رفتن به مطلب

روشي جايگزين کروماتوگرافي براي اندازه‌گيري مقادير دارويي


ارسال های توصیه شده

گروهي از محققان دانشگاه کاشان، از الکترود خمير کربن اصلاح شده با نانوذرات طلا براي اندازه‌گيري داروي آتنولول استفاده کردند. اين روش مي‌تواند جايگزين روش‌هاي پيچيده و گران‌قيمت کروماتوگرافي شود.

 

آتنولول، از جمله داروهايي است که در درمان فشار خون، آنژين صدري، حملات و اختلالات قلبي موثر است. مصرف بيش از اندازه‌ي آتنولول در بيمار، ايجاد سميت مي‌نمايد،‌ بنابراين مطالعه و اندازه‌گيري آتنولول در تحقيقات كلينيكي و پزشكي از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است.

 

دکتر محسن بهپور، عضو هيئت علمي دانشگاه کاشان، در گفتگو با بخش خبري سايت ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو اذعان داشت: «از مزاياي الکترود تهيه شده در اين پژوهش، مي‌توان به قيمت نسبتا کم آن در مقايسه با ساير الکترودها، غير سمي بودن، سهولت تهيه، وسيع بودن محدوده‌ي پتانسيلي قابل کاربرد، جريان زمينه‌ي کم، پاسخ‌دهي سريع، عدم آسيب مکانيکي، قابليت اصلاح بسيار خوب و سطح تجديدپذير آن اشاره کرد».

 

دکتر بهپور با بيان اين مطلب که «از اين الکترودها براي اندازه‌گيري آتنولول در قرص‌هاي ضد فشار خون و مايعات بيولوژيکي(نمونه‌ي ادرار و سرم خون) استفاده مي‌شود»، افزود: «براي تهيه‌ي الکترود خمير کربن اصلاح شده، ابتدا مقداري پودر گرافيت را با محلول کلوييدي نانوذرات طلاي تهيه شده مخلوط کرده و آن را خشک نموديم. سپس مقداري روغن پارافين به آن اضافه کرده، در ادامه خمير حاصل را داخل سرنگ پلي‌اتيلن قرار داديم. در نهايت، با قرار دادن سيم مسي در سرنگ، يک ارتباط الکتريکي با خمير برقرار کرديم».

 

گفتني است که الکترودهاي غيراصلاح شده‌ي توليد شده با اين روش، حساسيت به مراتب پايين‌تري دارند.

 

محقق طرح در رابطه تهيه‌ي نانوذرات طلا گفت: «به منظور تهيه‌ي نانوذرات طلا، از HAuCl4 استفاده کرديم. از سديم سيترات هم به عنوان احياءکننده و پايدارکننده استفاده نموديم، سپس جذب نانوذرات طلاي سنتز شده را با اسپکتروفوتومتر UV/Visible اندازه‌گيري کرديم. شايان ذکر است که بيشترين طول موج جذب نانوذرات تهيه شده برابر با 528 نانومتر به‌دست آمد».

 

دکتر بهپور در پايان گفتگو، اظهار داشت:«نتايج اين پژوهش مي‌تواند، روشي ساده و ارزان قيمت را در اختيار آزمايشگاه‌ها قرار داده، جايگزين روش‌هاي پيچيده و گران‌قيمت کروماتوگرافي شود».

 

اين پژوهش، بخشي از نتايج رساله‌ي دکتري آقاي ابراهيم هنرمند است که با راهنمايي دکتر محسن بهپور و همکاري دکتر سيدمهدي قريشي انجام شده‌است. پژوهشگران، جزئيات اين تحقيق را در مجله‌ي Bulletin of the Korean Chemical Society (جلد 31، صفحات 849- 845، سال 2010) منتشر کرده‌اند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...