رفتن به مطلب

طراحی پلان


ارسال های توصیه شده

برای طراحی پلان چه مراحلی را باید رعایت کرد؟

 

فرض کنید یه زمین به ابعاد 10 در 20 متر داریم از جبهه شمال و جنوب هم امکان نورگیری داره

 

و قرار یه پلان مسکونی براش طراحی کنیم چه مراحلی را باید مدنظر قرار داد؟

 

 

مثلا اول شروع به ترسیم چه قسمتی می کنید راه پله یا فضای خصوصی یا فضای عمومی و...

لینک به دیدگاه

خب من فکر میکنم اول باید جای باکس پله رو مشخص کنی.(اگه آپارتمانی باشه مهمه چون موقعیت پارکینگ ها هم باید مورد توجه قرار بگیره)

بعد ورودی واحدها و ... فکر نمیکنم اولویت خاصی داشته باشه.فقط به نورگیری اتاق هات توجه کن :icon_redface:

لینک به دیدگاه

اگه بخواهیم موردی بررسی کنیم

 

بر هر مکانی چه نوع راه پله ای مناسب است؟

 

حداقل طول و عرض برای راه پله های دو طرفه و 3 طرفه و 4 طرفه چقدره؟

 

چه موقع راه پله 2 طرفه باشه یا چه موقع 3 یا 4 طرفه باشه؟

 

آسانسور کجا قرار بگیره از لحاظ جانمایی حداقل ابعاد چقدره؟

لینک به دیدگاه

سلام!من فقط اطلاعات چندساله اجرایی خودمو دارم میگم و 5 سال طراح 2 تا شرکت بودم و الان خودم شرکت دارم!فقط باید بگم تجربه ی منه!!!!

 

محل قرار گیری پله بستگی به ابعاد زمین داره و بهترین حالت در صورتی که سطح نورگیری ساختمان کمه بهتره در قسمتی قرار بگیره که نورگیری نداشته باشه تا بتوان از نور در قسمتهای مهمتر مثل اتاق ها و پذیرایی و ... استفاده کرد

 

جواب سوال اول شما :

 

پله بستگی به موقعیت زمین و تعداد طبقات و تعداد واحد ها در هر طبقه داره!البته حداقل 120 سانتیمتر هست!!!البته به پوتر های پله باید توجه کنی که در یک طرف به اندازه ستون بیرون زدگی داره که اگه رعایت نکنی پله شما کوچیک تر از 1 متر در میاد

 

جواب سوال دوم:

 

عرض پلها در هر واحد هایی فرق داره مثلا در ساختمان های 5 طبقه و تک یا دو واحدی پله با عرض 1.20 سانتیمتر و چشم پله 15 کافیه!اما به ازای هر طبقه 5 سانتیمتر اضافه کنید!در ساختمان های 5 طبقه با تعداد واحد بیش از 2 واحد بهتر است از پله با عرض 1.30 سانتیمتر استفاده شود که به اضای هر طبقه 5 سانتیمتر اضافه شود!البته با افزایش عرض پله بهتر اسا عرض پاگرد هم بیشتر شود

پله های 2 طرفه و 3 طرفه یا چهار طرفه تعداد پله در هر بازو مهم نیست!بستگی به تعداد پله داره که شما مثلا تو ارتفاع 3 متر به 18 پله نیاز دارین که در این حالت در پله دو طرفه در هر بازو 9 تا در پله 3 طرفه در هر طرف 6 تا یا بیشتر یا کمتر و در پله چهار طرفه هم همین طور!فقط در پله های بالای 2 طرفه باید توجه داشت که تعداد پله در هر بازو حداقل از 2 پله کتر نباشد(دلیل معماری)

 

جواب سوال سوم:

 

استفاده از پله ها بستگی به تعداد واحد ها و یا تامین پارکینگ و .... داره!در ساختمان هایی که 3 واحدی به بالا هستن سعد در اجرای پله در 3 بازو دارن چون پاگرد بزرگتری ایجاد میشه که میتوان پاگرد رو حتی بزرگتر کرد تا فضای تقسیمی برای واحد ها شود!البته این امر در پله های 4 طرفه هم صدق میکنه!

