رفتن به مطلب

سلاح های برتر..


ارسال های توصیه شده

qtcc1bvr1onisaujns.jpg

 

وی- 22 هواگردی چند منظوره با قابلیت نشست و برخاست به صورت عمودی همانند یک هلکوپتر است. اما با توجه به قابلیت چرخش موتورها و تبدیل شدن به یک هواپیما، وی- 22 می تواند از هر هلکوپتری سریع تر پرواز کرده و به حداکثر سرعت هواپیماهایی که از موتور توربو پرآپ برخوردار هستند دست یابد. اولین عملیات نظامی این هواگرد به سال 2007 و در جنگ عراق صورت پذیرفت. از سال 2008 هزینه پروژه وی- 22، 27 میلیارد دلار بوده و بر اساس گزارش های منتشر شده هزینه تولید هر فروند از این هواگردها 67 میلیون دلار است.

لینک به دیدگاه

z2jkqsqhzjavn8hxmw0.jpg

 

MQ-9 Reaper که اساسا" همان Predator B و ساخت کمپانی جنرال اتمیکز است یک هواپمای بدون سرنشین با قابلیت کنترل از راه دور و پرواز اتوماتیک است که توسط GA-ASI برای نیروی هوایی ارتش امریکا, نیروی دریایی, CIA , گارد مرزی و گمرکی امریکا و نیروی هوایی ایتالیا توسعه یافته است.

MQ-9 اولین هوایپمای بدون سرنشین طراحی شده برای نظارت درارتفاع بالا و پایداری دراز مدت است

 

MQ-9 Reaper یک هواپیمای بزگتر و با قابلیت بیشتر از نوع قدیمی اش یعنی MQ-1 است و آن می تواند توسط چند سیستم زمینی بکار رفته برای هدایت MQ-1 کنترل شود. Reaper یک موتور توربو پراب با توان 950 اسب بخار دارد که توان بسیار بیشتری از موتور 1.5 اسب بخاری Predator دارد.این افزایش توان اجازه می دهد که Reaper بتواند 15 برابر مهمات بیشتر و 3 برابر سرعت بیشتر از MQ-1 داشته باشد. هواپیما همیشه توسط خدمه در ایستگاه کنترل زمینی ( GCS ) کنترل یا نظارت می شود و سلاح های بکار رفته همواره توسط خلبان فرمان می گیرند اگر چه MQ-9 می تواند به طور اتوماتیک در مسیر های از پیش برنامه ریزی شده پرواز کند.

 

 

لینک به دیدگاه

جنرال داینامیک اف-111 کفتارِ سیاه

General Dynamics F - 111 Aardvark

 

 

نتیجه تحقیقات گسترده مؤسسات هوافضایی آمریکا چون ناسا و شرکت های مشهور هواپیماسازی بود که سالها بر روی طرح هواپیماهایی با بالهایی متغیر برای سرعت های مختلف پروازی و استفاده از مزیت های هر دو نوع بال ، یعنی بال معمولی و پسگرا کار کرده بودند.

 

 

این هواپیما، یک جنگنده چند منظوره و یک بمب افکن سبک، چه برای نیروی دریایی چه برای نیرو ی هوایی آمریکا به شمار می رفت که قادر به پرواز در سرعت های مافوق صوت نیزبود. در ابتدای انجام تست ها و آزمایش های اولیه، موتورهای هواپیما به شدت با مشکل وامانده شدن و استال کردن مواجه بودند که دلیل عمده آن، طراحی ناکارآمد ورودی های موتورهای آن بود که سرانجام، پس از یک دوره انجام تحقیقات بر روی انواع ورودی، مشکل موتورهای این هواپیما نیز به خوبی مرتفع شد. هواپیمای اف-111، جنگنده ای با بال های متغیر است، بدین معنی که زاویه بال های آن، در طی شرایط مختلف پروازی، از 16 درجه تا 72 درجه قابل تغییر است.

 

 

 

طراحی منحصر به فرد اف111، پیشگام معرفی تکنولوژیهای نوینی در عرصهء هواپیماهای نظامی محسوب گردید. از جملهء آنها میتوان به تكنولوژي منحصر به فرد بالهای متغیر، موتور توربوفن دارای پسسوز و سیستم راداری پنهان شدن در پوشش عوارض طبیعی زمین (Terrain Following Radar) جهت پرواز در ارتفاع پست با سرعت بالا را اشاره کرد.

طراحی اف111 از ابتدا بینقص و کامل بود، علیالخصوص برای مهندسین هوافضای روس که تا آن موقع، چنین هواپیمایی را مشاهده نکرده بود. بسیاری از سامانههایی که در اف111 براي اولين بار به کار گرفته شدند و ما امروزه آنها را پیش پا افتاده و عادی میدانیم، در زمان طراحی اف111، بسیار پیشرفته محسوب میشدند.

 

از سالها پیش، محققان دریافته بودند که بال های معمولی بدون عقب گرایی، دارای ویژگی های مناسبی برای پرواز در سرعت های پایین و انجام نشست و برخاست های بی نقص بوده و بالهای پس گرا نیز، برای سرعت های زیاد، بی نظیر می باشند. در نتیجه همیشه بال جنگنده ها با ترکیبی از این دو نوع طراحی می شد. تا جایی که تفکر بر این شد که سیستمی طراحی شود که قادر باشد با توجه به شرایط پرواز، به طور خودکار زاویه بال ها راتنظیم کرده و بدین گونه توانایی های فراوانی به جنگنده عطا کند. نتیجه، همان سیستم بال متغیر بود که این سامانه، علاوه بر گران بودن، دارای وزن زیادی نیز هست و این وزن را به کل وزن برخاست هواپیما اعمال می کند که خود یک نقص به شمار می آید.

 

درشرایط برخاست که حداکثر نیروی برا لازم است، بال ها تماماً رو به جلو باز شده وبیشترین برا را تولید می نمایند. با افزایش سرعت، بال ها به تدریج بسته شده و برای سرعت های بالا، سازگاری لازم را پیدا می کنند. از مشهور ترین هواپیماهای بال متغیر،می توان به هواپیمای اف-14 تامکت آمریکایی و سوخو-24 فنسر روسی اشاره کرد. طرح قرارگرفتن دو خلبان این هواپیما، به صورت کنار هم، مانند هواپیماهای مسافربری است که بدین گونه، از کپی آلات پروازی برای هر دو خلبان در دو کابین جلوگیری شده و تماس دوخلبان نیز آسان تر خواهد بود. صندلی نجات این هواپیما به صورت کپسولی است و قابلیت باز شدن در هر شرایط سرعت و ارتفاع و حتی زیر آب را نیز دارد. این کپسول که حاوی هردو خلبان است، پس از به آب افتادن روی آب شناور می ماند.

 

 

 

این هواپیما، حتی بدون استفاده از مخازن سوخت خارجی و تنهابا سوخت داخلی خود، دارای برد فوق العاده زیاد به میزان 4.000 کیلومتر است که این میزان، با اضافه کردن مخازن سوخت در بیرون افزایش نیز می یابد. اف-111، قادر به حمل دو بمب اتمی معمولی وتعدادی بمب های عادی دیگر در مقرهایی نیزدیک به بدنه است. حداکثر وزن برخاست این هواپیما که به طرز غیر قابل باوری زیاد می باشد، میزانی معادل 45 تن است. این جنگنده، قادر است به کمک موتورهای پرات اند ویتنی TF-30 که در جنگنده های اف-14 تحویل شده به ایران نیز به کار رفته بود، به سرعت هایی بالغ بر5/2ماخ و حداکثر ارتفاعی برابر با 18 کیلومتر نیز دست یابد.

 

طول این هواپیما 22 متر و طول دو سر بال های آن در حالت کاملاً باز به 19 متر می رسد که این طول، در حالت بال کاملاً بسته به 11 متر کاهش پیدا خواهد کرد که شرایط بسیارمناسبی را برای پارک روی ناو هواپیمابر به وجود می آورد. ناگفته نماند که تنها فروش خارجی این هواپیما به کشور استرالیا بوده است.

 

 

طراحی منحصر به فرد اف111، پیشگام معرفی تکنولوژیهای نوینی در عرصهء هواپیماهای نظامی محسوب گردید. از جملهء آنها میتوان به تكنولوژي منحصر به فرد بالهای متغیر، موتور توربوفن دارای پسسوز و سیستم راداری پنهان شدن در پوشش عوارض طبیعی زمین (Terrain Following Radar) جهت پرواز در ارتفاع پست با سرعت بالا را اشاره کرد.

 

این طراحی از ابتدا بی نقص و کامل بود، علی الخصوص برای مهندسین هوافضای روس که تا آن موقع، چنین هواپیمایی را مشاهده نکرده بود. بسیاری از سامانه هایی که در اف111 براي اولين بار به کار گرفته شدند و ما امروزه آنها را پیش پا افتاده و عادی میدانیم، در زمان طراحی اف111، بسیار پیشرفته محسوب میشدند.

 

اما اف111 در ابتدا، با مشکلات عدیدهای دست به گریبان بود. در آن زمان، وزارت دفاع ایالات متحده، از اف111 توقع انجام ماموریتهای بسیار متفاوتی را داشت. از جملهء توقعات وزارت دفاع، به ماموریتهایی چون «رهگیر ناونشین» اشاره کرد که به عللی کنار گذاشته شد. ماموریت رهگیر ناونشین، بعدها بر عهدهء جنگندهء بسیار موفق و پیشرفتهء اف14 تامکت گذاشته شد.

