رفتن به مطلب

مساجد و عبادتگاه ها


mani24

ارسال های توصیه شده

مسجد زاهر مالزی؛ یکی از ده مسجد زیبای جهان با گنبدهای سیاهخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد زاهر در ایالت کداح مالزی و در شهر الورستار پایتخت ایالت کداح است که در ابتدای قرن بیستم ساخته شد و جدا از معماری شاخص خود به محل برگزاری مراسم سالانه مسابقات قرائت قرآن مالزی نیز شهرت یافته است.این مسجد یکی از معروفترین و متمایزترین شاخصه های معماری ایالت کداح است. مسجد کداح را با مناره های با شکوه و گنبدهای سیاه رنگش، نمونه زیبای معماری مالایی- اسلامی می دانند.

640107_orig.jpg

 

مسجد زاهر مالزی در سال 1912 در محل جنگجویان ایالت کداح ساخته شد که درحال دفاع از این ایالت در مقابل ساکنان صیام در سال 1821 از دنیا رفتند.

640102_orig.jpg

معماری این مسجد از مسجد عزیزی در شمال سوماترا الهام گرفته شده است. این مسجد با پنج گنبد اصلی بزرگ به نشانه پنج رکن اصلی اسلام ساخته شده است. گنبد اصلی این مسجد در بخش شمال شرقی ساختمان این مسجد قرار داد.

640106_orig.jpg

مسجد زاهر مالزی به طور رسمی روز 15 اکتبر سال 1915 توسط سلطان عبدالحمید حلیم شاه بیست و پنجمین سلطان ایالت کداح افتتاح شد. در نزدیکی این مسجد یک دادگاه و یک مدرسه پیش دبستانی برای کودکان زیر 6 سال واقع شده است.

640104_orig.jpg

این مسجددر فضایی به مساحت 11 هزار متر مربع ساخته شده است.

640105_orig.jpg

شبستان اصلی آن 62 متر در 62 متر مساحت داشته و ایوانی به ارتفاع 4/2 متر دارد. این مسجد از 4 بخش ویژه مؤذن ها برخوردار است و هر بخش آن به واسطه یک گنبد پوشانده شده است.

640103_orig.jpg

این مسجد یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مساجد مالزی است و سالانه مراسم مسابقات قرائت قرآن مالزی در آن برگزار می شود.

640101_orig.jpg

از مسجد زاهر به عنوان یکی از 10 مسجد زیبای جهان نام برده شده است.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

[h=2]مسجد شصت گنبد بنگلادش؛ تأثیرگذارترین بنای شبه قاره هند با 81 گنبد[/h]

مسجد شصت گنبد بنگلادش؛ تأثیرگذارترین بنای شبه قاره هند با 81 گنبدخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد شصت گنبد بزرگترین مسجد تاریخی بنگلادش و یکی از تأثیرگذارترین بناهای معماری در شبه قاره هند است که توسط خان جهان علی در قرن پانزدهم ساخته شد.روی این مسجد 77 نیم گنبد در هفت ردیف یازده تائی و یک گنبد در هر گوشه قرار گرفته است که رقم واقعی گنبدها را به 81 گنبد می‌رساند. چهار گنبدی که در هرگوشه قرار گرفته دو نیمه در هر بخش مسجد به وجود آورده است. تمام گنبدهای این مسجد از داخل تزئین شده و نمای طاقداری به فضای داخلی داده‌اند.

625397_orig.jpg

مسجد شصت گنبد دارای دیوارهایی است که ضخامت آن غیر معمول است که پوشیده با آجر به سبک معماری سلسله تغلق ساخته شده است.

در چهارگوشه این مسجد چهار برج مدور قرار گرفته است، این برجها به سمت بالا که می روند باریک‌تر می‌شود و اتاقکی در آخرین طبقه آنها قرار گرفته است. اتاق بالایی دو برج غربی دارای چهار پنجره است، درحالی که اتاقهای برجهای شرقی دو پنجره دارند. ارتفاع اتاقهای دو برج شرقی اندکی کمتر از اتاقهای برجهای غربی است. هر دو برج غربی دارای پلکان مدور است.

625394_orig.jpg

فضای داخلی این مسجد به واسطه ستوندهای بلند و باریک به راهروها و فواصل بین ستون تقسیم شده است. فضای داخلی مسجد شصت ستون دارد که در 10 ردیف 6 ستون قرار گرفته است. تمام ستون در دوره مرمت مسجد مورد مرمت قرار گرفته اند و پوشش خارجی آنها تغییر کرده است. تنها یک ستون بدون پوشش مانده که یک سنگ سیاه را به نمایش گذاشته است.

625395_orig.jpg

در اسناد بریتانیایی آمده است که این ستونها با استفاده از دو یه سه سنگ حکاکی شده ساخته شده است که با یک سیستم خاص بسیار محکم درکنار یکدیگر قرار گرفته اند. مسجد شصت گنبد بنگلادش عمدتا با آجر و سفال آراسته شده است. مساحت این مسجد 60 در 40 متر است و سبک معماری آن به شدت تداعی کننده مساجد دوران پیش از مغول بنگال است.

625396_orig.jpg

دیوار غربی مسجد دارای محرابهایی با 10 طاق است. محراب مرکزی به طور کامل از سنگهای سیاه ساخته شده است و بیشتر نقش و نگارهای تزئینی آن از بین رفته است اما بیشتر آن در شرایط رو به زوال حفظ شده است. 9 محراب دیگر کاملا از آجر ساخته شده و برآمدگی در نمای خارجی آنها مشخص است. اگرچه اکثر تزئینات آن از بین رفته است اما مقدار اندکی از آن باقی مانده است. نقش و نگارها مثل محراب اصلی هستند اما چینش آنها در هر محراب متفاوت است.

625393_orig.jpg

در رابطه با علت نامگذاری این مسجد سه نظریه مختلف وجوددارد. این مسجد 60 مناره ندارد اما نام آن شصیت مناره است. نخستین نظریه اظهار می‌دارد که نام اصلی این مسجد سقف گنبد بوده است که بعد به شصت گنبد تغییر نام داده است. نظریه دوم اظهار می دارد که نام شصت گنبد تحریف شده نام اصلی هفت گنبد است. شاید محتمل ترین نظریه این باشد که شصت گنبد ستون باشد، چرا که تعداد کل ستونهای این مسجد به 60 ستون می رسد.

625392_orig.jpg

این مسجد در حال حاضر در فهرست میراث جهانی یونسکو

  • Like 2
لینک به دیدگاه

[h=2]مسجد مرکزی پاتانی؛ زیباترین مسجد تایلند[/h]

مسجد مرکزی پاتانی؛ زیباترین مسجد تایلند
خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد مرکزی استان پاتانی در جنوب تایلند زیباترین و بزرگترین مسجد این کشور توصیف شده است.مسجد مرکزی پاتانی مرکز برگزاری مراسم دینی است که از سوی شهروندان مسلمان جنوب تایلند اجرا می شود.

584374_orig.jpg

معماری اسلامی این مسجد شباهتهای خاصی به تاج محل درهندوستان دارد.

584377_orig.jpg

این مسجد دارای یک گنبد بزرگ در مرکز بوده و چهار گنبد کوچک اطراف آن قرار گرفته است. مسجد شهر پاتانی داری دو مناره بلند است.

584376_orig.jpg

فضای داخلی این مسجد از یک سالن بزرگ و دو راهرو جانبی تشکیل شده است.

584373_orig.jpg

کارساخت این مسجد در سال 1954 آغاز شد و ساخت آن 9 سال به طول انجامید و سرانجام در سوم ماه می سال 1963 افتتاح شد.

584379_orig.jpg

در بسیاری راهنماهای گردشگری تایلند دیدار از این مسجد به گردشگران توصیه شده است تا آنها فرصت دیدن از زیبایی این بنا را از دست ندهند.

584378_orig.jpg

استان پاتانی یکی از استانهای کشور تایلند است. مساحت آن 1940 کیلومترمربع و جمعیت این استان در سال 2000 بالغ بر 595 هزار نفر برآورد شده است.

