رفتن به مطلب

مشاهده صدها کهکشان‌ انفجاری با تلسکوپ هرشل


ارسال های توصیه شده

[h=1] مشاهده صدها کهکشان‌ انفجاری با تلسکوپ هرشل

[/h]» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91091608515

پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸

 

 

3

اخترشناسان اروپایی از مشاهده صدها کهکشان پنهان با استفاده از تلسکوپ فضایی «هرشل» خبر می‌دهند که میزان بسیار بالایی از شکل گیری ستارگان در تاریخچه کائنات را به تصویر می‌کشد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تلسکوپ فضایی مادون قرمز «هرشل» آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ موفق به رصد دقیق و تهیه تصاویری از صدها کهکشان موسوم به «کهکشان‌های انفجاری» (starburst galaxies) شده‌اند.

 

کهکشان انفجاری هر ساله و در یک دوره زمانی کوتاه قادر به تولید ستارگانی با جرم چند برابر خورشید است؛ این درحالیست که کهکشان راه شیری بطور متوسط تنها قادر به تولید یک ستاره با جرم شبه خورشیدی در هر سال است.

«سب اولیور» از محققان دانشگاه ا*** انگلیس تأکید می کند: داده های تلسکوپ فضایی هرشل، توانایی زایش و قدرت این کهکشان ها در تولید ستارگان جدید را نشان می‌دهد.

داده‌های رصدی تلسکوپ هرشل با اطلاعات تلسکوپ کک در هاوایی ترکیب شده اند که می تواند سهم کهکشان های انفجاری در مقدار کل تولید ستارگان در تاریخچه کائنات را مشخص کند.

بر اساس مشاهدات رصدی تلسکوپ هرشل، سفر نور مادون قرمز برخی از این کهکشان های انفجاری بسوی زمین زمانی آغاز شده است که از عمر کائنات تنها یک تا سه میلیارد سال می گذشت.

«گوران پیلبرات» از محققان پروژه تلسکوپ هرشل خاطر نشان می کند: پیش از این بزرگترین نقشه برداری و بررسی کهکشان های انفجاری دور دست شامل 73 کهکشان تنها یکی از 10 فاکتور قابل تعیین توسط ترکیب داده های تلسکوپ هرشل و کک را در اختیار محققان قرار داده بود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...