رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

یکی از فاکتور هایی که برای لباس های مناسب برای دو فصل پاییز و زمستان بسیار حائز اهمیت است جلوگیری نمودن آن ها از نفوذ باران(آب) به داخل لباس می باشد. امکان جلوگیری از ورود آب باران در بسیاری از لباس ها(کاپشن ها، سوئیت شرت ها، بادگیر ها و بارانی ها) که از جنس الیاف مصنوعی همچون پلی استر، نایلون و اکریلیک می باشند به صورت جزعی و کوتاه مدت مشاهده می گردد.

این ممانعت از نفوذ آب، در لباس هایی که از جنس الیاف طبیعی مثل پنبه و پشم می باشند نیز در شرایطی که بافت پارچه آن ها با تراکم بالا باشد به دلیل به حداقل رسیدن فضا های خالی بین تار و پود دیده می شود. ولی آیا این لباس ها ضد آب هستند؟ باید گفت خیر. این موارد را اینطور می توان توجیه نمود که لباس های با این شرایط در حقیقت شرایط دفع آب، آن هم برای مدت زمان کوتاه را دارا بوده و پس از گذشت لحظاتی، آب کم کم شروع به نفوذ به درون لباس می نماید.

برای آزمایش صحت این موضوع می توانید یک یا دو قطره آب را روی لباس مورد نظرتان بیاندازید سپس با فشار یکی از انگشتانتان سعی در نفوذ آب به درون پارچه نمایید، در صورتی که آب به داخل پارچه نفوذ نمود و آن قسمتی که قطره انداخته بودید خیس شد(حتی برای مقدار کم) باید بدانید که این پارچه ضد آب نیست و قابلیت محافظت شما در برابر باران های پاییزی نخواهد داشت. حتما خواهید پرسید یک لباس ضد آب چگونه است؟ انواع مختلف این لباس ها کدامند؟

 

 

روش های ضد آب نمودن لباس ها

از دو طریق عمومی و کلی می توان پارچه ها و لباس های ضد آب تهیه نمود. اولین روش که در حقیقت عمومی ترین آن نیز می باشد و روزانه یافته های جدید تر و مختلفی نیز از آن جهت پوشش منسوجات روانه بازار می گردد، روش های تکمیل شیمیایی پارچه می باشد.

این روش با استفاده از برخی مواد ضد آب کننده روی سطح پارچه را پوشش می دهند و از این طریق منافذ ورودی آب را به داخل پارچه و لباس تا حد بالایی غیر ممکن می نماید.

اما بحثی که در رابطه با این روش می توان مطرح نمود کاهش پایداری آن پس از استفاده و شستشو های مکرر می باشد که بدین ترتیب از میزان توانایی منسوج در برابر نفوذ آب کاسته می شود.

اما آنچه مورد نظر ما در این مبحث می باشد تکنولوژی پارچه هایی است که فرایند ضد آب بودن آن ها همزمان با تولید آن ها به صورت چند لایه اعمال می گردد. نام پارچه های ضد آب که از این روش تولید می شوند گورتکس(Gore-Tex) نام دارد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...