رفتن به مطلب

تشخيص سريع عفونت با حسگر dna


ارسال های توصیه شده

با استفاده از فناوري جديدِ «حسگر dna» مي‌‌توان باکتري‌‌ها را تشخيص داد و کمک مؤثري براي جلوگيري از گسترش بيماري‌‌هاي عفوني کرد.

 

اين حسگر، بين 15 دقيقه تا 2 ساعت وقت لازم دارد تا عفونت را در فرد بيمار تشخيص دهد و به همين جهت مي‌‌تواند در بيمارستان، مطب و منزل نيز مورد استفاده قرار گيرد.

 

امروزه تشخيص عفونت‌‌هاي باکتريايي نيازمند کشت نمونه‌ي مشکوک به آلودگي در محيط‌‌هاي کشت در آزمايشگاه‌هاست که چند روز زمان لازم دارد؛ در حالي که با استفاده از فناوري جديدِ «حسگر dna» عفونت‌‌هاي باکتريايي معمولي در يک يا دو ساعت تشخيص داده مي‌شوند.

 

ساخت نانوحسگر فوق سريع dna بر پايه‌ي نانوموادي است که در حال تکميل هستند تا بتوانند dna را با سرعت، دقت و حساسيت بالا تشخيص دهند. هر نانوحسگر حاوي رشته‌‌ي پيچ‌‌خورده‌‌اي از dna است که مکمل توالي ژنتيکي هدف مي شود. رشته‌‌ي dna تا زماني که توالي ژنتيکي هدف به آن متصل شود، پيچ‌‌خورده باقي مي‌‌ماند. با استفاده از کارتريج‌‌هاي مصرفي در نانوحسگر مذكور، مي‌توان نمونه‌‌هاي خوني و ادرار را مستقيماً در کارتريج قرار داد تا مورد آزمايش قرار گيرند.

 

پروفسور بنيامين ميلر (متخصص مهندسي زيست‌‌پزشکي در مرکز پزشکي دانشگاه روچستر) مي‌‌گويد: «در کارتريج، مراحلي براي تميز کردن نمونه‌‌ها وجود دارد و ماده‌‌ي مورد نظر شما را استخراج و از آن، يک گسترش dna تهيه مي‌‌کند (شبيه گسترش خوني که روي لام تشکيل مي شود). در ادامه کارتريج درون نوعي ابزار پرتابل گذاشته مي‌‌شود تا آناليز شود.

 

اين کارتريج‌‌هاي مصرفي فقط چند دلار قيمت دارند و به همين جهت از نظر اقتصادي به‌‌صرفه هستند.

 

با قرار دادن رشته‌‌هاي مختلف dna در کارترج، شما مي‌‌توانيد پاتوژن‌‌هاي مختلفي را تست نماييد.

 

محققان، حسگرهايي را توسعه داده‌‌اند که مي‌‌تواند باکتري استفيلوکوک مقاوم به آنتي‌‌بيوتيک را ـ که نوعي عفونت پوستي را ايجاد مي کند، تشخيص ‌‌دهد.

 

محققان روي ساير حسگرها براي تشخيص سريع dna کار مي‌‌کنند و از نانوسيم‌‌ها، نانولوله‌‌هاي کربني و نانوذرات استفاده مي‌‌کنند. تمامي اين روش‌‌ها کم‌‌هزينه هستند، ولي دقت بالايي دارند.

 

پروفسور ميشل استرانو از دانشگاه mit مي‌‌گويد: «اگر بتوانيد نوعي ابزار پرتابل بسازيد که در مطب نصب شود، پزشک شما به کمک مقدار کمي مايع، مي‌‌تواند شما را از نظر نارسايي‌‌هاي ژنتيکي چک کند».

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...