رفتن به مطلب

سنتز تركيباتي از فلزات قليايي خاكي در مقياس نانو


ارسال های توصیه شده

با روش سونوشيمي نانوتركيباتي از فلزات قليايي خاكي در دانشگاه تربيت مدرس سنتز شدند

 

پژوهشگران شيمي معدني دانشگاه تربيت مدرس موفق به سنتز تركيباتي از فلزات قليايي خاكي در مقياس نانو به روش سونوشيمي شدند.

 

به گزارش سرويس پايان‌نامه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد امين علوي، دانشجوي شيمي معدني دانشگاه تربيت‌مدرس كه طي تحقيقات پايان‌نامه‌اش با هدايت دكتر علي مرسلي موفق به سنتز اين نانوساختارها شده است، اظهار كرد: در راستاي تحقيقات اين پايان‌نامه نانوساختارهاي BaCO3, SrCO3, Sr(OH)2 Mg(OH)2 CaO, Ca(OH)2و MgO سنتز شده‌اند.

 

وي خاطرنشان كرد: سونوشيمي يكي از روش‌هاي اوليه براي تهيه تركيبات در ابعاد نانو است كه در اين روش يك مولكول در نتيجه استفاده از تابش امواج اولتراسونيك قوي تحت يك واكنش شيميايي قرار مي‌گيرد.

 

علوي تصريح كرد: ما در اين كار مقادير مختلفي از هيدروكسيد سديم به غلظت1/0 M را به محلول 1/0, 2/0, 3/0 M از استات باريم در اتانول با نسبت مولي 2:1 اضافه كرديم. سپس سوسپانسيون را به مدت 30 دقيقه، يك ساعت و دو ساعت تحت امواج اولتراسونيك قرار داديم و دامنه امواج تابيده شده به عنوان پارامتر متغير مورد استفاده قرار گرفت.

 

حين انجام واكنش به دليل حضور امواج اولتراسونيك دي‌اكسيدكربن موجود در هوا توسط سديم هيدروكسيد در يك واكنش ساده شيميايي به آنيون كربنات تبديل و با كاتيون باريم موجود در محلول تركيب و نانوذرات باريم كربنيت به عنوان محصول واكنش سنتز شد.

 

وي همچنين در خصوص كاربردهاي اين نانومواد گفت: به عنوان نمونه باريم كربنات در صنعت، براي توليد نمك‌هاي باريم، رنگدانه‌ها، عدسي نوري، سراميك، خازن الكتريكي به كار مي‌رود كه با توجه به كاهش ابعاد ذرات سنتز شده در كاربردهايي كه عنوان شد بهبود موثري در بازده واكنش حاصل خواهد شد.

 

گفتني است جزئيات اين پژوهش در مجله Ultrasonics Sonochemistry 15 در سال 2008 منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...