رفتن به مطلب

دکوراسیون قسمت‌های مشاع آپارتمان


faezeh mzk

ارسال های توصیه شده

يكي از موضوعاتي كه در سالهاي اخير اغلب خانواده هاي ايراني را بند خود اسير كرده و به دليل افزايش جمعيت، كه نياز به مسكن جديد را در پي داشته و موجب گرديده تا خانه باغ هاي قديمي كه در قالب اتاق هاي ساده اما صميمي دور تا دور حوض و استخر و باغچه هاي زيبا بنا شده بودند، جاي خود را به واحدهاي كوچك و مدرن بدهند، آپارتمان نشيني است. گرچه اين واحدها در متراژهاي مختلف و نقشه هاي متنوع از انواع امكانات و تكنولوژي هاي روز بهره مي برند، اما هيچ گاه آن صفا و صميميت خانه هاي باغي قديمي را در ذهن مالكان خود تداعي نمي كند.خانه هاي با صفاي قديمي، جاي خودشونو به آپارتمان هاي تنگ و تاريك و شلوغ دادند و در شهرهاي بزرگ به خصوص پايتخت ها به ندرت مي توانيم از آن خانه هاي قديمي و باصفا پيدا كنيم. نكاتي كه عرض كردم به اين دليل است كه اگر شما جزو افرادي هستيد كه قصد خريد يك آپارتمان را داريد، توصيه مي كنم به اين مطالب توجه كنيد. منطقه هاي كه قصد داريد در آنجا آپارتمان بخريد، تحقيق و بررسي كنيد و نقاط ضعف و قوت آن را پيدا كنيد ببينيد آپارتمان شما سرايدار جهت نظافت دارد و يا اينكه داراي بالكن و نماي زيبا هست. ببينيد داراي نظم و قانون است يا نه و همسايه هاي خوبي دارد. پاركينگ دارد. يا منطقه امني است انباري دارد يا نه و در قسمت هاي مشاع چه مشكلاتي وجود دارد.قسمت هاي مشاعقسمت هاي مشاع به همان مكانهاي عمومي گفته مي شود. مكانهاي عمومي آپارتمان مختص ما يا يك فرد خاص نيست و ديگران هم به همان نسبت حق استفاده دارند و هيچكس حق تصرف مكانهاي عمومي را بدون رضايت و اجازه كامل همسايه ها ندارد. مكانهاي عمومي آپارتمان عبارتند از: فضاي سبز عمومي، تأسيسات قسمت مشترك از قبيل چاه آب، موتورخانه، منبع آب، پشت بام و راه پله و نماي ساختمان، راهروها، پاگرد و غيره . . .اداره اين مكانها در آپارتمانها به عهده مدير ساختمان است و انتخاب مدير ساختمان هم به عهده ساكنين آپارتمان مي باشد كه مي تواند يا از اعضاي آپارتمان باشد يا از بيرون انتخاب شود. وظيفه مدير ساختمان اداره و حفظ ساختمان است و تصميمات مجمع عمومي آپارتمان را به اجرا در مي آورد.مبحث دكوراسيون و اهميت پرداختن به آن، تنها به فضاي داخل هر خانه محدود نمي شود. اگر در يك مجموعه آپارتماني زندگي مي كنيم، همانطور كه براي داشتن مطلوب ترين فضا در داخل خانه و چهارديواري زندگيمان در انتخاب پوشش هاي سطوح لوازم كاربردي و دكوراسيوني و در نهايت چيدمان آنها دقت و بررسي مي كنيم، دكوراسيون فضاهاي عمومي ساختمان را نيز كه همزمان به كليه اهالي ساختمان تعلق دارد را مورد اهميت قرار دهيم، چون اولين صحنه هايي كه يك بيننده در بدو ورود به ساختمان نظرش را جلب مي كند شرايط ظاهري و همچنين دكوراسيون آن است.

55a40fd6-13a9-409a-9eea-c27e7423a52a.gif

 

بطوركلي اولين گام در طراحي دكوراسيون هر مكان، انتخاب پوشش هاست براي مثال مي توانیم راه پله ها را بگوییم. اين مسئله به علت جابجائي و مشكلات ناشي از اسباب كشي ساكنين، از اهميت بيشتري برخوردار است چون در آپارتمان ها علاوه بر داشتن سيستم آسانسور و محدوديت هايي كه براي حمل بار در نظر گرفته شده، ‌جابجايي لوازم و اثاثيه بايد از همين مكانها انجام شود، لذا مهمترين مشخصه اي كه به لحاظ معماري، يك پله و پاگرد بايد داشته باشد، وسعت كافي براي جابجايي و حمل بار است.