 

مشخصات

 

نوع کاربرد: بمب افکن

شرکت سازنده: جنرال داینامیکس

تعداد خدمه: 2 نفر( خلبان و افسر تسلیحات)

اخرین قیمت: 75 میلیون دلار

نوع موتور: 2 عدد پرات اند ویتنی TF30-P-100 توربوفن با 25100 پوند تراست در هر کدام با پس سوز

طول: 22 متر

عرض: در حالت بالهای باز 19 متر و در حالت بسته 11.9 متر

ارتفاع: 5.13 متر

حداکثر سرعت: 2.5 ماخ یا 2700 کیلومتر

ارتفاع پروازی: 60000 پا

وزن خالی: 21376 کیلوگرم

بیشترین وزن: 45 تن

برد: با تانکر های اضافی سوخت 5700 کیلو متر

وزن تسلیحات: 11250 کیلوگرم

 

 

 

 

.

0ka503phyk5afbiw0c8.jpg

لینک به دیدگاه

سربازان امریکایی به سلاح دستی جدیدی مجهز شده‌اند که می‌تواند با استفاده از یک مسافت‌سنج لیزری، هدف را هرجایی که پنهان شده باشد شناسایی کرده و گلوله‌های انفجاری را دقیقا بر فراز سر او پرتاب کند. نیروی نظامی آمریکا اسلحه هوشمند جدیدی را معرفی کرده که می تواند در جنگ علیه طالبان به کمک سربازان این کشور بیاید

به گزارش بی‌بی‌سی، این اسلحه XM-25 نام دارد و ارتش آمریکا معتقد است با کمک آن می‌توان سرنوشت جنگ‌ها را تغییر داد. این اسلحه از یک سیستم هدایت لیزری بهره می‌گیرد و می‌تواند طوری برنامه‌ریزی شود که گلوله‌های 25 میلی‌متری با قدرت انفجاری بالا را دقیقا بالای سر هدف منفجر کند. ریچارد آدیت که در ساخت این اسلحه برای ارتش آمریکا همکاری داشته، می‌گوید: «ساخت این اسلحه یک قدم بسیار بلند محسوب می‌شود، چرا که برای اولین بار در یک اسلحه دستی از فناوری‌های هوشمند استفاده شده است».

 

روش استفاده از این اسلحه به این صورت است که سرباز ابتدا هدف خود را پیدا می‌کند، با لیزر به سمت آن نشانه می‌رود تا به این صورت محدوده هدف مشخص شود، سپس سرباز یک نقطه هدف تنظیم شده دریافت می‌کند. در این هنگام کافی است هدف را تنظیم کرده و ماشه را بچکاند. در این صورت اگر شما با لیزر هدفی را در فاصله 543 متری مشخص کرده باشید، اسلحه به طور خودکار گلوله را در سمت هدف به فاصله 543 متر شلیک می‌کند که این مسافت ممکن است یک، دو یا سه متر کم یا زیاد شود تا گلوله مستقیما روی سر هدف قرار گیرد.

 

این بدان معناست که این اسلحه را می‌توان در زمانی که هدف در پشت دیوار یا در یک خندق پنهان شده، استفاده کرد و آن را نابود کرد. این اسلحه در حال حاضر در اختیار سربازان آمریکایی مشغول به خدمت در افغانستان قرار گرفته و نیروی مخصوص انگلیسی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

 

.

hyfyxhn7aya9yjh2z0k.jpg

لینک به دیدگاه

اسلحه تک تیرانداز نیمه خودکار SASS -M110 یک جنگ افزار ضد نفر و ضد تجهیزات سبک است که مهمات ۶۲/۷ میلیمتری را تا برد ۸۰۰ متر شلیک می کند.این جنگ افزار دارای طراحی ویژه ای است که شلیک سریع و مسلح سازی دوباره آسان را برای کاربران فراهم می نماید.سایت هدفگیری در روز با قدرت متغییر و خشاب ۱۰ یا ۲۰ تیری از دیگر تجهیزات قابل نصب بر روی SASS -M110 به شمار می روند.این اسلحه از نظر نرخ آتش و مرگ آوری بسیار برتر از اسلحه تک تیرانداز M24 می باشد.

SASS -M110 آماده رزم با شعله پوش آن حدود ۳/۱۷ پوند وزن دارد و دارای دوپایه تا شونده قابلیت جدا شدن ، سایت هدفگیری نقطه ای بهسازی شده (M151) و ریل نصب تجهیزات MIL-STD-1913 می باشد.

تجهیزات جانبی این اسلحه عبارتند از : جعبه های حمل سخت و نرم ، خشابهای جعبه ای ۱۰ یا ۲۰ تایی ، تجهیزات تعمیر و نگهداری و تمیز کردن ، دفترچه های راهنما

مختصات SASS -M110 :

کالیبر : ۶۲/۷ میلیمتر

قدرت شلیک سریع / مسلح سازی پر سرعت

وزن در حالت عادی : ۳/۱۵ پوند

وزن در حالت آماده به رزم : ۳/۱۷ پوند

وزن کامل با جعبه حمل (جنگ افزار با دوربین،دوپایه،خشاب ۲۰ تیری پر) : ۷۰ پوند

طول کلی بدون شعله پوش : ۵/۴۰ اینچ

طول کلی با شعله پوش : ۵/۴۶ اینچ

 

 

.

fxg2kvc5iz8tdbcro97u.jpg

لینک به دیدگاه

v65n525m5ctn1ebasvjh.jpg

شاید بتوان ایم-۵۴ فینیکس (AIM۵۴ Phoenix) را به عنوان بهترین موشک هوا به هوای ساخته شده در دنیا معرفی کرد که با نصب بر روی جنگنده اف-۱۴؛ این هواپیما را به یکی از اسطوره‌های نبرد هوایی مبدل کرده‌است. این موشک از نظر ساز و کار تفاوتی با موشک AIM۱۲۰ ندارد.

 

اما رادار بسیار قویتر با برد ۱۲۰ مایل و قابلیت هدفگیری و شلیک از فاصله ۶۰ مایلی و البته با دقت برخورد به هدف باورنکردنی ۹۸ درصد، این موشک را به کابوسی برای هواپیماهای در حال جنگ با نیروی دریایی آمریکا و یا ایران بدل کرده‌است. علاوه بر مشخصات باورنکردنی موشک فونیکس، قابلیت منحصر به فرد هواپیمای اف-۱۴ در هدفگیری و شلیک ۶ موشک همزمان به ۶ هدف هوایی متفاوت که در هیچ جنگنده دیگری وجو ندارد نیز باعث شده تا این هواپیما به همراه موشک فونیکس به عنوان سلاح برتر هوایی و یا Top Gun شناخته شود.

 

البته ایالات متحده از سال ۲۰۰۷ هواپیماهای اف-۱۴ خود را از رده خارج ساخته و هم اکنون تنها کشور دارنده این هواپیما در دنیا ایران است.

رکوردهای موشکهای فونیکس که توسط عقابهای تیز پرواز ایرانی به ثبت رسیده بیشمار است که به 2 نمونه از آن اشاره میکنیم:

- دوربردترین شکار هوایی جهان توسط تامکت ایرانی و به وسیلة موشک فونیکس به خلبانی امیر اصلانی: هدف قرار دادن میراژ عراقی از فاصله 150 کیلومتری

- بی نظیرترین شکار هوایی جهان با سرنگونی 4 فروند میگ-23 عراقی در یک پرواز و توسط یک تامکت و به وسیلۀ تنها یک موشک فونیکس به خلبانی سرگرد فرح آور که عراق 3 فروند را تایید کرده است.

لینک به دیدگاه

ابر زیردریایی آمبروش که به عنوان یکی از پیچیده ترین و قدرتمندترین زیردریایی های دنیا با هزینه بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار ساخته می شود دارای ردیاب صوتی بسیار قوی است که می تواند حرکت سایر کشتی ها از فاصله 5 هزار کیلومتری را تشخیص دهد.

...

ابر زیردریایی HMS Ambush به عنوان جدیدترین زیردریایی نیروی دریایی بریتانیا یکی از پیچیده ترین قدرتمند ترین زیردریایی هایی است که تاکنون ساخته شده است.

 

این زیردریایی عظیم الجثه که قرار است به زودی مورد آزمایش قرار بگیرد به قدری از فناوریهای بالایی برخوردار است که نیازی به پیرسکوپ ندارد

 

زیردریایی HMS Ambush که با سیستمهای BAE ساخته شده قدرتمند ترین زیردریایی هسته ای جنگی است که سلاحهای مهلک نصب شده روی آن موشکهای فوق دقیق Tomahawk و موشکهای ضدزیردریایی برای مبارزه با دیگر کشتی ها است.

 

این ابرزیردریایی آزمایشهای خود را پیش از وارد شدن در آب دریا با موفقیت پشت سرگذاشته است، به رغم اندازه بزرگ این ابرزیردریایی، 103 نفر خدمه از فضای اندکی برخوردارند به طوری که هر هشت نفر در یک اتاق قرار می گیرند

 

زمانی که این زیردریایی فرورفت، خدمه از یک سیستم دوربین دیجیتالی برای مشاهده بالای سطح دریا استفاده می کنند.

 

این زیردریایی که با سیستم BAE ساخته شده ، تا 25 سال آینده از سوخت هسته ای کافی برای حرکت بدون هیچ وقفه برخوردار است. راکتور آن نیز از قدرت چشمگیری برخوردار است. زیردریایی های کلاس آستوت درمیان بزرگترین، پیشرفته ترین و قدرتمند ترین زیردریایی ها قرار می گیرد. HMS Ambush می تواند بیش از 800 مایل دریایی ( حدود 1300 کیلومتر در 24 ساعت با سرعت حدود 55 کیلومتر در ساعت ) در روز حرکت کرده که این امر موجب می شود ظرف 2 هفته به هر نقطه از دنیا که می خواهد برسد.

 

این زیردریایی یکی از بزرگترین زیردریایی های ساخته شده است که می تواند پنهانی به ساحل دشمن نزدیک شده و هفته ها یک قایق را تعقیب کند.