584375_orig.jpg

استان پاتانی از نظر تقسیمات کشوری بخشی از ناحیه جنوب تایلند به حساب می آید. این استان یکی از چهار استان تایلند با بیشترین جمعیت مسلمان است به طوری که 88 درصد جمعیت آن را مسلمانان مالایی تشکیل داده اند.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

[h=2]مسجد فیصل پاکستان؛ بزرگترین مسجد بدون گنبد جنوب آسیا[/h]

مسجد فیصل پاکستان؛ بزرگترین مسجد بدون گنبد جنوب آسیاخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد فیصل در شهر اسلام آباد پاکستان بزرگترین مسجد این کشور و حتی منطقه جنوب آسیا بوده و حتی در میان بزرگترین مساجد جهان جای گرفته است.این مسجد بین سالهای 1986 تا 1993 زمانی که مسجد حسن دوم در کازابلانکا مراکش و مسجد الحرام مکه و مسجد النبی مدینه تکمیل نشده بود بزرگترین مسجد جهان به شمال می رفت و در سال 1990 چهارمین مسجد بزرگ جهان بود.

606370_orig.jpg

مسجد فیصل در پاکستان به مسجد ملی تعبیر می شود که 5 هزار متر مربع است .

606371_orig.jpg

ارتفاع هرکدام از مناره های این مسجد به 80 متر می رسد که بلندترین مناره ها در میان مساجد جنوب آسیا محسوب می شوند.

سنگ بنای ساخت این مسجد در سال 1966 آغاز شد. در سال 1969 یک مسابقه بین المللی میان معماران 17 کشور برگزار و سرانجام پس از چهار روز تعمق و بررسی، یک معمار از کشور ترکیه برگزیده شد. کار ساخت این مسجد به طور رسمی از سال 1976 آغاز و در سال 1986 تکمیل شد.

606373_orig.jpg

در ابتدا طرح ساخت این مسجد که با معماریهای سنتی اسلامی متفاوت و فاقد ساختار گنبد سنتی است مورد انتقاد قرار گرفت اما بزرگی و وسعت این مسجد موجب شد بسیاری از این انتقادها در نهایت خاموش شوند.

چشم انداز هوایی مسجد فیصل خط افق اسلام آباد را تحت تسلط خود دارد. این مسجد در پایتخت و در منتهی علیه شمالی خیابان فیصل واقع و موجب شده این مسجد در شمالی ترین نقطه شهر و در دامنه تپه های مارگله و غربی ترین نقطه تپه های دامنه کوهستان هیمالیا واقع قرار گیرد.

606374_orig.jpg

وداک دلوکای ترک تبار معماری مسجد فیصل را برعهده داشته و برای این معماری جایزه معماری آغاخان را به خود اختصاص داد.

طراحی به نسبت نامتعارف این مسجد به نوعی خطوط معاصر را با نگاه سنتی با خیمه های اعراب ترکیب کرده و به آن چهار مناره افزوده است. برخلاف مساجد سنتی، مسجد فیصل فاقد گنبد است و مناره های آن به سبک مناره های مساجد ترکیه باریک و شبیه قلم ساخته شده است.

606372_orig.jpg

شبستان داخلی این مسجد دارای یک چلچلراغ بسیار بزرگ است و دیوارهای آن با موزاییکهای زینتی و خطاطیهای بسیار ظریف یک هنرمند پاکستانی تزئین شده است.

معماری این مسجد فاصله بسیاری با مساجد جنوب آسیا داشته و نمونه یکی از برجسته ترین معماریهای مدرن اسلامی در دنیا است.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

[h=2]مسجد چهارمنار؛ نمونه‌ای عالی از معماری اسلامی- ایرانی در هندوستان[/h]

مسجد چهارمنار؛ نمونه‌ای عالی از معماری اسلامی- ایرانی در هندوستان
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: مسجد چهارمنار مشهورترین و مسجد و بنا در شهر حیدرآباد پاکستان، پایتخت ایالت آندرا پرادش هندوستان است که نمونه‌ای عالی از فرهنگ اسلامی – ایرانی در کشور هندوستان محسوب می‌شود.سلطان محمد قلی قطب شاه پنجمین پادشاه سلسله قطب شاهی در سال 1591 میلادی پس از مدت کوتاهی از آنکه پایتخت خود را از گلکنده به جایی که اکنون حیدرآباد شناخته می‌شود انتقال داد این بنا را به شکرانه دفع بلای طاعون از شهر ساخت.

620816_orig.jpg

گفته شده سلطان محمد قلی قطب شاه برای دفع طاعون دعا کرد و متعهد شد اگر این بلا که شهر وی را تهدید می کند دفع شود مسجدی را در همان مکانی که دعا کرده بسازد.

این بنای عظیم تاریخی دارای چهار مناره و چهار دروازه بزرگ است که هر یک از دروازه‌ها به یک خیابان منتهی می‌شود. ساختار اولیه شهر حیدرآباد بر اساس بنای چهار مناره نهاده شده‌ا ست که سبک شهرسازی آن مانند شهر اصفهان در ایران است.

620812_orig.jpg

چهار منار عمارتی چهار طبقه و مربع شکل با ارتفاع 26 و عرض 20 متر است که در چهار سمت آن چهار مناره به ارتفاع 7/48 متر از زمین ساخته شده است. در داخل هر مناره پلکانی مارپیچی با 148 پله مردم را به بالای مناره هدایت می‌کند.

این عمارت زیبا نمونه عالی معماری اسلامی است و در تمام جزئیات و ظرایف این عمارت زیبا نگاه زیبایی‌شناسی اسلامی نهفته است. در قسمت داخلی بین هر یک از ستون‌ها نام حضرت رسول(ص) و امام علی(ع) در کنار هم نوشته شده‌ است.

620814_orig.jpg

شبستان اصلی مسجد طبقه بالای بنای چهارطبقه را به خود اختصاص داده است.

در زمان قطب شاهیان به‌عنوان مدرسه علوم دینی استفاده می‌شده است، اما امروزه به نوعی نماد شهر حیدرآبار محسوب می شود. هرکدام از این طبقات در زمان ساخت به یادگیری یک رشته خاص اختصاص داده شد اما در زمان استعمار بریتانیا این مسجد به انبار تبدیل شد.

620811_orig.jpg

مسجد چهارمنار در شب هم به کمک نورافکن‌هایی که برآن می‌تابد چون نگینی می‌درخشد و به اندازه روشنایی روز دیدنی و جذاب است.

620815_orig.jpg

این بنا از گراتین، ملات آهک، مرمر کوبیده شده ساخته شده و زمانی قلب شهر بود. براساس برخی افسانه ها این مسجد دارای یک تونل زیرزمینی است که قصر گلکنده را به چهارمنار مرتبط می کند و شاید به عنوان مسیر فرار قطب شاه در زمان محاصره ساخته شده باشد اما محل دقیق این تونل مشخص نیست.

620813_orig.jpg

این بنای از دور محکم و قدرتمند چشم نوازی می کند اما وقتی از نزدیک آن را به نظاره می نشینیم به عنوان یک ساختمان باشکوه، جذاب و خیال انگیز به چشم می رسد که برجستگی معماری خود را با تمام جزئیات فریاد می زند.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

[h=2]مسجد عقبه؛ میراث باشکوه تمدن اسلامی در آفریقا[/h]

مسجد عقبه؛ میراث باشکوه تمدن اسلامی در آفریقا
خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد جامع عقبه یکی از مهمترین مساجد تونس واقع در شهر قیروان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و زیباترین مسجد آفریقا محسوب می‌شود که نقش مهمی در تمدن اسلامی این منطقه برعهده داشته است.مسجد جامع عقبه توسط عقبه بن نافی در سال 670 میلادی ساخته و 9 هزار متر مربع است . این مسجد قدیمی ترین محل عبادت در غرب جهان اسلام محسوب می شود که از آن بعنوان الگوی مساجدی یاد می شود که بعدها در مغرب ساخته شد.

