mani24 29665 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ مسجد زاهر مالزی؛ یکی از ده مسجد زیبای جهان با گنبدهای سیاهخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد زاهر در ایالت کداح مالزی و در شهر الورستار پایتخت ایالت کداح است که در ابتدای قرن بیستم ساخته شد و جدا از معماری شاخص خود به محل برگزاری مراسم سالانه مسابقات قرائت قرآن مالزی نیز شهرت یافته است.این مسجد یکی از معروفترین و متمایزترین شاخصه های معماری ایالت کداح است. مسجد کداح را با مناره های با شکوه و گنبدهای سیاه رنگش، نمونه زیبای معماری مالایی- اسلامی می دانند. مسجد زاهر مالزی در سال 1912 در محل جنگجویان ایالت کداح ساخته شد که درحال دفاع از این ایالت در مقابل ساکنان صیام در سال 1821 از دنیا رفتند. معماری این مسجد از مسجد عزیزی در شمال سوماترا الهام گرفته شده است. این مسجد با پنج گنبد اصلی بزرگ به نشانه پنج رکن اصلی اسلام ساخته شده است. گنبد اصلی این مسجد در بخش شمال شرقی ساختمان این مسجد قرار داد. مسجد زاهر مالزی به طور رسمی روز 15 اکتبر سال 1915 توسط سلطان عبدالحمید حلیم شاه بیست و پنجمین سلطان ایالت کداح افتتاح شد. در نزدیکی این مسجد یک دادگاه و یک مدرسه پیش دبستانی برای کودکان زیر 6 سال واقع شده است. این مسجددر فضایی به مساحت 11 هزار متر مربع ساخته شده است. شبستان اصلی آن 62 متر در 62 متر مساحت داشته و ایوانی به ارتفاع 4/2 متر دارد. این مسجد از 4 بخش ویژه مؤذن ها برخوردار است و هر بخش آن به واسطه یک گنبد پوشانده شده است. این مسجد یکی از بزرگترین و قدیمی ترین مساجد مالزی است و سالانه مراسم مسابقات قرائت قرآن مالزی در آن برگزار می شود. از مسجد زاهر به عنوان یکی از 10 مسجد زیبای جهان نام برده شده است. 2 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ [h=2]مسجد شصت گنبد بنگلادش؛ تأثیرگذارترین بنای شبه قاره هند با 81 گنبد[/h] مسجد شصت گنبد بنگلادش؛ تأثیرگذارترین بنای شبه قاره هند با 81 گنبدخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد شصت گنبد بزرگترین مسجد تاریخی بنگلادش و یکی از تأثیرگذارترین بناهای معماری در شبه قاره هند است که توسط خان جهان علی در قرن پانزدهم ساخته شد.روی این مسجد 77 نیم گنبد در هفت ردیف یازده تائی و یک گنبد در هر گوشه قرار گرفته است که رقم واقعی گنبدها را به 81 گنبد میرساند. چهار گنبدی که در هرگوشه قرار گرفته دو نیمه در هر بخش مسجد به وجود آورده است. تمام گنبدهای این مسجد از داخل تزئین شده و نمای طاقداری به فضای داخلی دادهاند. مسجد شصت گنبد دارای دیوارهایی است که ضخامت آن غیر معمول است که پوشیده با آجر به سبک معماری سلسله تغلق ساخته شده است. در چهارگوشه این مسجد چهار برج مدور قرار گرفته است، این برجها به سمت بالا که می روند باریکتر میشود و اتاقکی در آخرین طبقه آنها قرار گرفته است. اتاق بالایی دو برج غربی دارای چهار پنجره است، درحالی که اتاقهای برجهای شرقی دو پنجره دارند. ارتفاع اتاقهای دو برج شرقی اندکی کمتر از اتاقهای برجهای غربی است. هر دو برج غربی دارای پلکان مدور است. فضای داخلی این مسجد به واسطه ستوندهای بلند و باریک به راهروها و فواصل بین ستون تقسیم شده است. فضای داخلی مسجد شصت ستون دارد که در 10 ردیف 6 ستون قرار گرفته است. تمام ستون در دوره مرمت مسجد مورد مرمت قرار گرفته اند و پوشش خارجی آنها تغییر کرده است. تنها یک ستون بدون پوشش مانده که یک سنگ سیاه را به نمایش گذاشته است. در اسناد بریتانیایی آمده است که این ستونها با استفاده از دو یه سه سنگ حکاکی شده ساخته شده است که با یک سیستم خاص بسیار محکم درکنار یکدیگر قرار گرفته اند. مسجد شصت گنبد بنگلادش عمدتا با آجر و سفال آراسته شده است. مساحت این مسجد 60 در 40 متر است و سبک معماری آن به شدت تداعی کننده مساجد دوران پیش از مغول بنگال است. دیوار غربی مسجد دارای محرابهایی با 10 طاق است. محراب مرکزی به طور کامل از سنگهای سیاه ساخته شده است و بیشتر نقش و نگارهای تزئینی آن از بین رفته است اما بیشتر آن در شرایط رو به زوال حفظ شده است. 9 محراب دیگر کاملا از آجر ساخته شده و برآمدگی در نمای خارجی آنها مشخص است. اگرچه اکثر تزئینات آن از بین رفته است اما مقدار اندکی از آن باقی مانده است. نقش و نگارها مثل محراب اصلی هستند اما چینش آنها در هر محراب متفاوت است. در رابطه با علت نامگذاری این مسجد سه نظریه مختلف وجوددارد. این مسجد 60 مناره ندارد اما نام آن شصیت مناره است. نخستین نظریه اظهار میدارد که نام اصلی این مسجد سقف گنبد بوده است که بعد به شصت گنبد تغییر نام داده است. نظریه دوم اظهار می دارد که نام شصت گنبد تحریف شده نام اصلی هفت گنبد است. شاید محتمل ترین نظریه این باشد که شصت گنبد ستون باشد، چرا که تعداد کل ستونهای این مسجد به 60 ستون می رسد. این مسجد در حال حاضر در فهرست میراث جهانی یونسکو 2 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ [h=2]مسجد مرکزی پاتانی؛ زیباترین مسجد تایلند[/h] مسجد مرکزی پاتانی؛ زیباترین مسجد تایلندخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد مرکزی استان پاتانی در جنوب تایلند زیباترین و بزرگترین مسجد این کشور توصیف شده است.مسجد مرکزی پاتانی مرکز برگزاری مراسم دینی است که از سوی شهروندان مسلمان جنوب تایلند اجرا می شود. معماری اسلامی این مسجد شباهتهای خاصی به تاج محل درهندوستان دارد. این مسجد دارای یک گنبد بزرگ در مرکز بوده و چهار گنبد کوچک اطراف آن قرار گرفته است. مسجد شهر پاتانی داری دو مناره بلند است. فضای داخلی این مسجد از یک سالن بزرگ و دو راهرو جانبی تشکیل شده است. کارساخت این مسجد در سال 1954 آغاز شد و ساخت آن 9 سال به طول انجامید و سرانجام در سوم ماه می سال 1963 افتتاح شد. در بسیاری راهنماهای گردشگری تایلند دیدار از این مسجد به گردشگران توصیه شده است تا آنها فرصت دیدن از زیبایی این بنا را از دست ندهند. استان پاتانی یکی از استانهای کشور تایلند است. مساحت آن 1940 کیلومترمربع و جمعیت این استان در سال 2000 بالغ بر 595 هزار نفر برآورد شده است. استان پاتانی از نظر تقسیمات کشوری بخشی از ناحیه جنوب تایلند به حساب می آید. این استان یکی از چهار استان تایلند با بیشترین جمعیت مسلمان است به طوری که 88 درصد جمعیت آن را مسلمانان مالایی تشکیل داده اند. 2 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ [h=2]مسجد فیصل پاکستان؛ بزرگترین مسجد بدون گنبد جنوب آسیا[/h] مسجد فیصل پاکستان؛ بزرگترین مسجد بدون گنبد جنوب آسیاخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد فیصل در شهر اسلام آباد پاکستان بزرگترین مسجد این کشور و حتی منطقه جنوب آسیا بوده و حتی در میان بزرگترین مساجد جهان جای گرفته است.