اما برای ساختمان های تک واحدی در طبقه میشه از همه نهوع پله ای استفاده کرد!من خودم تو یکی از پروژه ها در 5 طبقه از پله گردون استفاده کردم(البته برای زیبایی و کار نسبتا خیلی خوبی در اومد)البته در واحدهای بیشتر از 2 واحد در هر طبقه سعی کنید از پاگردی که به واحد ها هست(مساوی با سقف هست)از عزض بیشتری استفاده کنید!!!(دلیل معماری)

 

جواب سوال چهارم :

 

بهترین حالت برای قرار گیری آسانسور در تمام پله ها در روبروی پله یا کنار ان میباشد!استفاده از اسانسور در وسط پله در پله های 3 طرفه اکیدا ممنوع میباشد و از نظر سازه ای مشکل داره!!!!

 

حداقل لابعاد داخلی دیوار به دیوار آسانسور برای ظرفیت 4 نفر 150*160 سانتیمتر است که با افزایش تعداد ظرفیت ابعاد بزرگتر میشود!!!!

 

 

سوالی بود لطفا لینک این پست رو برام پیام کنید!!!!

لینک به دیدگاه

با تشکر جناب مهندس

 

- در مورد شرکت تون بیشتر توضیح میدید که در چه زمینه ای است و چکاری انجام میدید؟

 

در مورد سوال 1

 

یکی از مسکن مهر ها را که 6 طبقه هر طبقه هم 4 واحد بود را رفتم عرض مفید راه پله را 110 سانتیمتر گرفته بودن. از دوستام شنیدم که می گفتن حداقل عرض 110 سانت است

 

طبق تجربه جنابعالی برای ساختمان 5 طبقه هر طبقه 2 واحد عرض مفید 120 سانت باشه

 

در مورد سوال 2

 

منظورم طول و عرض باکس یا همون اتاق پله بود؟

 

در مورد انتخاب نوع راه پله یعنی 2 یا 3 یا 4 طرفه بودنش قانون خاصی وجود داره یا نه سلیقه ای است؟

 

کدامیک از این 3 راه پله فضای کمتری اشغال می کنه؟

 

در مورد سوال 3

 

اینکه فرمودید پاگرد بزرگتری ایجاد می کنه را متوجه نشدم در راه پله 3 طرفه دو تا پاگرد با ابعاد 1.3 در 1.3 داریم در حالیکه در راه پله دو طرفه طول و عرض پاگرد 1.2 در 2.5 است

 

دلیل خاصی داره که در ساختمان 3 واحد به بالا راه پله 3 طرفه باشه؟

 

در مورد پله گردون

در یکی از تاپیک ها پرسیدم اگر پاگرد برای رفع خستگی است چرا بعضی راه پله ها مثل پله مارپیچ یا گردون فاقد پاگرد است ...دوستان جواب دادن این نوع راه پله در مکان های عمومی کاربرد نداره چون با رفت آمد زیاد روبرو است فقط برای خانه های ویلایی جهت زیبایی اجرا میشه

 

در مورد سوال 4

 

در یه پلانی دیدم 1.2 در 1.2 گرفته بود

 

ابعادی را که اشاره کردید مربوط به چاله اسانسور است یا اتاق اسانسور؟

 

