رفتن به مطلب

نکاتی در مورد حیوانات خانگی


ارسال های توصیه شده

سگها به دلايل زيادي به عنوان یک حيوان خانگي خوب و دوست داشتنی مورد استقبال و علاقه بسیاری قرار گرفته اند. از آن جمله مي توان به زيبائي, وفاداری نسبت به صاحب خود , فراهم آوردن محيطي شاد و پرنشاط برای اطرافیان اشاره کرد. آوردن یک سگ زمانی دلچسب و لذت بخش خواهد بود که کلیه برنامه ها و کارهای لازم جهت نگهداری عضو جدید خانه انجام یافته باشد و بايد به خاطر داشته باشيد که علاوه بر آنچه ذکر شد, مسئوليت مستقيم مراقبت از آنها بر عهده دارنده حیوان مي باشدو در صورتیکه برنامه ریزی دقیق و محاسبات لازم صورت نگیرد وجود این عضو جدید تبدیل به یک معضل خواهد گردید.. بسیاری از کسانی که برای نگهداری سگ اقدام میکنند دچار یک نوع هوس زودگذر میشوند و یا در اثر چشم هم چشمی ممکن است اقدام به خرید سگ نمایند ولی به خاطر داشته باشید که مهمترین فاکتور در این راه داشتن عشق و علاقه به حیوانات و بخصوص نسبت به سگ می باشد و اگر این احساس و علاقه را در خود نمی بینید توصیه میکنم همین الان از فکر نگهداری سگ خارج شده و به زندگی قبلی خود ادامه دهید در واقع شما با آوردن این عضو جدید به خانه خود نیز زندگی جدیدی را شروع می کنید و برشماست که نهایت تلاش خود را در جهت نگهداری و برآوردن احتیاجات سگ خود به کار بگیرید پيش از انتخاب و خريد سگ بايد به پرسشهاي زير پاسخ دهيد:1- آيا نوع و نحوه زندگي شما با نگهداري يک سگ همخواني دارد؟مثلا به دلایل اعتقادی و وسواس وغیره میتوانید حضور سگ را در محل زندگی خود تحمل کنید؟2- آيا محل زندگي شما طوري هست که بتوانيد از يک سگ نگهداري کنيد؟مثلا از نظر بزرگی خانه و محل مناسب که میخواهید برای سگ خود در نظر بگیرید آیا شرایط را سنجیده اید؟ 3- آيا در منزل شما کساني هستتند که از سگها خوششان نيايد يا به هر دليل نتوانند حضور سگ را تحمل کنند؟ مثلا همسر شما یا پدر و مادرتون نسبت به نگهداری سگ مشکلی ندارند و آیا در این مورد به توافق رسیده اید ؟ نظر اطرافیانتان چیست؟4- آيا در منزل شما کساني هستند که به هر دليل داراي آلرژي به آن باشند؟بعضی ها واقعا نمیتوانند حضور سگ در منزل را تحمل نمایند و برخی نیز واقعا بیماری دارند که نباید با حیوانات در تماس باشند. آیا در خانه شما چنین افرادی هستند؟5- آيا کساني را مي شناسيد که در غياب شما از سگتان نگهداري کنند؟این نکته نیز خیلی حائز اهمیت است در وهله اول دنبال مراکزی باشید که در غیاب خودتان بتوانید چند روزی سگ خود را پانسیون نمائید و اگر در محل زندگی شما چنین مراکزی وجود ندارد به دنبال دوستان و همسایگانی باشید که در نبود شما به سگ شما رسیدگی نمایند در غیر اینصورت به واقع اسیر و گرفتار سگ خود خواهید بود وبه خاطر سگ خود نمیتوانید هیچ کجا بروید و این موضوع ممکن است در دراز مدت روی روحیه و اعصاب شما تاثیر منفی داشته باشد.وضعيت کاري و مالي شما چگونه است, در اين مورد نيز بايد به پرسشهاي زير پاسخگو باشيد:

