رفتن به مطلب

رصد نخستین کهکشانهای دور/ امکان مشاهده 24 کهکشان به طور همزمان


ارسال های توصیه شده

[h=2] رصد نخستین کهکشانهای دور/ امکان مشاهده 24 کهکشان به طور همزمان

[/h]

یک ابزار رباتیک با فناوری بسیار پیشرفته در تلسکوپ بسیار بزرگ شیلی برای اولین بار به کار افتاد که نتایج آن می تواند نشانه‌های خوبی برای اکتشافهای آینده باشد، این ابزار می تواند روزهای نخستین کهکشانهای بسیار دور را مشاهده کند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، این ابزار یک نوع طیف نگار است که با عنوان (K-band Multi-Object Spectrograph) کار می کند و به دستگاه تلسکوپ بسیار بزرگ شیلی در رصدخانه جنوبی اروپا در پارانال متصل شده و به ستاره شناسان کمک می کند که روزهای نخست زندگی کهکشانها را مشاهده کنند.

 

این ابزار از طول موجهای مادون قرمزی بهره می برد که به مشاهده اجسام بسیار دور که نور آنها از تیررس رصدگران خارج شده کمک می کند.

 

از سوی دیگر این ابزار از آن جهت خاص است که می تواند 24 جسم کیهانی را در یک زمان مشاهده کند و کار مشاهده و رصد را کوتاه تر کند، کارهایی که پیشتر با استفاده از تلسکوپ نیازمند زمان طولانی بود، اکنون با استفاده از این ابزار کوتاه تر می شود.

zimg_001_223.jpg

ابزار جدید KMOS که روی تلکسوپ بزرگ شیلی نصب شده است

 

رالف بندر از دانشگاه استرنوارت موشن و موسسه فیزیک و فیزیک نجومی مک - پلانک طی یک بیانیه اظهار داشت که از نصب این ابزار جدید (KMOS) و فرصتهایی که برای پیشبرد مطالعه دیگر کهکشانها فراهم می کند بسیار هیجان زده است.

 

وی افزود: امکان مشاهده کردن 24 کهکشان به طور همزمان به ما این امکان را می دهد که نمونه کهکشانها را با اندازه ها و کیفیت بی سابقه بازسازی کنیم. این همکاری به طور کامل و بی نقص انجام شده و من از تمام افرادی که در ساخت ابزار KMOS دست داشتند قدردانی می کنم.

 

این ابزار از چندین بازوی رباتی استفاده می کند که می تواند در جهتهای مختلفی برای رصد 24 کهشکان در یک زمان تنظیم شود. هرکدام از این بازوها یک شبکه 14 در 14 پیکسلی را در بالای یک کهکشان حرکت می دهد و تمام 196 پیکسل نور را جمع کرده و آن را به طول موجهای تشکیل دهنده تقسیم می کند تا مطالعه ویژگیها و خصوصیتهای این کهکشانها امکان پذیر شود.

 

 

zimg_002_224.jpg

 

نمایی از تلسکوپ بسیار بزرگ شیلی

این ابزار یک فناوری پیچیده با بیش از 1000 سطح اوپتیکی است که هرکدام از آنها با استانداردهای دقیق و حساس ساخته شده اند.

جف پیرارد از اعضای رصدخانه جنوبی اروپا به عنوان مسئول این ابزار اظهار داشت: هشت سال پیش، وقتی که این پروژه آغاز شد من نسبت به پیچیدگی این ابزار تردید داشتم، اما امروز ما مشاهده می کنیم که این ابزار به طور فوق العاده ای کار می کند.

 

 

خبرگزاری مهر
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...