رفتن به مطلب

راهنمای انتخاب و مصرف گریــــــــــــــــس


ارسال های توصیه شده

به نام خدا

راهنمای انتخاب و مصرف گریــــــــــــــــس

شرکت نفت بهران به عنوان بزرگترین تولیدکننده روغنهای روانکار صنعتی در ایران،افتخار دارد که در راستای اهداف خود کفائی کشور با سیاستی پویا همگام با آخرین تحولات علمی و صنعتی در مشارکتی موثر،تولید انواع گیربکس را به مجموعه فراورده های نفتی خود از جمله روانکارهای صنعتی،روغنهای موتور،موم های پارافینی،ضدیخ،روغنهای فرایند لاستیک و..... افزوده است و آمادگی کامل دارد تا تنوع محصولات خود را مطابق با نیاز ماشین آلات و سطوح کیفیت و استانداردهای ملی وبین المللی،گسترش داده و به میزان مورد نظر تولید و عرضه نماید.

گریس مخلوطی ژلاتینی است که از یک سیال روانکار (روغن) و یک ماده قوام دهنده یا غلیظ کننده(Thickener) و مواد افزدنی خاص ساخته می شود مشخصات و کیفیت گیربکس به نوع و مقدار ماده غلیظ کننده،مواد افزودنی،مشخصات روغن پایه و همچنین فرآیند تولید آن بستگی دارد.ماده غلیظ کننده مهم ترین عامل پایداری در برابر آب پایداری در شرایط دمای بالا و حفظ کیفیت در مدت زمان مصرف و در هنگام انبارداری گریس است.

گریس ها مشابه روغن ها ،برای به حداقل رساندن اصکاک و سایش بین سطوح متحرک،کاربرد دارند. در مواردی که روانساز باید به عنوان مانعی برای جلوگیری از ورود ذرات خارجی عمل کند،و یا موقعیت حرکت بین دو سطح به گونه ای است که نیاز به روانساز نیمه جامد وجود دارد،باید از گریس استفاده شود.بعلاوه از بعد عملیاتی،روانکاری با گریس عموما روانکاری در اکثر دستگاه های صنعتی و خودروها است.انجمن ملی گریس های روانکار (NLGI)،گریس را این گونه که از پراکنده کردن ماده سفت کننده در روغن پایه به دست می آید و در اکثر موارد به منظور ایجاد و تقویت بعضی از خواص،به آن مواد افزودنی می افزایند.به لحاظ تاریخی گریس های اولیه در مصر باستان در حدود 1400 سال قبل از میلاد مسیح از مخلوط کردن روغن زیتون و آهک ساخته شدند. از این محصول در آن زمان برای روانکاری محور چرخ های ارابه های چوبی سود می بردند.

نخستین گریس ها (به معنای امروز آن) در آغاز انقلاب صنعتی در اروپا در سال 1872 با ساخت گریس سدیم به بازار مصرف عرضه گردیدند.امروزه با پیشرفت صنعت ،گریس های متنوع با کارائی هایی متفاوت تولید می شوند .به عنوان نمونه می توان از گریس هایی که در ساختار آنها از فلزات استفاده می شود و تا دمای 1100 درجه سانتیگراد کارائی دارند ،نام برد.

در مقایسه گریس ها با روغن های روانکار مشخص می شود که هر کدام از این دو نوع روان کننده به لحاظ ساختار ویژه خود،دارای کاربرهایی خاص هستند.

- مهم تری ویژگی گریس ها توانایی استفاده از آنها به عنوان روانکار مناسب در نقاط غیرقابل دسترس دستگاه های صنعتی است. از طرفی ماشین آلاتی که درآنها از گریس استفاده می شود،طراحی ساده تر و در نتیجه نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند.همچنین از گریس ها می توان در آب بندی دستگاه ها سود برد.

- در مقابل این مزایا،گریس ها توانائی انتقل حرارت و خارج نمودن آلودگی از دستگاه را ندارند و این مسئله به ساختار ژله ای شکل گریس ها بر می گردد. همان گونه که گفته شد مواد تشکیل دهنده گریس ها شامل روغن پایه ،ماده سفت کننده و مواد افزودنی است.

در حقیقت ماده سفت کننده نقش حامل روغن را به عهده دارد و عمل روانکاریرا فقط روغن انجام می دهد،پس فرق اصلی گریس ها با روغن ها در وجود ماده سفت کننده است.