1- آيا شما توان مالی لازم برای نگهداری سگ و برآوردن احتیاجات آن دارید؟

2- آيا شما مي توانيد چه از نظر مالی و چه از نظر زمانی علاوه بر نيازهاي شخصي وضروري خود نيازمنديهاي مختلف يک حيوان را پاسخگو باشيد؟

3- آيا توان پرداخت هزينه هاي بهداشتي و دامپزشکي ساليانه حيوان را خواهيد داشت؟

علاوه بر آن نکات ديگري نيز بايد مورد توجه شما قرار گيرد:

1 - آيا وقت کافي براي گذراندن با سگ خود را خواهيد داشت؟ ( نظير قدم زدن و بازي کردن و ... )

2- آيا شما در منزل از حيوانات ديگري نگهداري مي کنيد و يا احتمالا فرزندان خردسالي نيز داريد؟ در چنين موردي معمولا بودن يک حيوان خانگي به طور کلي چندان مناسب نمي باشد, زيرا کودکان هنوز درک کافي از يک حيوان خانگي را ندارند و ممکن است حضور حیوان در خانه مشکل آفرین باشد . البته با مطالعه دقیق روی نژادهای مختلف سگها و خصوصیات آنها میتوانید نژادی را انتخاب نمائید که با شرائط شما تطابق بیشتری داشته باشد.

3- از چه حيوانات ديگري در خانه نگهداري مي کنيد؟ روی نگهداری همزمان دو حیوان مختلف در خانه مطالعات لازم را انجام دهید و با دامپزشک و پرورش دهندگان حیوانات در این مورد مشورت نمائید.4- احتمالا از فرزندان و حيوانات قبلي که در منزل نگهداري مي کرديد چه نوع واکنشي را نسبت به اين عضو جديد نشان خواهند داد؟

پدران و مادران توجه کنند:

آيا شما توله اي کوچک را براي کودکان خود جهت نگهداري در منزل انتخاب کرده ايد؟ اگر چنين است بايد به شما بگوئيم که خريداري يک توله حساس و کوچک نمي تواند بهترين راه آموزش مسئوليت پذيري به کودکان باشد. ( زيرا که حيوانات اسباب بازي نيستند ) و در صورتي که کودکان شما قادر به نگهداري از اين توله نباشند زندگي سختي را خواهند گذراند. حقيقت آن است که در چنين مواردي شما خود بايد مسئوليت نگهداري از سگي را که براي کودکان خود تهيه کرديد بر عهده بگيريد. توجه داشته باشيد که يک توله عضو جديدي از خانواده است و بايد تمامي افراد خانواده در نگهداري و مراقبت از او کوشا باشند. تجربیات خود من نشان میدهد که در صورتیکه مسئولیت حیوان به صورت مستقیم به کودکان واگذار گردد مطمئننا مشکلات عدیده ای پیش خواهد آمد کودک شما اطلاعات کافی در این زمینه را ندارد و چه بسا در اثر عدم نگهداری صحیح در همان روز های نخست موجب مرگ توله سگ شود که این خود مشکلات روحی مضاعفی در پی خواهد داشت پس در این راه و به خصوص در ماههای نخست کودک خود را تنها نگذارید.انتخاب سگحال اگر ميتوانيد چنين مسئوليتي را بر عهده بگيريد بايد بدانيد که چه نوع سگي را مي خواهيد و نژادهايي را انتخاب کنيد که با نيازها و شرايط شما هماهنگي دارند مثلا شما نمیتوانید یک سگ نژاد گریت دین را در یک آپارتمان 60-70 متری جابجا کنید و چنانچه به فرض از یک ماهگی توله را به خانه خود آورده اید بعد از سه ماهگی حیوان مشکلات شما شروع خواهد شد پس به دنبال نژاد مناسب با در نظر گرفتن شرایط خود باشید. در ضمن اگر مي خواهيد از يک توله نگهداري کنيد مطمئن باشيد که توله سالمي را انتخاب کرده ايد.فکر میکنید یک توله سالم چه خصوصیاتی باید داشته باشد . شما لااقل به صورت ظاهری میتوانید تا حدودی به سالم بودن حیوان پی ببرید.نکات زیر شما را بیشتر راهنمایی خواهد کرد. 1- داشتن چشماني درخشنده و شفاف و بدون هيچ گونه ترشحات اضافي 2- داشتن پوست و گوش هاي تميز وشفاف وسالم . 3- داشتن لثه هائي سالم و صورتي رنگ و دندانهاي سالم و مرتب با فشار روی لثه های حیوان دچار رنگ پریدگی میشود که با برداشت انگشت خود زمان برگشت رنگ طبیعی لثه نباید بیش از سه ثانیه باشد.4- دارا بودن بدني سالم و متناسب به نحویکه نتوان عنوان چاقی یا لاغری تلقی کرد و هيچگونه ناهنجاري در اندام ها نداشته باشد.5- داشتن چشمانی سالم و قوی و گوشهای تیز و حساس به صدا . میتوان این حس ها را با ایجاد محرک ها مناسب تست کرد. در صورتي که سوالات و يا ابهام خاصي در مورد سلامت حيوان داريد, مي توانيد از دامپزشک مورد اعتماد خود کسب اطلاع نمائيد. به خاطر داشته باشيد که تنها دامپزشک مي تواند مشاور خوبي در اين موارد باشد.