 

این زیردریایی با فناوری پیچیده خود در شمال غربی بریتانیا ساخته شده و در برگیرنده سیستمهای ردیابی پیشرفته ای است

 

راكتور قدرتمند هسته اي اين ابرزيردريايي اين امكان را فراهم مي كند تا تواند بدون توقف به دور دنيا سفر كند

 

پيتر گرين 47 ساله فرمانده اين زيردريايي اظهار داشت كه قابليتهاي اين وسيله بي سابقه است، توانايي رديابي آن شگفت انگيز است و سيستم رديابي آن با قدرت 2 هزار لپ تاپ فعال شده است.

 

جزئيات سيستم سلاحهاي آن سري مانده است.

 

 

 

rjpg45tcd0trfk5fux93.png

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

خفاش روباه آسمان میگ 25

MiG-25P Foxbat Interceptor

 

 

هنگامی كه نیروی هوایی ایالات متحده اقدام به طراحی و ساخت بمب افكن سنگین و دوربرد B-70 نمود، این بمب افكن مافوق صوت كه جهت بمباران هسته ای اتحاد شوروی ساخته شده بود، قادر بود به راحتی و با سرعت 3 ماخ (به صورت مداوم) و در ارتفاع 70000 فوتی (حدود 21 تا 22 كیلومتری سطح زمین) پرواز نماید. به همین منظور، اتحاد شوروی دست به طراحی جنگندهای شكاری - رهگیر زد كه قادر به پرواز با سرعت بسیار زیاد و ارتفاع خیلی بالا بود.

 

هرچند پروژه ساخت بمب افكن بی70 سرانجام در آمریكا كنار گذاشته شد، ولی برنامة ساخت جنگندهء شکاری - رهگیر MiG-25 Foxbat در شوروی ادامه یافت و سرانجام منجر به ساخت سریعترین و بلندپروازترین جنگندهء جهان گردید.

 

مشخصات عمومی

خدمه: یک

طول: ۱۹/۷۵ متر (64 ft 10 in)

پهنای بال: ۱۴.۰۱ متر (45 ft 11.5 in)

ارتفاع: ۶/۱۰ متر (20 ft 0.25 in)

بال: مساحت ۶۱/۴۰ مترمربع (660.93 ft²)

وزن خالی: ۲۲۰۰۰ کیلو (44,080 lb)

وزن بارگیری: ۳۶۷۲۰ کیلو (80,952 lb)

پیشرانه: ۲× تامسکی آر-۱۵B-300 afterburning turbojets

نیرو ی خشک: ۷۳/۵ کیلونیوتن (16,524 lbf) هرکدام

نیرو با پس سوز ۱۰۰.۱ کیلونیوتن (22,494 lbf) هرکدام

 

عملکرد

 

سرعت بیشینه: ** High altitude: Mach 3.2[۴] (3,490 km/h, 2,170 mph); Mach 2.83 (3,090 km/h, 1,920 mph) continuous engine limit[۴]

 

ارتفاع پایین: ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت (650 knots, 740 mph)[۳]

برد: ۱۷۳۰ کیلومتر (1,075 mi) با سوخت داخلی

سقف پروازی: ۲۰۷۰۰ متر (با ۴ موشک) (67,915 ft)

 

بارگیری بال: ۵۹۸ کیلوگرم بر مترمربع (122.5 lb/ft²)

نسبت نیرو به وزن: ۰/۴۱

Time to altitude: ۸.۹ دقیقه تا ۲۰۰۰۰ متر (65,615 ft)

 

جنگ‌افزار

 

۲× موشک هدایت شونده راداری بیسنوات آر-۴۰ (آآ-۶ آکرید)

دو موشک مادون‌سرخ آر-۴۰تی

تجهیزات پروازی

رادار آرپی-۲۵ اسمرچ

ارتفاع‌سنج راداری آروی-یوام یا آروی-۴

 

محاسن و معایب میگ 25

 

در صورت انجام یک دور بسیار سریع در آسمان، حتی این احتمال می رود که موشک های متصل به بال هواپیما به راحتی جدا شده و در آسمان رها گردند. در حقیقت، ماموریت خلبانان این هواپیما تنها این بود که پس از برخاست، خلبان اتوماتیک را روشن کرده و منتظر دستور بمانند، سپس موشکی را به سمت هدفی مشخص از فاصله دور شلیک کرده و به پایگاه برگردند.

 

این جنگنده، با اینکه سریع ترین جنگنده عملیاتی جهان می باشد، اما سرعت هایی چون سه برابر صوت و ارتفاع 36 کیلومتری را تنها برای مدت کوتاهی مانند دو دقیقه می تواند تحمل نماید، چون در غیر این صورت خلبان باید بدون هواپیمایش به فرودگاه بازگردد! این هواپیما، با وزن حدود 30 تن، هواپیمایی بسیار سنگین وزن می باشد و می توان گفت از آن حتی نشانه کوچکی نیز از چالاکی دیده نمی شود.

 

موتورهای توربوجت این هواپیما، سوخت را به سرعت می بلعند و از این جهت، برد این هواپیما کاهش می یابد. از نظر فضا و حجم، موتورهای این هواپیما آن قدر حجیم و بزرگ اشت که بیشتر به موتور یک راکت شبیه است تا یک جنگنده رهگیر، که این موضوع، از ورودی ها و خروجی های فوق العاده بزرگ این جنگنده آشکار است.

 

میگ25 تحمل فشار g بیش از 4.5 برابر را نداشت و در صورت قرار گرفتن در موقعیت داگفایت كه مستلزم انجام مانورهای سنگین بود، نمیتوانست مانند شکاریهای نسل قبل خود نظیر میگ-19 یا میگ-21 با دشمن درگیر شود؛ انجام مانورهای سنگین باعث خسارت و نهایتا متلاشی شدن جنگنده میشود و اگر بدنه اش نیز متلاشی نشود، جنگ افزارهای نصب شده بر زیر بالها – نظیر موشكهای هوا به هوا – كنده میشوند. برای مثال كافی است بدانید جنگندة «اف4 فانتوم» تا فشار 7 برابر g و شكاری رهگیر «اف14 تامکت اِی» تا فشار 9 برابر g را تحمل میكنند؛ بنابراین میگ25 در ارتفاع و سرعت پائین، به راحتی شكار جنگندههای معمولی نظیر F-5 و F-4 میشود.

 

میگهای 25 عراقی در زمان جنگ با ایران نیز بارها در نبردهای هوایی، شكار جنگندههای ایرانی شدند. برای نمونه در یكی از عملیاتها یك هواپیمای اف-5 متعلق به پایگاه دوم شكاری تبریز در یک داگفایت به راحتی و با آتش مسلسل، میگ 25 عراقی را در حومهء تبریز هدف قرار داد و ساقط کرد. این اتفاق پس از آن رخ داد كه میگهای25 عراقی، بارها هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی را كه از طریق مرز تركیه عازم خارج از كشور بودند مورد تهدید قرار داده بودند و در یك مورد نیز هواپیمای حامل وزیر خارجة الجزایر را كه از دیدار با مقامات ایرانی به كشورش بازمیگشت هدف قرار دادند و باعث كشته شدن تمامی سرنشینان آن شدند.

 

در سالهای بعد، فاكسبت بر روی تمام اروپا و آمریكا پرواز كرد بدون آنكه كسی چیزی بداند؛ اما مورد شگفت آور دیگر در مورد این جنگنده، استفاده از یك نوع موشك اصلاح شده (یا موشك كروز) به جای موتورهای این هواپیما بود. در یكی از روزهای سال 1972 (برابر 1349 خورشیدی) دو فروند فاكسبت كه خلبانان روسی هدایت آنها را بر عهده داشتند از پایگاهی در مصر به پرواز درآمدند و با سرعت 2.5 ماخ بر فراز منطقهء شرم الشیخ ( آن زمان در كنترل اسرائیل بود ) پرواز كردند. نیروی هوایی اسرئیل با جنگندههای مخوف و استراتژیک F-4E سعی كرد با آنها درگیر شود، اما تصویری كه از دو فروند فاكسبت بر روی رادار زمینی اسرائیل نقش بسته بود، بدون درنگ از صفحه ناپدید شدند.

 

یکی از دلائلی که باعث شد محمدرضا پهلوی پادشاه وقت ایران، اقدام به خرید اف-14 تامکت و مجاب کردن ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا به نیاز ایران به این رهگیر شکاری پرقدرت و پیچیده ، پرداخت وام سنگین به شرکت نورث گرومن ( که به دلیل تولید هفت نمونه اف 14 تامکت برای وزارت دفاع آمریکا در شرف ورشکستگی قرار داشت ) و پذیرش قیمت بالاتر از عرف این کامپیوتر پیچیده پرنده کرده باشد، پرواز گاه و بیگاه میگهای 25 اتحاد شوروی و انجام عملیات جاسوسی و عکسبرداری آنان در فضای ایران بود و ناتوانی فانتوم های اف 4 ای در مقابله با این پرنده های شوم که علاوه بر اسرائیل در اختیار ایران نیز بود ( و هست ) همین واقعه تاریخی در نیروی هوایی ارتش اسرائیل بود !!

