشر ۵۰ یا ۱۰۰ میلی لیتری نیز می توان به عنوان حمام روغن استفاده کرد . مایع مورد استفاده در حمام روغن باید دارای نقطه جوش بالا و ثابت باشد ، مانند ؛ گلیسرول ، پارافین مایع ، روغن سیلیکون و روغن پنبه دانه .
روش کار تعیین نقطه ذوب یک ترکیب :
آماده کردن نمونه برای اندازه گیری نقطه ذوب : مقدار کمی از ترکیب جامد را در هاون بسایید و به صورت پودر نرمی درآورید . سپس یک لوله موئین به طول حدود ۱۰ سانتیمتر بردارید و یک انتهای آن را با استفاده از شعله مسدود کرده و انتهای باز لوله را در توده نرم شده فروکنید ، تا مقداری از آن داخل لوله شود . سپس ته لوله را چندین بار آهسته روی میز بزنید ، تا تمام پودر در انتهای آن قرار گیرد . همچنین می توانید ، یک لوله شیشه ای را که ابتدا و انتهای آن باز است به طور عمودی روی میز قرار دهید و لوله موئین را از سمت انتهای بسته در آن رها کنید . لوله موئین را به کمک یک نخ یا کش به دماسنج متصل کنید ، به طوری که انتهای لوله موئین و بخش جیوه ای دماسنج هم تراز شوند . اکنون دماسنج و لوله موئین را به کمک پایه و گیره در داخل حمام روغن قرار دهید . ( شکل زیر )

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

حمام را به آهستگی با شعله چراغ بونزن گرم کنید ؛ توجه داشته باشید که در اندازه گیری نقطه ذوب معمولاً دو عدد را در نظر می گیریم ؛ یکی دمای ذوب شدن اولین ذرات و ظاهر شدن اولین قطرات مایع در میان بلورها و دیگری دمای ذوب شدن تمام توده بلور . فاصله این دو عدد که روی دماسنج مشخص می شود ، گستره یا دامنه نقطه ذوب (Melting Point Range) نام دارد . معمولاً تفاوت نقطه شروع و خاتمه ذوب یک ترکیب نباید از حدود ۲ الی ۳ درجه بیشتر باشد . وجود ناخالصی در یک ترکیب ، غالباً سبب کاهش نقطه ذوب می شود . از این رو ، نقطه ذوب یک ترکیب خالص نسبت به ناخالص ، دارای دامنه ذوب کمتری است .

 

 

 

منبع : مجله شیمی

لینک به دیدگاه

[h=2]اندازه گیری نقطه جوش به روش میکرو[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نام آزمایش :
اندازه گیری نقطه جوش به روش میکرو
هدف :
تعین نقطه جوش یک مایع توسط مایع دیگر با دمای جوش بالا
مقدمه :

 

مولکولهای مایع دائما حرکت می کنند. تعدادی از این مولکولها هنگامی که در سطح مایع هستند میتوانند به فضای بالای مایع بگریزند. مایعی را در ظرف بسته ای که هوایش تخلیه شده در نظر بگیرید. تعداد مولکولها در فاز گازی مایع افزایش می یابد تا سرعت ورود مجدد مولکولها به فاز مایع با سرعت گریزشان برابر شود، سرعت ورود مجدد متناسب با تعداد مولکولها در فاز گازی است. در این حال دیگر تغییر اساسی در دستگاه ملاحظه نمی شود و می گویند که سیستم در حال تعادل جنبشی است.
تئوری

 