آيا اين سگ بيمار است ؟حتي زمانيکه شما قويترين و سالمترين توله ها انتخاب کنيد اين موضوع به اين معنا نخواهد بود که او هيچگاه مريض نخواهد شد وهمواره باید در تلاش باشید که ضمن پیشگیری از بیماریها در صورت مواجهه با بیماری اقدامات لازم را به موقع انجام دهید حال نظر شما را به چند فاکتور ساده در تشخیص بیمار بودن حیوان جلب میکنم .

1- امتناع حیوان از خوردن غذا یا آب و یا کاهش قابل توجه میزان غذای حیوان.2- داشتن هر نوع درد در بدن که با ناله های حیوان همراه است و حتی ممکن است با ملامسه بتوانید محل درد را شناسایی کنید.3- افزایش یا کاهش دمای بدن حیوان که با ملامسه زیر کتف و گوش های حیوان قابل درک است.4- استفراغ بيش از سه بار( در روز ) و يا استفراغ همراه با خون . 5- اسهال و شل شدن مدفوع حیوان که بیش از دو روز طول بکشد و یا اسهالی که خون آلود باشد و يا حتی مدفوع سفت ولی خون آلود6- وجود هر گونه کرم در مدفوع حیوان7- تغییر در نحوه ادرار کردن حیوان و یا تغییر رنگ از قهوه ای تا قرمز در ادرار حیوان . 8- سرفه یا عطسه برای مدت طولانی. 9 - خوردن بیش از حد آب .10- خستگی وکسالت حیوان به طوریکه گوشهایش آویزان شده ودر گوشه ای ساعت ها کز بکند 11- برخی تحرکات عصبی احتمالی وهمراه با گرفتگی عضلات .12- ترشحات غیر طبیعی از چشمها.حال با ذکر مطالب فوق به این نکته میپردازیم که از کجا بايد سگ تهيه کرد ؟بايد دانست که انتخابهاي زيادي براي شما وجود دارند اما کدام يک براي شما مناسب است ؟

پت شاپ

در اين نوع مراکز مي توانيد از ميان توله هاي متعدد و مختلف نژاد هاي مختلف توله هاي سالم و سر حال را پيدا کنيد اما همیشه انتظار نداشته باشید که هر نژادی باهر رنگ و جنسیت و سنی که مد نظر شماست به سرعت مهیا باشد.در صورت امکان سوابق و مشخصات پدر و مادر توله ها ي مورد انتخاب خودرا از فروشنده بخواهيد .البته بايد مراقب باشيد که توله هاي ضعيف و کم ارزش و با سوابق نا مشخص را انتخاب نکنيد .

