رفتن به مطلب

تاثیر عسل روی سلامتی


afa

ارسال های توصیه شده

محققان براساس آخرین نتایج تحقیقات خود فهرستی از فواید عسل را که برای سلامتی و درمان بیماریها موثر است، ارائه کردند.

 

 

عسل که یکی از موادغذایی مغذی است که همیشه در طول تاریخ طب سنتی و نوین به خوردن آن توصیه شده ایم، منبعی از خواص شفادهندگی قدرتمند است و تاثیرات ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدان و پاکسازی باورنکردنی برای بدن دارد و برای پوست مفید است. در زیر به برخی از فواید شگفت انگیز عسل اشاره می شود:

خواص ضد سرطانی

عسل حاوی فلاونوئید و آنتی اکسیدان است که به کاهش خطر بروز برخی سرطانها و بیماری قلبی کمک کند.عسل از خواص ضد توموری و پیشگیری از سرطان برخوردار است.

کاهش زخم معده و بهبود دیگر اختلالات گوارشی

تحقیقات جدید نشان می دهد عسل درمانی می تواند به بهبود اختلالاتی مانند زخم معده و معده باکتریایی کمک کند.

کمک به کاهش وزن

برخلاف شکر تصفیه شده که فقط کالری دارد، عسل ویتامین ها و مواد معدنی نیز دارد.

عسل منبع بسیار مناسبی از مواد مغذی است که به فرد در کاهش وزن کمک کند. نوشیدن آب لیمو با میزان اندکی عسل در ابتدای صبح تاثیر تایید شده ای در کاهش توده های چربی زیرپوستی دارد. این درمان موثری برای تسریع کاهش وزن دارد. همچنین ترکیب عسل و دارچین درمان قدرتمندی برای کاهش وزن موثر، تلقی می شوند.

خواص ضد میکروبی و ضد قارچی

خواص ضد عفونی کننده عسل مانع از رشد باکتری های خاصی می شود و به زخم های خارجی بدن کمک کند پاک مانده و عفونت نکنند. عسل همیشه به عنوان یک درمان طبیعی در کمک های اولیه برای زخم ها، سوختگی ها و بریدگی ها استفاده می شده است.

خواص ضد باکتریایی عسل مانع از عفونت شده و مانند یک عامل ضدالتهابی عمل می کند.

کاهش سرفه و تحریکات گلو

عسل به لطف ویژگی های ضد میکروبی اش نه تنها به صاف و نرم شدن گلو کمک می کند بلکه باکتری های خاصی را که موجب بروز عفونت در این ناحیه از بدن می شوند نیز از بین می برد.

افزایش دهنده قدرتمند سیستم ایمنی

خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی عسل می تواند سیستم گوارش و هضم را بهبود بخشیده و به فرد کمک کند سالم بماند و با بیماری ها مبارزه کند. این ماده غذایی رادیکال های آزاد را از بین می برد و سیستم ایمنی اثر بخش و فعال ما را بهبود می بخشد.

تاثیرات فوق العاده بر پوست

عسل خواص مرطوب کنندگی دارد و می توان از آن به عنوان مرطوب کننده برای پوست استفاده کرد. این ماده نه تنها آب را جذب می کند بلکه آن را در پوست حفظ می کند از این رو پوست انعطاف پذیر و بی چین و چروک باقی می ماند.

به خاطر خواص آنتی آکسیدانی طبیعی عسل، که نقش مهمی را در حفاظت از پوست در برابر آسیب های فرابنفش دارد این ماده مغذی با پیری و همچنین سرطان پوست نیز مبارزه می کند. می توان از عسل به عنوان یک ضد آفتاب برای حفاظت پوست در برابر نور خورشید استفاده کرد.

مالیدن عسل بر لبهای خشک موجب نرم شدن آنها می شود.

لینک به دیدگاه
  • 8 سال بعد...

چند مورد دیگر از خواص عسل شامل موارد زیر است:

خواص عسل برای مغز و اعصاب

مصرف به اندازه عسل در کنار سایر گروه‌های غذایی، سبب محافظت از مغز در برابر بسیاری از بیماری‌های مغزی و عصبی می‌شود.

ترکیبات آنتی اکسیدانی و فنولی موجود در عسل، اثرات فوق العاده‌ای بر سلامت مغز دارد. از جمله این اثرات می‌توان به تقویت حافظه، کاهش استرس، کاهش افسردگی، حفاظت از سلول‌های مغزی در برابر پیری و جلوگیری از مرگ سلول‌های مغزی اشاره کرد.

خواص عسل در درمان کم خونی

دلیل اصلی کم خونی در بسیاری از افراد، این است که در رژیم غذایی خود، به قدر کافی از مواد غذایی آهن‌دار استفاده نمی‌کنند.

عسل سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، منگنز می‌باشد. بنابراین مصرف عسل به دلیل داشتن آهن و هم‌چنین بهبود جذب آهن در بدن، سبب افزایش آهن خون و در نتیجه بهبودکم خونی می‌شود.

خواص عسل در دوران بارداری

مصرف به اندازه عسل در دوران بارداری می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی، درمان بی‌اشتهایی، درمان تهوع دوران بارداری، کاهش سوء هاضمه، بهبود سریع زخم‌های پس از زایمان و هم‌چنین بهبود سریع زخم‌های رحم و قطع خونریزی موثر باشد.

باید دقت داشته باشید که عسل در دوران بارداری، باید به اندازه مصرف شود. مصرف بیش از حد عسل در این دوران خطرناک بوده و می‌تواند سبب ایجاد مشکلات گوارشی و هم‌چنین افزایش قندخون و مقاومت به انسولین در فرد مبتلا به دیابت بارداری شود.

خواص عسل برای کودکان

قبل از هر چیز باید بدانید که مصرف عسل در نوزادان زیر ۱ سال خطرناک است و به علت ترکیباتی که دارد، می‌تواند سبب ایجاد نوعی بیماری فلج کننده عصبی در آن‌ها شود.

با در نظر گرفتن نکته بالا، در صورتی که احتیاط‌های لازم در مصرف عسل لحاظ شود، استفاده از این ماده غذایی در کودکی، فواید زیادی نیز دارد. استفاده از عسل می‌تواند سبب بهبود آلرژی‌ها و بیماری‌های تنفسی، بهبود سرفه‌، بهبود زخم‌های دهان، افزایش ایمنی، بهبود شرایط گوارشی، افزایش جذب کلسیم و بهبود تراکم توده استخوانی، ارتقا رشد و وزن گیری در کودکان شود.

دقت داشته باشید که عسل به علت مواد قندی که دارد، اگر بیش از اندازه مصرف شود، به مرور زمان به دندان‌های کودک آسیب رسانده و سبب پوسیدگی‌ آن‌ها می‌شود.

منبع: درکام

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...