613201_orig.jpg

مسجد جامع شهر قیروان یکی از تأثیرگذار ترین و بزرگترین بناهای اسلامی شمال آفریقا است، محوطه این مسجد 405 متر مربع است. این محوطه وسیع دارای یک شبستان ستون دار، حیاطی با کف مرمرین و یک مناره چهارگوش مربع است.

613208_orig.jpg

مسجد عقبه علاوه بر اعتبار معنوی خود از نظر جهانی بعنوان شاهکار معماری و هنر اسلامی درنظر گرفته می شود و از نمای بالا تداعی کننده یک دژ مستحکم است.

613209_orig.jpg

مساحت مسجد در بدو ساخت بسیار کوچک بود و سقف آن به طور مستقیم روی ستونها قرار داشت. اما با گذشت زمان در مراحل مختلف تاریخ اسلام تغییرات زیادی در آن ایجاد شد تا به شکل امروزی آن یعنی یک از مفاخر مهم جهان اسلام در زمینه معماری رسید.

613204_orig.jpg

شهرت این مسجد و سایر اماکن عبادی شهر قیروان به توسعه و شهرت این شهر کمک کرد. از ویژگیهای این شهر می‌توان به ساخت بیت‌الحکمه بعنوان نخستین دانشگاه اسلامی اشاره کرد، این دانشگاه متشکل از علمایی است که در این مسجد تدریس می کردند مرکز علم در تفکر اسلامی و علوم سکولار بود و نقش آن را می توان با دانشگاه پاریس در قرون وسطی مقایسه کرد. با طی شدن سیر نزول این شهر مرکز فکری به دانشگاه زیتون تونس منتقل شد.

613205_orig.jpg

امروزه محوطه مسجد بزرگ قیروان دربرگیرنده 9 دروازه است که شش دروازه آن به سمت حیاط و دو در آن به سمت شبستان اصلی و دروازه نهم در آن دسترسی به مقصوره را میسر می کند، اما برخی جغرافیدانها و مورخدان مسلمان از وجود در دهم در قرون دهم و یازدهم خبر داده اند.

برخلاف سایر بخشهای مسجد محوطه داخلی با تغییرات چشمگیری برای اطمینان از ثبات ساختمان رو به رو شده اند. از این رو برخی درهای ورودی قفل شده و برخی باز مانده است.

613200_orig.jpg

مناره این مسجد مرکز شمالی ساختمان و نزدیک ترین بخش به ساختمان را به خود اختصاص داده است. این مناره با بلندی 5/31 متر روی فضای 10 متر مربعی قرار گرفته و دسترسی به آن از خارج از محوطه مسجد ممکن نیست. این مناره بلند و چهارگوش دربرگیرنده سه طبقه است و روی آخرین طبقه یک گنبد کوچک قرار گرفته که احتمالا پس از ساخت مناره ساخته شده است.

613211_orig.jpg

این مناره بعنوان برج مراقبت و همینطور برای دعوت مؤمنان به نماز و سردادن بانگ اذان مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از مساجد آفریقایی با الهام از مناره این مسجد مناره ای برای مسجد خود بنا کردند.

613340_orig.jpg

این مسجد دارای پنج گنبد است. گنبد محراب قدیمی ترین گنبد در کشورهای آفریقایی است، گنبد دیگر مسجد عقبه به بالای در ورودی به صحن مسجد ساخته و تزئین شده است. دوگنبد نیز در ورودیهای شرقی و غربی ساخته شده و یک گنبد بالای محراب قرار دارد.

613210_orig.jpg

شبستان مسجد در طرف جنوبی صحن واقع شده و دربرگیرنده 17 درچوبی است. ایوانی با دو ردیف طاق پیش از شبستان قرار گرفته که شکل مستطیل داشته و 70 متر عرض و 37 متر طول دارد.

613202_orig.jpg

شبستان ستون دار مسجد به 17 راهرو و هشت قسمت میان ستونی تقسیم شده است، صحن مرکزی عریض تر است .

  • Like 2
لینک به دیدگاه

[h=2]مسجد پاریس؛ بنایی باشکوه با معماری غنی اسلامی[/h]

مسجد پاریس؛ بنایی باشکوه با معماری غنی اسلامی
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: مسجد بزرگ پاریس بزرگترین مسجد فرانسه و سومین مسجد بزرگ اروپا محسوب می‌ شود که ارتفاع مناره آن به 33 متر می‌رسد، این مسجد باشکوه به منظور تقدیر از سربازان مسلمان جنگ ساخته شد.این مسجد پس از جنگ جهانی اول به نشانه قدردانی از مسلمانانی که در جنگ برای فرانسه شرکت کرده و 100 هزار نفر آنها در جنگ علیه آلمان جان خود را از دست دادند، ساخته شد.

575810_orig.jpg

با تصویب مجلس فرانسه مبلغ پانصدهزار فرانک به این امر اختصاص یافت. بلافاصله کمیسیون اجرایی شامل چندتن از شخصیتهای فرانسوی شروع به کار کرد.

575805_orig.jpg

انجمن شهر پاریس نیز زمین بزرگ و ممتازی به مساحت 7500 مترمربع در منطقه پنج شهرداری اهدا کرد که در کنار باغ گیاه‌شناسی، موزه تاریخ طبیعی و بیمارستان قدیمی قرار دارد.

575809_orig.jpg

مسجد جامع پاریس دارای معماری به سبک مدجن است، اصطلاحی که برسبک متمایز معماری مسلمانان اسپانیا پس از فتح آن به دست مسیحیان اطلاق می‌شود. این مسجد دارای یک مناره است که بلندای آن به 33 متر می رسد. در این مسجد از چوب گردو و سدر ساخته شده و با اصیل ترین اسلوبهای اسلامی تزئین شده است.

575806_orig.jpg

گاستون دومرگ رئیس جمهور وقت فرانسه این مسجد را 15 ژوئیه 1926 افتتاح کرد و اولین نماز جماعت در همان تاریخ در این مسجد اقامه شد. احمد العلوی امامت نخستین نماز جماعت را در این مسجد برعهده داشت.

575808_orig.jpg

حاکم تونس کاشی های حمام و پادشاه مصر نیز منبر مسجد را هدیه کردند. در ابتدای امر حمایت مالی این مسجد را پادشاه مراکش برعهده داشت، اما در سال 1957 از سوی وزیر خارجه فرانسه به الجزایر سپرده شد.

این مسجد در زمان اشغال کشور فرانسه توسط آلمان، به‌عنوان مکانی برای تقویت نیروهای مقاومت مسلمان فرانسوی در نظرگرفته ‌شد. نیروهای مبارز الجزایری نیز برای حمایت از چتر بازان انگلیسی و پناه دادن آنها، از این مکان استفاده می‌کردند.

575807_orig.jpg

این مسجد در امور بسیاری از جمله ارتباط با دولتها و نمایندگیهای سیاسی کشورهای مسلمان و غیرمسلمان، امور ازدواج و طلا ، جلسات مشاوره، سازماندهی و اقامه نمازها و سفر حج، تبلیغ و ارشاد، انجام اعمال ماه رمضان، نظارت بر ذبح اسلامی، انجام مراسم خاکسپاری مسلمانان، کمک به محرومان و خانواده های بی سرپرست، زندانیان و بیماران، برگزاری اجلاسها، طرح مباحث ادیان توحیدی ، خدمات کتابخانه و تشکیل جلسات آموزشی تفسیر، حدیث، فقه و تاریخ و تمدن فعالیت دارد.

مسجد پاریس علاوه بر شبستان دارای مدرسه، کتابخانه، سالن کنفرانس، رستوران، چایخانه، حمام و فروشگاه است.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

[h=2]انعکاس ظرافت کاشی‌کاری‌های اسلامی در مسجد سئول[/h]

انعکاس ظرافت کاشی‌کاری‌های اسلامی در مسجد سئول
خبرگزاری مهر- گروه دین اندیشه:مسجد مرکزی سئول در سال 1976 در منطقه ایتائه وون در سئول آغاز به کار کرد.خطبه های نماز جمعه مسجد مرکزی سئول به سه زبان انگلیسی، عربی و کره‌ای ایراد می‌شود و حدود 800 نمازگزار مسلمان جمعه‌ها در ساعت یک ظهر برای اقامه نماز ظهر جمعه در این مسجد حضور می‌یابند که قسمت اعظم آنها را عرب‌تبارها، هندی‌ها، پاکستانی‌ها و ترک‌تبارها تشکیل داده‌اند.