خريد ازپرورش دهندگان سگ

علاوه بر مراکز پت شاپ برخی پرورش دهنگان حیوانات نیز اقدام به فروش حیوانات مینمایند ، در صورت تمايل مي توانيد با مراکز و کلينيک هاي دامپزشکي در اطراف محل سکونت خود تماس بگيريد فقط به خاطر داشته باشید که پرورش دهندگان آماتور اکثرا توله مناسبی برای عرضه ندارند و اطمینان زیادی از لحاظ خوب بودن نژاد توله ای که میخواهید بخرید وجود ندارد.شما بايد در اين مورد نيز اطمينان حاصل کنيد که پرورش دهنده مورد نظر شما از سگهايي که داراي خلق وخوي وحشي هستند استفاده نمي کند .يک پرورش دهنده خوب فقط بفکر کسب درآمد نبوده و علاقه منداست تا بداند آيا شما مي توانيد محيط مناسب براي توله هايي که او پرورش مي دهد فراهم کنيد ؟ برای بالا بردن سطح آگاهی خود میبایستی سئوالاتي از پرورش دهنده پرسيده شود نظیر:1- تاريخچه ونحوه پیدایش نژاد مورد نظر چيست و از مخلوط چه نژادهایی حاصل شده است ؟2- آيا در مرکز پرورش خود برای مقابله با بيماريها پيگيريها و مرافبتهای لازم را انجام میدهند ؟3- در مورد خصوصيات اين نژاد و نحوه رفتار آن چه مي توا نند به شما بگويند ؟4- آيا در انجمن خاصي در مورد نژاد بخصو صي عضويت داريد ؟5- آيا علاوه بر نژاد مورد نظر شما نژادهای دیگری را نیز پرورش میدهند ؟6- آيا ميتوانند در مورد ساير مشتريان به شما اطلاعاتي بدهند ؟7- چه نوع ضمانت احتمالي را در مورد نژاد مورد نظر شما مي توانند ارائه کنند ؟8- آيا ميتوانند سگ را تربيت کنند و اگر ميتوانند چگونه و یا تجربیاتی را که در مورد پرورش نژاد مورد نظر شما دارند تا چه حدی است ؟9- چه مدت زماني را براي تحويل دادن نژاد مورد نظر شما در نظر دارند ؟10- آيا دامپزشک اين توله را مورد تاييد قرار داده است ؟ شما بايد توجه داشته باشيد که از کجا توله مورد نظر خود را تهيه مي کنيد و آيا دامپزشک مورد نظر شما اين حيوان را مورد تاييد قرار مي دهد ؟شما بايد تمام موارد مورد نظر خودرا به دقت بر شمرده و با توجه به آنها بهترين مورد را انتخاب کنيد ؟ در اين باره مي توانيد سئوالات بيشماري را بپرسيد و از اينکه براي يافتن سگ مورد نظر خود وقت صرف مي کنيد خسته نشويد و سعي داشته باشيد تا بهترين انتخاب را انجام دهيد . حال قبل از آنکه عضو جدید را به خانه بیاورید نکاتی هست که قبلا بایستی به انجام برسانید

آماده کردن منزل

پيش از آوردن توله مورد نظر خود به منزل بايد انرا از هر نظر اماده سازيد . بخاطر داشته باشيد شما موجودي کنجکاو را به خانه مي اوريد و از اين نظر بايد هر نوع اسباب و يا وسائلي را که ميتوانند به توله شما اسيب برسانند از دسترس او دور کنيد و يا هر نوع ماده اي را که مي تواند سبب مسموميت شود نظير پاک کننده ها و شوينده هاي مختلف ء انواع اسپري ها و ..........همچنين بايد سيمهاي برق و يا هر نوع وسيله الکتريکي را از محل بازي و يا رفت و آمد خود برداريد .در ضمن اشياي گرانقيمت و قابل شکستن را نيز تا زماني که توله شما به سن رشد برسد : بايد در محل امني نگه داري نمائيد .هميشه روي آشغالها و دور ريختنيها را بپوشانيد زيرا توله شما به درون آنها شيرجه رفته و به منظور يافتن اشياء پنهان شده احتمالي همه آنها را پراکنده خواهد کرد .گياهان آپارتماني بسياري ميتوانند براي سگها سمي باشند به همين منظور آنها را از مکاني که توله شما امکان دسترسي و جويدن آنها را دارد دور کنيد .