 

نکته جالب اینکه ریچارد نیکسون به درخواست نیروی هوایی ارتش اسرائیل کشور دوست و هم پیمان نزدیک ایالات متحده آمریکا پاسخ منفی داد !! ( البته اسرائیل بر خلاف ایران پرقدرت در زمان فوق الذکر توان مالی چنین خرید سنگینی را نیز نداشت ) و با فروش 80 فروند اف 14 تامکت اِی به ایران با آپشن های ویژه ای که در همتای آمریکایی اف 14 ها وجود نداشت !! موافقت کرد و در پاسخ درخواست نیروی هوایی سلطتنتی عربستان سعودی که حاضر بود اف 14 های تامکت را با بهای بسیار بالاتری نسبت به پیشنهاد ایران در مقابل اف 15 های سفارشی خود خریداری کنند صراحتاً اظهار داشت :

 

" اف 14 های تامکت برای خلبانان عرب خیلی زود است !!! "

 

میگ 25 فاکس بت پی بهینه سازی شده :

 

MiG-25P Foxbat Interceptor

 

علیرغم تمام این معایب همچنان میگ 25 فاکس بت پی بهینه سازی شده توسط نیروی هوایی ارتش شوروی در اختیار نیروی هوایی ارتش تازی عراق قرار گرفت که برای شناسایی مناطق حساس و حیاتی و شریان های اقتصادی، نیاز به وسیله ای مطمئن داشت و این نیاز را به تازگی با بهره گیری از یکی از بهترین پدیده های هواپیمایی دشمن شرق ، یعنی هواپیمای شکاری اکتشافی "میگ25 پی " تامین کرده بود.

 

این هواپیما به بهترین دوربین های عکاسی مجهز بود و می توانست با پرواز در ارتفاعی بیشتر از 70 هزارپا و سرعتی معادل 2.5 برابر صوت، ماموریت شناسایی و عکاسی از نقاط حساس را به انجام رساند.

 

نمونه دیگری از این هواپیما، جهت بمباران ارتفاع بالا وسرعت زیاد برای هدف های بزرگ نظیر شهرها، آماده شده بود که بعدها به شکل وسیعی، توسط تازیان علیه شهرهای ایران مورد استفاده قرار گرفت.

 

سرانجام در روز 11 آذرماه 1361، یکی از ماموریت های گشت هوایی را در شمال غرب خلیج همیشه فارس :

 

امیر تیمسار سرتیپ خلبان شهرام رستمی خلبان تیز پرواز اف 14 تامکت به واسطه یک تیر موشک فونیکس ، پنجه مرگ آفرین گربه درنده آسمان ایران ، اولین میگ 25 فاکس بت پی را بر فراز آبهای نیلگون خلیج پارس به تلی از آتش تبدیل کرد و به چیرگی این جنگنده مخفوف و استراتژیک در آسمان پایان داد.

.7q15k761defsvwv5ixs8.jpg

 

لینک به دیدگاه

بمب خلاء بمبی موسوم به هوا سوز است که قدرت آن در تولید امواج با بسامد بالا ، بسیار پرقدرت تر از انفجار مواد منفجره چگال متعارف و حتی هسته است !! موج انفجار تولید شده از یک بمب کوچک خلاء با میزان این امواج در یک انفجار هسته برابری میکند !! ولي بدون ايجاد خسارات زيست محيطي ناشي از يک بمب هسته اي است .

 

... بمب خلاء انواع و اقسام مختلفی از دست پرتاپ و خمپاره پرتاب تا بمب هایی که از طریق بمب افکن پرتاب می شوند را شامل می شوند.

 

اساس کار و وجه تسمیه این بمبها بر استفاده از نوع خاصی از مواد منفجره Thermo baric است که در هنگام انفجار اکسیژن وسیعی را از محیط اطراف خود تهیه میکنند

 

از این رو در تهیه این بمب ها بر خلاف فالب تسلیحات انفجاری که معمولا در تهیه آنها از نسبتی در حدود 25% سوخت و 75% اکسیدکننده استفاده می شود ، مواد منفجره با حجمی کمتر و به دلیل بی نیازی از اکسیدکننده ، جگال تر مورد استفاده قرارگیرند !!

 

نیاز حیاتی این بمب ها به حجم بالایی از اکسیژن استفاده از آنها در زیر آب و حتی ارتفاعات بالا را با مشکل روبرو کرده و ناکارامد میگرداند.

 

این سلاح علاوه بر قدرت مهیب تخریب ساختارهای دفاعی و استحکامات در کنار انفجاری به نسبت کوچک بر روی قربانیان آن تا فواصل نسبتا دور ؛ اثرات جبران ناپذیری و دردناک و رنجهای شدید و طاقت فرسا در اثر صدمات جدی به گوش ، مغز و سلسله اعصاب برای مدتهای کوتاه تا مادام العمر بر جای خواهد گذاشت.

 

قوي ترين بمب خلاء جهان را روسيه آزمايش کرده است.

 

اين بمب که با هواپيما حمل مي شود قابليت ايجاد خلاء دارد و قابل مقايسه با قدرت و کارايي يک بمب هسته اي ولي بدون ايجاد خسارات زيست محيطي ناشي از يک بمب هسته اي است . اين بمب که به طور مخفيانه ساخته شده قدرتى بيش از بمب هاى هسته اى داشته و ارتعاش هاى ناشى از انفجار آن به مراتب شديدتر از ارتعاش هاى هسته اى است .

 

اين بمب موسوم به "پدر تمام بمب ها " است و قدرت آن چهار برابر بيشتر از پرقدرت ترين بمب هاى فعلى جهان است که در اختيار آمريکا قرار دارد زيرا از يك نوع جديد و بسيار كارآمد مواد منفجره كه به آن اشاره اي نشده است، بهره مي‌برد . MOAB يا مادر تمام بمب ها كه پيش از اين به عنوان قوي ترين بمب خلاء شناخته مي شد و در سال 2003 آزمايش شده بود، يك بمب هدايت شونده ماهواره‌اي دوربرد است و امريكا از آنها در جنگ با طالبان در افغانستان استفاده کرد .

 

بمب روسي اولين بار توسط هواپيماهاى توپولف مدل Tu-160 در محل آزمايش فرو ريخته شد . قدرت اين بمب ها که با شدت زيادى منفجر شدند، بيش از حد تصور است . اين بمب از لحاظ اندازه از بمب هاى MOAB آمريکايى کوچکتر است، اما به دليل استفاده از فناورى نانوتکنولوژى در ساخت آن و با توجه به حرارتى که در زمان منفجر شدن در مرکز انفجار توليد مى شود قدرت آن بسيار بيشتر از بمب هاى آمريکايى است .

 

بمب خلاء جديد مي تواند جايگزين يک سري از ابزار هسته اي با قدرت ضعيف تر شود که قبلا ساخته شده بود . در همين زمينه وزارت دفاع روسيه اعلام كرد اين طرح نظامي هيچکدام از توافقات بين المللي را نقض نمي کند و به ايجاد رقابت تسليحاتي تازه اي در جهان منجر نخواهد شد . بمب روسيه حاوي ‌8/7 تن ماده منفجره قوي است ولي بمب آمريكا بيش از هفت تن ماده منفجره دارد در حالي كه بمب آمريكا معادل ‌11 تن تي.ان.تي است ولي بمب روسيه معادل ‌44 تن از اين ماده منفجره است.

 

همچنين شعاع انفجار بمب روسيه ‌990 فوت يا 300 متر و دو برابر شعاع انفجار بمب آمريكا است . اين بمب روسي در ابتدا يک توده اي از مواد آتش زا را در شعاع انفجاري خود ايجاد ميکند که با اکسيژن موجود در جو مخلوط ميشود سپس درمرحله بعد ، اين توده آتش مي گيرد بطوريکه تمام منطقه آتش گرفته شده را نابود مي کند .

 

 

4yn773wj3c34ofiy3zk.jpg

لینک به دیدگاه

تمام چيزهايي كه در مورد آن گفته مي‌شود و حتي اسمي كه براي آن انتخاب شده است، همگي بر پايه حدسيات و مشاهدات غير علمي افراد مختلفي است كه اطلاعات ناقصي از اين پرنده ناشناس يا به قول متجددان X دارند كه به صورت ق...طعي نمي‌توان اين گفته‌ها را تاييد يا رد كرد.

 

اما «آئورورا» چيست؟ اولين بار در سال ۱۹۸۶ در لايحه درخواست بودجه وزارت دفاع آمريكا يك درخواست يك خطي ديده مي‌شد كه زير اين برگه نوشته شده بود «آئورورا» و براي آن معادل ۲ /272 ميليارد دلار بودجه درخواست شده بود كه نشان از اهميت و عظمت اين طرح مي‌داد.

 

بعدها در سال ۱۹۹۴ بن ريچارد يكي از صاحبنظران صنعت هوايي آمريكا اعلام داشت كه اين نام، اسم رمزي بود براي طرحATB.

 

ATB مخفف Advanced Technology Bomber به معناي بمب افكن با فناوري پيشرفته است كه شركت نورثروپ (Northrop) و به پيشنهاد لاكهيد (Lockheed) در اواخر سال ۱۹۸۱ ميلادي آن را در مناقصه اي در وزارت دفاع آمريكا برنده شدند كه B-2 ملقب به اسپريت به معناي «شبح» نتيجه اين طرح بود. از آن جا كه هنوز همB-2 جانشين خاصي پيدا نكرده است نمي‌توان آئورورا را يك ATB و در نتيجه جانشين B-2دانست.

 

اما يكي ديگر از احتمالاتي كه توسط متخصصان صنايع هوايي آمريكا در مورد اين پرنده ناشناس مي‌دهند اين است كه اين هواپيما در واقع جايگزيني براي هواپيمايSR-71 باشد و به همين دليل آن راSR-91 هم ناميده‌اند.

 

از ديگر نام‌هاي مستعاري كه براي اين پرنده ناشناس استفاده شده است مي‌توان بهXR-7 اشاره كرد كه گمان برده مي‌شد فاز دوم طرحي باشد كه فاز يكم آنSR-75 بود.

 

سنيورسيتيزن نام ديگري است كه «پرنده اكس» را با آن هم مي‌شناسند. سنيور كلمه‌اي است كه در بيشتر هواپيماهاي طبقه بندي شده ارتش آمريكا استفاده شده است. براي نمونه نام طبقه‌بندي شدهU-2 ملقب به( Dragan Lady)اژدها خانوم Senior Book بود و يا نام طبقه‌بندي شده F-117، Seniar Trend بود.