577871_orig.jpg

مسجد مرکزی به عنوان تنها مسجد سئول به یکی از جاذبه های گردشگری محسوب شده و بسیاری از کره‌ای‌ها در روزهای پایانی هفته به منظور حضور در سخنرانیهایی که درباره اسلام ایراد می‌شود در این مسجد حضور می‌یابند.

577866_orig.jpg

مسجد مرکزی سئول دربرگیرنده دفاتر اداری، کلاسهای درس، اتاق کنفرانس و سالن سخنرانی است.

577863_orig.jpg

طبقه اول و دوم این مسجد دربرگیرنده اتاقهایی است که کارگران خارجی که نمی‌توانند در طول آخر هفته به مسجد بیایند در این محل اقامت داشته باشند.

577860_orig.jpg

ساختمان مدرسه اسلامی این مسجد که شاهزاده سلطان نام دارد از ساختمان اصلی مسجد جدا شده است. این مسجد با دو مناره خود خط افق زیبایی را در بخش جنوبی پایتخت کره جنوبی ایجاد کرده است.

577868_orig.jpg

کاشیکاری های آبی و سفید ورودی این مسجد که بسیار با ظرافت ساخته شده نمای ورودی را بسیار زیبا جلوه می دهد.

577858_orig.jpg

این مسجد در محله هان نام دونگ ، یونگسان گو شهر سئول پایتخت کره جنوبی واقع شده است.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

[h=2]"مسجد فاتح بحرین" با وسعت و گنبد منحصر به‌فرد[/h]

"مسجد فاتح بحرین" با وسعت و گنبد منحصر به‌فرد
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: مسجد فاتح بحرین که از آن با عنوان مسجد جامع فاتح و مرکز اسلامی فاتح نیز یاد می‌شود یکی از بزرگترین مساجد دنیا و یکی از نقاط جاذبه توریستی بحرین محسوب می‌شود.بحرین به عنوان یک کشور اسلامی تعداد بناهای منحصربه فرد خود از نظر تاریخی و معماری را گسترش داده و ساخت این مسجد یکی از این بناهای منحصر به فرد تلقی می‌شود.

617908_orig.jpg

ساخت این مسجد مستقر در پایتخت بحرین پنج سال به طول انجامید و مسجد فاتح به طور رسمی در سال 1988 افتتاح شد. این مسجد از نظر موقعیت به کاخ سلطنتی بحرین، محل اقامت امیر بحرین بسیار نزدیک است.

617903_orig.jpg

مسجد محوطه 150 هزار متر مربعی را به خود اختصاص داده و ظرفیت نمازگزاران آن به 7 هزار نفر می‌رسد. گنبد این مسجد بزرگترین گنبد فایبرگلاس در تمام دنیا است. گنبد این مسجد 60 هزار کیلو وزن داشته 22 متر پهنا و 16 متر ارتفاع دارد.

617902_orig.jpg

 

گنبد از داخل شبستان مسجد با 12 شیشه رنگی تزئین شده است.

617906_orig.jpg

دو مناره این مسجد در دو سر گنبد واقع شده و ارتفاع آنها به 70 متر می رسد.

617912_orig.jpg

ساختمان اصلی مسجد دربرگیرنده کتابخانه ملی است که در سال 2006 ساته شد. این ساختمان درکنار ساختمان اصلی دربرگیرنده یک مدرسه اسلامی در مقطع متوسطه و یک موسسه دینی برای امور اسلامی است.

617909_orig.jpg

این مسجد همچنین دربرگیرنده یک کتابخانه اسلامی است که کارهای ساختمانی آن اخیر به اتمام رسیده است.

617911_orig.jpg

مسجد فاتح یکی از محبوبترین جاذبه های توریستی بحرن است و برخلاف برخی مساجد از ورود غیر مسلمانان به شبستانها جلوگیری می کند. گردشگران می توانند در تمام روزها به جز جمعه ها و مناسبتهای ملی از این مسجد دیدن کنند.

617910_orig.jpg

کف و بخشهایی از دیوارهای این سجد با مرمر ایتالیایی پوشانده شده است و درهای زیبای مسجد از چوب ساج هندوستان ساخته شده است.

617904_orig.jpg

چلچراغ مرکزی مسجد در اتریش ساخته شده و اطراف آن لامپهایی قرار دارد که از فرانسه وارد شده است.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

[h=2]نمایش ساختمان مسجد اندونزی با معماری كلاسیك[/h]

قالب‌های برجسته نام خداوند و ائمه اطهار نیز در نمای خارجی ساختمان این مسجد به‌كار گرفته شده است

4993_634469230097500000_l.jpg

كشور اندونزی كه از مسجدهای مختلفی مختص مسلمانان این كشور برخوردار است، به تازگی در فضایی به مساحت 970 مترمربع ساختمان جدید مسجد الایرسیاد را به نمایش گذاشته است كه بدنه خارجی این ساختمان كاملاً با معماری كلاسیك و مدرن طراحی شده است.

 

همچنین قالب‌های برجسته نام خداوند و ائمه اطهار نیز در نمای خارجی ساختمان این مسجد به‌كار گرفته شده است و از این رو می‌توان ساختمان مسجد را نسبت به سایر ساختمان‌های اطراف خود متمایز كرده و آن را تشخیص داد.محوطه اطراف این ساختمان كاملاً به صورت قالب مدور و چرخشی طراحی شده و ساختمان این مسجد نیز در قالب مكعبی در مركز این دایره قرار گرفته است.

 

elevation%2001.jpg

 

گروه معماری شهری اندونزی كه با نام اختصاصی PT. شناخته شده است، متون اسلامی را با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیكی بر بدنه ساختمان مسجد الایرسیاد اندونزی به اجرا درآورده و در نهایت بر روی سنگ‌های طبیعی تراش داده است.

 

elevation%2002.jpg

 

از این رو برجستگی این متون اسلامی را به همراه بافت اصلی آن‌ها می‌توان به‌وضوح در بدنه ساختمان این مسجد مشاهده كرد. همچنین سالن‌های نورانی با طرح‌های آرامش‌بخش مختص راز و نیاز و انجام واجبات اسلامی در محوطه داخلی این مسجد به‌خوبی نمایان شده است.

 

elevation%2003.jpg

elevation%2004.jpg

 

 

 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز

  • Like 4
لینک به دیدگاه

[h=2]کاتدرال سنت ماری ـ کنزو تانگه[/h]

[TABLE=class: cms_table_BorderBox]

[TR]

[TD][/TD]

[TD=align: center][TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD=align: right]
کاتدرال سنت ماری ـ کنزو تانگه
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]مـنـــــــبـع :
architecturalmoleskine
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center][TABLE=class: cms_table, width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]
2052634727684848403450201244168405.jpg
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD]

[TD=align: center]

کاتدرال سنت ماری در توکیو یکی از بهترین نمونه های معماری مدرن ژاپن است که توسط کنزو تانکه (اولین معمار ژاپنی که جایزه پریتزکر را دریافت کرد) طراحی و ساخته شده است. طرح این پروژه ، طرحی بین مدرنیسم و متابولیسم ، آبستره و سمبلیک، نمای صاف –براق و فضای داخلی خشن و تاریک و به زبان سا ده تر طرحی بین شرق و غرب قلمداد میشود. به جرات میتوان گفت که این کاتدرال یکی از نمونه هائی است که به زمان خاصی تعلق ندارد. پیش زمینه : اولین کاتدرال توکیو در دوران نئوکلاسیک (سال ۱۸۹۹)از چوب ساخته شد، (هنوز تعدادی از این نمونه کلیساها در ژاپن است مانند کلیساهای شهر ناگاساکی یا میجی مورا ). این کلیساها قبل از سال ۱۹۲۰ که تبدیل به یک کاتدرال شوند ، در واقع شبیه کلیساهای کوچک رستنگاههای مبا لغ مذهبی فرانسوی بودند. در آن زمان عبادت کنندگان برای از ورود به کلیسا باید کفش های خود را در میآوردند (مانند وقتی که میخواستند وارد معبد بودا شوند). در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ این کاتدرال به کلی ویران شد.