چگونه به اين تازه وارد خوش آمد بگوئيم ؟

چنانچه براي شما امکان پذير است چندي از محل کار خود مرخصي بگيريد و يا سعي کنيد در يک تعطيلات طولاني آخر هفته وقت خود را در کنار اين عضو جديد خانواده بگذرانيد ء تا هر يک از شما ديگري را بهتر بشناسيد . اگر شما ميخواهيد تا سگ شما بيشتر وقتش را در حياط منزل بگذراند و يا به هر دليل قادر به نگه داري از آن درون منزل نيستيد ( نظير سگهاي نگهبان ) بايد قبل از هر چيز خانه اي مناسب براي او در نظر بگيريد اين خانه بايد به اندازه کافي بزرگ باشد که سگ شما بتواند درون آن بطور کامل بايستد و به دور خود بچرخد اين خانه بايد از بارش برف و باران در امان باشد و کف آن بايد کمي برجسته ترو بلند تر از سطح زمين باشد .

آنچه براي سگ شما ضروري است :

در اينجا به چيزها ئي اشاره ميکنيم که شما بايد براي سگ خود تهيه کنيد

غذا لااقل به اندازه دو هفته غذاي مورد نياز توله خود را تهيه کنيد حتی الامکان سعی کنید از غذا های آماده که قابلیت نگهداری برای مدت طولانی دارند استفاده کنید غذاهایی مثل پا و کله مرغ بیشتر فقط به عنوان شکم پر کن هستند و ارزش غذایی چندانی ندارند.ظرف غذابهترين انتخاب در اين مورد ظروف تمام استيل و زنگ نزن است . مزيت اين ظروف نسبت به ساير انواع اينست که براحتي در دسترس بوده, براحتي تميز مي شوند و پس از مدتي استفاده بو نخواهند گرفت در صورتیکه توله شما مدام با دست خود ظرف غذا را برمیگرداند میتوانید پشت ظرف غذا را قالب گچ بریزید تا سنگین تر شود و توله نتواند آنرا برگرداند. قلاده و ..........قلاده اي که انتخاب مي کنيد نبايد بسيار تنگ باشد. معيار مناسب براي اندازه گيري قلاده اينست که بتواند دو انگشت خود را براحتي بين قلاده و بدن سگ قرار دهيد در صورتیکه قلاده حیوان تنگ باشد حیوان احساس ناراحتی کرده و حتی در دراز مدت ممکن است موجب ریزش موهای حیوان در ناحیه گردن شود. ابزار برس کشيدنيک برس, شانه و شامپوي مناسب حيوانات خانگي نياز شما را نسبت به نظافت و تيمار کردن سگتان بر طرف مي سازد در صورتیکه بطور منظم موهای سگ خود را شانه کنید کلیه موهایی که کنده شده و یا پایه آنها شل شده و در آستانه ریزش هستند جذب برس شده و در سطح خانه پخش نمیشوند. وسایل نظافت و شستشو بایستی شامپو هی مناسب و ظروف متناسب با جثه حیوان آماده با شد تا شستشوی حداقل هفته ای دو بار انجام گیرد در ضمن میتوانید ناخن گیر مخصوص نیز تهیه کنید ویا امر کوتاه کردن ناخن ها را به مراکز دامپزشکی بسپارید.محل خواب يک سبد ( البته براي سگ هاي کوچکتر ) مي تواند بسيار مناسب باشد. محل آنرا به سليقه خود مي توانيد انتخاب کنيد. در گوشه اتاق خواب, حيات منزل و يا هر نوع محل مناسب ديگر در مورد نژاد های بزرگتر بایستی در فکر ساختن یک لانه چوبی مناسب باشید. علا وه بر این یکسری وسایل دیگری لازم خواهید داشت که با مراجعه به سایت کلینیک میتوانید با تنوع محصولات آشنا بشوید.با در نظر گرفتن مسائل فوق و رعایت نکات ذکر شده در انتخاب نوع حیوان خانگی کمتر دچار اشتباه شده و آوردن یک حیوان خانگی برای شما لذت بخش خواهد بود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...