 

متخصصان بر اين باورند كه آئورورا بعدها به سنيورسيتيزن تغيير نام داد. از آن جا كه «پرنده اكس» را جايگزيني براي SR-71 مي‌دانند و مي‌توان احتمال داد اين نام بهترين گزينه براي پرنده اكس است. چون هر دوي اين نام‌ها يك حركت آرام بدون بالا و پايين را به ذهن متبادر مي‌كنند و جايگزينSR-71 نمي‌تواند حركتي جز اين نوع داشته باشد.

 

پرنده ناشناس را با نام «پدربزرگ» هم مي‌شناسند كه ريشه اين يكي نامشخص است. اما نامي كه از ديگر نام‌ها متداول‌تر است همان آئورورا است. ولي آئورورا چيست؟ آئورورا در تاريخ اساطيري يونان باستان جايگاه ويژه‌اي دارد. او الهه «سپيده سحري» است كه ستارگان را خلق كرده و آنها را در شب چيد.

 

نام پرنده اكس هرچه كه باشد، شناخته شده‌ترين طرح طبقه‌بندي شده ارتش آمريكاست. حالا با اين توصيفاتي كه در مورد نام پرنده اكس دانستيد، بد نيست كمي هم از پيشينه مجهول آئورورا بدانيد. همان طور كه در بالا هم گفته شد اولين بار آئورورا در لايحه درخواست بودجه وزارت دفاع آمريكا ديده شد.

 

رديفي كه آن در آن قرار داشت بعد از طرح‌های SR-71 وU-2 بود. در سال ۱۹۸۶ ميلادي دولت آمريكا بسياري از زمين‌هاي فوق سري اطراف درياچه گروم در صحراي نوادا (Nevada) را با استحكامات غير قابل نفوذ محصور كرد. از آن سال به بعد بسياري از تأسيسات مدرن و غير قابل نفوذ درون اين حصار ساخته شده و هنوز هم اين پايگاه در حال تكميل شدن است.

 

حتي براي غير قابل نفوذ كردن آن زمين‌هاي اطراف پايگاه هم توسط دولت، مناطق ممنوعه اعلام شده است. اين در حالي است كه دولت آمريكا وجود چنين پايگاهي در صحراي نوادا را به شدت تكذيب مي‌كند.

 

احتمال داده مي‌شود اين پايگاه به اندازه غير معمول باند پروازي آن (كه نمي‌توان اين گفته را هم تاييد كرد چون حدس زده مي‌شود با توجه به اندازه‌هاي پايگاه باند پروازي آن تقريباً چهار برابر باندهاي پرواز معمول باشد) محلي باشد براي پرواز و فرود آئورورا.

 

در سال ۱۹۸۸ روزنامه نيويورك تايمز گزارش داد كه نيروي هوايي ارتش ايالات متحده روي يك هواپيماي مقدماتي كه مي‌تواند به سرعت شش ماخ دست يابد كار مي‌كند.در فاصله ژوئن سال ۱۹۹۱ تا ژوئن سال بعد، در كاليفرنياي جنوبي غرش‌هايي شنيده مي‌شد كه مربوط به هيچ هواپيماي شناخته شده‌اي نبود. اين غرش‌ها به قدري بلند بودند كه حتي زلزله نگارهاي مركز ژئوفيزيك آمريكا هم آنها را ثبت كردند.

 

اين غرش‌ها را حتي از غرش هنگام فرود شاتل‌ها هم وحشتناك‌تر توصيف مي‌كردند. اين غرش‌ها به سمت شمال شرق روي لس‌آنجلس و صحراي(Mojave) امتداد مي‌يافت؛ به مناطقي كه پايگاه هوايي نليس و پايگاه گروم ليك در آنها وجود داشت.

 

اما يكي از مواردي كه سري بودن و ناشناخته بودن اين پرنده را به شدت تاييد مي‌كند مربوط مي‌شود به فوريه ۱۹۹۲. در اين تاريخ يكي از مسئولان كنترل ترافيك هوايي نيروي هوايي سلطنتي انگلستان(RAF) در اسكاتلند، علامتي راداري را در پايگاه هوايي مك‌ريهانش(Machrihans) مشاهده كرده بود كه در فاصله بسيار كوتاهي به سرعت سه ماخ دست يافته بود و هنگامي كه با پايگاه مذكور تماس گرفته بود و علت اين علامت را پرسيده بود، به وي گفته بودند كه موضوع را فراموش كند.

 

اينها، تنها مواردي نبودند كه مربوط به پرنده اكس مي‌شدند بلكه دهها مورد ديگر وجود دارد كه در آمريكا و انگلستان گزارش و همگي به گونه‌اي با پرسش بي پاسخي مواجه شده‌اند، پرسشي كه مربوط به پرنده‌اي سريع و غران مي‌شده است. تنها هنگامي مي‌توان به راز اين پرسش پي برد كه نيروي هوايي آمريكا خود پرده از آن بردارد.

 

اما تنها چيزي كه به يقين در مورد آئورورا مي‌توان گفت اين است كه آئورورا يك پرنده هايپرسونيك (ابر صوت که سرعتهای بیشتر از 5 ماخ دارند) است. اما اولين هواپيماهاي هايپرسونيك كي ساخته شده است؟

 

تا سال ۱۹۶۵ ميلادي سريع‌ترين هواپيماها دو هزار مايل بر ساعت سرعت داشتند در صورتي كه در سال ۱۹۴۵ تنها چند هواپيما مي توانستند به سرعت ۵۰۰ مايل بر ساعت دست يابند. پس گام منطقي ديگر، ساختن هواپيماهايي بود كه ديوار صوتي را بشكنند.

 

با شكسته شدن ديوار صوتي توسط جت‌هاي جنگنده كه توسط شوروي سابق و ايالات متحده آمريكا ساخته مي‌شدند، اولين گام‌ها براي ساختن پرنده‌هاي هايپرسونيك برداشته شد.

 

لازمه رسيدن به سرعت بسيار بالا داشتن موتور بسيار پيشرفته و مهم‌تر از آن بدنه‌اي است كه طاقت سرعت يك مايل بر ثانيه معادل ۳۶۰۰ مايل بر ساعت يا همان ۴/۵ ماخ داشته باشد. از اين جا مي‌توان به ساختار بسيار پيچيده آئورورا پي برد. از اولين هواپيماهاي هايپرسونيك مي‌توان به X-15 وFDL-15 اشاره كرد كه توسط ناسا و لاكهيد مارتين ساخته شده‌اند.

 

در مورد آئورورا اطلاعات مختصري هم وجود دارد كه بيشتر بر پايه حدسيات است و از سوي منابع خاصي تاييد نشده‌اند. اما واقعي به نظر مي‌رسند. بيشينه سرعت اين پرنده در حدود پنج تا هشت ماخ گزارش شده است.

 

طول آن در حدود ۱۱۰ فوت (۵/۳۳ متر) و طول دو سر بال آن كه كاملاً به صورت مثلث است حدود ۶۰ فوت(۲/۱۸ متر) است. اين هواپيما احتمال سقف پروازي در حدود ۱۵۰ هزار فوت (۴/۲۸ مايل) يا بيشتر دارد. در مورد موتور اين هواپيما نمي‌توان به نظر واحدي رسيد.

 

با توجه به گفته‌هاي شاهدان مختلف در آمريكا و انگليس چندين نوع موتور مختلف مي‌تواند در اين پرنده به كار گرفته شده باشد.

 

مثلاً بر پايه چيزي كه شاهدان در كاليفرنيا گفته‌اند، مي‌توان احتمال داد كه از يك موتور رم جت سيكلي متان سوز كه تغييرات بسيار زيادي در آن داده شده در آئورورا استفاده شده است. در مورد نيروي پيش رانش اين هواپيما چهار نظريه وجود دارد كه مختصراً آنها را به شما معرفي مي‌كنم.

 

اولين نظريه PWDE است. اين كلمه مخفف Pulse Detonation Wave Engine است. اين موتور شيوه كار بسيار پيشرفته و پيچيده‌اي دارد. در اين روش هيدروژن و يا متان مايع بر روي بدنه تزريق مي‌شوند و پس از گرم شدن توسط PWDE مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

دومين نظريه Ramjet است.

 

اين مورد همان موتور رم جت سيكلي متان سوز است كه در بالا گفته شد. رم جت‌ها در حالت عادي مي‌توانند سرعت ۶-۴ ماخ را به دست آورند. اما اين سيستم در آئورورا دچار تغييراتي شده است كه مي‌تواند سرعت ۸-۵ ماخ را به دست آورد.

 

نظريه سوم سيستم Rulsejet معمولي است. در اين حالت هوا از جلو توسط موتور مكيده شده و پس از فشرده شدن و خروج با فشار از درون موتور باعث پيش رانش هواپيما مي‌شود.

 

نظريه چهارم هم Turbo Rochetjet است. در اين مورد اطلاعات خاصي در دست نيست و صرفاً يك نظريه است. اما هنوز هم با همه اين توصيفات نمي‌توان گفت كه حتي آئورورا وجود خارجي دارد يا نه، شايد همه آن چيزهايي كه شاهدان در جاهاي مختلف ديده‌اند مربوط به چندين هواپيما مي‌شده است كه هيچ ربطي به هم نداشته باشند و مسئولان نظامي آمريكا با پاسخ ندادن به ابهامات پيش آمده، مي‌خواهند وجهه‌اي اساطيري به طرح‌هاي خود بدهند.