این مسجد بین سالهای 1986 تا 1993 زمانی که مسجد حسن دوم در کازابلانکا مراکش و مسجد الحرام مکه و مسجد النبی مدینه تکمیل نشده بود بزرگترین مسجد جهان به شمال می رفت و در سال 1990 چهارمین مسجد بزرگ جهان بود. مسجد فیصل در پاکستان به مسجد ملی تعبیر می شود که 5 هزار متر مربع است . ارتفاع هرکدام از مناره های این مسجد به 80 متر می رسد که بلندترین مناره ها در میان مساجد جنوب آسیا محسوب می شوند. سنگ بنای ساخت این مسجد در سال 1966 آغاز شد. در سال 1969 یک مسابقه بین المللی میان معماران 17 کشور برگزار و سرانجام پس از چهار روز تعمق و بررسی، یک معمار از کشور ترکیه برگزیده شد. کار ساخت این مسجد به طور رسمی از سال 1976 آغاز و در سال 1986 تکمیل شد. در ابتدا طرح ساخت این مسجد که با معماریهای سنتی اسلامی متفاوت و فاقد ساختار گنبد سنتی است مورد انتقاد قرار گرفت اما بزرگی و وسعت این مسجد موجب شد بسیاری از این انتقادها در نهایت خاموش شوند. چشم انداز هوایی مسجد فیصل خط افق اسلام آباد را تحت تسلط خود دارد. این مسجد در پایتخت و در منتهی علیه شمالی خیابان فیصل واقع و موجب شده این مسجد در شمالی ترین نقطه شهر و در دامنه تپه های مارگله و غربی ترین نقطه تپه های دامنه کوهستان هیمالیا واقع قرار گیرد. وداک دلوکای ترک تبار معماری مسجد فیصل را برعهده داشته و برای این معماری جایزه معماری آغاخان را به خود اختصاص داد. طراحی به نسبت نامتعارف این مسجد به نوعی خطوط معاصر را با نگاه سنتی با خیمه های اعراب ترکیب کرده و به آن چهار مناره افزوده است. برخلاف مساجد سنتی، مسجد فیصل فاقد گنبد است و مناره های آن به سبک مناره های مساجد ترکیه باریک و شبیه قلم ساخته شده است. شبستان داخلی این مسجد دارای یک چلچلراغ بسیار بزرگ است و دیوارهای آن با موزاییکهای زینتی و خطاطیهای بسیار ظریف یک هنرمند پاکستانی تزئین شده است. معماری این مسجد فاصله بسیاری با مساجد جنوب آسیا داشته و نمونه یکی از برجسته ترین معماریهای مدرن اسلامی در دنیا است. 2 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ [h=2]مسجد چهارمنار؛ نمونهای عالی از معماری اسلامی- ایرانی در هندوستان[/h] مسجد چهارمنار؛ نمونهای عالی از معماری اسلامی- ایرانی در هندوستانخبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: مسجد چهارمنار مشهورترین و مسجد و بنا در شهر حیدرآباد پاکستان، پایتخت ایالت آندرا پرادش هندوستان است که نمونهای عالی از فرهنگ اسلامی – ایرانی در کشور هندوستان محسوب میشود.سلطان محمد قلی قطب شاه پنجمین پادشاه سلسله قطب شاهی در سال 1591 میلادی پس از مدت کوتاهی از آنکه پایتخت خود را از گلکنده به جایی که اکنون حیدرآباد شناخته میشود انتقال داد این بنا را به شکرانه دفع بلای طاعون از شهر ساخت. گفته شده سلطان محمد قلی قطب شاه برای دفع طاعون دعا کرد و متعهد شد اگر این بلا که شهر وی را تهدید می کند دفع شود مسجدی را در همان مکانی که دعا کرده بسازد. این بنای عظیم تاریخی دارای چهار مناره و چهار دروازه بزرگ است که هر یک از دروازهها به یک خیابان منتهی میشود. ساختار اولیه شهر حیدرآباد بر اساس بنای چهار مناره نهاده شدها ست که سبک شهرسازی آن مانند شهر اصفهان در ایران است. چهار منار عمارتی چهار طبقه و مربع شکل با ارتفاع 26 و عرض 20 متر است که در چهار سمت آن چهار مناره به ارتفاع 7/48 متر از زمین ساخته شده است. در داخل هر مناره پلکانی مارپیچی با 148 پله مردم را به بالای مناره هدایت میکند. این عمارت زیبا نمونه عالی معماری اسلامی است و در تمام جزئیات و ظرایف این عمارت زیبا نگاه زیباییشناسی اسلامی نهفته است. در قسمت داخلی بین هر یک از ستونها نام حضرت رسول(ص) و امام علی(ع) در کنار هم نوشته شده است. شبستان اصلی مسجد طبقه بالای بنای چهارطبقه را به خود اختصاص داده است. در زمان قطب شاهیان بهعنوان مدرسه علوم دینی استفاده میشده است، اما امروزه به نوعی نماد شهر حیدرآبار محسوب می شود. هرکدام از این طبقات در زمان ساخت به یادگیری یک رشته خاص اختصاص داده شد اما در زمان استعمار بریتانیا این مسجد به انبار تبدیل شد. مسجد چهارمنار در شب هم به کمک نورافکنهایی که برآن میتابد چون نگینی میدرخشد و به اندازه روشنایی روز دیدنی و جذاب است. این بنا از گراتین، ملات آهک، مرمر کوبیده شده ساخته شده و زمانی قلب شهر بود. براساس برخی افسانه ها این مسجد دارای یک تونل زیرزمینی است که قصر گلکنده را به چهارمنار مرتبط می کند و شاید به عنوان مسیر فرار قطب شاه در زمان محاصره ساخته شده باشد اما محل دقیق این تونل مشخص نیست. این بنای از دور محکم و قدرتمند چشم نوازی می کند اما وقتی از نزدیک آن را به نظاره می نشینیم به عنوان یک ساختمان باشکوه، جذاب و خیال انگیز به چشم می رسد که برجستگی معماری خود را با تمام جزئیات فریاد می زند. 1 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ [h=2]مسجد عقبه؛ میراث باشکوه تمدن اسلامی در آفریقا[/h] مسجد عقبه؛ میراث باشکوه تمدن اسلامی در آفریقاخبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسجد جامع عقبه یکی از مهمترین مساجد تونس واقع در شهر قیروان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و زیباترین مسجد آفریقا محسوب میشود که نقش مهمی در تمدن اسلامی این منطقه برعهده داشته است.