نقطه جوش
یک مایع :
نقطه جوش یک مایع به صورت درجه حرارتی تعریف می‌شود که در آن فشار بخار مایع برابر با فشار بیرونی باشد. چنانچه فشار خارج ۷۶۰ میلیمتر جیوه باشد. یک مایع وقتی خواهد جوشید که فشار بخار آن برابر با این مقدار باشد. برای مثال آب وقتی از دمای ۱۰۰Cْ خواهد جوشید که فشار خارجی و فشار بخار آن برابر با ۷۶۰ مییلیمتر جیوه باشد. در فشار ۵۲۶ میلیمتر جیوه آب در Cْ ۹۰می‌جوشد و اگر فشار را به ۹٫۲ میلیمتر برسانیم نقطه جوش آب در ۱۰Cْ خواهد بود به این علت است که نقطه جوش آب در ارتفاعات کمتر از مناطق نزدیک به سطح دریا می‌باشد.
فشار بخار
مولکولهای یک مایع دارای انرژی جنبشی هستند و انرژی جنبشی مولکول معینی از یک مایع ضمن برخورد با سایر مولکولها دائما تغییر می‌کند. در یک لحظه معین تعدادی از مولکولها دارای انرژی نسبتا زیاد و تعدادی دارای انرژی نسبتا کمی هستند مولکولهایی که انرژی جنبشی آنها زیاد است می‌توانند بر نیروی جاذبه مولکولهای اطراف خود غلبه کرده و از سطح مایع فرار کرده و وارد فاز گاز می‌شوند. اگر مایع در حال تبخیر در یک ظرف سربسته‌ای محبوس باشد مولکولهای بخار نمی‌توانند از نزدیکی مایع دور شوند و تعدادی از مولکولهای بخار به فاز مایع بر می‌گردند سرانجام حالتی پیش می‌آید که در آن سرعت فرار مولکولها از فاز مایع به بخار (تبخیر) و سرعت برگشت مولکول از فاز بخار به مایع (میعان) برابر می‌شود. فشار بخاری که در دمای معین با مایع خود در حال تعادل است، فشار بخار نامیده می‌شود.
چگونگی جوشیدن یک مایع
وقتی که فشار بخار یک مایع با فشار جو برابر می شود، مایع شروع به جوشیدن می‌کند. در این دما ، بخار حاصل در داخل مایع سبب ایجاد حباب و غلیان خاص جوشش می‌شود. تشکیل حباب در دمای پایینتر از نقطه جوش غیر‌ ممکن است، زیرا فشار جو بر سطح مایع که بیش از فشار داخل آن است، مانع از تشکیل حباب می‌شود. دمای مایع در حال جوش تا هنگامی که تمام مایع بخار نشده است، ثابت می‌ماند در یک ظرف بدون درپوش حداکثر فشار بخاری که هر مایع می‌تواند داشته باشد برابر با فشار جو می‌باشد. فشار بخار هر مایع تنها از روی دما معین می‌شود. بنابراین اگر فشار بخار ثابت باشد دما نیز ثابت است. برای ثابت ماندن دمای یک مایع در حال جوش باید به آن گرما داده شود. زیرا در فرایند جوش مولکولهای با انرژی زیاد از مایع خارج می‌شوند. اگر سرعت افزایش گرما بیش از حداقل لازم برای ثابت نگهداشتن دمای مایع در حال جوش باشد، سرعت جوشش زیاد می‌شود ولی دمای مایع بالا نمی رود.
تاثیر فشار در نقطه جوش
نقطه جوش یک مایع با تغییر فشار خارجی تغییر می‌کند. نقطه جوش نرمال یک مایع ، دمایی است که در آن فشار بخار مایع برابر با یک اتمسفر باشد. نقطه جوش داده شده در کتابهای مرجع ، نقاط جوش نرمال می‌باشند. نقطه جوش یک مایع را می‌توان از منحنی فشار بخار آن بدست آورد و آن دمایی است که در آن فشار بخار مایع با فشار وارد بر سطح آن برابری می‌کند. نوسانات فشار جو در یک موقعیت جغرافیایی ، نقطه جوش آب را حداکثر تا ۲Cْ تغییر می‌دهد. ولی تغییر محل ممکن است باعث تغییرات بیشتر شود، متوسط فشاری که هواسنج در سطح دریا نشان می‌دهد یک اتمسفر ، ولی در ارتفاعات بالاتر کمتر از این مقدار است. مثلا در ارتفاع ۵۰۰۰ پایی از سطح دریا متوسط فشاری که فشارسنج نشان می‌دهد ۰٫۸۳۶atm است و نقطه جوش آب در این فشار ۹۵٫۱Cْ می‌باشد. مولکولها در فاز گازی به سرعت حرکت میکنند و دائما به دیواره ظرف بر می خورند و منجر به وارد کردن فشار به دیواره آن می شوند میزان این فشار در یک درجه حرارت معین را فشار بخار تعادل جسم مایع در آن درجه می نامند. این فشار بخار به درجه حرارت بستگی دارد. این بستگی به آسانی با تمایل گریز مولکولها از مایع قابل توجیه است. با ازدیاد درجه حرارت انرژی جنبشی متوسط مولکولها افزایش می یابد و فرار آنها به فاز گازی آسان میشود. سرعت ورود مجدد مولکولها نیز رو به افزایش می رود و به زودی در درجه حرارت بالاتر تعادل برقرار می شود. ولی در این حال تعداد مولکولها در فاز گازی از تعداد آنها در درجه حرارت پایین تر بیشتر است و در نتیجه فشار بخار زیادتر است. اکنون نمونه مایعی را در نظر بگیرید که در یک درجه حرارت معین در ظرف سر گشاده ای قرار دارد و مولکولهای فاز بخار در بالای مایع می توانند از محوطه ظرف خارج شوند. بخاری که در بالای این نمونه است از مولکولهای هوا و نمونه تشکیل شده است. طبق قانون فشارهای جزئی دالتون، فشار کل (خارجی) در بالای مایع برابر با فشارهای جزئی نمونه و هوا است:

