رفتن به مطلب

توليد نانوبلورهاي مسيرياب با قابليت جذب سريع براي رديابي سلولي


ارسال های توصیه شده

دانشمندان آمريکايي روشي براي وارد کردن يک روبشگر به درون سلولها يافتهاند تا بتوانند فعاليتهاي سلولي را ردگيري كنند.

 

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، سامانههاي ردگيري نانوذرهاي که در حال حاضر استفاده ميشوند، بر ورود غيرفعال روبشگر به درون سلولها مبتني هستند؛ اين سامانهها کارايي بالايي ندارند، زيرا بسياري از اين نانوذرات وارد اندوزومها شده و غيرفعال ميشوند. حال گروهي از محققان آزمايشگاه ملي «لورنس برکلي» به رهبري «برت هلمز» يک نانوبلور را با يک کلوئيد پليمري روکش داده و گروههاي آميني و مسيريابهاي مورد نياز را به اين پليمر متصل کردند؛ بدين ترتيب اين نانوبلور همانند يک ويروس عمل ميکند. اين روش ميتواند در درمانهايي همچون درمانهاي مبتني بر سلولهاي بنيادي که در آنها نياز به بررسي کل بدن با استفاده از روشهاي غيرمخربي همچون MRI وجود دارد، مفيد باشد.

 

«هلمز» ميگويد: با استفاده از اين روش قادر خواهيم بود توانايي يک ويروس در ورود سريع به درون سلول را در روبشگر نانوبلوري خود ايجاد كنيم. روبشگرهاي نانوبلوري مورد توجه دانشمندان قرار دارند، زيرا ميتوان آنها را به نحوي تنظيم کرد که براي تصويربرداريهاي خاص همانند MRI و يا تصويربرداري فلورسانس از کل بدن مناسب باشند.

 

اين گروه همچنين دريافتند که اين روکش پليمري نه تنها ورود روبشگر تصويربرداري به درون سلول را تسهيل ميکند، بلکه در درازمدت نيز اثرات جانبي منفي بر سلامتي سلول باقي نميگذارد.

 

«هلمز» توضيح ميدهد: ما فرض را بر اين گذاشتهايم که دليل اين امر مدت زمان اقامت کوتاه نانوبلورهاي روکشدهي شده درون اندوزومهاست که در محيط اسيدي آنجا ميتوانند به يونهاي سمي تجزيه شوند. دليل ديگر اين ويژگي ميتواند ممانعت از انتشار نانوبلورها در تمام بخشهاي سلول توسط روکش پليمري باشد؛ حضور اين نانوبلورها در کل سلول ميتواند فرايندهاي طبيعي آن را مختل کند.

 

«اِوا هارث»، متخصص توليد مسيرياب براي عوامل وضوح تصوير در دانشگاه «وندربيلت» آمريکا ميگويد: مسيريابهاي کلوئيدي پليمري ميتوانند تحول بزرگي در عرصه زيستشناسي سرطان ايجاد كنند، زيرا با استفاده از آنها امکان رديابي درونتني سلولهاي مختلف براي آناليز فراهم ميشود. ترکيبي از محدود شدن نانوبلورها درون مسيرياب کلوئيدي، جذب سريع و غلظت بالاي نانوبلورها در سلولهاي سالم، لومينسانس الگوي موضعي را در سيتوسول (مايع درون سلول) به شدت تقويت ميکند.

 

گروه «هلمز» در حال برنامهريزي براي وارد کردن اين نانوبلورها درون بدن موش و انجام تصويربرداري از آنهاست تا آمادگي اين ذرات براي استفاده در رديابي سلولي را نشان دهند.

 

جزئيات اين تحقيق در مجله «Chemical Science» منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...