لینک به دیدگاه

با توجه به موارد ذكر شده، در راه پله ها، بيشترين صدمات در هنگام جابجايي لوازم، مربوط میشود به ديوارهاي راه پله ها و پاگردها. به همين دليل بهترين مواد براي پوشاندن ديوارهاي چنين مكانهايي استفاده از سنگ است كه به صورت كامل يا تا نصف ديوارها انجام مي شود. اين امر باعث مي شود كه ديوارها قابل شستشو باشند البته در ديوارهايي كه تا نصف سنگ مي شود نيم ديگر آن را با استفاده از رنگهاي روغني پوشش مي دهند. اگر چه از اين طريق مقاومت ديوار حفظ نمي شود ولي لااقل پوشش قابل شستشو و زيبا بر روي آن قرار مي گيرد.براي پوشاندن كف پله ها و راهروها سنگ بهترين گزينه محسوب مي شود. چون همانطور كه قبلا گفتيم سنگ هم مقاومت زيادي دارد و هم شستشوي آن بسيار راحت است. در صورتي كه از سراميك استفاده شود به دليل لعابي كه روي آن است از سنگ بهتر تميز و پاك مي شود ولي مقاومت پائين تري دارد و امكان شكستن، ترك خوردگي و لب پريدگي آن به خصوص در هنگام اسباب كشي بيشتر است. به همين خاطر كفپوش مناسبي محسوب نمي شود. كفپوشهاي چوبي نيز براي استفاده پي در پي و بدون توجه توصيه نمي شود.با توجه به آن كه راهروها، پاگرد، و راه پله ها داراي فضايي بسته و كوچك هستند بهترين رنگهاي انتخابي براي آنها، رنگهاي روشن است. همانطور كه در بحث هاي قبلي گفتيم رنگهاي روشن باعث مي شوند فضاي ما بزرگتر و دلبازتر نشان داده شوند. در اين مسئله وجود نور و ميزان بهره مندي از آن، بخصوص نور طبيعي نيز بي تأثير نيست. در بعضي از ساختمانها راه پله ها داراي پنجره بوده و از ميزان نور كافي و طبيعي در هنگام روز برخوردار هستند. ولي در بعضي ديگر فضاي راه پله ها داراي هيچگونه پنجره اي نبوده و تنها با نور مصنوعي روشن مي شود. به همين دليل در شرايطي كه راه پله ها از نور طبيعي بهره مي گيرند مي توان در انتخاب پوشش ها از رنگهاي كمي تيره تر و با تنوع رنگي بيشتر استفاده كنيم.نورپردازي فضاي راهروها و راه پله ها علاوه بر جنبه كاربردي و دكوراسيوني، به لحاظ مسائل ايمني نيز از اهميت بسيار برخوردار است. بنابراين وجود نور كافي، احتمال افتادن افراد را بر روي زمين كاهش مي دهد. اين مسئله در ساختمان هايي كه از نور طبيعي در راه پله ها برخوردار نيستند، به هنگام روز هم به همان اندازه كه در شب اهميت دارد، قابل توجه است. و براي صرفه جويي در مصرف برق، كليدهاي روشن و خاموش كننده منابع نورزا در راهروها و راه پله ها بايد تايمر داشته باشد و از آنجايي كه فاصله ميان روشن و خاموش شدن چراغ ها به صورت دستي قابل تنظيم است، اين فاصله زماني را با توجه به گروه سني موجود در خانواده هاي ساكنين و همچنين تعداد پله ها و تعداد طبقات محاسبه و تنظيم مي شود.وسايل كاربردي و دكوراسيوني در اين محيط ها، جاكفشي است. در صورتي كه در داخل واحدها تدبيري براي قرار دادن جاكفشي و جالباسي انديشيده نشده باشد و اهالي هر واحد مجبور باشند كفش هاي خود را بيرون از واحد درآورند و اين امر باعث مي شود كه در پاگردها ايجاد اختلال و بي نظمي شود، بهترين تدبير ساخت جاكفشي مي باشد كه مي توان با هماهنگي مدير ساختمان تمام جاكفشي هاي طبقات را يك شكل ساخت.

 

57-10213.jpg

 

منبع:تبیان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...