رفتن به مطلب

آرامستان‌های وسط شهر همسایگان ناخوانده کرج


ارسال های توصیه شده

ایجاد ترافیک، استشمام بوی بد، آلودگی صوتی و دیگر مشکلاتی که شهروندان و ساکنان در همسایگی آرامستان ها وسط شهر و قبرستان های مجاور امامزاده های شهر کرج بهتر آن را می دانند؛ به معضلی برای زندگی شهری شهروندان کرجی تبدیل و این مکان ها را به آرامستان های نا آرام داخل حریم شهر بدل کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، آرامش، امنیت و بهداشت چند مقوله اصلی برای ادامه زندگی در اجتماع و محیط های شهری است که مسئولان و مدیریت شهری را بر آن داشته است تا حداقل شرایط زندگی را برای شهروندان فراهم کنند.

برخی از آرامستان های کرج دقیقاً وسط شهر واقع شده اند و آسایش و بهداشت شهروندان کرجی را به خطر انداخته اند.

با وجود ممنوع بودن دفن اموات در آرامستان و امامزاده های وسط شهر ولی همچنان نیز شاهد دفن پنهانی اموات در آرامستان های وسط شهر و برخی از امامزاده ها هستیم که برخی از این دفن ها با مجوز و برخی دیگر نیز به صورت قاچاقی و پنهانی صورت می گیرد.

در دیگر کشورها و شهرها آرامستان هایی وسط شهر وجود دارد ولی همانند آرامستان های مرکز شهر کرج نابسمان نیستند و برای آسایش و بهداشت شهروندانش خطری ایجاد نمی کنند.

ایجاد ترافیک، استشمام بوی بد، آلودگی صوتی و دیگر مشکلاتی که شهروندان و ساکنان کنار این آرامستان ها بهتر می دانند؛ به معضلی زندگی شهری شهروندان کرجی تبدیل شده است.

سیستم جمع آوری فاضلاب آرامستان ها باید مکانیزه شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر، تاکید کرد: سیستم جمع آوری فاضلاب آرامستان ها باید مکانیزه شود.

فخر سادات امامی اظهار داشت: سیستم دفع فاضلاب به روش سنتی صورت می گیرد ولی در کشورهای دیگر این گونه نیست و به صورت مکانیزه است به همین دلیل وجود آرامستان در داخل شهر هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نمی کند.

امامی با تاکید بر اینکه سیستم جمع آوری فاضلاب باید به صورت مکانیزه و بهداشتی باشد، اضافه کرد: در خصوص قبرستان ها برخی از قوانین نیازمند بازنگری است.

فرمانداری کرج مجوز دفن اموات را در داخل شهر نمی دهد

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار کرج نیز در این خصوص افزود: فرمانداری کرج مجوز دفن اموات را در داخل شهر نمی دهد.

سید شکرالله افتخاری گفت: تولیت امامزاده ها با اوقاف است. دفن اموات در امامزاده ها درآمد دارد و اینکار انجام می شود.

وی ادامه داد: برخی از آرامستان ها به صورت قومی است و بستگان فرد فوت شده حاضر نیستند که فوتی خود را در آرامستانی دیگر دفن کنند.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار کرج با اشاره به دفن قاچاقی و شبانه اموات در کرج، اضافه کرد: ساماندهی این امر در داخل شهر به دلیل درآمدزایی آن، با مشکل مواجه شده است.

وی گفت: در قبرستان های مجاور امامزاده حسن(ع) و امامزاده طاهر(ع) و امامزاده محمد(ع) و امامزاده عبدالله(ع) قبر خرید و فروش می شود و قیمت بالا و درآمد خوبی دارد.

رفع مشکل دفن اموات نیازمند فرهنگ سازی است

وی با بیان اینکه بیشتر به دلیل درآمد زایی رفع مشکل دفن اموات در مرکز شهر بر زمین مانده است، اضافه کرد: فرهنگ سازی باید شود که مردم متوجه شوند که چه مشکلات بهداشتی دارد تا دیگر اقدام به چنین کاری نکنند.

معاون دادستانی شهرستان کرج نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: دفن اموات در قبرستان های مجاور امامزاده طاهر(ع) و امامزاده محمد(ع) و برخی از امامزاده های استان البرز اتفاق می افتد.

علی رضوانی منش افزود: بهشت سکینه خارج از شهر است ولی روزی نیز باید در مورد آن تصمیم گیری شود به دلیل اینکه چند سال بعد نیز این قبرستان در داخل شهر قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: برخی از این قبرها سال ها پیش از طریق اوقاف فروخته شده است. در آن زمان مثلا در قبرستان مجاور امامزاده محمد(ع) ممنوعیتی برای فروش قبر نبوده است و حدود سه هزار قبر خریداری شده است.

رضوانی منش گفت: برخی افراد هم که خودشان قبر ندارند ولی به دلیل اینکه بستگان بزرگ و کوچک در آن محل خاک شده اند باز در همان مکان، فوتی خود را دفن می کنند.

دفن اموات در مرکز شهر از 20 سال قبل ممنوع بوده است

کارشناس مسئول آب و خاک ادار کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: دفن اموات در مرکز شهر از 20 سال پیش ممنوع شده است ولی هنوز هم دفن می شود و علت آن نیز معلوم نیست.

مجید صحبتی افزود: افراد متفرقه زیادی برای احداث آرامستان به ما مراجعه کرده اند که قبول نکردیم و گفتیم آرامستان باید مکان مشخص داشته باشد.

کارشناس مسئول آب و خاک ادار کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: در جعفرآباد 400 هکتار زمین برای احداث آرامستان مصوب شده است و پیش بینی های لازم انجام شده است.

بدون مجوز شهرداری اجازه دفن به هیچ فردی در قبرستان های مجاور امامزاده ها نمی دهیم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: بدون مجوز شهرداری اجازه دفن به هیچ فردی در قبرستان های مجاور امامزاده نمی دهیم.

حجت الاسلام ابوالفضل بنی احمدی افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه با شهرداری همکاری نزدیکی دارد و تمام دفن های ما با مجوز مسئول بهشت سکینه و شهرداری کرج انجام می شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان البرز ادامه داد: از لحاظ بهداشتی تمام استانداردها در دفن اموات در امامزاده ها صورت می گیرد.

حجت الاسلام بنی احمدی تصریح کرد: بنده به شخصه میلی به دفن اموات در امامزاده ندارم ولی فشار مردم را نمی توانیم تحمل کنیم.

دفن اموات وظیفه شهرداری است

وی با بیان اینکه دفن اموات وظیفه شهرداری است، اضافه کرد: برخی از آرامستان ها قدیمی و به صورت بومی است و مردم محلی شبانه یا قاچاقی بستگان خود را دفن می کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز با اشاره به اینکه جنازه بدون مجوز دفن نمی شود، گفت: اعتقادی به فروش قبر در امامزاده های کرج را ندارم به دلیل اینکه ساخت سالن اجتماعات در امامزاده های کرج مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

 

وی ادامه داد: برخی از شهروندان در گذشته قبری خریده اند و حق دفن دارند و برخی از افراد از این موقعیت سوءاستفاده کرده و این حق دفن را که به صورت فیش است با قیمت های بالا می فروشند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز تصریح کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه حق دخالت در خرید و فروش افراد دارای قبر را ندارد.

حجت الاسلام بنی احمدی با اشاره به اینکه هزینه فروش قبر توسط هیئت امنا امامزاده مشخص می شود، اضافه کرد: امامزاده های کرج دارای بودجه دولتی نیستند و اداره این امامزاده ها از نذورات و فروش قبر تامین می شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...