هوا
P +
نمونه
P =
کل
P

فشار جزئی نمونه برابر با فشار بخار تعادل آن در درجه حرارت معین است. اگر درجه حرارت بالا رود (بدین ترتیب فشار بخار تعادل نمونه زیاد میشود)، تعداد مولکولهای نمونه در فضایی که در بالا و نزدیک مایع است افزایش می یابد و در نتیجه مقداری از هوا جابجا میشود. در درجه حرارت بالا فشار جزئی نمونه درصد بیشتری از فشار کل را تشکیل میدهد. با ازدیاد بیشتر درجه حرارت این عمل ادامه می یابد تا فشار بخار تعادل با فشار خارجی برابر شود و در این حال تمام هوا کاملا از ظرف خارج میشود. تبخیر بیشتر باعث جابجا شدن مولکولهای گازی نمونه خواهد شد. با توجه به این حقایق به این نتیجه میرسیم که فشار بخار تعادل یک نمونه یک حد نهایی دارد که به وسیله فشار خارجی معین میشود. در این حد سرعت تبخیر به مقدار زیادی افزایش می یابد (که با تشکیل حباب در مایع آشکار میشود) و این مرحله را عموما شروع جوشش می دانند. نقطه جوش یک مایع درجه حرارتی است که در آن فشار بخار مایع کاملا برابر با فشار خارجی شود. چون نقطه جوش مشاهده شده مستقیما به فشار خارجی بستگی دارد، از این جهت باید در گزارش نقطه جوش، فشار خارجی هم قید شود (مثلا نقطه جوش ۱۵۲ درجه سانتیگراد در فشار ۷۵۲ میلی متر جیوه). معمولا نقطه جوش استاندارد را در فشار آتمسفر (۷۶۰ mm Hg) تعیین میکنند. نقاط جوش برای شناسایی مایعات و برخی از جامداتی که در حرارت پایین ذوب میشوند، مفید هستند. جامداتی که در حرارت بالا ذوب میشوند معمولا آنقدر دیر میجوشند که نمیتوان به راحتی درجه جوش آنها را اندازه گرفت. دراندازه گیری نقطه جوش به روش میکرو به مشکلاتی از قبیل زیر پیش می آید : ۱- چون مقدار مایع اندک است در صورت افزایش ناگهانی گرمااحتمال بخار شدن آن زیاد است ویا این که نقطه جوش بدست آمده بیشتر از مقدار واقعی باشد ۲- اگر گرم کردن کافی نباشد در نزدیکی نقطه جوش در صورت گرما ممکن است مایع از لوله ی آزمایش وارد لوله مویین شود.زیرا در این لحظه فشار بخارمایع پایین تر از فشار هوا است.نقطه ی جوش بدست آمده در این روش به علت تجربه پایین آزمایش کننده وخطای چشم ، تقریبی،و غالبا کمتر از مقدار واقعی است