 

مشاهده موثق آئورورا

گزارشي كه آئورورا را به واقعيت بيشتر نزديك كرد در آگوست ۱۹۸۹ توسط كريس گيبسون كه يك مهندس نفت بود منتشر شد. او در آن زمان روي يك طرح نفتي در درياي شمالي كار مي‌كرد كه ناگهان چند هواپيما را مشاهده كرد كه از روي سر او در فاصله‌اي نه چندان بالا گذشتند.

 

او كه در تشخيص هواپيماها يك حرفه‌اي به شمار مي‌رود توانست يك تانكر سوختKC-130 و دو F-111 را تشخيص بدهد، اما هواپيماي چهارم را فقط توانست يك مثلث كامل توصيف كند.

 

او اين مثلث را كمي بزرگ تر از F-111 و داراي زواياي ۷۵ درجه و به رنگ كاملاً سياه توصيف كرد كه هيچ كدام از جزييات آن قابل ديدن نبودند و ظاهراً از تانكر KC-130 سوخت دريافت مي‌كرده است.

 

كمي بعد يكي از مجلات صنايع هوايي آمريكا گفته‌هاي اشخاصي را چاپ كرده بود كه نيمه شب‌ها صداي بسيار بلند تيك آف هواپيمايي را در پايگاه هوايي ادوارد شنيده بودند.

 

.

v0ji9l53weswsndh5v.jpg

لینک به دیدگاه

پرقدرت ترین اسلحه کمری

 

این سلاح کمری فوق العاده پرقدرت و خوش دست توسط كارخانه Magnum Research طراحی و ساخته شده.

 

 

این سلاح كمری علاوه بر داشتن قدرتی فوق العاده ، از مكانیزم منحصر به فردی بهره می گیرد. عمده سلاح های كمری ، از گلنگدن مورس كوتاه استفاده می كنند. درحالی كه عملكرد گلنگدن این سلاح ، توسط فشار گاز باروت صورت می گیرد. درواقع مكانیزم گلنگدن این سلاح ، از تفنگ M-16 اقتباس شده است. مزیت این نوع گلنگدن در این است كه می توان از فشنگ های بسیار قدرتمندی استفاده كرد كه قبلآ تنها توسط رولورها قابل شلیك بودند.

 

این سلاح ، در سه مدل ساخته شده است كه عبارتند از:

 

 

Mark I : تولید این مدل متوقف شده است.این مدل دارای قاب آلومینیومی بوده و قادر به شلیك گلوله های كالیبر 375/0 مگنوم و 44/0 است.

 

Mark VII : تولید این مدل نیز متوقف شده است. این مدل دارای لوله 6 یا 10 اینچی (152 یا 254 میلیمتری) بوده و قادر به شلیك گلوله های 44/0 مگنوم می باشد.

 

Mark XIX : این مدل قادر به شلیك گلوله های كالیبر 375/0 مگنوم ، 44/0 مگنوم و 50/0 می باشد. كارخانه سازنده این سلاح ، كالیبر 44/0 مخصوص Cor-Bon و 50/0 AE را نیز برای آن درنظر گرفته است. ولی تاكنون هیچ تپانچه ای را با دو كالیبر ذكر شده در آخر تولید نكرده است. برای تعویض كالیبر سلاح ، كافی است لوله و مكانیزم تغذیه ان را با نوع مورد نظر تعویض كنید. طبق یك نظرسنجی ، محبوب ترین لوله های مورد استفاده در این سلاح ، انواع 6 اینچی هستند. تمامی این لوله ها ، مجهز به زائده ای می باشند كه برای نصب دوربین درنظر گرفته شده است.

 

به علت استفاده از گلوله های حجیم و پرقدرت در این سلاح ، ظرفیت خشاب آن كمی كاهش پیدا كرده است. ظرفیت خشاب این سلاح در كالیبر 375/0 مگنوم 9 تیر ، در كالیبر 44/0 مگنوم 8 تیر و در كالیبر 50/0 AE معادل 7 تیر می باشد. برای مقایسه ، بد نیست بدانید ظرفیت خشاب سلاح كمری SIG-Sauer P226 ، معادل 16 تیر است. صنایع اسلحه سازی اسرائیل (IMI) ، گونه مشابه این سلاح را با نام Jericho 941 طراحی كرده است كه البته تنها در ظاهر به Desert Eagle شباهت دارد. گلنگدن این مدل ، از نوع مورس كوتاه و ماشه آن دوزمانه می باشد.

 

شباهت دیگر این بچه عقاب (!!!) با نمونه های اصلی ، گلوله های بكار رفته در آن با كالیبر 41/0 یا 41/0 AE است. همچنین می توان گلوله های 9 میلیمتری Luger را در آن به كار گرفت كه برای این كار ، تنها تغییر مورد نیاز ، تعوض لوله سلاح است. دلیل این امر این است كه گلوله های 41/0 AE ، همان گلوله های كوتاه شده 41/0 مگنوم هستند. همچنین مكانیزم گلنگدن و خزانه این سلاح ، بر مبنای پوكه گلوله های 9 میلیمتری Luger ساخته شده كه كاربرد هر دو كالیبر را تنها با تعویض لوله ممكن می سازد.

 

درخصوص كالیبرهای 44/0 مگنوم و 50/0 AE نیز همین مسئله صدق می كند. تعویض این دو كالیبر ، تنها به تعویض لوله و خشاب نیاز دارد. البته به علت به كارگیری مكانیزم گلنگدن مسلح شونده با گاز باروت ، لوله این سلاح از جنس بسیار مخصوص و گرانقیمتی ساخته می شود كه همین امر ، تعویض كالیبر را به یك گزینه پرهزینه تبدیل می كند.

 

مشخصات:

کشور سازنده : اسرائیل با مشارکت ایالات متحده

شرکت سازنده : Magnum Research

سیستم مکانیکی : فشار گاز CO2 ‍

كاليبر: 4.5 ميلي متر

ظرفیت خشاب:۹ و ۸ و ۷ در انواع کالیبر

طول سلاح: 280میلی متر

سرعت اوليه گلوله: 120 متر در ثانيه

وزن سلاح: 1100 گرم

طول لوله : 144 میلی متر

وزن كپسول گاز : 12 گرم

نوع ساچمه قابل شليك : گرد- سرتخت-سرگرد - سر تيز

تعداد خان : 12 عدد

 

 

.

oc2yeguwi6lzidhxv4c.jpg

لینک به دیدگاه

سلاح انفرادی FN-P90

مسلسل دستی پی90 ساخت بلژیک سلاحی کار آمد و مخصوص نیروهای پیاده نظام و نیروهای امنیتی یک کشور.سلاحی سبک وزن با ریتم آتش بسیار سریع.این اسلحه که یک سلاح سبک و بسیار خوشدست دارای نواخت تیر بسیار بالا می باشد و ساخت شرکت Fn Herstal است.

این سلاح قابلیت نصب چراق قوه. صدا خفه کن. پوینتر لیزری و کیسه جمع اوری پوکه را دارد.قسمتی که از اون پوکه ها خارج میشن در زیر سلاح قرار داره و به همین دلیل هم برای راست دست ها و هم برای چب دست ها مناسب است.

در ابتدا به SS90... معروف بود.این سلاح از لگد بسیار کمی برخوردار است و جز مسلسلهای دستی یا SUBMACHIN GUN محسوب می شود.

برای صرفه جویی در وزن این سلاح طراحان آن را همانند مدلهای بولپاپ طراحی کرده اند.دارای خشاب های پلیمری.

اولین فروش این اسلحه کشور عربستان سعودی بود در سال 1990.امروزه کاربران این سلاح سرویس های مخفی ویژه به خصوص ارتش اتریش و نیروهای پلیس تقریبا تمامی کشورها از آن استفاده می کنند.

ضامن این سلاح نیز در زیر حفاظ ماشه قرار داده شده است.

برگه ناظم آتش دارای رگبار،تک تیر و در برخی از اونواع همین سلاح به صورت سه تیر می باشد.

تجهیزات استاندارد :

سایت نشانه روی لیزری

دوربین اسکوپ 4 ایکس

دوربین اسکوپ 8 ایکس

چراغ قوه

و در بعضی از مدلهای سلاح دستگیره ی حمل نگه دارنده.

گلنگدن آن نیز در جلوی حفاظ ماشه قرار دارد و این یکی از ویژگی های این سلاح برای سرعت و کم کردن زمان کشیدن گلنگدن می باشد.

کشور های دارنده:

آرژانتین.بلژیک.اتریش.برزیل.کا نادا.قبرس.جمهوری چک.دومینیکن.السالوادور.فرانسه.آلمان.یونان.گواتمالا.هند.اندونزی.ایرلند.لبنان .لوکزامبورگ.مالزی.مکزیک.هلند.پاکستان.گینه نو.لهستان.پرتغال.رومانی.عربستان.سنگاپور.اسپانیا.سورینام.تایوان.تایلند.ونزوئلا.ترکیه و ایالات متحده

مشخصات عمومی:

کالیبر:5.7در28 م م اس اس 190

وزن:2.54 کیلوگرم خالی و 3 کیلو گرم خشاب لود شده.

طول:500 میلیمتر

بشکه طول:263 میلیمتر

نرخ آتش:900 گلوله در دقیقه

ظرفیت خشاب:50 گلوله

برد موثر:200 متر

شرکت سازندهFN FAL: بلژیک

 

.

8kchvt9w982hj1aup1j.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

تیربار برونینگ در آمریکا توسط کارخانه های RAMO DEFENCE و GENERAL DYNAMICS و در بلژیک توسط کارخانه FN HERSTAL تولید می شود . سلاح M2 در بیش از 30 کشور استفاده می شود و در بسیاری از جنگها توسط نیروهای NATO استفاده شده . این تیربار در ایران به نام ( کالیبر 50 ) معروف می باشد.

