رفتن به مطلب

شهر سوخته جويم


ارسال های توصیه شده

به ايران بينديشيم كه سه هزاره است تا به همت فرزندان نخبه خويش به جهان سربلند زيسته است به اين سرزمين بيانديشيم كه مردمانش چنان كه جغرافيا و آداب ورسوم اش گونه گونه اند ولي از تاريكي ها پرتگاهها ودشواري هاي فراوان تاريخ در همه دوران ها آن سان به شيوه اي يكسان گذر كرده كه گويي به روشناي چراغ خردي يگانه راه سپرده است.و در اين گذر تاريخ هميشه آماج حمله و تاراج اقوام مختلف بوده است ولي از تمام اين بلايا با سربلندي و سرافرازي بيرون آمده كه نام ايران هميشه پاينده باشد.

يكي از شهر هايي كه مورد حمله بيگانه قرار گرفته و در آتش جهالت آنان نابود گرديده است و ساليان بيشماري است كه خاموش در گوشه اي تنها مانده است شهر سوخته جويم است كه هنوز بعد از گذشت قرن ها در سكوتي خاموش به سر مي برد.

در مسير جاده شيراز به لار در كنار روستايي كوچك به نام چاه گزي در بلنداي كوهي به نام قلعه دراز شهري بزرگ قرار گرفته است كه مردمان محلي به آن قلعه دراز مي گويند.وسعت اين شهر بيش از بيست هكتار مي باشد كه از دامنه با شيبي طبيعي به سوي قله كوه در امتدادي طولي قرار گرفته است و به سبب موقعيت طبيعي اين كوه فقط از يك شيار باريك ميتوان وارد اين شهر شد و از بقيه جبهه ها به دليل شيب بسيار تند و خاك هاي روان ورود به اين شهر غير ممكن مي باشد.

shahre%20sukhte-1.jpg

در اطراف اين شهر دو ديوار بلند قرار داشته كه ديوار بيروني با عرضي بيش از دو متر وارتفاعي بيش از شش متر با مصالحي از جنس سنگ و آهك وساروج قرار داشته و ديوار داخلي با عرضي حدود يك ونيم متر و همان ارتفاع قرار داشته است .اين شهر داراي دو باروي بلند مي باشد كه يكي در جبهه غربي كه همان ورودي شهر مي باشد قرار گرفته و دومي در بالاترين قسمت اين شهر قرارداشته اند

در داخل اين شهر آثار بسيار زيادي از ساختمان ها و بقاياي آثار ديگري موجود مي باشد كه ساختمان ها از يك نظام خاص معماري تبعيت مي كنند كه شكل ساختمان ها به صورت مستطيل وداراي دو اتاق مي باشند اين ساختمان ها در كنار هم قرار داشته و به وسيله كوچه ها از هم جدا مي شدند.جنس مصالح به كار رفته در اين ساختمانها سنگ و آهك وگچ بوده وقسمت داخلي ساختمان داراي طاق هاي بزرگ گچي و گچبري هاي منقوش در قسمت هايي ديده مي شوند.سقف اين ساختمان ها از جنس چوب نخل مي باشد كه هنوز آثاري از آنها به جاي مانده است.

اين شهر داراي دو پرستشگاه در مركز شهر بوده كه هنوز بقاياي آن موجود مي باشد ونيز داراي چهار آب انبار در چهار گوشه شهر مي باشد كه بوسيله شيب طبيعي زمين آب هاي سطحي به داخل آنها هدايت ميشدند.

shahre%20sukhte-2.jpg

در وسط اين شهر ساختمان حكومتي قرار داشته كه از تمام ساختمان هاي شهر عظيم تر و بلند تر مي باشد كه داراي ارتفاعي حدود پانزده متر بوده است.كه در كنار اين عمارت يك آب انبار و يك چاه بسيار بزرگ قرار داشته كه حدس زده ميشود كه اين چاه زندان شهر بوده است.

با بررسي ساختمان هاي اين شهر در تمام آنها آثار سوختگي و بقاياي زغال و چوب هاي نيم سوخته مشاهده مي گردد ونيز در قسمت هايي از ديواره ها آثار دود و سوختگي مشاهده ميشود كه اين خود دليلي بر سوختن كامل اين شهر مي باشد.

در تمام اين شهر قطعات شكسته سفال هاي مختلف ديده مي شود و در اطراف ساختمان ها اين قطعات شكسته بيشتر است كه سفال ها همگي ساده و غير منقوش مي باشند ولي در قسمت هايي با سفال هاي رنگي و منقوش مواجه مي شويم.

با توجه به مشاهدات و نوع ساختمان ها و آثار به جاي مانده از اين شهر تاريخي قدمت آن به دوران ساساني بر ميگردد.كه نظام معماري و مصالح موجود همانند شهري است كه در كنار آتشكده آذرفرنبغ كاريان كه در چهل كيلومتري اين بنا واقه گرديده است مي باشد.

shahre%20sukhte-3.jpg

متاسفانه اين شهر تاريخي مورد چپاول غارتگران اشيا و آثار تاريخي قرار گرفته و در جاي جاي اين شهر آثار حفاري هاي غير مجاز مشاهده مي گردد. كه جا دارد مسئولين شهرستان لارستان و مسئولين ميراث فرهنگي نسبت به ثبت ملي اين اثر بسيار مهم اقدام عاجلي انجام داده و گروه هاي باستان شناس با عزيمت به محل نسبت به بررسي هاي بيشتر و تحقيقات لازم در مورد اين اثربسيار مهم گوشه هايي از تاريخ فراموش شده اين منطقه را زنده كنند.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...