پایین آوردن نقطه جوش یک مایع
اگر نقطه جوش نرمال مایعی بالا باشد یا مایع در اثر گرما تجزیه شود، می‌توان با کاهش فشار آن را در دماهای پایین به جوش آورد از این روش برای تقطیر مایعات در خلا استفاده می‌شود. مثلا با کاهش فشار تا ۰٫۰۱۲۱atm می‌توان نقطه جوش ۱۰Cْ که بطور قابل ملاحظه‌ پایینتر از دمای معمولی است، رساند. با کاهش فشار می‌توان آب غیر ضروری بسیاری از فراورده های غذایی را خارج کرده و آنها را تغلیظ کرد. در این روش دمای فراورده مورد نظر به دمایی که ممکن است سبب تجزیه یا تغییر رنگ آن شود، نمی‌رسد[TABLE=class: cms_table_aligncenter, align: center]

[TR]

[TD=colspan: 3][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 3, align: center]
جدول تغییرات نقطه جوش آب و بنزن بر اثر تغییر فشار
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]نقطه جوش بنزن بر حسب Cْ[/TD]

[TD]نقطه جوش آب بر حسب Cْ[/TD]

[TD]فشار بر حسب mmHg[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]81.2[/TD]

[TD]100.7[/TD]

[TD]770[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]80.8[/TD]

[TD]100.4[/TD]

[TD]770[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]80.1[/TD]

[TD]100[/TD]

[TD]750[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]79.9[/TD]

[TD]99.6[/TD]

[TD]750[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]79.5[/TD]

[TD]99.3[/TD]

[TD]750[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]71.2[/TD]

[TD]92.8[/TD]

[TD]584[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

مخلوطهایی با نقطه جوش ثابت یا آزئوتروپ
بسیاری از مخلوطهای دوتایی ترکیبات آلی تشکیل مخلوطهایی با نقطه جوش ثابت می‌دهند. گاهی سه سازنده در چنین مخلوطی وجود دارند. یعنی آنها مخلوطهایی با نقطه جوش مینیمم هستند اما استثناهایی هم وجود دارد (مخلوط آزئوتروپ آب و اسید فرمیک که نقطه جوش مخلوط بالاتر از نقطه جوش هر یک از اجزا به تنهایی است. چنانچه مخلوط اولیه A+B نسبت به جزء A غنی‌تر باشد در اثر تقطیر جز به جز ابتدا مخلوط بر اثر تقطیر با نقطه جوش ثابت و با ترکیب درصد M جدا می‌شود. وقتی همه B به این طریق جدا شد، پس از آن باقیمانده A خواهد بود که با ادامه تقطیر به صورت خالص بدست می‌آید. از این روش برای تخلیص انواع مایعات استفاده می‌شود.[TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD=colspan: 4][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4]

جدول نمونه‌ای از مخلوطهای آزئوتروپ

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]نام ترکیب[/TD]

[TD]نقطه جوش هر ترکیب[/TD]

[TD]نقطه جوش مخلوط[/TD]

[TD]درصد وزنی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]ایزوپروپیل

آب[/TD]

[TD]۸۲٫۳

۱۰۰[/TD]

[TD]۸۰٫۴[/TD]

[TD]۸۷٫۴

۱۲٫۶[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]اتیل الکل

تتراکلرید کربن[/TD]

[TD]۷۸٫۳

۷۶٫۵[/TD]

[TD]۶۵[/TD]

[TD]۲۰

۸۰[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]اسید فرمیک

آب[/TD]

[TD]۱۰۰٫۸

۱۰۰[/TD]

[TD]۱۰۷٫۳[/TD]

[TD]۲۲٫۶

۷۷٫۴[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 4][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