مسجد جامع عقبه توسط عقبه بن نافی در سال 670 میلادی ساخته و 9 هزار متر مربع است . این مسجد قدیمی ترین محل عبادت در غرب جهان اسلام محسوب می شود که از آن بعنوان الگوی مساجدی یاد می شود که بعدها در مغرب ساخته شد. مسجد جامع شهر قیروان یکی از تأثیرگذار ترین و بزرگترین بناهای اسلامی شمال آفریقا است، محوطه این مسجد 405 متر مربع است. این محوطه وسیع دارای یک شبستان ستون دار، حیاطی با کف مرمرین و یک مناره چهارگوش مربع است. مسجد عقبه علاوه بر اعتبار معنوی خود از نظر جهانی بعنوان شاهکار معماری و هنر اسلامی درنظر گرفته می شود و از نمای بالا تداعی کننده یک دژ مستحکم است. مساحت مسجد در بدو ساخت بسیار کوچک بود و سقف آن به طور مستقیم روی ستونها قرار داشت. اما با گذشت زمان در مراحل مختلف تاریخ اسلام تغییرات زیادی در آن ایجاد شد تا به شکل امروزی آن یعنی یک از مفاخر مهم جهان اسلام در زمینه معماری رسید. شهرت این مسجد و سایر اماکن عبادی شهر قیروان به توسعه و شهرت این شهر کمک کرد. از ویژگیهای این شهر میتوان به ساخت بیتالحکمه بعنوان نخستین دانشگاه اسلامی اشاره کرد، این دانشگاه متشکل از علمایی است که در این مسجد تدریس می کردند مرکز علم در تفکر اسلامی و علوم سکولار بود و نقش آن را می توان با دانشگاه پاریس در قرون وسطی مقایسه کرد. با طی شدن سیر نزول این شهر مرکز فکری به دانشگاه زیتون تونس منتقل شد. امروزه محوطه مسجد بزرگ قیروان دربرگیرنده 9 دروازه است که شش دروازه آن به سمت حیاط و دو در آن به سمت شبستان اصلی و دروازه نهم در آن دسترسی به مقصوره را میسر می کند، اما برخی جغرافیدانها و مورخدان مسلمان از وجود در دهم در قرون دهم و یازدهم خبر داده اند. برخلاف سایر بخشهای مسجد محوطه داخلی با تغییرات چشمگیری برای اطمینان از ثبات ساختمان رو به رو شده اند. از این رو برخی درهای ورودی قفل شده و برخی باز مانده است. مناره این مسجد مرکز شمالی ساختمان و نزدیک ترین بخش به ساختمان را به خود اختصاص داده است. این مناره با بلندی 5/31 متر روی فضای 10 متر مربعی قرار گرفته و دسترسی به آن از خارج از محوطه مسجد ممکن نیست. این مناره بلند و چهارگوش دربرگیرنده سه طبقه است و روی آخرین طبقه یک گنبد کوچک قرار گرفته که احتمالا پس از ساخت مناره ساخته شده است. این مناره بعنوان برج مراقبت و همینطور برای دعوت مؤمنان به نماز و سردادن بانگ اذان مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از مساجد آفریقایی با الهام از مناره این مسجد مناره ای برای مسجد خود بنا کردند. این مسجد دارای پنج گنبد است. گنبد محراب قدیمی ترین گنبد در کشورهای آفریقایی است، گنبد دیگر مسجد عقبه به بالای در ورودی به صحن مسجد ساخته و تزئین شده است. دوگنبد نیز در ورودیهای شرقی و غربی ساخته شده و یک گنبد بالای محراب قرار دارد. شبستان مسجد در طرف جنوبی صحن واقع شده و دربرگیرنده 17 درچوبی است. ایوانی با دو ردیف طاق پیش از شبستان قرار گرفته که شکل مستطیل داشته و 70 متر عرض و 37 متر طول دارد. شبستان ستون دار مسجد به 17 راهرو و هشت قسمت میان ستونی تقسیم شده است، صحن مرکزی عریض تر است . 2 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ [h=2]مسجد پاریس؛ بنایی باشکوه با معماری غنی اسلامی[/h] مسجد پاریس؛ بنایی باشکوه با معماری غنی اسلامیخبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: مسجد بزرگ پاریس بزرگترین مسجد فرانسه و سومین مسجد بزرگ اروپا محسوب می شود که ارتفاع مناره آن به 33 متر میرسد، این مسجد باشکوه به منظور تقدیر از سربازان مسلمان جنگ ساخته شد.این مسجد پس از جنگ جهانی اول به نشانه قدردانی از مسلمانانی که در جنگ برای فرانسه شرکت کرده و 100 هزار نفر آنها در جنگ علیه آلمان جان خود را از دست دادند، ساخته شد. با تصویب مجلس فرانسه مبلغ پانصدهزار فرانک به این امر اختصاص یافت. بلافاصله کمیسیون اجرایی شامل چندتن از شخصیتهای فرانسوی شروع به کار کرد. انجمن شهر پاریس نیز زمین بزرگ و ممتازی به مساحت 7500 مترمربع در منطقه پنج شهرداری اهدا کرد که در کنار باغ گیاهشناسی، موزه تاریخ طبیعی و بیمارستان قدیمی قرار دارد. مسجد جامع پاریس دارای معماری به سبک مدجن است، اصطلاحی که برسبک متمایز معماری مسلمانان اسپانیا پس از فتح آن به دست مسیحیان اطلاق میشود. این مسجد دارای یک مناره است که بلندای آن به 33 متر می رسد. در این مسجد از چوب گردو و سدر ساخته شده و با اصیل ترین اسلوبهای اسلامی تزئین شده است. گاستون دومرگ رئیس جمهور وقت فرانسه این مسجد را 15 ژوئیه 1926 افتتاح کرد و اولین نماز جماعت در همان تاریخ در این مسجد اقامه شد. احمد العلوی امامت نخستین نماز جماعت را در این مسجد برعهده داشت. حاکم تونس کاشی های حمام و پادشاه مصر نیز منبر مسجد را هدیه کردند. در ابتدای امر حمایت مالی این مسجد را پادشاه مراکش برعهده داشت، اما در سال 1957 از سوی وزیر خارجه فرانسه به الجزایر سپرده شد. این مسجد در زمان اشغال کشور فرانسه توسط آلمان، بهعنوان مکانی برای تقویت نیروهای مقاومت مسلمان فرانسوی در نظرگرفته شد. نیروهای مبارز الجزایری نیز برای حمایت از چتر بازان انگلیسی و پناه دادن آنها، از این مکان استفاده میکردند. این مسجد در امور بسیاری از جمله ارتباط با دولتها و نمایندگیهای سیاسی کشورهای مسلمان و غیرمسلمان، امور ازدواج و طلا ، جلسات مشاوره، سازماندهی و اقامه نمازها و سفر حج، تبلیغ و ارشاد، انجام اعمال ماه رمضان، نظارت بر ذبح اسلامی، انجام مراسم خاکسپاری مسلمانان، کمک به محرومان و خانواده های بی سرپرست، زندانیان و بیماران، برگزاری اجلاسها، طرح مباحث ادیان توحیدی ، خدمات کتابخانه و تشکیل جلسات آموزشی تفسیر، حدیث، فقه و تاریخ و تمدن فعالیت دارد. مسجد پاریس علاوه بر شبستان دارای مدرسه، کتابخانه، سالن کنفرانس، رستوران، چایخانه، حمام و فروشگاه است. 2 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ [h=2]انعکاس ظرافت کاشیکاریهای اسلامی در مسجد سئول[/h] انعکاس ظرافت کاشیکاریهای اسلامی در مسجد سئولخبرگزاری مهر- گروه دین اندیشه:مسجد مرکزی سئول در سال 1976 در منطقه ایتائه وون در سئول آغاز به کار کرد.