در سال ۱۹۶۶ مسابقه ای برای طراحی کاتدرالی جدید پایه گذاری شد که نهایتا طرح کنزو تانکه کهشامل مشخصه های کلیساهای قرون وسطی اروپائی را در بر میگرفت ، برنده شد. کنزو تانکه میگوید: "بعد ازآنکه کلیساها(کلیساهای اروپائی ) فضاهای با عظمت و برخواسته بر فراز آسمان را در نمای بیرونی و همزمان با آن با فضای رمز آلود و جادویی را در داخل دارا بودند ؛ من سعی کردم در این کلیسا فضای جدیدی را بوجود آوردم که همه ی مشخصه های اینگونه کلیسا ها ،ازعظمت شکوهشان با کشیدگی به سوی آسمان گرفته تا فضای رمز آلود داخلی را ، دارا باشد.که نهایتا این کاتدرال ، ۱۵،۰۹۸ مترمربعی و با گنجایش ۶۰۰ صندلی در سال ۱۹۶۳-۶۴ ساخته شد. موقعیت :یکی از مواردی است که در مورد کلیسا مرا مجذوب میکند کاراکتر "منزوی کلیسا" است. مخصوصا در مقایسه با کاتدرال های دیگر کاتولیک در اروپا، آمریکای لاتین و خود آسیا (منظورم فیلیپین است) ، و برخلاف سنت مرسوم غربی، در مقابل ورودی کاتدرال، میدان یا فضای عمومی باز وجود ندارد.

کلیسا در کنار یک بزرگراه و در پشت ساختمان های دیگر واقع شده است که فقط میتوان سایز و مقیاس فوق العاده اش را از پل پیاده مجاورش مشاهده کرد. شاید بتوان گفت که این کاراکتر برگرفته از کاراکترمنزویِ بسیاری از معابد ژاپنی و شاید اندک رابطه ای با نقش کلیساهای کریستین در زندگی روزانه ژاپنی ها داشته باشد(چون فقط ۱% از کل جمیعت ژاپن کریستین هستند). پروژه: این کلیسا مانند بسیاری از کلیساهای قدیمی کاتولیک پلان صلیبی شکل دارد. بازو های این صلیب به ترتیب ۵۵.۵ و ۴۰ متر هستند. در تضاد با آنچه که در غرب میبینیم، تانکه شیب بازوهای صلیبی این کلیسا را تا ارتفاع ۳۴.۴ متر بالا برده است. طرح بندی پلان این کلیسا ، الماس گون است که گوشه های آن به رئوس صلیب که دارای ۸ منحنی (که مخروط هایپربولیک نام دارد)است، متصل میشوند. در این مرحله ، تلاش معمار برای تبدیلِ ساختمان به ساختمانی یادمانی با بکار بردن از بتن و سازه فولادی برای این منحنی ها به وضوح قابل درک است.( مشابه استادیم ورزشی المپیک توکیو در سال ۱۹۶۴ که تقریبا همزمان با ساخت این کاتدرال بود). در واقع این تکنیک قبلا در ساختمان های
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مانند "مجمع قانونگذاری چاندیگار " بکار بسته شده بود.

در حالیکه نمای خارجی فلزی این ساختمان مخصوصا در روزهای آفتابی تابستانی چشم ها را به خود جلب میکند ، فضای داخلی با بافت و رنگ بتن اکسپوز خشن خودنمائی میکند. این شیوه که مشابه کانسپت ژاپنی "وبی سابی" است که حس رضایت و نهایت زیبائی مربوط به چیزهای اکسپوزد را بیان میکند در کار بسیاری از معماران دیگر مانند موزه نور تادو آندو دیده میشود. بتن اکسپوز ، سمبل کانسپت مذهبی است. در این ساختمان معمار سعی کرده که قدرت ماورائی را در لوای فرم تندیسگونه ای به تصویر بکشد. دیوارهای بتنی در محل تلاقی اشان نمایش درماتیکی از نوری که از پنجره های بالاترین نقطه کلیسا واز اطراف پلان صلیبی شکل به درون می تابد را به نمایش میگذراند . (مانند استفاده مشابه از نور توسط رافائل مونیو در کاتدرال لس آنجلس). زیباترین جذابیت کلیسا، فضایی تندیسوارانه و به یادماندنی آن است. دربعضی از مراسم ها ، نورپردازی و شوی موزیک به فضای جذاب داخلی کلیسا اضافه میشود که زیارت کنندگان تجربه ای استثنائی را تجربه میکنند.

اتووود پیش از این نوشتاری تحت عنوان "جنبش متابولیسم و زایش تکنوتوپیا؛ از اپیستمه تا تعرض یا چگونه تکنولوژی از خود عبور کرد" را در سه بخش ـ [
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]، [
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
] و [
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
] ـ به چاپ رسانده و سعی کرده است روایتی فشرده و تحلیلی از چگونگی شکل گیری و بسط جنبش متابولیسم و رویکردهایش در حوزه طراحی ارائه دهد.

[/TD]

[TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2052634727685557420570201255167425.jpg

تصویر ۲: کاتدرال سنت ماری در توکیو

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2052634727685845829845201224165825.JPG

تصویر ۳: کلیسای اورا در ناگاساکی (کلیسای کاتولیک )

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

205263472768604069042020124416695.jpg

تصویر ۴: پروسه اجرائی سازه ی بزرگ بتنی کلیسا

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

205263472768624563824020124165635.jpg

تصویر ۵: محل قرارگیری کلیسا

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2052634727686715012495201251165015.jpg

تصویر ۶ : نقشه محل قرارگیری کلیسا

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2052634727686948620590201214168625.jpg

تصویر ۷: کاتدرال سنت ماری در توکیو

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2052634727687374316000201257164315.jpg

تصویر ۸: یکنواختی و درخشندگی نمای خارجی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2052634727687626643600201222166645.jpg

تصویر ۹: فضای داخلی کلیسا

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

205263472768809675999520129166755.jpg

تصویر ۱۰:بافت خشن بتن اکسپوزد و بیان عقاید وابی سابی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

205263472768838041371520123816415.jpg

تصویر ۱۱: جزییات محل تلاقی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

20526347276886605227402012616525.jpg

تصویر ۱۲: جزییات محل تلاقی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2052634727688912606215201231162605.jpg

تصویر ۱۳: خلق نور، حجم و بافت توست تانکه در فضای داخلی کلیسا

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2052634727689388962445201218168965.jpg

تصویر ۱۴: تاثیر نور در سالن کلیسا

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2052634727689737455765201253167455.jpg

تصویر ۱۵: پاکی و خلوص ایجاد شده توسط نور

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2052634727690172203330201237162205.jpg

تصویر ۱۶: کپی مجسمه میکلانژ "لاپیتا ". مجسمه اصلی در باسیلیکا سنت پیتر در واتیکان است. نوری طبیعی که از بالا بر این مجسمه میتابد یک حال و هوای درماتیکی به مجسمه داده است.

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

205263472769046954758020126169545.jpg

تصویر ۱۷: نورپردازی داخل کاتدرال

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

205263472769065075668520122516765.jpg

تصویر ۱۸: نورپردازی داخل کاتدرال

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

205263472769099060798020125916605.jpg

تصویر ۱۹: نورپردازی داخل کاتدرال

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

  • Like 3
لینک به دیدگاه

[h=2]معماری مذهبی(نمازخانه برادر کلاوس)[/h]

[TABLE=class: cms_table_BorderBox]

[TR]

[TD=align: center][/TD]

[TD=align: center][TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD]
نمازخانه برادر کلاوس؛ پیتر زُمْتـُـر و هستی شناسی ماده و تاریخ
[/TD]

[/TR]

[TR]

[/TR]

[TR]

[/TR]

[TR]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center][TABLE=class: cms_table, width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]
16996345959663722584302011571622512.jpg
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD]

[TD=align: center]"برای رسیدن به طرحی که ارتباطی حسی با زندگی داشته باشد، باید بر قراری اندیشید که ساحت خیال به ان سوی فرم و ساختن پر کشد"، این نقل قول از
پیتر زُمتُر
در نمازخانه برادر کلاوس فیلد روی واقعیت به خود گرفته، جایی که فضای داخلی ای رازالود و تامل برانگیز در حجم بی نهایت متصلب و سختِ سه گوشِ بیرونی اش گم شده است.