مقدمه ای بر اتانول :
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اتانول یا الکل اتیلیک یا اتیل الکل با فرمول C
۲
H
۵
OH ترکیب شیمیائی با بوی خاص و آتشگیری است که در نوشیدنی‌های الکلی وجود دارد. این الکل همان ماده‌ای است که خاصیت مست کنندگی دارد و در نوشیدنی‌های الکلی با درصد‌های مختلف پیدا می‌شود. علاوه بر این در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارند. این کاربردها در عطرها و ادکلن‌ها و همچنین در وانیل و همچنین به عنوان سوخت در برخی ماشین‌های جدید می‌باشد. برای استفاده از این الکل در صنایع عطر سازی استفاده می‌کنند. مخمر آبجو ، قارچی است که با جوانه‌زدن تکثیر می‌شود، اگر این قارچ در مجاور یک ماده قندی تخمیر شود، موادی از خود خارج می‌کند که خاصیت آنزیمی داشته و موجب دگرگونی قند می‌شود. در بین قندها ، گلوکز به فرمول C
۶
H
۱۲
O
۶
است که در انگور وجود دارد که پس از تخمیر باعث ایجاد الکل می‌شود.
دمای جوش

در میان هیدروکربنها به نظر می‌رسد که عوامل تعیین کننده دمای جوش ، عمدتا وزن مولکولی و شکل مولکولی باشند؛ این چیزی است که از مولکولهایی که عمدتا با نیروهای واندروالسی در کنار یکدیگرند، انتظار می‌رود. در الکلها نیز با افزایش تعداد کربن ، دمای جوش بالا می‌رود و با شاخه‌دار شدن زنجیر ، دمای جوش پایین می‌آید. اما نکته غیر عادی ، در مورد الکلها این است که آنها در دمایی بالا به جوش می‌آیند.

این دماهای جوش ، بسیار بالاتر از دمای جوش هیدروکربنها با وزن مولکولی یکسان است و حتی از دمای جوش بسیاری ترکیبها با قطبیت قابل ملاحظه بالاتر است. چگونه این پدیده را تبیین می‌کنیم؟ بدیهی است پاسخ این است که الکلها ، همانند آب ، مایع‌های بهم پیوسته هستند. دمای جوش بالای آنها به علت نیاز به انرژی بیشتر برای شکستن پیوندهای هیدروژنی است که مولکولها را در کنار یکدیگر نگه داشته‌اند. اگر چه اترها و آلدئیدها هم اکسیژن دارند، اما هیدروژن در آنها فقط با کربن پیوند دارد ، این نوع هیدروکربنها آنقدر مثبت نیستند که بتوانند با اکسیژن ، پیوند قابل ملاحظه ای ایجاد کنند.

 

 

منبع : مجله شیمی

لینک به دیدگاه

[h=2]رنگ شعله عناصر[/h]

با آزمون رنگ شعله می توان فلز موجود در نمک ها را شناسایی کرد. برای انجام این آزمایش روشهای متفاوتی وجود دارد. هم می توان نمک مورد نظر را مستقیما روی شعله گرفت و هم اینکه محلولی از آن نمک را بکار برد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در حالت اول بهتر است از چیزی شبیه به نمکدان استفاده کنیم تا نمک مورد آزمایش مستقیما روی شعله پاشیده شود اما اگر از سیم نیکروم یا اسپاتول استفاده می کنید بهتر است قبل از هر آزمایش آن را درون محلول اسید هیدروکلریک ببرید تا تمیز شود. همچنین در صورت استفاده از محلول این نمک ها، کافیست به وسیله یک انبرک تکه کوچکی پنبه را به محلول آغشته کرده و روی شعله بگیریم. تجربه نشان داده که پاشیدن پودر نمک روی شعله بهتر جواب می دهد. بعد از انجام آزمایش باید رنگ مشاهده شده را با منابع معتبر مقایسه کرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[TABLE=class: cms_table, width: 394]

[TR]

[TH=align: center]Symbol[/TH]

[TH=align: center]Name[/TH]

[TH=align: center]Color[/TH]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center]
As
[/TD]

[TD=align: center]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(آبی)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
B
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(سبز درخشان)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Ba
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(سبز روشن)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Ca
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سرخ آجری)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Cs
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
Pale
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(بنفش کمرنگ)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Cu(I)
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(I)[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(آبی)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Cu(II)
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(II) (non-
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(سبز)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Cu(II)
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(II) (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(سبز مایل به آبی )[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Fe
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(طلایی)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
In
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(آبی)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
K
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(بنفش)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Li
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(قرمز لاکی )[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Mg
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(سفید درخشان)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Mn(II)
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(II)[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(سبز مایل به زرد )[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Mo
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(سبز مایل به زرد)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Na
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(زرد پر رنگ)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
P
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(سبز- آبی کمرنگ )[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Pb
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
/
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Rb
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Sb
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Se
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(آبی مایل به نیلی )[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Sr
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(قرمز سیر)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Te
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Tl
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]
Zn
[/TD]