خطبه های نماز جمعه مسجد مرکزی سئول به سه زبان انگلیسی، عربی و کرهای ایراد میشود و حدود 800 نمازگزار مسلمان جمعهها در ساعت یک ظهر برای اقامه نماز ظهر جمعه در این مسجد حضور مییابند که قسمت اعظم آنها را عربتبارها، هندیها، پاکستانیها و ترکتبارها تشکیل دادهاند. مسجد مرکزی به عنوان تنها مسجد سئول به یکی از جاذبه های گردشگری محسوب شده و بسیاری از کرهایها در روزهای پایانی هفته به منظور حضور در سخنرانیهایی که درباره اسلام ایراد میشود در این مسجد حضور مییابند. مسجد مرکزی سئول دربرگیرنده دفاتر اداری، کلاسهای درس، اتاق کنفرانس و سالن سخنرانی است. طبقه اول و دوم این مسجد دربرگیرنده اتاقهایی است که کارگران خارجی که نمیتوانند در طول آخر هفته به مسجد بیایند در این محل اقامت داشته باشند. ساختمان مدرسه اسلامی این مسجد که شاهزاده سلطان نام دارد از ساختمان اصلی مسجد جدا شده است. این مسجد با دو مناره خود خط افق زیبایی را در بخش جنوبی پایتخت کره جنوبی ایجاد کرده است. کاشیکاری های آبی و سفید ورودی این مسجد که بسیار با ظرافت ساخته شده نمای ورودی را بسیار زیبا جلوه می دهد. این مسجد در محله هان نام دونگ ، یونگسان گو شهر سئول پایتخت کره جنوبی واقع شده است. 2 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ [h=2]"مسجد فاتح بحرین" با وسعت و گنبد منحصر بهفرد[/h] "مسجد فاتح بحرین" با وسعت و گنبد منحصر بهفردخبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: مسجد فاتح بحرین که از آن با عنوان مسجد جامع فاتح و مرکز اسلامی فاتح نیز یاد میشود یکی از بزرگترین مساجد دنیا و یکی از نقاط جاذبه توریستی بحرین محسوب میشود.بحرین به عنوان یک کشور اسلامی تعداد بناهای منحصربه فرد خود از نظر تاریخی و معماری را گسترش داده و ساخت این مسجد یکی از این بناهای منحصر به فرد تلقی میشود. ساخت این مسجد مستقر در پایتخت بحرین پنج سال به طول انجامید و مسجد فاتح به طور رسمی در سال 1988 افتتاح شد. این مسجد از نظر موقعیت به کاخ سلطنتی بحرین، محل اقامت امیر بحرین بسیار نزدیک است. مسجد محوطه 150 هزار متر مربعی را به خود اختصاص داده و ظرفیت نمازگزاران آن به 7 هزار نفر میرسد. گنبد این مسجد بزرگترین گنبد فایبرگلاس در تمام دنیا است. گنبد این مسجد 60 هزار کیلو وزن داشته 22 متر پهنا و 16 متر ارتفاع دارد. گنبد از داخل شبستان مسجد با 12 شیشه رنگی تزئین شده است. دو مناره این مسجد در دو سر گنبد واقع شده و ارتفاع آنها به 70 متر می رسد. ساختمان اصلی مسجد دربرگیرنده کتابخانه ملی است که در سال 2006 ساته شد. این ساختمان درکنار ساختمان اصلی دربرگیرنده یک مدرسه اسلامی در مقطع متوسطه و یک موسسه دینی برای امور اسلامی است. این مسجد همچنین دربرگیرنده یک کتابخانه اسلامی است که کارهای ساختمانی آن اخیر به اتمام رسیده است. مسجد فاتح یکی از محبوبترین جاذبه های توریستی بحرن است و برخلاف برخی مساجد از ورود غیر مسلمانان به شبستانها جلوگیری می کند. گردشگران می توانند در تمام روزها به جز جمعه ها و مناسبتهای ملی از این مسجد دیدن کنند. کف و بخشهایی از دیوارهای این سجد با مرمر ایتالیایی پوشانده شده است و درهای زیبای مسجد از چوب ساج هندوستان ساخته شده است. چلچراغ مرکزی مسجد در اتریش ساخته شده و اطراف آن لامپهایی قرار دارد که از فرانسه وارد شده است. 2 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ [h=2]نمایش ساختمان مسجد اندونزی با معماری كلاسیك[/h] قالبهای برجسته نام خداوند و ائمه اطهار نیز در نمای خارجی ساختمان این مسجد بهكار گرفته شده است كشور اندونزی كه از مسجدهای مختلفی مختص مسلمانان این كشور برخوردار است، به تازگی در فضایی به مساحت 970 مترمربع ساختمان جدید مسجد الایرسیاد را به نمایش گذاشته است كه بدنه خارجی این ساختمان كاملاً با معماری كلاسیك و مدرن طراحی شده است. همچنین قالبهای برجسته نام خداوند و ائمه اطهار نیز در نمای خارجی ساختمان این مسجد بهكار گرفته شده است و از این رو میتوان ساختمان مسجد را نسبت به سایر ساختمانهای اطراف خود متمایز كرده و آن را تشخیص داد.محوطه اطراف این ساختمان كاملاً به صورت قالب مدور و چرخشی طراحی شده و ساختمان این مسجد نیز در قالب مكعبی در مركز این دایره قرار گرفته است. گروه معماری شهری اندونزی كه با نام اختصاصی PT. شناخته شده است، متون اسلامی را با استفاده از نرمافزارهای گرافیكی بر بدنه ساختمان مسجد الایرسیاد اندونزی به اجرا درآورده و در نهایت بر روی سنگهای طبیعی تراش داده است. از این رو برجستگی این متون اسلامی را به همراه بافت اصلی آنها میتوان بهوضوح در بدنه ساختمان این مسجد مشاهده كرد. همچنین سالنهای نورانی با طرحهای آرامشبخش مختص راز و نیاز و انجام واجبات اسلامی در محوطه داخلی این مسجد بهخوبی نمایان شده است. منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ [h=2]کاتدرال سنت ماری ـ کنزو تانگه[/h] [TABLE=class: cms_table_BorderBox] [TR] [TD][/TD] [TD=align: center][TABLE=class: cms_table] [TR] [TD=align: right]کاتدرال سنت ماری ـ کنزو تانگه[/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [/TR] [TR] [TD]مـنـــــــبـع : architecturalmoleskine[/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: center][TABLE=class: cms_table, width: 0%] [TR] [TD=colspan: 3][/TD] [/TR] [TR] [TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD] [TD=align: center] کاتدرال سنت ماری در توکیو یکی از بهترین نمونه های معماری مدرن ژاپن است که توسط کنزو تانکه (اولین معمار ژاپنی که جایزه پریتزکر را دریافت کرد) طراحی و ساخته شده است. طرح این پروژه ، طرحی بین مدرنیسم و متابولیسم ، آبستره و سمبلیک، نمای صاف –براق و فضای داخلی خشن و تاریک و به زبان سا ده تر طرحی بین شرق و غرب قلمداد میشود. به جرات میتوان گفت که این کاتدرال یکی از نمونه هائی است که به زمان خاصی تعلق ندارد. پیش زمینه : اولین کاتدرال توکیو در دوران نئوکلاسیک (سال ۱۸۹۹)از چوب ساخته شد، (هنوز تعدادی از این نمونه کلیساها در ژاپن است مانند کلیساهای شهر ناگاساکی یا میجی