قبلا از صبر و شکیبایی شما در خوندن این پست و پاسخ دادن تشکر می کنم

لینک به دیدگاه

من 23 سالمه دانشجوی معماری با حداقل 5 سال سابقه کاری!!!شرکت ما یک شرکت طراح و مشاوره تو تمام کارهای راه سازی ,شهر سازی, و ساخت و ساز هست با کادر مهندسی در تمام این رشته ها!!!!(البته من چیکاره هستم بمونه)منم با تلاشم سال پیش این شرکت رو به ثبت رسوندم! منم طراح این شرکت و .... هستم!!!!منم 5-6 سال پیش مشکلات شما رو داشتم ولی همون موقع با کمک پدرم و برادرام حلش کردم تا امروز رسیدو به اینجا!!!!البته الانم جای کوچیکیه و باید به بالاتر فکر کرد!!!اگه بازم بخوای بدونی در خدمدتم!واقعیتش نمیدونم چی بگم از شرکتمون!!!!

 

جواب سوال اولتون:

 

مسکن مهر در زمین های نا محدود البته محدودیت هعم داره ساخته میشه و طرف قرار داد که پیمانکار هست برای خرج کتر کردن و بیشتر سطح رو مفید کردن و به پول رسیدن از این پله با این عرض استفاده کرده است که بر اساس قانون نظام مهندسی عرض پله برابر است با دوبرابر شانه یک فرد معمولی که شانهی یک فرد معمولی 60سانتیمتر میباشد که بنابر این دو برابر ان میشود 120 سانتیمتر در هر بازو!!!ضمنا مسکن مهر های استان ها خیلی بد ساخته میشه و اصلا طبق اصول مهندسی نیست.نمونه اش همین پله!!!

 

جواب سوال دومتون :

ابعاد باکس پله مساوی است با تهداد کف پله + 2 تا عرض پاگرد!عرض پاگرد معمولا 120 و در پاگرد طبقات اگه لازم باشه بیشتر یشه!اما در مورد تعداد پله در هر بازو نباید از 10 ارتفاع بیشتر باشه چون غیر اصول مهندسی هست!پس بنابراین اگه عرض پاگرد ها رو 120 سانتیمتر بگیریم و تداد پله ها رو 10 تا حساب کتیم به عبارتی طول باکس پله مساوی میشه با (9*30)+(2*120)=510 سانتیمتر که داخل باکس بدون دیوار میباشدو عرض باکس برابر است با (2*120)+15=255 سانیمتر داخلی!ضمنا انتخاب نوع پله به طراح طرح و محدودیت ها و .... بستگی داره و ضرورتی نداره از یک پله خاص استفاده کرد حتما!!!

 

جواب سوال سومتون:

 

منظورم از پاگرد, 2 تا پاگرد بین بازو ها نبود بلکه پاگرد آخری که هم تراز سقف میباشد!!!!دلیل استفاده از پاگرد 3 بازو در ساختمانهایی با 3 واحد بیشتر در هر طبقه اینه که فضای باکس پله بزرگتره, در نتیجه پاگردتون میتونه بزرگ تر باشه و فضای تقسیم مناسب تری باشه برای چند واحد!!!1مثلا در زمانی که هر 3 یا 4 یا بیشتر واحدها بخوان همزمان عبور و مرور کنن نیاز به فضای بیشتری دارن که این پاگرد میتونه بهتر عمل کنه!!!!!!!

 

پله گردون میتونه دارای پاگرد باشه و ایرادی هم نداره!بله برای تزئین هست اما میشه در جاهای عمومی عم استفاده کرد!!!مثلا تو پاساژ ها یا هتل ها!!!البته با شعاع بیشتر!!!!

 

جواب سوال چهارمتون:

 

 

قبلا هم بهتون گفتم طبق استاندارد حداقل ابعاد اسانسور(ابعد اسانسور) 150*160 میباشد و کوچک تر از لون طبق اصول مهندسی نیست!!!!البته 120 در 160 هم هست که طبق اصول مهندسیه!!!!چاله اسانسور که 120 سانتیمتر هست!!!!!!دیروز هم منظورم اتاق اسانسور بود!!!!

 

 

اگه سوالی داشتین من در خدمت هستم!!!!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...