رفتن به مطلب

رنگی برای کاهش تصادفات


ارسال های توصیه شده

بسیاری از تصادفات درون شهری و یا بیرون شهری در فواصل زمانی غروب خورشید و یا طلوع آن صورت می گیرند. علت اصلی آنها نیز تاریکی هوا و ناکارآمدی سیستم های روشنایی جاده است. از میان راهکارهای پیشنهادی برای کاهش این خطرات، توجه به رنگ خودروها موضوعی است که بطور جدی مورد توجه محققان قرار گرفته است. به همین منظور تحقیقات وسیعی در دانشگاه اکلند نیوزلند روی بیش از 1000 خودرو انجام شده است. نتایج این تحقیقات نشان می دهد رانندگی با خودروهای نقره ای رنگ، احتمال تصادف و خطر را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

بر این اساس خودردهای نقره ای رنگ، 50 درصد کمتر از خودردهای سفید رنگ دچار تصادف می شوند. این در حالی است که خودروهای سفید، زرد، خاکستری، قرمز و آبی احتمال تصادف یکسانی دارند و خودروهای سیاه، قهوه ای یا سبز دو برابر سایر رنگها دچار حادثه می شوند. خانم شوفدنس سرپرست این تیم در خصوص دلیل اصلی تفاوت بین رنگهای وسیله نقلیه و ایمنی آنها می گوید: با وجود آمار قابل ملاحظه در این تحقیق، ما هنوز نمی دانیم چرا خودروهای نقره ای ایمن تر هستند. البته این احتمال وجود دارد که ترکیب خاص این رنگ با نورهای محیطی و انعکاس خوب آن باعث این تفاوت شده باشند.

دمر فیست از انجمن سلطنتی بریتانیا معتقد است بسیاری از مردم دنیا در حال حاضر ترجیح می دهند وسایلی را خریداری کنند که مطابق با مد روز باشد و البته رنگ خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما اگر رنگ خاصی برای وسایل نقلیه باعث ایمن تر شدن و آسان تر دیده شدن در همه شرایط موجود در جاده شود و به این وسیله بتوان از وقوع حوادث ناگواری جلوگیری کرد، مطمئناً باید تولید خودرو با این رنگ مورد توجه قرار گیرد.

در این مطالعه خانم شوفدنس و همکارانش علاوه بر رنگ، به ابعاد، طول عمر، جنس خودرو و حتی طبقات اجنماعی و اقتصادی رانندگان توجه کرده اند اما معتقدند برای تکمیل و اطمینان بیشتر از یافته ها بهتر است عوامل دیگری همچون نگرش مردم به رنگهای مختلف، مدت زمان رانندگی، پس زمینه محیطی و ... نیز توجه داشت.

لازم به ذکر است که بر اساس اطلاعات حاصل از گزارشات تصادفات جاده ای در منطقه اکلند نیوزلند که بین سالهای 1998 تا 1999 جمع آوری شده اند، خودروهای نقره ای رنگ علاوه بر ایمنی بیشتر، بعد از ماشین های سفید، آبی و قرمز سرعت متوسط بیشتری دارند.

منبع: Sciencenews

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...