مورا ). این کلیساها قبل از سال ۱۹۲۰ که تبدیل به یک کاتدرال شوند ، در واقع شبیه کلیساهای کوچک رستنگاههای مبا لغ مذهبی فرانسوی بودند. در آن زمان عبادت کنندگان برای از ورود به کلیسا باید کفش های خود را در میآوردند (مانند وقتی که میخواستند وارد معبد بودا شوند). در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ این کاتدرال به کلی ویران شد. در سال ۱۹۶۶ مسابقه ای برای طراحی کاتدرالی جدید پایه گذاری شد که نهایتا طرح کنزو تانکه کهشامل مشخصه های کلیساهای قرون وسطی اروپائی را در بر میگرفت ، برنده شد. کنزو تانکه میگوید: "بعد ازآنکه کلیساها(کلیساهای اروپائی ) فضاهای با عظمت و برخواسته بر فراز آسمان را در نمای بیرونی و همزمان با آن با فضای رمز آلود و جادویی را در داخل دارا بودند ؛ من سعی کردم در این کلیسا فضای جدیدی را بوجود آوردم که همه ی مشخصه های اینگونه کلیسا ها ،ازعظمت شکوهشان با کشیدگی به سوی آسمان گرفته تا فضای رمز آلود داخلی را ، دارا باشد.که نهایتا این کاتدرال ، ۱۵،۰۹۸ مترمربعی و با گنجایش ۶۰۰ صندلی در سال ۱۹۶۳-۶۴ ساخته شد. موقعیت :یکی از مواردی است که در مورد کلیسا مرا مجذوب میکند کاراکتر "منزوی کلیسا" است. مخصوصا در مقایسه با کاتدرال های دیگر کاتولیک در اروپا، آمریکای لاتین و خود آسیا (منظورم فیلیپین است) ، و برخلاف سنت مرسوم غربی، در مقابل ورودی کاتدرال، میدان یا فضای عمومی باز وجود ندارد. کلیسا در کنار یک بزرگراه و در پشت ساختمان های دیگر واقع شده است که فقط میتوان سایز و مقیاس فوق العاده اش را از پل پیاده مجاورش مشاهده کرد. شاید بتوان گفت که این کاراکتر برگرفته از کاراکترمنزویِ بسیاری از معابد ژاپنی و شاید اندک رابطه ای با نقش کلیساهای کریستین در زندگی روزانه ژاپنی ها داشته باشد(چون فقط ۱% از کل جمیعت ژاپن کریستین هستند). پروژه: این کلیسا مانند بسیاری از کلیساهای قدیمی کاتولیک پلان صلیبی شکل دارد. بازو های این صلیب به ترتیب ۵۵.۵ و ۴۰ متر هستند. در تضاد با آنچه که در غرب میبینیم، تانکه شیب بازوهای صلیبی این کلیسا را تا ارتفاع ۳۴.۴ متر بالا برده است. طرح بندی پلان این کلیسا ، الماس گون است که گوشه های آن به رئوس صلیب که دارای ۸ منحنی (که مخروط هایپربولیک نام دارد)است، متصل میشوند. در این مرحله ، تلاش معمار برای تبدیلِ ساختمان به ساختمانی یادمانی با بکار بردن از بتن و سازه فولادی برای این منحنی ها به وضوح قابل درک است.( مشابه استادیم ورزشی المپیک توکیو در سال ۱۹۶۴ که تقریبا همزمان با ساخت این کاتدرال بود). در واقع این تکنیک قبلا در ساختمان های برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مانند "مجمع قانونگذاری چاندیگار " بکار بسته شده بود. در حالیکه نمای خارجی فلزی این ساختمان مخصوصا در روزهای آفتابی تابستانی چشم ها را به خود جلب میکند ، فضای داخلی با بافت و رنگ بتن اکسپوز خشن خودنمائی میکند. این شیوه که مشابه کانسپت ژاپنی "وبی سابی" است که حس رضایت و نهایت زیبائی مربوط به چیزهای اکسپوزد را بیان میکند در کار بسیاری از معماران دیگر مانند موزه نور تادو آندو دیده میشود. بتن اکسپوز ، سمبل کانسپت مذهبی است. در این ساختمان معمار سعی کرده که قدرت ماورائی را در لوای فرم تندیسگونه ای به تصویر بکشد. دیوارهای بتنی در محل تلاقی اشان نمایش درماتیکی از نوری که از پنجره های بالاترین نقطه کلیسا واز اطراف پلان صلیبی شکل به درون می تابد را به نمایش میگذراند . (مانند استفاده مشابه از نور توسط رافائل مونیو در کاتدرال لس آنجلس). زیباترین جذابیت کلیسا، فضایی تندیسوارانه و به یادماندنی آن است. دربعضی از مراسم ها ، نورپردازی و شوی موزیک به فضای جذاب داخلی کلیسا اضافه میشود که زیارت کنندگان تجربه ای استثنائی را تجربه میکنند. اتووود پیش از این نوشتاری تحت عنوان "جنبش متابولیسم و زایش تکنوتوپیا؛ از اپیستمه تا تعرض یا چگونه تکنولوژی از خود عبور کرد" را در سه بخش ـ [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ]، [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ] و [ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ] ـ به چاپ رسانده و سعی کرده است روایتی فشرده و تحلیلی از چگونگی شکل گیری و بسط جنبش متابولیسم و رویکردهایش در حوزه طراحی ارائه دهد. [/TD] [TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD] [/TR] [/TABLE] [/TD] [/TR] [TR] [TD][TABLE=class: cms_table] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۲: کاتدرال سنت ماری در توکیو [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۳: کلیسای اورا در ناگاساکی (کلیسای کاتولیک ) [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۴: پروسه اجرائی سازه ی بزرگ بتنی کلیسا [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۵: محل قرارگیری کلیسا [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۶ : نقشه محل قرارگیری کلیسا [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۷: کاتدرال سنت ماری در توکیو [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۸: یکنواختی و درخشندگی نمای خارجی [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۹: فضای داخلی کلیسا [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۱۰:بافت خشن بتن اکسپوزد و بیان عقاید وابی سابی [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۱۱: جزییات محل تلاقی [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۱۲: جزییات محل تلاقی [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۱۳: خلق نور، حجم و بافت توست تانکه در فضای داخلی کلیسا [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۱۴: تاثیر نور در سالن کلیسا [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۱۵: پاکی و خلوص ایجاد شده توسط نور [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۱۶: کپی مجسمه میکلانژ "لاپیتا ". مجسمه اصلی در باسیلیکا سنت پیتر در واتیکان است. نوری طبیعی که از بالا بر این مجسمه میتابد