مشخصات فنی تیربار سنگین برونینگ ( ...ام 2 )

کالیبر : 99 × 7/12 میلیمتر ( 50/0 اینچ )

وزن قبضه : 38 کیلو گرم

وزن سلاح با سه پایه و تجهیزات : 58 کیلو گرم

طول سلاح : 165 سانتیمتر

طول لوله : 114 سانتیمتر

سیستم تغذیه : نواری از نوع 100 تیر

نواخت تیر : 450 تا 600 تیر در دقیقه

سرعت دهانه : 930 متر بر ثانیه

.

ratp3av3fgu7wphr7lhr.jpg

لینک به دیدگاه

کلت پی30 اخیرا توسط شرکت معروف آلمانی هکلراندکخ ساخته شده است.شرکت معروف مورد نظر ما در سال 2006 طرح ساخت این کلت را ارائه داده و نمونه اولیه آن با نام پی3000 شناخته شد.و بعدا تکامل یافت.در ابتدا باید گفت که از نمونه پی 2000 بسیار بهتر است.بعد میتوان به این اشاره کرد که کلت پی 30 از لحاظ ظاهری شبیه به پی 2000 است اما یکی از تفاوت های این سلاح با پی 2000 در کارآیی ماشه و نوع آن است.

 

این کلت از نوع کلتهاییست که پس زدن آن خفیف و گلنگدن آن کورس کوتاه است.قاب کلت از جنس پلیمر مقاوم است.خشاب آن دو پشته و 15 عدد فشنگ 9 م م در آن جای می گیرد.

 

باید گفت که این سلاح در شش نسخه تولید شده و تکامل این سلاح ها فقط در نوع چکاندن ماشه و چگونگی عملکرد چکش(مترجم:ضربه زننده)می باشد به طوری که در اخرین نسخه تولید شده این سلاح ،ضربه چکش قویتر شده.در نسخه اول چکش بدون خار بدون دکمه ی decocker وجود دارد.

 

در نسخه دوم مثل نسخه اول است اما کشیدن ماشه به 7.3 پوند افزایش یافته است.در نسخه سوم دکمه decocker اضافه شده.در نسخه 4 مثل نسخه اول اما کشیدن ماشه به 6.1 پوند افزایش یافته.(مترجم:برداشت بنده از این کشیدن ماشه و افزایش آن ،در واقع نیروی فشار انگشت بر ماشه و کشیده شدن ماشه است.حال دوستان اگر برداشت دیگری دارند می توانند در قسمت نظرات،برداشت خود را درج کنند).کشش ماشه و قدرت مورد نظر در نسخه 5 برابر با 8.1 پوند است.و در نسخه 6 یعنی اخر قدرت به 8.8 پوند افزایش یافته است.

 

حال چگونگی باز و بسته کردن کلت پی 30:

 

1-توسط دکمه خشاب گیر،خشاب سلاح را آزاد کنید.

 

2-مطمئن شوید که گلوله ای در مخزن و در لوله ی سلاح وجود ندارد.

 

3-توسط یک ضامن که نگهدارنده اسلاید(مترجم:به نظر همان گلنگدن سلاح است) از عقب اسلاید آن را باز کرده و آن را خارج کنید(مترجم:یک ریل برای اینکا وجود دارد.)

 

4-پین های دو طرف سلاح را خلاص کرده و اسلاید به صورت کامل جدا می شود.اهرم چکاننده و چکش نیز بعد از آن جدا می شود.

 

5-حال فنر روی سلاح نیز در جهت موازی سلاح به سمت جلو بکشید و خلاص کنید.مابقی متعلقات آن نیز به راحتی جدا می شوند.حال برای بستن سلاح ،در جهت معکوس آن کار کنید.

 

مشخصات عمومی:

 

عملکرد: Double Action semiautomatic

 

کالیبر: 9x19 mm Luger / Parabellum

 

وزن با خشاب خالی:740 گرم

 

طول:177 م م

 

طول قبضه:98 م م

 

فضای خشاب:15 گلوله

 

.

2byrywytdt5ikp584edn.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ جنگنده عمود پرواز

• The Lockheed Martin F-35 Lightning II

 

• لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ هواپیمای جنگنده چندمنظوره -رادارگریز و عمود پرواز ساخت شرکت لاکهید مارتین و تحت کاربری نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا است.

 

•می‌توان گفت که جدیدترین هواپیمای نظامی آمریکا، جنگنده مشترک عمودپرواز F-35 JSF است که هم اکنون در حال ساخت سفارشات بوسیله شرکت لاکهید مارتین می‌باشد. این جنگنده طی یک برنامه مشترک توسط شرکت‌های نورث روپ گرومن، بی‌ای‌ئی سیستم ، پرات اند ویتنی و رولزرویس ساخته می‌شود.

 

• جنگنده JSF، جنگنده ایست چندمنظوره که برای عملیات هوا به زمین بهینه سازی شده و ماموریت هوا به هوا، اصولاً ماموریت ثانویه آن به شمار می‌آید . اگر به تصاویر این هواپیما دقت کنید، می‌بینید که این هواپیما تا حدود زیادی به جنگنده اف-۲۲ راپتور شباهت دارد و طرح کلی آن مشابه این هواپیما بوده و هم چنین تا حدود زیادی نیز از فناوری‌های مشترکی بهره می‌جویند اما در نبرد هوایی نسبت به اف 22 رپتور توانایی کمتری داشته تا جایی که در جدول رده بندی جنگنده ها جایگاه پنجم را پس از اف 22 رپتور ، سوخو 35 ، ایروفایتر تایفون و سوخو 30 به خود اختصاص میدهد .

 

• این هواپیما، در پاسخ به نیاز به هواپیمایی که قابلیت پرواز عمودی را داشته باشد، در مرحله طراحی قرار گرفت، چرا که هواپیمایی که بتواند عمودی از زمین برخیزد، دارای فرسایش قطعات پایین تر و مهمتر از آن طول باند کمتر می‌باشد که آن را به وسیلهٔ بهینه‌ای برای برخاست از روی ناوهای هواپیمابر و همچنین فرود بر روی آنها تبدیل می‌کند. برای انجام این مهم، این هواپیمای پیشرفته تک موتوره، از سیستم وکتورد تراست یا کشش منحرف شده بهره می‌جوید.

 

• یعنی ابتداً همانند موتورهای توربوپراپ نیروی موتور ابتدا به یک جعبه دنده برای کاهش دور انتقال یافته سپس به یک فن یا پنکه عمود بر سطح زمین منتقل می‌شود. این پنکه نیروی مورد نیاز هواپیما را برای برخاستن تا یک ارتفاع مطمئن تامین کرده و پس از آن، به تدریج قدرت موتور بیشتر به سمت خروجی موتور متوجه شده و از قدرت لیفت فن کاسته می‌شود و هواپیما به جلو رانده می‌شود. در سیستم قدرت این هواپیما، برای برخاست، ابتدا دریچه‌ای زیر و بالای کابین خلبان باز شده و از آن جا لیفت فن هوا را با سرعت زیاد از بالا به سمت پایین پمپاژ می‌کند. همزمان با این کار، خروجی انتهایی موتور نیز به سمت پایین برگشته و نیروی تراست رو به پایین تولید می‌کند. این دو محل تولید نیرو، بالانس هواپیما یا تعادل آن را نیز بر قرار می‌سازند.

 

• این هواپیما، بسته به موتوری که روی آن نصب می‌گردد، دارای بردی برابر ۱۲۰۰ هزار کیلومتر و حداکثر سرعتی معادل 1.6 ماخ معادل 1930 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. این هواپیما، قادر است با بیشینه وزنی حدود ۲۲ تن عملیات برخاست یا تیک آف را انجام دهد. البته در گونه دریایی یا ناونشین این هواپیما، که مدل B یا C می‌تواند باشد، تغییراتی برای توانایی لندینگ یا نشست بر روی ناو از جمله بزرگتر کردن بالها و افزایش سطح فلپ‌ها و همچنین تغییراتی نیز در موتور آن حاصل می‌گردد.

 

• این هواپیما، برای حمل تسلیحات خود از دو محفظه داخلی و چهار پایلون خارجی استفاده می‌کند. هر یک از محفظه‌ها، قابلیت حمل دو موشک یا بمب یا هر سلاح دیگر را دارند و مقرهای خارجی نیز به همین ترتیب می‌توانند لود شوند. تقریباً در تمامی مدلهای این هواپیما، تسلیحات یکسانی به کار رفته و تغییرات تنها در قسمت راداری و سیستم‌های پیچیده برخاست و نشست صورت می‌پذیرد. از این جنگنده، تعداد بسیار فراوانی، یعنی حدود ۳۰۰۰ فروند سفارش داده شده که حدود ۱۷۰۰ فروند آن برای نیروی هوایی و بقیه برای نیروهای دریایی و ناوگان‌های آنان خواهد بود.

 

• F-35 در بعد کوتاه برد از موشکهای رایج ساید وایندر (احتمالاً در دو مدل X و M)استفاده خواهد کرد و در بعد میانبرد از آمرام استفاده می‌کند (احتمالاً از مدل C که از یک جستجو گر چند طیفی برای ردگیری موشکهای کروز کم پیدا بهره می‌برد)

 

• اما تسلیحات اصلی جنگنده (با توجه به اینکه وظیفهٔ اصلی این جنگنده ایفای نقش هجومی و ضربتیست) انواع -55/78/87 CBU است (این بمبها بمبهای هوا-انفجاری هستند و قبل از رسیدن به زمین منفجر می‌شوند و تاثیر هولناکی بر روی وسایل زرهی و به خصوص نفرات پیاده دارند و به قدری وحشتناک هستند که از آنها برای پاکسازی میادین مین استفاده می‌شود).