لینک به دیدگاه

گریس ها را بر اساس نوع روغن پایه (معدنی،سنتتیک،گیاهی)و نوع مادهسفت کننده (صابون فلزی،پلیمرها،مواد معدنی)،دسته بندی می نمایند.از نظ قوام و سفتی ،گریس ها نیز مانند روغن ها با درجاتی مشخص میشوند.این درجات به درجات NLGI یانفوذپذیری معروف هستند و با اعدادی از سه به صفر (000) تا 6 دسته بندی می شوند.سفتترین گریس ها با درجهNLGI 6 وروانترین آنها با NLGI000براساس آزمایش نفوذپذیری گریس کارکرده،مشخص می شوند.به طورعمومی در انتخاب گریس باید به موارد زیر توجه نمود:نوع ،ساخت و دمای عملیات ماشین آلات و میزان رطوبت محیطتغییرات درجات حرارتقابلیت ممانعت از زنگ زدگی و خوردگی قطعات ماشین آلاتعمر مفید گریس و شرایط گریس کاری مجددمزایای روانکاری با گریسدر مقایسه با روغن های روان کننده عبارتند از :قابلیت ماندگاری در محل روانکاریسهولت مصرف و کاهش دفعات روانکاریکامل تر شدن آب بندی دستگاه ها،کاهش نشتی و چک کردن روانکار بهینهسازی چسبندگی روانکار به قطعات در شرایط دما و فشار بالا سادگی طراحی سیستم هایروانکاریمعایب روانکاری با گریسدر مقایسه با روغن های روانساز عبارتند از:قابلیت خنندگی کمعدم قابلیت نفوذ به قطعات ریز و مجاری دستگاه هانیاز به نیروی کار (کارگر) بیشتر برای روانکاریعدم سهولت بسته بندی و انبارداریعدم قابلیت پاک کنندگی و دور نمودن آلودگی ها از سطوح قطعات متحرکدرجه بندی گریس هادرجه بندی گریس ها بر مبنای قوام آنها از جانب انستیتوی ملی گریس هایروانکار (NationalLubricating Grease Institute) انجاممی شود که این درجه بندی با مخفف عبارت فوق (NLGI) بعلاوهارقام خاصی (از سه صفر 000 تا 6) که میزان قوام گریس است بیان می گردد.درجه بندی (ASTM D217,D 2665,DIN 51818) بهشرح زیر تعیین می شود:جدول درجه بندی گریس به روش NLGI

لینک به دیدگاه

[TABLE=align: right]

[TR]

[TD]درجهNLGI

DIN51818[/TD]

[TD]کاربرد[/TD]

[TD]ساختار (حالت فیزیکی)[/TD]

[TD]نفوذ پس از کار

ISO 2137 (0/1mm)[/TD]

[TD]نحوه استفاده[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]000

00

0[/TD]

[TD]روانکاری چرخ دنده ها[/TD]

[TD]مایع

تقریبا مایع

بی نهایت نرم[/TD]

[TD]475...445

430...400

385...355[/TD]

[TD]به کمک سیستم پمپ کننده مرکزی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]1

2[/TD]

[TD]روانکاری یاتاقان ها[/TD]

[TD]خیلی نرم

نرم[/TD]

[TD]340...310

295...265[/TD]

[TD]به کمک تلمبه گریس یا پمپ کننده مرکزی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]3[/TD]

[TD]روانکاری یاتاقان ها[/TD]

[TD]متوسط[/TD]

[TD]250...220[/TD]

[TD]به کمک تلمبه گریس[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]4[/TD]

[TD]آب بندی دستگاه ها[/TD]

[TD]سفت[/TD]

[TD]205...175[/TD]

[TD]به کمک تلمبه گریس[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]5

6[/TD]

[TD]آب بندی دستگاه ها[/TD]

[TD]خیلی سفت

بی نهایت سفت[/TD]

[TD]160...130

115...85[/TD]

[TD]مستقیما به صورت جامد[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

طبقه بندی گریس به روش ایزو ISO 6743-9

[TABLE=align: right]

[TR]

[TD]درجه

NLGI[/TD]

[TD]نشانه چهارم کارایی در شرائط[/TD]

[TD=colspan: 3]رفتار در حضور آب[/TD]

[TD=colspan: 4]درجه حرارت های عملیاتی[/TD]

[TD]حرف اصلی[/TD]

[TD]حرف اصلی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]000

00

0

1

2

3

4

5

6[/TD]

[TD]A

گریس های بدون مواد افزودنی

گریس های دارای مواد افزودنی[/TD]

[TD]نشانه سوم[/TD]

[TD]محافظت در برابر زنگ زدگی[/TD]

[TD]شرایط محیط[/TD]

[TD]حداکثر دما[/TD]

[TD]نشانه دوم[/TD]

[TD]حداقل دما[/TD]

[TD]نشانه اول[/TD]

[TD]نشانه گریس ها[/TD]

[TD]نشانه روانکار[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]A

B

C

D

E

F

G

H

I[/TD]

[TD]L

M

H

L

M

H

L

M

H[/TD]

[TD]L

L

L

M

M

M

H

H

H[/TD]

[TD]60

90

120

140

160

180

180

[TD]A

B

C

D

E

F

G[/TD]

[TD]0

20-

30-

40-

40-

[TD]A

B

C

D

E[/TD]

[TD]X[/TD]

[TD]L[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]2[/TD]

[TD]B[/TD]

[TD]F[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD]C[/TD]

[TD][/TD]

[TD]B[/TD]

[TD]X[/TD]

[TD]مثال[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

[TABLE=align: right]

[TR]

[TD]* شرایط محیط

محیط خشک=L

محیط مربوط=M

محیط کاملا خیس=H

(پاشیده شدن آب به سیستم)[/TD]

[TD]**محافظت در برابر زنگ زدگی:

هیچگونه محافظت=L

محافظت در برابر آب مقطر=M

محافظت در برابر آب نمک (دریا)=H[/TD]

[TD]*** نشانه سوم:

مجموع خواص فاکتور شرایط محیط و فاکتور محافظت در برابر زنگ زدگی در فرآورده که بسته به کیفیت محصول از تا Iدسته بندی می شود.[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...