یک حال و هوای درماتیکی به مجسمه داده است. [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۱۷: نورپردازی داخل کاتدرال [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۱۸: نورپردازی داخل کاتدرال [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] تصویر ۱۹: نورپردازی داخل کاتدرال [/TD] [/TR] [/TABLE] [/TD] [/TR] [/TABLE] [/TD] [/TR] [/TABLE] 3 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ [h=2]معماری مذهبی(نمازخانه برادر کلاوس)[/h] [TABLE=class: cms_table_BorderBox] [TR] [TD=align: center][/TD] [TD=align: center][TABLE=class: cms_table] [TR] [TD]نمازخانه برادر کلاوس؛ پیتر زُمْتـُـر و هستی شناسی ماده و تاریخ[/TD] [/TR] [TR] [/TR] [TR] [/TR] [TR] [/TR] [TR] [TD=align: center][TABLE=class: cms_table, width: 0%] [TR] [TD=colspan: 3][/TD] [/TR] [TR] [TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD] [TD=align: center]"برای رسیدن به طرحی که ارتباطی حسی با زندگی داشته باشد، باید بر قراری اندیشید که ساحت خیال به ان سوی فرم و ساختن پر کشد"، این نقل قول ازپیتر زُمتُر در نمازخانه برادر کلاوس فیلد روی واقعیت به خود گرفته، جایی که فضای داخلی ای رازالود و تامل برانگیز در حجم بی نهایت متصلب و سختِ سه گوشِ بیرونی اش گم شده است. نمازخانه از یک پیش طرح بی نهایت خام اغاز شد و به ارامی تبدیل به یکی از بی نظیرترین نشانه های منظر طبیعی المان گردید. طراح به کمک کشاورزان محلی ای که می خواستند دِیـْـن خود را به قدیس برادر کلاوسِ قرن پانزدهمی ادا کنند. بدون شک جذابترین جنبه نمازخانه روش ساخت ان است، کار با 112 تنه درخت و خیمه ای که از دل چیدمان ان ها بیرون امد اغاز شد، به موازات لایه های بتنی پوسته بیرونی را با ضخامت های 50 سانتی متری می پوشاندند، وقتی کار بتن ریزی 24 لایه تمام شد، قاب چوبی را به اتش سپردند، انچه باقی ماند یک بدنهْ حفره ی توخالی، پوک و سیاه و سوخته بود. پوسته خاص سقف و بدنه داخلی در تعامل کامل با کف ساخته شده از سرب مذاب منجمد شده تدقیق شده. این ره یافت عملا نگاه را بر حفره وسط سقف و نوری که مستقیما وارد بنا می شود خیره می کند. این قوام های فرمی اب و هوای نمازخانه را کنترل می کنند و با نفوذ نور و باران از بازشوی سقف به داخل حجم توخالی نمازخانه محیط یا تجربه ای کاملا خاص ایجاد می شود. این نورگیری و تشعشعاتی که بر بدنه داخلی نمازخانه وارد می شود، شعله های ستاره هایی را ماند که ارجاعی اند مستقیم به بینش برادر کلاوس نسبت به رحم مادر و ریاضت و زهدان و در عین حال جدا افتادگی، معصومیت و پاکی مستتر در ان. حسی غم انگیز که رسوخ ان بر انسان در مواجه با نمازخانه اجتناب ناپذیر است و ان را به یکی از برجسته ترین ابنیه معماری امروز تبدیل نموده. شاید همین خواص باشند که بنای فاقد سیستم اب رسانی، برق و تجهیزات بهداشتی، با کف سربی و بدنه بتنی را به مقصد از پیش مشخص بسیاری تبدیل نموده[/TD] [TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD] [/TR] [/TABLE] [/TD] [/TR] [TR] [TD][TABLE=class: cms_table] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] نورگیری از سقف [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] ورودی مجموعه [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] جانمایی حجم کلی در محوطه [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] ورودی بنا [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] ورودی بنا از بیرون [TABLE=class: cms_table] [TR] [TD]اتووود سرویس خبر: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام [/TD] [TD]مـنـــــــبـع : www.archdaily.co[/TD] [/TR] [/TABLE] [/TD] [/TR] [/TABLE] [/TD] [/TR] [/TABLE] [/TD] [/TR] [/TABLE] 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ [h=2]صومعه لا تورت - (لوکوربوزیه )[/h] [TABLE=class: cms_table, width: 0%] [TR] [TD=colspan: 3] [/TD] [/TR] [TR] [TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD] [TD=align: center]صومعه ی لا تورِت آخرین بنای تکمیل شده ی لوکوربوزیه در اروپاست، و در باورِ بسیاری، منحصر به فردترین طرح او نیز به شمار می رود. این بنا برای این ساخته شد تا یک جهان خود- شمول برای اجتماع راهبانِ آرام و خاموش باشد، و سبک زندگی منحصر به فرد و ویژه ی راهبان را در خود جای دهد. این صومعه از یک صد سلول شخصی، یک کتابخانه مشترک، یک سالن نهارخوری، مکانی برای گوشه نشینی روی بام، یک نمازخانه و کلاس ها تشکیل شده است. یک درخواست پدر ماری- الاین کوتوریور (Father Marie-Alain Couturier) از معمار این بود " مسکنی آرام برای یک صد جسم و یک صد قلب خلق کن." معماری لوکوربوزیه، با پنج عنصر کلیدی آن قابل تمایز است، پنج عنصری که در اواخر سبک مدرنیسم، در این صومعه موجود هستند. واضح تر از همه در این پروژه ی ویژه، پیلوتی ها یا ستون های باربر هستند، که دیوارهای داخلی را تراز می کنند و نما را برای پنجره های نواری طویل آزاد می کنند. بام سرسبز کلاسیک، یک تفرجگاه معمارانه ایجاد می کند، که از این وجه با ویلا ساووی(Villa Savoye) در ارتباط است، هرچند محتوای این صومعه با کاربری مسکونی آن [ویلا] بسیار متفاوت است. این سایت به طور خاص، بوسیله ی لوکوربوزیه انتخاب شد، به طوری که او در دامنه ای با شیب تند ونیز با مناظری قدرتمند طراحی کرد. هرکدام از این یک صد سلول، دارای یک بالکونی رو به خارج، همراه با ناحیه ی مشترکی در زیر و خلوتگاهی در بام هستند. فرم ساختارگرای این بنا [ساخته شده]از بتن مسلح است، با شیشه ی موجداری که بر سه نما از چهار نمای خارجی قرار گرفته و آنها را جلا می دهد. این بنا به عنوان یک نمازخانه، سکونتگاه و مکانی برای یادگیریِ راهبان دومینیکن(Dominican) ساخته شد، گروه های صومعه در اطراف حیاط مرکزی یک حجمU شکل را تشکیل دده اند و حیاط با نمازخانه در انتها بسته می شود. عزم لوکوربوزیه ی معمار بر این بود: " ارائه ی چیزی به راهبان که بشر امروز بیشترین نیاز را دارد؛ سکوت و صلح...