رفتن به مطلب

دانستنی هایی راجع به چرم


mani24

ارسال های توصیه شده

به یاری خدا سعی می کنم در این تاپیک مطالب زیر رو قرار بدم که هم بدرد نساجان عزیز و هم دوستان دیگه این انجمن بخوره.

در مورد چرم

مقالات علمی

دستگاههای آزمایش چرم

پوشاک چرمی

تولید چرم

مدیریت ناب در چرم

لینک به دیدگاه

1-تعريف و كاربرد چرم:

چرم ماده اي است كه از دباغي پوست خام حيوانات، عمدتاً گاو توليد مي­شود. چرم ماده­اي مهم با استفاده­هاي مختلف مي­باشد. استفاده اصلي آن در صنعت كفاشي است. چرم به همراه چوب پايه بيشتر فن آوري هاي باستاني را تشكيل مي­دادند. صنعت چرم سازي و صنعت خز سازي(fur industry) صنايع جدا از همي هستند كه بواسطه اهميت مواد خامشان از يكديگر جدا شده اند. در صنايع چرم سازي ماده خام محصول جانبي صنعت گوشت مي­باشد كه گوشت داراري ارزش بيشتري از پوست است. در صنعت توليد خزهاي حيواني پوست داراي ارزش بيشتري بوده و از اين رو گوشت محصول جانبي مي­باشد. در پوست آرائي يا پركردن پوست حيوانات با كاه و ...(

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) نيز از پوست حيوانات استفاده مي­شود، اما عموماً سر و قسمتهائي از پشت جهت اين منظوراستفاده مي­شوند. البته چرم داراي استفاده هاي ديگري نيز مي­باشد.

2-توليد چرم:

چندين فرايند وجود دارد كه با اعمال آنها، پوست حيوانات به ماده اي انعطاف­­پذير و مستحكم كه معمولاً چرم ناميده مي­شود تبديل مي­گردد. چرم دباغي شده توسط كرم(Chrome-tanned leather) ، اختراع شده در سال 1858، با استفاده از سولفات كرم و ديگر نمك­هاي كرم دباغي مي­شود. چرم بدست آمده از اين روش نه تنها نرم­تر و انعطاف­پذير تر از چرم دباغي شده به روش گياهي (Vegetable-tanned leather) مي­باشد بلكه رنگ و شكل خود را نيزدر آب شديداً حفظ مي­كنند. نوع كرم استفاده شده در فرآيند را نبايد با هگزاولنت كرم (كه سرطان زا است) اما هيچ قابليت دباغي ندارد اشتباه گرفت. هگزا ولنت كرم را در چرم­هاي كرمي به ندرت مي­توان يافت اما در صورتيكه چرم اشتباهاً و به­طور غلط تكميل شود براي مثال سفيدگري شود وجود اين ماده گيج كننده و حيرت آور مي­شود. چرم هاي دباغي شده گياهي با استفاده از تانين دباغي مي­شوند و عوامل و اجزائ ديگر گياه، پوست درخت و منابع مشابه نيز وجود دارند. اين نوع چرم نرم و رنگ آن قهوه­اي مي­باشد، كه شيد رنگي آن به تركيب رنگ پوست و مواد شيميائي استفاده شده بستگي دارد. چرم دباغي­شده گياهي در آب پايدار نمي­باشد؛ رنگ خود را از دست مي­دهد و اگر در رطوبت باقي­مانده و سپس خشك شود جمع شده، نرمي خود را از دست داده و سخت­تر مي­گردد. در آب گرم، شديداً جمع شده و حالت لاستيكي به خود گرفته، سخت شده و تدريجاً مي­شكند. چرمي كه در آب جوشيده شده قرار مي­گيرد (Boiled leather) مثالي از چرمي كه بدليل فروبردن در آب گرم يا مواد مشابه سخت شده است مي­باشد. شواهد تاريخي نشان مي­دهند كه اين نوع چرم بواسطه وزن سبك و سختي در زره و همچنين در صحافي كتابها استفاده مي­شده است.

چرم­هاي آلدئيدي با استفاده از گلوترالدئيد(glutaraldehyde) يا اجزائ اكسازوليدين( oxazolidine compounds) دباغي مي­شوند. اين نوع چرم معمولاً بعنوان چرم سفيد و كرم كمرنگ توسط دباغي­ها توليد مي­شود. اين دسته مهمترين گروه چرم­هائي هستند كه در آنها از كروم استفاده نمي­شوند و اغلب در كفش­هاي بچه­گانه و روكش صندلي اتومبيلهائي كه ترجيح مي­دهند از چرمهاي غير كرومي استفاده كنند، ديده مي­شود. دباغي فرمالدئيدي كه نوع ديگري از دباغي آلدئيدي است بواسطه خطرناك بودن براي كارگران و حساسيت خيلي از مردم به فرمالدئيد كمتر مورد استفاده قرار مي­گيرد. چرم­هاي دباغي شده با مواد گرفته شده ازمغز حيوانات ( Brain tanned leather) كه در اين دسته قرار مي­گيرند استثنائاً جاذب آب مي­باشند. آنها توسط فرايند سخت و پرزحمتي كه از معلق شدن در چربي­هائي كه از مغز حيوانات گرفته مي­شود توليد شده­اند. آنها بدليل نرمي استثنائي و قابليت شستشو معروف شده­اند. چرم­ چامويز (Chamois leather)- چرم بسيار نازكي كه از پوست گوسفند و بز و گوزن توليد مي­شود- نيز در دسته دباغي­هاي آلدئيدي قرار گرفته و شبيه گروه قبل، توليد چرم با جذب رطوبت زياد مي­كند. اين نوع چرم با استفاده از روغن (بطور سنتي نوعي روغن ماهي)كه به آساني جهت توليد آلدئيد­هاي مورد مصرف در دباغي اكسيد مي­شود، توليد مي­شوند.

پوست خام از قرار دادن پوست تازه در آهك و سپس كشيدن آن در هنگام خشك كردن بدست مي­آيد. اين ماده شبيه ماده دباغي شده با زاج، از لحاظ تكنيكي چرم نيستند اما معمولاً با انواع ديگر در يكدسته قرار مي­گيرند. پوست خام(Rawhide) خشك تر، و شكننده تر از انواع ديگر چرم است، و استفاده­هائي از قبيل روكش طبل كه در آنجا احتياجي به انعطاف­پذير بودن زياد ندارد دارد، دارند؛ همچنين در توليد نخهاي يراق دوزي و بخيه و يا تغذيه سگ(Dog chews) كاربرد دارند. چرم- معمولاً چرم گياهي- براي افزايش مقاومت در مقابل آب مي­تواند روغن­زني شود. اين كار روغن طبيعي باقيمانده در خود چرم را تكميل مي­كند كه بدينوسيله مي­توان چرم را به دفعات شستشو داد. تعدد روغن زني به چرم، با روغن راسو و مواد مشابه محصول را نرم و دوام آن را بطور باور نكردني زياد مي­كند.

 

ترجمه : محسن گرجي مدير پرتال دهكده نساجي و پوشاك ايران (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

لینک به دیدگاه

راستی همونطور که می دونین ایران یکی از برترین تولید کنندگان پوست در جهان می باشد(70 ملیون راس گوسفند داره) و پوست گوسفند ایرانی یکی از مرغوبترین پوستها بعد از استرالیاست که به علت وجود یک نوع چربی نرم در زیر اون هست اما با این حال به دلیل نا کارآمدی صنایع کار بر روی پوست اون رو به صورت سالامبور یا وت بلو با ارزش افزوده بسیار پائین به کشورهایی مثل ترکیه و پاکستان صادر می کنه

و متاسفانه سیاست دولت در کنترل صادرات این محصولات ضررهای جدی به صنعت چرم کشور وارد می کنه

البته خوشبختانه دولت در چند سال گذشته صادر کنندگان رو وادار به صادرات درصدی وت بلو نسبت به درصد سالامبور صادره کرده که تا حدودی ارزش بیشتری داره اما اگر همین وت بلو بعد از گذراندن مراحل بیشتری از دباغی به کراست یا دای کراست یا چرم تکمیل شده یا لباس که منتهای عملیات است برسد حدود 80 درصد به اون ارزش افزوده شده که علاوه بر ارز آوری بالا موجب اشتغال جوانان این مرز و بوم هم میشه.

نکته ای دیگر که در تحقیقاتم به اون رسیدم اینه که کشورهای اروپایی برای آنکه بگذارند محصولی وارد کشور اونها بشه اول باید از ***** استانداردهای اروپا و کنترل کیفیت های آزمایشگاهی متعددی عبور کنه که متاسفانه به علت نداشتن این تجهیزات و بی خبری صنعتیان از آن به این بازارهای بسیار جذاب توجهی از سوی صنعتگران با تجربه ما نشده و ترکیه و ایتالیا این بازار را در قبضه خودشون گرفتند.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...