نمازخانه از یک پیش طرح بی نهایت خام اغاز شد و به ارامی تبدیل به یکی از بی نظیرترین نشانه های منظر طبیعی المان گردید. طراح به کمک کشاورزان محلی ای که می خواستند دِیـْـن خود را به قدیس برادر کلاوسِ قرن پانزدهمی ادا کنند. بدون شک جذابترین جنبه نمازخانه روش ساخت ان است، کار با 112 تنه درخت و خیمه ای که از دل چیدمان ان ها بیرون امد اغاز شد، به موازات لایه های بتنی پوسته بیرونی را با ضخامت های 50 سانتی متری می پوشاندند، وقتی کار بتن ریزی 24 لایه تمام شد، قاب چوبی را به اتش سپردند، انچه باقی ماند یک بدنهْ حفره ی توخالی، پوک و سیاه و سوخته بود.

پوسته خاص سقف و بدنه داخلی در تعامل کامل با کف ساخته شده از سرب مذاب منجمد شده تدقیق شده. این ره یافت عملا نگاه را بر حفره وسط سقف و نوری که مستقیما وارد بنا می شود خیره می کند. این قوام های فرمی اب و هوای نمازخانه را کنترل می کنند و با نفوذ نور و باران از بازشوی سقف به داخل حجم توخالی نمازخانه محیط یا تجربه ای کاملا خاص ایجاد می شود. این نورگیری و تشعشعاتی که بر بدنه داخلی نمازخانه وارد می شود، شعله های ستاره هایی را ماند که ارجاعی اند مستقیم به بینش برادر کلاوس نسبت به رحم مادر و ریاضت و زهدان و در عین حال جدا افتادگی، معصومیت و پاکی مستتر در ان. حسی غم انگیز که رسوخ ان بر انسان در مواجه با نمازخانه اجتناب ناپذیر است و ان را به یکی از برجسته ترین ابنیه معماری امروز تبدیل نموده.

شاید همین خواص باشند که بنای فاقد سیستم اب رسانی، برق و تجهیزات بهداشتی، با کف سربی و بدنه بتنی را به مقصد از پیش مشخص بسیاری تبدیل نموده[/TD]

[TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]
16996345959665629102902011161629112.jpg

 

نورگیری از سقف

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

16996345959667111234602011311611212.jpg

ورودی مجموعه

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

16996345959669265979502011521665912.jpg

جانمایی حجم کلی در محوطه

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1699634595967095434800201191654312.jpg

ورودی بنا

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

16996345959672814189902011281614112.jpg

 

ورودی بنا از بیرون

 

 

[TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD]اتووود سرویس خبر:
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD]مـنـــــــبـع :
www.archdaily.co
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

  • Like 4
لینک به دیدگاه

[h=2]صومعه لا تورت - (لوکوربوزیه )[/h]

[TABLE=class: cms_table, width: 0%]

[TR]

[TD=colspan: 3]
1506634534170292754780201129527510.jpg

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD]

[TD=align: center]صومعه ی لا تورِت آخرین بنای تکمیل شده ی لوکوربوزیه در اروپاست، و در باورِ بسیاری، منحصر به فردترین طرح او نیز به شمار می رود. این بنا برای این ساخته شد تا یک جهان خود- شمول برای اجتماع راهبانِ آرام و خاموش باشد، و سبک زندگی منحصر به فرد و ویژه ی راهبان را در خود جای دهد. این صومعه از یک صد سلول شخصی، یک کتابخانه مشترک، یک سالن نهارخوری، مکانی برای گوشه نشینی روی بام، یک نمازخانه و کلاس ها تشکیل شده است. یک درخواست پدر ماری- الاین کوتوریور (Father Marie-Alain Couturier) از معمار این بود " مسکنی آرام برای یک صد جسم و یک صد قلب خلق کن." معماری لوکوربوزیه، با پنج عنصر کلیدی آن قابل تمایز است، پنج عنصری که در اواخر سبک مدرنیسم، در این صومعه موجود هستند. واضح تر از همه در این پروژه ی ویژه، پیلوتی ها یا ستون های باربر هستند، که دیوارهای داخلی را تراز می کنند و نما را برای پنجره های نواری طویل آزاد می کنند. بام سرسبز کلاسیک، یک تفرجگاه معمارانه ایجاد می کند، که از این وجه با ویلا ساووی(Villa Savoye) در ارتباط است، هرچند محتوای این صومعه با کاربری مسکونی آن [ویلا] بسیار متفاوت است. این سایت به طور خاص، بوسیله ی لوکوربوزیه انتخاب شد، به طوری که او در دامنه ای با شیب تند ونیز با مناظری قدرتمند طراحی کرد. هرکدام از این یک صد سلول، دارای یک بالکونی رو به خارج، همراه با ناحیه ی مشترکی در زیر و خلوتگاهی در بام هستند. فرم ساختارگرای این بنا [ساخته شده]از بتن مسلح است، با شیشه ی موجداری که بر سه نما از چهار نمای خارجی قرار گرفته و آنها را جلا می دهد. این بنا به عنوان یک نمازخانه، سکونتگاه و مکانی برای یادگیریِ راهبان دومینیکن(Dominican) ساخته شد، گروه های صومعه در اطراف حیاط مرکزی یک حجمU شکل را تشکیل دده اند و حیاط با نمازخانه در انتها بسته می شود. عزم لوکوربوزیه ی معمار بر این بود: " ارائه ی چیزی به راهبان که بشر امروز بیشترین نیاز را دارد؛ سکوت و صلح...این صومعه خودنمایی نمی کند، در درون آن است که سکوت و صلح زنده است."

اگر چه در نهایت به آن دست یافته، اما هنوز استثناهایی در مورد اندازه ی سلول ها و همچنین خاصیت عایق صدایی و آکوستیک وجود دارد. با وجود ترک بتن، عایق معیوب، و تاسیسات الکتریکی که به طور پر خطری نصب شده، موضوع نگهداری این بنا هنوز بر سر زبان هاست. بیشترِ شخصیتِ این ساختمان در فضای درونی جلوه گر می شود، با لعابی که از کف تا سقف، در فضاهای عمومی کشیده شده، یا مثل اتاق اجتماع و سالن نهارخوری که با مناظری رو به غرب در بالای دره، کتابخانه و ورودی نمازخانه قرار دارند. فاصله گذاریِ ناهموار جِرزهای عمودیِ بتنی، و تقسیم بندی های مشابه و فاصله گذاری نا هموارِ اجزا افقی بین آنها، روشی مطابق با سیستم تناسبات مودولارِ لوکوربوزیه بود. یکی از بهترین لحظاتِ تفرج معمارانه، رمپی است که به سمت ورودی نمازخانه به پایین می رود: یک کریدور بتنی و پرشیب با لعابی نا هموار و در عین حال ریتمیک، به سمت یک دیوار سخت فلزی که می چرخد تا به تاریکی و پس از آن درخشش رنگیِ انتهای نماز خانه دست یابد. فضای داخلی نمازخانه یک صندوق بتنی را ظاهر می کند که سرشتی روحانی را از طریق بهره بردن از نور طبیعی و رنگ پر مایه ارائه می دهد، که هر دو نوع به صورت گزینشی و با دقت در جای خود قرار گرفته اند. " توپی های نور"( Light cannons) برای پنج گونه ی مختلف از بازشوها در اطراف نمازخانه ایجاد شده اند که نور روز را به داخل بیاورند، تعدادی از این بازشوها به زیبایی از سمت خارجی حجاری شده اند. هم اکنون، این مانیومنت برای حدود چهل سال است که افراد را در خود جای می دهد و به بازدیدکنندگان، معماران، علاقه مندان معماری و دانشجویان از تمام نقاط دنیا خوش آمد می گوید. امروزه این بنا به عنوان مکان ملاقات برای دیسیپلین های مختلف که با علوم انسانی و فلسفه در ارتباط هستند ، عمل می کند.[/TD]

[TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]
1506634534170481951655201148519510.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1506634534170735597530201113555910.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1506634534170863304200201126533010.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1506634534171016692820201141566910.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1506634534171144497140201154544910.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

150663453417128586504520118558610.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1506634534171437476435201123574710.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1506634534171582486685201138524810.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1506634534171755942380201155559410.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1506634534171902602915201110526010.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1506634534172033405090201123534010.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1506634534172222582435201142525810.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1506634534172572013195201117520110.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1506634534172732188490201133521810.jpg

صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

150663453417308480264020118548010.jpg

پلان صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

1506634534173246735635201124567310.jpg

پلان صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

150663453417345040424020114554010.jpg

پلان صومعه لا تورِت

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

150663453417366469716520116546910.jpg

 

برش

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

منبع:
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

[h=2]Bøler Church[/h]

 

Nils_Petter_Dale3-1000x712.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laila_Meyrick6-903x1000.jpg

 

 

 

Nils_Petter_Dale2-665x1000.jpg

 

 

 

Laila_Meyrick4-715x1000.jpg

 

 

 

 

 

Laila_Meyrick3-1000x475.jpg

 

Laila_Meyrick5-1000x482.jpg

 

 

 

Laila_Meyrick8-1000x667.jpg

 

 

 

 

Laila_Meyrick9-1000x666.jpg

 

 

 

Laila_Meyrick10-1000x665.jpg

 

 

 

Laila_Meyrick72-667x1000.jpg

 

 

 

Nils_Petter_Dal4-1000x665.jpg

 

 

 

Nils_Petter_Dale1-665x1000.jpg

 

 

 

No_credit-Alter-72-666x1000.jpg

 

A5-10-1-20110818-1000x706.png

 

 

 

 

NBK-fasade_%C3%B5st_A3-1000x706.png

 

NBK-fasade_vest_A3-1000x706.png

 

NBK-Langsnitt_A3-1000x706.png

 

NBK-Plan1_A3-1000x706.png

 

NBK-Plan2_A3-1000x706.png

 

NBK-PlanU_A3-1000x706.png

  • Like 5
لینک به دیدگاه

کلیسا بر روی آب _ تادائو آندو

 

2170634782108518539970201251188537.jpg

 

شما به سادگی نمی توانید چیز جدیدی به این مکان اضافه کنید. شما ناچارید آن چه اطراف خود می بینید و آنچه به روی زمین ایجاد کرده را جذب نمایید و شیفته آن شوید و سپس آن دانش را در تفکر به روز خود جهت تفسیر آنچه می بینید به کار ببرید. این فلسفه تادائو آندو در طراحی ماشین مقصود می باشد. چرا که او به طبیعت و رابطه بین فضاهای درونی و بیرونی ساختمان هایش توجه می نماید. با شیب به سمت یک رودخانه کوچک درکنار درختان ، عنصر طبیعت در همه معماری تادائو آندو در تجارب عالی او در کلیسایش به روی آب در توماسوی ژاپن مشخص می باشد. به سمت غرب، کلیسا به وسیله صخره ها و درختان احاطه شده و یک هتل در نزدیکی آن به سمت شرق قرار دارد. این کلیسا به شکل دو مکعب مستطیل در جلوی یک استخر بزرگ که به سمت رودخانه طبیعی کوچک می رود واقع شده است. مکعب مستطیل بزرگتر به شکل یک عبادت گاه کوچک می باشد و به ورودی آن با مکعب مستطیل کوچکتری با پلکان نیمه مارپیچ برخورد می کند. به منظور جداسازی کلیسا از هتل که پشت آن قرار دارد دیوار اِل مانندی در امتداد مسیر جنوبی و شرقی ساختمان تا امتداد لبه استخر کشیده شده است. جهت ورود به ورودی کلیسا، بازدید کننده ها بایستی از یک مکعب مستطیل شیشه ای و آهنی در قسمت پایانی شمالی وارد شده و که چهار صلیب بتونی بزرگ در آن قرار دارد که منظره ای خیره کننده را ترسیم می کند. این مسیر به این چهار صلیب ختم شده و سپس به سمت پایین به پلکانی مارپیچ تاریکی متصل و سپس به مکعب مستطیل بزرگتر در عبادتگاه کوچک در زیر می رسید. در مدخل ورودی به عبادتگاه کوچک، بازدیدکنندگان منظره استخر و درختان اطراف و صخره ها را از طریق یک دیوار شیشه ای می توانند مناظره کنند. سه دیوار دیگر از بتون ساخته شده اند که یک چهارچوب آهنی صلیب در وسط استخر و حوض قرار دارد. موفقیت آندو در ارائه منظورش در طراحی یک فضای مقدس از طریق مسیر ورودی بر مبنای آیین و مراسم دینی و غیرمستقیم همراه با شکل اِل مانند دیوار کلیسا را به عنوان فضایی منزوی و پرت و حمایت شده جدای از هتل پشت آن مجزا و متصور می سازد. محیط طبیعی اطراف کلیسا تجربه مسرت بخش ماه های بین دسامبر تا آوریل را وقتی که زمین پوشیده از برق است اضافه می نماید. این عبادتگاه کوچک یکی از مکان های مطلوب برای برگزاری آیین ازدواج برای زنان جوان و مراسم های ازدواج در هر سال می باشد. دیوار شیشه ای بزرگ بیشتر مواقع جهت مقابله با خسارات آب و هوایی بسته می باشد اما در مراسم ها و آیین ها باز می باشد که مهمانان با دنیای طبیعی نامشخص بیرون از پنجره ها احساس یگانگی می کنند.

 

[TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2170634782109311985280201211181987.jpg کلیسا بر روی آب_ دتادائو آندو

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2170634782109946065790201214186067.jpg کلیسا بر روی آب_ دتادائو آندو

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

217063478211350043790520121018437.jpg کلیسا بر روی آب_تادائو آندو

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2170634782113865629375201246185627.jpg کلیسا بر روی آب_تادائو آندو

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2170634782114252303845201225182307.jpg کلیسا بر روی آب_تادائو آندو

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2170634782114723855695201212183857.jpg کلیسا بر روی آب_تادائو آندو

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2170634782116588394560201218188397.jpg کلیسا بر روی آب_تادائو آندو

 

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

217063478211700700058020120187007.jpg کلیسا بر روی آب_تادائو آندو

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

  • Like 2
لینک به دیدگاه

کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی

 

کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی طراحی و ساخت کلیسا به هیچ رو کار ساده ای نیست، مسئله خلق فضایی است ان سوی تمهیدات رایج، فضایی با روح خودش که بتواند تجربیات معنوی را منتقل نماید، این کلیسا در سال 2008 در شهر لا لوئانا در اسپانیا توسط دفتر معماری منیس تکمیل شده است.

بنا متشکله ایست از چهار حجم در هم درگیر و مجزا از هم که صلیبی بر دیواره شبستانش نقش بسته، این بنا که در مساحتی بالغ بر 1000 متر مربع و با هزینه 600000 یورو طراحی و ساخته شده است، جدا از کارکرد نمادینش به واسطه حجم بازش امکان تراوش نور به درون حجم اصلی و تقویت اتمسفر مد نظر فضاهای مراقبه را نیز ممکن می سازد.

 

2178634786356788492035201218238497.jpg

 

 

[TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2178634786357013907295201241233907.jpg کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2178634786357117933840201251237937.jpg کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

217863478635720405137520120234057.jpg کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی

 

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: cms_table_DataListItem]

2178634786357315968040201211235967.jpg کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی

 

 

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

  • Like 4
لینک به دیدگاه

[h=2]مسجد و مجموعه سلیمیه[/h]

[TABLE=class: cms_table, width: 100%]

[TR]

[TD]
معمار این مجموعه دینی، معمار سنان معمار رسمی دربار پادشاهان عثمانی بوده‌است.

مسجد و مجموعه سلیمیه
در شهر ادیرنه یکی از آثار گزیده معماری دوره عثمانی در ترکیه است که در مرکز استان ادیرنه در بخش اروپایی ترکیه ساخته شده‌است

این مجموعه در دوره سلطنت سلطان سلیم دوم عثمانی ساخته شده‌است. آغاز ساخت مسجد طبق کتیبه‌ای که در این مجموعه موجود است به سال ۹۷۶ هجری قمری (۱۵۶۸ میلادی) برمی‌گردد و طبق پیش‌بینیها قرار بود ساخت این مسجد در روز ششم آذر سال ۹۵۳ خورشیدی به اتمام برسد اما در تاریخ ۲۳ اسفند سال ۹۵۳ به افتتاح رسیده‌است.

 

معمار سنان این اثر را مهمترین اثر معماری خود نامیده‌است. به طوری که درباره ساخت این اثر گفته‌است: “در دوران شاگردی‌ام مسجد شهزاده استانبول را ساختم. وقتی که بنا شدم مسجد سلیمانیه را به اتمام رساندم. اما تمام نیرویم را صرف مسجد سلطان سلیم خان کردم و استادی خودم را به طور کامل و جامع اعلام کردم.”

ویژگی های مسجد :

مسجد سلیمیه در زمینی به مساحت ۲۴۷۵ متر مربع بنا شده و زیربنای مسجد نیز ۱۶۲۰ متر مربع است. مساحت کل این مجموعه ۲۲ هزار و ۲۰۲ متر مربع است.

 

 

569px-Selimiye_camii.jpg

.

.

.

 

ارتفاع گنبد این مسجد ۴۳،۲۸ متر و قطر دهانه آن ۳۱،۳۰ متر است. گنبد روی یک پایه هشت ضلعی بنا شده‌است. چهار گنبدک در گوشه‌ها و یک نیم‌گنبد در محراب در مقاوم‌سازی گنبد اصلی بنا نقش دارند.

گبند مسجد ۳۲ پنجره کوچک داشته و در بخشهای زیرین گنبد نیز ۶ ردیف پنجره وظیفه تأمین روشنایی این مسجد را برعهده دارند

مسجد سلیمیه چهار مناره دارد و هر مناره دارای سه شرفه ۳۸۰ سانتیمتری دارد. ارتفاع مناره‌ها ۷۰،۸۹ متر است. این مسجد از لحاظ هنر مرمرتراشی، کاشیکاری و خوشنویسی نیز حائز اهمیت است. کاشیهای مسجد ساخت ایزنیک ترکیه‌است.

بخشی از کاشیهای این مسجد در زمان جنگهای عثمانی با روسیه در سالهای ۱۸۸۷-۱۸۸۸ از طرف میخائیل اسکوبلف ژنرال روسی به مسکو منتقل گردید.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: center]
1254.jpg

 

منبع : مارپیچ[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

  • Like 3
لینک به دیدگاه

[h=2]نیایشگاه Kamppi[/h]

نیایشگاهKamppi در ضلع جنوبی میدان Narinkka در هلسینكی (پایتخت فنلاند) واقع شده است. این سازه كه در یكی از پر ازدهام‌ترین فضاهای شهری فنلاند قرار گرفته، محیط را به آرامش دعوت می‌نماید. این ساختمان خاجی شكل كوچك با نمای چوبی منحنی، منظره شهر را زیبا ساخته است.

 

همزمان، فضای داخلی این نیایشگاه آرام مردم را به آغوش خود فرا خوانده و از سر و صدا و هیجانات زندگی شهری كه در بیرون در جریان است دور می‌كند.

 

این نیایشگاه از تمام جهات قابل دسترسی است. اگر از سمت Simonkatu می‌آیید، به میدان كوچكی می‌رسید كه اگر مستقیم ادامه دهید به میدان Narinkka خواهید رسید. از آنجا پس از طی كردن پله‌ها به قسمت ورودی می‌رسید. قسمت ورودی شامل دو نمای شیشه‌ای است كه رو به میدان Narinkka و ساختمان Narinkka می‌باشد.

 

rights%20marko%20huttunen%2001.jpg

 

فقط فضای نیایشگاه اصلی چوبی است. فضاهای فرعی رو به میدان قرار دارند. فضای ورودی دو برابر نمایشگاه است كه پس از ورود، با روحانیون ومددكاران اجتماعی ملاقات خواهید كرد.

 

فضای قسمت خاجی‌شكل بسیار آرام است و به نظر می‌رسد كه با سر و صداهای بیرون فاصله زیادی داریم. روشنایی بر روی سطح منحنی فضا را گرم می‌كند. دیوارهای داخلی نیایشگاه از چوب درخت توسكای مشمعی ساخته شده و مبلمان نیز چوبی است.

 

[TABLE=class: cms_table_ncode_imageresizer_warning, width: 400]

[TR]

[TD=class: cms_table_td1, width: 20]
wol_error.gif
[/TD]

[TD=class: cms_table_td2]برای مشاهده عکس در سایز اصلی، کلیک کنید[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

rights%20marko%20huttunen%2002.jpg

rights%20marko%20huttunen%2003.jpg

rights%20marko%20huttunen%2004.jpgrights%20marko%20huttunen%2005.jpgrights%20marko%20huttunen%2006.jpg

[TABLE=class: cms_table_ncode_imageresizer_warning, width: 400]

[TR]

[TD=class: cms_table_td1, width: 20]
wol_error.gif
[/TD]

[TD=class: cms_table_td2]برای مشاهده عکس در سایز اصلی، کلیک کنید[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

rights%20marko%20huttunen%2007.jpg

 

 

منبع : معماری نیوز

  • Like 3
لینک به دیدگاه

کلیسای جامع میامی

طراح: شرکت معماری فرناندو رومرو

 

 

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_ss_1.jpg

 

طرح نشان می دهد که ساختار بتنی مواج با دامن مواج از 27 طرح پارچه برجسته چین خورده چین پلیسه است که به روشنی تعریف شده است.

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_2sq.jpg

 

dezeen_Miami-Chapel-by-FREE_3.jpg

 

در این کلیسا با استفاده از بانوی گوادالوپ، به عنوان یک نماد کاتولیک روم از مریم باکره، که تصویری محبوب در فرهنگ مکزیکی است به کمک معماران توضیح می دهد که چگونه آنها را به طراحی یک کلیسای کاتولیک اختصاص داده شده و به تصویر او دعوت به عمل شده است.

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_4.jpg

 

 

 

در داخل ساختمان، پناهگاه کوچکی قرار داده شده است .در این طرح پارچه برجسته چین خورده چین پلیسه، هر کدام شامل یک تمثال از یکی از 27 مورد دیگر باکره آمریکای لاتین ساخته می شود.

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_5.jpg

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_6.jpg

 

 

هدف معماران ازپروژه تضاد بین آسمان و زمین یا به عبارتی قرار دادن مکانی برای ارتباط با آسمان بوده است. که از غرق شدن در دامان پاک مریم مقدس شروع و آسمان منتهی می شود.

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_7.jpg

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_9.jpg

 

مفهوم ارتباطی با آسمان

 

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_10.jpg

طرح تهویه

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_11.jpg

 

سقف نور بخش

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_8.jpg

 

 

مقایسه با طرح سنتی

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_19.jpg

 

طرح جامع

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_14.jpg

 

برش طولی

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_15.jpg

 

برش عرضی

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_17.jpg

 

دیاگرام دسترسی اتوموبیل

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_16.jpg

 

دیاگرام دسترسی پیاده رو

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_13.jpg

 

 

تجزیه و تحلیل ساختاری

 

dezeen_Miami-Chapel-By-FREE_12.jpg

 

 

بافت نما

  • Like 3
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...