این صومعه خودنمایی نمی کند، در درون آن است که سکوت و صلح زنده است." اگر چه در نهایت به آن دست یافته، اما هنوز استثناهایی در مورد اندازه ی سلول ها و همچنین خاصیت عایق صدایی و آکوستیک وجود دارد. با وجود ترک بتن، عایق معیوب، و تاسیسات الکتریکی که به طور پر خطری نصب شده، موضوع نگهداری این بنا هنوز بر سر زبان هاست. بیشترِ شخصیتِ این ساختمان در فضای درونی جلوه گر می شود، با لعابی که از کف تا سقف، در فضاهای عمومی کشیده شده، یا مثل اتاق اجتماع و سالن نهارخوری که با مناظری رو به غرب در بالای دره، کتابخانه و ورودی نمازخانه قرار دارند. فاصله گذاریِ ناهموار جِرزهای عمودیِ بتنی، و تقسیم بندی های مشابه و فاصله گذاری نا هموارِ اجزا افقی بین آنها، روشی مطابق با سیستم تناسبات مودولارِ لوکوربوزیه بود. یکی از بهترین لحظاتِ تفرج معمارانه، رمپی است که به سمت ورودی نمازخانه به پایین می رود: یک کریدور بتنی و پرشیب با لعابی نا هموار و در عین حال ریتمیک، به سمت یک دیوار سخت فلزی که می چرخد تا به تاریکی و پس از آن درخشش رنگیِ انتهای نماز خانه دست یابد. فضای داخلی نمازخانه یک صندوق بتنی را ظاهر می کند که سرشتی روحانی را از طریق بهره بردن از نور طبیعی و رنگ پر مایه ارائه می دهد، که هر دو نوع به صورت گزینشی و با دقت در جای خود قرار گرفته اند. " توپی های نور"( Light cannons) برای پنج گونه ی مختلف از بازشوها در اطراف نمازخانه ایجاد شده اند که نور روز را به داخل بیاورند، تعدادی از این بازشوها به زیبایی از سمت خارجی حجاری شده اند. هم اکنون، این مانیومنت برای حدود چهل سال است که افراد را در خود جای می دهد و به بازدیدکنندگان، معماران، علاقه مندان معماری و دانشجویان از تمام نقاط دنیا خوش آمد می گوید. امروزه این بنا به عنوان مکان ملاقات برای دیسیپلین های مختلف که با علوم انسانی و فلسفه در ارتباط هستند ، عمل می کند.[/TD] [TD=bgcolor: #CDCDCD][/TD] [/TR] [/TABLE] [TABLE=class: cms_table] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] پلان صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] پلان صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] پلان صومعه لا تورِت [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] برش [/TD] [/TR] [/TABLE] منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ کلیسا بر روی آب _ تادائو آندو شما به سادگی نمی توانید چیز جدیدی به این مکان اضافه کنید. شما ناچارید آن چه اطراف خود می بینید و آنچه به روی زمین ایجاد کرده را جذب نمایید و شیفته آن شوید و سپس آن دانش را در تفکر به روز خود جهت تفسیر آنچه می بینید به کار ببرید. این فلسفه تادائو آندو در طراحی ماشین مقصود می باشد. چرا که او به طبیعت و رابطه بین فضاهای درونی و بیرونی ساختمان هایش توجه می نماید. با شیب به سمت یک رودخانه کوچک درکنار درختان ، عنصر طبیعت در همه معماری تادائو آندو در تجارب عالی او در کلیسایش به روی آب در توماسوی ژاپن مشخص می باشد. به سمت غرب، کلیسا به وسیله صخره ها و درختان احاطه شده و یک هتل در نزدیکی آن به سمت شرق قرار دارد. این کلیسا به شکل دو مکعب مستطیل در جلوی یک استخر بزرگ که به سمت رودخانه طبیعی کوچک می رود واقع شده است. مکعب مستطیل بزرگتر به شکل یک عبادت گاه کوچک می باشد و به ورودی آن با مکعب مستطیل کوچکتری با پلکان نیمه مارپیچ برخورد می کند. به منظور جداسازی کلیسا از هتل که پشت آن قرار دارد دیوار اِل مانندی در امتداد مسیر جنوبی و شرقی ساختمان تا امتداد لبه استخر کشیده شده است. جهت ورود به ورودی کلیسا، بازدید کننده ها بایستی از یک مکعب مستطیل شیشه ای و آهنی در قسمت پایانی شمالی وارد شده و که چهار صلیب بتونی بزرگ در آن قرار دارد که منظره ای خیره کننده را ترسیم می کند. این مسیر به این چهار صلیب ختم شده و سپس به سمت پایین به پلکانی مارپیچ تاریکی متصل و سپس به مکعب مستطیل بزرگتر در عبادتگاه کوچک در زیر می رسید. در مدخل ورودی به عبادتگاه کوچک، بازدیدکنندگان منظره استخر و درختان اطراف و صخره ها را از طریق یک دیوار شیشه ای می توانند مناظره کنند. سه دیوار دیگر از بتون ساخته شده اند که یک چهارچوب آهنی صلیب در وسط استخر و حوض قرار دارد. موفقیت آندو در ارائه منظورش در طراحی یک فضای مقدس از طریق مسیر ورودی بر مبنای آیین و مراسم دینی و غیرمستقیم همراه با شکل اِل مانند دیوار کلیسا را به عنوان فضایی منزوی و پرت و حمایت شده جدای از هتل پشت آن مجزا و متصور می سازد. محیط طبیعی اطراف کلیسا تجربه مسرت بخش ماه های بین دسامبر تا آوریل را وقتی که زمین پوشیده از برق است اضافه می نماید. این عبادتگاه کوچک یکی از مکان های مطلوب برای برگزاری آیین ازدواج برای زنان جوان و مراسم های ازدواج در هر سال می باشد. دیوار شیشه ای بزرگ بیشتر مواقع جهت مقابله با خسارات آب و هوایی بسته می باشد اما در مراسم ها و آیین ها باز می باشد که مهمانان با دنیای طبیعی نامشخص بیرون از پنجره ها احساس یگانگی می کنند. [TABLE=class: cms_table] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] کلیسا بر روی آب_ دتادائو آندو [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] کلیسا بر روی آب_ دتادائو آندو [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] کلیسا بر روی آب_تادائو آندو [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] کلیسا بر روی آب_تادائو آندو [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] کلیسا بر روی آب_تادائو آندو [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] کلیسا بر روی آب_تادائو آندو [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] کلیسا بر روی آب_تادائو آندو [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] کلیسا بر روی آب_تادائو آندو [/TD] [/TR] [/TABLE] 2 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی طراحی و ساخت کلیسا به هیچ رو کار ساده ای نیست، مسئله خلق فضایی است ان سوی تمهیدات