رفتن به مطلب

ویتامین e تخم مرغهای تغیر یافته ژنتیکی 7 برابر میزان طبیعی


mani24

ارسال های توصیه شده

ویتامین e موجود در تخم‌مرغ‌هاي‌توليدي ازطريق ايجاد تغييرات ژنتيكي و تغذيه‌اي درمرغ‌هاي تخم‌گذار كه اخيرا وارد بازار جهاني شده هفت برابر بيشتر از نوع طبيعي تخم‌مرغ است.

دكتر" آراسب دباغ‌مقدم " روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود:

اين تخم‌مرغ‌ها به‌دليل نوع موادچربي و موادافزودني مجازي كه به مرغ تخم‌گذار خورانده‌شده ازنظر ميزان چربي نيز براي مبتلايان به بيماري‌هاي قلبي - عروقي مضر نيست.

وي اظهار داشت:يك تخم‌مرغ حدودا ‪ ۶۰‬گرمي داراي شش گرم پروتئين، شش گرم چربي و ‪ ۸۰‬كيلوكالري انرژي است كه‌بيشترين پروتئين آن در سفيده و زرده آن حاوي ويتامين ‪ b ،a‬و ‪ d‬است.

دباغ مقدم افزود : تخم مرغ داراي " كولين " است كه براي عملكرد مغز و حافظه مهم بوده و مصرف آن براي نوجوانان، زنان باردار و شيرده نيز توصيه مي‌شود.

وي يادآور شد : مصرف يك عدد تخم‌مرغ حدود ‪ ۴/۵‬درصد از انرژي روزانه، هشت درصد از چربي روزانه، شش درصد از آهن روزانه و تمام ويتامين ‪ a‬مورد نياز بدن را تامين مي‌كند.

رئيس كميته بهداشت مواد غذايي جامعه دامپزشكان با اشاره به ويژگي‌هاي تخم‌مرغ سالم و تازه گفت: طبيعي و صاف و شفاف بودن رنگ پوسته تخم‌مرغ، فاقد هر گونه بوي خارجي و گنديدگي بودن، بيضي شكل بودن ظاهر آن، فاقد لكه‌هاي خوني يا تكه‌هاي گوشتي بودن، طبيعي بودن اندازه اتاقك هوايي تخم‌مرغ و مخلوط نبودن سه قسمت زرده، سفيده غليظ و سفيده رقيق تخم‌مرغ پس از شكستن نشانه تازه و سالم بودن تخم‌مرغ است.

وي افزود: تخم‌مرغ بايد حتما با مجوز سازمان دامپزشكي و زير نظر اين سازمان و با دارا بودن كد بهداشتي، نام شركت توليدكننده ، تاريخ توليد و مصرف عرضه شده و پس از تخم‌گذاري تا زمان مصرف در يخچال و در دماي چهار تا پنج درجه سانتي‌گراد نگهداري شود.

دباغ‌مقدم يادآور شد: پوسته تخم‌مرغ بايد فاقد ترك خوردگي و يا شكستگي باشد چرا كه شكسته بودن پوسته آن سبب حمله ميكروب‌هاي موجود در هوا و محيط به درون تخم‌مرغ شده و از آنجا كه تخم‌مرغ محيط مناسبي براي رشد و تكثير ميكروب‌ها است، به سرعت فاسد شده و سبب بروز مسموميت در فرد مصرف كننده مي‌شود.

وي اظهار داشت: پوسته تخم‌مرغ تا لحظه قبل از مصرف نبايد توسط مصرف كننده شسته شود و در صورت وجود آلودگي احتمالي تنها بايد با دستمال خشك پوسته آن را پاك كرد تا از فاسد شدن سريع‌تر آن جلوگيري شود.

وي افزود: قسمت پهن تخم‌مرغ در هنگام نگهداري در درون يخچال بايد بالا قرار گيرد تا اتاقك هوايي آن بالا قرار گرفته و امكان مخلوط شدن زرده و سفيده كمتر و در نهايت مدت زمان نگهداري و سلامت تخم‌مرغ افزايش يابد.

دباغ مقدم خاطرنشان كرد: تخم‌مرغ در ايران نيز بايد همچون ساير كشورها درجه‌بندي شود تا مصرف‌كننده مطابق هزينه پرداختي تخم‌مرغ مورد نياز خود را دريافت كند.

وي افزود: بر اساس درجه‌بندي تخم‌مرغ در ساير كشورها تخم‌مرغ ممتاز بايد وزني بيش از ‪ ۶۵‬گرم، درجه يك ‪ ۶۰‬تا ‪ ۶۵‬گرم، درجه دو ‪ ۵۵‬تا‪ ۶۰‬گرم و درجه سه نيز زير ‪ ۵۵‬گرم داشته باشد كه البته وضعيت طبيعي تخم‌مرغ نيز در طبقه- بندي آن نقش موثري دارد.

وي يادآور شد: رنگ پوسته برخي تخم‌مرغ‌ها بعضا قهوه‌اي رنگ بوده كه علت آن ژنتيكي است و نقشي در كيفيت آن ندارد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...