[TD]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=align: right]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

 

 

منبع : مجله شیمی

لینک به دیدگاه

سری کامل گزارشکار آز شیمی فیزیک همراه تئوری، روش کار و محاسبات و نمودار:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

گزارشکار آزمايش گرماي واكنش اسيد و باز به روش كالريمتري

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

روش محاسبه ترکیب نهایی محلولهای سه جزئی به روش ترسیم مثلث

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

سیستمهای سه جزئی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تابعیت حلالیت از درجه حرارت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

دیاگرام فازی سیستمهای سه جزئی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

گرماي نهان تبخير (تعيين گرماي نهان تبخير آب)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تعيين ثابت ژول

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

دماسنج گازي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

گزارش كار ويسكوزيته مايعات (ويسكوزيته آب و كلرفرم)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

عنوان آزمایش: بررسی اثر دما بر واکنش بین اسید سولفوریک و تیوسولفات سدیم

 

سرعت یک واکنش ، روند تبدیل مواد واکنش دهنده به محصول در مدت زمان معینی را نشان می‌دهد. سرعت واکنشها یکی از مهمترین بحثها در سینیتیک شیمیایی است. شیمیدانها همیشه دنبال راهی هستند که سرعت واکنش مفید را بالا ببرند تا مثلا در زمان کوتاه بازده بالایی داشته باشند و یا در پی راهی برای کاهش سرعت یا متوقف ساختن برخی واکنشهای مضر هستند. بعنوان مثال رنگ کردن سطح یک وسیله آهنی روشی برای متوقف ساختن و یا کم کردن سرعت زنگ زدگی و جلوگیری از ایجاد اکسید آهن است.

 

تهیه کننده: رضا حسین بیکی

 

دانلود گزارش کار

 

منبع: chemistrylab.blogfa.com

لینک به دیدگاه

عنوان آزمایش: بررسی اثر غلظت بر سرعت واکنش

 

سینتیک شیمیایی: سینتیک شیمیایی یا سینتیک واکنش شاخه‌ای از علم است که به مطالعه‌ی سرعت فرایندهای شیمیایی و عوامل موثر بر آنها می‌پردازد.

سرعت واکنش: عبارت از تغییر غلظت هر یک از مواد اولیه یا مواد حاصل نسبت به زمان انجام واکنش است.

 

تهیه کننده: رضا حسین بیکی

 

دانلود گزارش کار

 

منبع: chemistrylab.blogfa.com

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

عنوان آزمایش: بررسی ایزوترم جذب سطحی اسید استیک بر روی کربن فعال

 

جذب سطحی: در عملیات جذب سطحی انتقال یک جزء از فاز گاز یا مایع به سطح جامد صورت می گیرد. از کاربرد های این فرایند می توان به رنگبری شربت قند و تصفیه روغن های صنعتی یا خوراکی و حذف مواد آلاینده از هوا یا مخلوط گازهای دیگر اشاره کرد.

 

واژه جذب سطحی برای تشریح این حقیقت بکار می رود که غلظت مولکول های جذب شده در سطح تماس جامد بیشتر از فاز گاز یا محلول است. جذب روی یک سطح جامد به علت نیروی جاذبه اتم ها یا مولکول ها در سطح آن جامد است. در عمل جذب سطحی نیروهای مختلفی اعم از فیزیکی و شیمیایی مؤثرند و مقدار آن بستگی به طبیعت ماده جذب شده و جسم جاذب دارد و به این دلیل می توان مثلا ماده ای را که در یک مخلوط وجود دارد جدا نمود.

 

تهیه کننده: رضا حسین بیکی

 

دانلود گزارش کار

 

منبع: chemistrylab.blogfa.com

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...