رایج، فضایی با روح خودش که بتواند تجربیات معنوی را منتقل نماید، این کلیسا در سال 2008 در شهر لا لوئانا در اسپانیا توسط دفتر معماری منیس تکمیل شده است. بنا متشکله ایست از چهار حجم در هم درگیر و مجزا از هم که صلیبی بر دیواره شبستانش نقش بسته، این بنا که در مساحتی بالغ بر 1000 متر مربع و با هزینه 600000 یورو طراحی و ساخته شده است، جدا از کارکرد نمادینش به واسطه حجم بازش امکان تراوش نور به درون حجم اصلی و تقویت اتمسفر مد نظر فضاهای مراقبه را نیز ممکن می سازد. [TABLE=class: cms_table] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: cms_table_DataListItem] کلیسای شهر لالوئانا؛ مینیمالیسم، پلان باز و انگاره های کوبیستی [/TD] [/TR] [/TABLE] 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 آذر، ۱۳۹۱ [h=2]مسجد و مجموعه سلیمیه[/h] [TABLE=class: cms_table, width: 100%] [TR] [TD]معمار این مجموعه دینی، معمار سنان معمار رسمی دربار پادشاهان عثمانی بودهاست. مسجد و مجموعه سلیمیه در شهر ادیرنه یکی از آثار گزیده معماری دوره عثمانی در ترکیه است که در مرکز استان ادیرنه در بخش اروپایی ترکیه ساخته شدهاست این مجموعه در دوره سلطنت سلطان سلیم دوم عثمانی ساخته شدهاست. آغاز ساخت مسجد طبق کتیبهای که در این مجموعه موجود است به سال ۹۷۶ هجری قمری (۱۵۶۸ میلادی) برمیگردد و طبق پیشبینیها قرار بود ساخت این مسجد در روز ششم آذر سال ۹۵۳ خورشیدی به اتمام برسد اما در تاریخ ۲۳ اسفند سال ۹۵۳ به افتتاح رسیدهاست. معمار سنان این اثر را مهمترین اثر معماری خود نامیدهاست. به طوری که درباره ساخت این اثر گفتهاست: “در دوران شاگردیام مسجد شهزاده استانبول را ساختم. وقتی که بنا شدم مسجد سلیمانیه را به اتمام رساندم. اما تمام نیرویم را صرف مسجد سلطان سلیم خان کردم و استادی خودم را به طور کامل و جامع اعلام کردم.” ویژگی های مسجد : مسجد سلیمیه در زمینی به مساحت ۲۴۷۵ متر مربع بنا شده و زیربنای مسجد نیز ۱۶۲۰ متر مربع است. مساحت کل این مجموعه ۲۲ هزار و ۲۰۲ متر مربع است. . . . ارتفاع گنبد این مسجد ۴۳،۲۸ متر و قطر دهانه آن ۳۱،۳۰ متر است. گنبد روی یک پایه هشت ضلعی بنا شدهاست. چهار گنبدک در گوشهها و یک نیمگنبد در محراب در مقاومسازی گنبد اصلی بنا نقش دارند. گبند مسجد ۳۲ پنجره کوچک داشته و در بخشهای زیرین گنبد نیز ۶ ردیف پنجره وظیفه تأمین روشنایی این مسجد را برعهده دارند مسجد سلیمیه چهار مناره دارد و هر مناره دارای سه شرفه ۳۸۰ سانتیمتری دارد. ارتفاع منارهها ۷۰،۸۹ متر است. این مسجد از لحاظ هنر مرمرتراشی، کاشیکاری و خوشنویسی نیز حائز اهمیت است. کاشیهای مسجد ساخت ایزنیک ترکیهاست. بخشی از کاشیهای این مسجد در زمان جنگهای عثمانی با روسیه در سالهای ۱۸۸۷-۱۸۸۸ از طرف میخائیل اسکوبلف ژنرال روسی به مسکو منتقل گردید. [/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [/TR] [TR] [TD=align: center] منبع : مارپیچ[/TD] [/TR] [/TABLE] 3 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 دی، ۱۳۹۱ [h=2]نیایشگاه Kamppi[/h] نیایشگاهKamppi در ضلع جنوبی میدان Narinkka در هلسینكی (پایتخت فنلاند) واقع شده است. این سازه كه در یكی از پر ازدهامترین فضاهای شهری فنلاند قرار گرفته، محیط را به آرامش دعوت مینماید. این ساختمان خاجی شكل كوچك با نمای چوبی منحنی، منظره شهر را زیبا ساخته است. همزمان، فضای داخلی این نیایشگاه آرام مردم را به آغوش خود فرا خوانده و از سر و صدا و هیجانات زندگی شهری كه در بیرون در جریان است دور میكند. این نیایشگاه از تمام جهات قابل دسترسی است. اگر از سمت Simonkatu میآیید، به میدان كوچكی میرسید كه اگر مستقیم ادامه دهید به میدان Narinkka خواهید رسید. از آنجا پس از طی كردن پلهها به قسمت ورودی میرسید. قسمت ورودی شامل دو نمای شیشهای است كه رو به میدان Narinkka و ساختمان Narinkka میباشد. فقط فضای نیایشگاه اصلی چوبی است. فضاهای فرعی رو به میدان قرار دارند. فضای ورودی دو برابر نمایشگاه است كه پس از ورود، با روحانیون ومددكاران اجتماعی ملاقات خواهید كرد. فضای قسمت خاجیشكل بسیار آرام است و به نظر میرسد كه با سر و صداهای بیرون فاصله زیادی داریم. روشنایی بر روی سطح منحنی فضا را گرم میكند. دیوارهای داخلی نیایشگاه از چوب درخت توسكای مشمعی ساخته شده و مبلمان نیز چوبی است. [TABLE=class: cms_table_ncode_imageresizer_warning, width: 400] [TR] [TD=class: cms_table_td1, width: 20][/TD] [TD=class: cms_table_td2]برای مشاهده عکس در سایز اصلی، کلیک کنید[/TD] [/TR] [/TABLE] [TABLE=class: cms_table_ncode_imageresizer_warning, width: 400] [TR] [TD=class: cms_table_td1, width: 20][/TD] [TD=class: cms_table_td2]برای مشاهده عکس در سایز اصلی، کلیک کنید[/TD] [/TR] [/TABLE] منبع : معماری نیوز 3 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 4 دی، ۱۳۹۱ کلیسای جامع میامی طراح: شرکت معماری فرناندو رومرو طرح نشان می دهد که ساختار بتنی مواج با دامن مواج از 27 طرح پارچه برجسته چین خورده چین پلیسه است که به روشنی تعریف شده است. در این کلیسا با استفاده از بانوی گوادالوپ، به عنوان یک نماد کاتولیک روم از مریم باکره، که تصویری محبوب در فرهنگ مکزیکی است به کمک معماران توضیح می دهد که چگونه آنها را به طراحی یک کلیسای کاتولیک اختصاص داده شده و به تصویر او دعوت به عمل شده است. در داخل ساختمان، پناهگاه کوچکی قرار داده شده است .در این طرح پارچه برجسته چین خورده چین پلیسه، هر کدام شامل یک تمثال از یکی از 27 مورد دیگر باکره آمریکای لاتین ساخته می شود. هدف معماران ازپروژه تضاد بین آسمان و زمین یا به عبارتی قرار دادن مکانی برای ارتباط با آسمان بوده است. که از غرق شدن در دامان پاک مریم مقدس شروع و آسمان منتهی می شود. مفهوم ارتباطی با آسمان طرح تهویه سقف نور بخش مقایسه با طرح سنتی طرح جامع برش طولی برش عرضی دیاگرام دسترسی اتوموبیل دیاگرام دسترسی پیاده رو تجزیه و تحلیل ساختاری بافت نما 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده