رفتن به مطلب

دورنماي تاريك نوسازي


ارسال های توصیه شده

بيش از نيمي از فرصت برنامه نوسازي سطوح ناكارآمد و كهنه شهرهاي كشور گذشته است و هنوز بخش قابل توجه‌اي از ساكنان شهرها در پايين‌ترين سطح زندگي شهروندي قرار دارند.ساكنيني كه از حداقل امكانات زندگي و سرانه فضاي اقامتي، بهداشتي و رفاهي برخوردار نيستند. تقريبا هيچ رسانه‌اي در كشور تمايل به انعكاس وضعيت واقعي زندگي در محلات بافت‌هاي كهنه و فرسوده ندارد. بخشي از ابنيه اين محلات حتي از داشتن توالت، مطبخ، حمام و چارديواري كامل بي‌بهره‌اند و ساكنين آنها كه عموما تركيبي از مادربزرگ، پدربزرگ و فرزندان متاركه شده‌اند، عادت طبخ 3وعده غذا در روز را فراموش كرده‌اند. كافي است نيم روزي را در محله‌اي در جنوب تهران سپري كنيم تا عمق چشم انتظاري ساكنين اين محلات ديده شود.

درحالي‌كه چشم‌انداز طرح جامع مصوب سال‌1386 تهران، اين شهر را شهري امن و مقاوم با رفاه عمومي و زيرساخت‌هاي مناسب همراه با تعديل نابرابري‌ها و تأمين عادلانه تمامي حقوق شهروندان مي‌خواند، مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري وزارت مسكن معتقد است از ابتداي انقلاب تا‌كنون 7درصد بافت‌هاي فرسوده كشور احياء شده‌اند. يعني از مجموع حدود 50‌هزار هكتار بافت‌هاي فرسوده شهرهاي كشور حدود 3هزار و 500‌هكتار آنها تا‌كنون از فهرست بافت‌هاي درمعرض خطر زلزله و آسيب‌هاي ناگوار اجتماعي و اقتصادي خارج شده‌اند.

سؤال اينجاست آيا اهداف طرح جامع تهران در بهبود و ارتقاي كيفيت محيط شهري و ساماندهي و بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده شهري با سوسوي وعده اميدوار كننده‌اي كه در سايت رسمي وزارت مسكن و شهرسازي نويد اصلاح 16درصد سطوح بافت‌هاي فرسوده كشور تا پايان برنامه پنجم را مي‌دهد، قابل حصول است؟ متوليان بافت‌هاي فرسوده شهرهاي كشور در اين مدت اما بيكار نبوده‌اند. مطالعات بسياري در هزاران صفحه با تئوري‌ها و مباني دانشگاهي متكي بر علوم و دانش شهرسازي درخصوص محلات و بافت‌هاي مختلف انجام شده است و صاحب‌نظران بسياري هر روز در محافل علمي به ارائه تئوري‌هاي جديد نوسازي مي‌پردازند.

تقريبا در مدت سه دهه گذشته و به‌خصوص در 5 سال اول فرصت جهاني در نوسازي بافت‌هاي فرسوده، ده‌ها روش نوسازي در مطالعه و تهيه طرح و جلب مشاركت و سرمايه‌گذاري و... مورد بررسي و تصويب قرار گرفته‌اند و زينت بخش كتابخانه‌هاي وزارت مسكن و شهرسازي و شهرداري‌ها و سازمان‌هاي نوسازي و بهسازي شده‌اند.

به‌نظر مي‌رسد خوراك مطالعاتي و تهيه طرح كافي است. دوره بازگشت زلزله‌هاي مهيب منطقه تهران به سر آمده است و خط‌فقر سال‌هاست كه از مرز نيم ميليون تومان گذشته است. چارديواري آلونك‌هاي محلات پايين شهر، مدت‌هاست توان تحمل صعود نوك پيكان خط فقر را از دست داده‌اند و اگر تا ديروز با وام قرض‌الحسنه مسجد محله ديوار فروريخته‌اي را داربست مي‌زدند، امروز عمق چشم انتظاري دامن همه مدعيان و صاحبان تئوري و تريبون و امضا و لايحه و مصوبه و... را فرا گرفته است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...