 

• از دیگر تسلیحات قابل حمل توسط F-35 بمبهای هدایت دقیق (GBU) و درنهایت یکی از هولناکترین بمب‌ها یعنی بمبهای سری JADAM (مانند سری GBU) است. این بمبهای ترکش شونده برای مقاصد تهاجمی مستقیم استفاده می‌شوند و بمبهای DAACM که برای تهاجم علیه فرودگاهها کاربرد دارند. همچنین انواع موشکهای هوا به زمین به اضافه توپهای غلافدار درنمونه‌های عمود پرواز را باید به این لیست افزود.

 

.ey1fyivb8zjle4iwvexq.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

پدافند ليزري متحرک

(Mobile Tactical High Energy Laser (M-THEL

 

لیزر تاکتیکی سیار (M-Thel) جدید ترین عضو پدافند هوایی است و پس از سالها مطالعه و تحقیق ارتش امریکا برروی یک سلاح لیزری پر قدرت نمونه ی ازمایشی آن ساخته شده است.این پروژه ی جند میلیون دلاری یک پروژه مشترک بین ارتش های امریکا و اسراییل است و هدف از ساخت آن محافظت از تجهیزات و نفرات خودی در مقابلحملات موشکی و خمپاره ای و توپخانه ای دشمن است.این سیستم قادر خواهد بود تا انواع خمپاره ها و گلوله های توپ و موشک های تاکتیکی و هواپیما های بدون سرنشین و موشک های کروز و جنگ افزارهای هوا به زمین را هدف قرار دهد.طبق برنامه ریزی های انجام گرفته قرار است که این نمونه ی آژمایشی کامل شود و از تجارب این پروژه در ساخت دیگر جنگ افزار های لیزری استفاده شود.

ارتش ایالات متحده شرکت نورث روپ را بعنوان پیمانکار ساخت و توسعه این سیستم در نظر گرفته است. M-Thel اطلاعات مورد نیازش را از سیستم های فعلی پدافند هوایی خواهد گرفت و نیازی به نصب اینگونه سیستم ها ندارد البته به جز حسگر های مادون قرمز موج متوسط که به عنوان یکی از ابزار های موجود برای مراحل پایانی ان نام برده میشود.طبق اطلاعات منتشر شده این سیستم طی مراحل تکامل خود ازمایشات مختلفی را پشت سر کذاشته است.نتایج این ازمایشات توانایی این سیستم در تعیین و ردیابی و انهدام هدف به اثبات رسانده است.بنابر نتایج ازمایشات این سیستم قادر است هدف های گوناگون از هواپیماهای بدون سرنشین گرفته تا گلوله های پرسرعت توپ را رهگیری و منهدم نمایدمثلا در یکی از تمرینات انجا گرفته این سلاح موفق شد موشک های کاتیوشا و گلوله های توپ شلیک شده را رهگیری و منهدم نماید.این نتایج امکان استفاده از این جنگ افزار لیزری را به عنوان بخشی از سیستم پدافند هوایی واکنش سریع اثبات میکند.

تنها مشکلی که مقامات و طراحان این سیستم با ان مواجه شده اند نوع لیزری است که میبایست در سیستم مورد استفاده قرار گیردهر چند نمونه ی اولیه سلاح از لیزر شیمیایی استفاده میکند ولی پنتاگون تحقیق بر روی لیزر حالت جامد را با موفقیت به اتمام رساند و از این فناوری در ساخت جنگ افزار لیزری M_Tell استفاده می کند.

اجزای تشکیل دهنده ی این سلاح لیزری به سه قسمت تقسیم میشوند:

1-واحد آتش

2-واحد تدارکات

3-واحد فرماندهی و کنترل.

 

 

.

u2ddc0bghrn2nrzay225.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

بمب افکن بی-2 اسپریت معروف به شبح (B-2 Spirit Bomber) گرانترین هواپیمای تاریخ

 

بی-۲ اسپیریت (به انگلیسی: B-2 Spirit، به‌معنای شبح)، نام بمب‌افکن رادارگریز چندمنظوره شرکت نورث روپ گرومن است که توانایی پرتاب جنگ‌افزارهای هسته‌ای و متعارف را دارد. همچنین می‌توان در این نابودگر از بمب‌هایی که از سیستم GPS بهره می‌برند (GPS-Aided Bomb) استفاده کرد. B۲ با سوخت گیری اولیه ۹۶۰۰ را طی می‌کند و اگر سوخت گیری هوایی کند

(Aerial Refueling)، می‌تواند به هر نقطه در زمین سر بزند. این بمب افکن در ارتفاع ۵۰۰۰۰ پایی به دور از چشم رادارهای دشمن می‌تواند بمب‌های زیادی را رها کند.

این بمب افکن نقطه برجسته‌ای در طرح مدرن کردن بمب افکن‌های آمریکا بود. این بمب افکن همچنان گران قیمت‌ترین هواپیمایی است که تا حالا ساخته قیمت آن را حدود ۱٫۱۵۷ تا ۲٫۲ میلیارد دلار که در مقایسه با ناو هواپیمابر نیمیتز که قیمتی برابر ۴٫۵ تا ۶ میلیارد دلار دارد هزینه بالایی محسوب می‌شود.

همچنین نسل دوم این بمب افکن دارای خاصیت رادار گریزی بهتری است که می‌تواند در مقابل سیستم‌های ضد هوایی مقاوم باشد. بدنهٔ هواپیما از مواد خاصی ساخته شده که امواج رادار را جذب می‌کند. دودهای حاصل از موتور قبل از اینکه خارج شوند، کاملا" سرد می‌شوند تا رادای‌های حرارتی نتوانند مسیر هواپیما را پیدا کنند. همان طور که در تصاویر هواپیما ملاحظه می‌کنید، سکان عمودی وجود ندارد. به این نوع شکل، طرح بال پرنده می‌گویند که در آن همه چیز بر روی بال هواپیما نصب می‌شود. B۲ برای چرخش و غلت زدن، مرکز ثقل خود را تغییر می‌دهد. تمام این ویژگی‌ها سبب شده‌اند که B۲ مانند یک روح با آزادی عمل بالا، آسمان را سیر کند.

این بمب افکن در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و تعداد ۲۱ عدد از آن تاکنون ساخته شده‌است. از این میان یک فروند به‌نام «شبه کنزاس» در ۲۳ فوریه ۲۰۰۸ کمی پس از برخاست، با باند پرواز برخورد کرد و کاملا نابود شد. دو خلبان آن پیش از این سانحه از هواپیما بیرون آمدند و جان سالم بدر بردند. این حادثه از پرهزینه‌ترین حادثه‌های دنیا بشمار می‌آید.

این هواپیما در مقایسه با دیگر بمب افکن های عمده آمریکایی مانند بی 52 و بی 1 بی، قابلیت انعطاف پذیری و موثر بودن بسیاری را با خود به همراه دارد و قابل ترین گونه در میان بمب افکن های سرنشین دار است. مهمترین ویژگی این بمب افکن، پنهان کاری و مخفی بودن آن از دید رادار است که توانایی بی نظیری در انهدام ارزشمند ترین پایگاه های دشمن حتی در قلب پدافند های هوایی بسیار سنگین به این هواپیمای بمب افکن می دهد. این ویژگی ها، تماماً موجب شده اند که بی 2 به عنوان تنها بمب افکن قرن بیست و یکم شناخته شود. ویژگی های پنهان کاری، آیرودینامیکی و توانایی حمل مقدار زیادی تسلیحات، این بمب افکن را از سایر بمب افکن های موجود در خدمت متمایز و جدا می سازد. بدین وسیله، این هواپیما قادر است به دور از ترس از شناسایی به وسیله رادار دشمن، در ارتفاعات بالا به عملیات و تجسس پرداخته و آزادی عمل فوق العاده ای نیز داشته باشد.

همچنین این هواپیمای بمب افکن، به عنوان یک هواپیمای میان قاره ای شناخته می شود، چرا که برد بدون سوخت گیری آن حدود 9.600 کیلومتر بوده و در صورت سوخت گیری هوایی مجدد، دارای برد نامحدود گشته و توانایی سفر به هرجایی در دنیا را خواهد داشت. پنهان کاری این هواپیما در مقابل حتی سیستم های بسیار پیشرفته راداری دنیا، ترکیبی از کاهش اشعه های گرمازای مادون قرمز، صداهای حاصله از موتور ها و ویژگی های بصری یا دیداری که با چشم قابل روئیت است، می باشد. البته جنبه های مختلفی از راز های پنهان کاری این هواپیما، جزو اسرار و اطلاعات طبقه بندی شده اند و اینک، ما تنها می دانیم که استفاده از مواد کامپوزیتی در بدنه، لایه های ویژه جذب امواج روی بدنه و سرانجام طرح بال پرنده، همه و همه به مخفی بودن هر چه بیشتر این بمب افکن کمک می نمایند. ممکن است شما هم دقت کرده باشید که این بمب افکن، دارای سکان عمودی، افقی و یا پایدار کننده های ثبات و حتی نشانی از بدنه هواپیما نیست. این چنین طراحی جالب و زیرکانه ای، به طرح بال پرنده موسوم است که در آن، هواپیما به شکل یک بال که تمامی تجهیزات در این بال تعبیه شده اند طراحی می گردد و امکان پیچش و غلت خوردن توسط تغییر مرکز ثقل هواپیما و یا سطوح کنترلی انتهای این بال پرنده صورت می گیرد، که از مزایای چنین طراحی، می توان به کاهش سطح برخورد امواج راداری اشاره نمود.

در این هواپیما، صداگیرهای ویژه ای برای موتورهای آن در نظر گرفته شده و گازهای موتور نیز قبل از آزاد شدن در فضا، به طور کامل سرد می گردند و اثر مادون قرمز آنان به طور کامل رفع می گردد. همچنین این بال پرنده در قسمت انتهایی به شکل دندان اره ای طراحی شده که این نیز خود نوعی کمک به ویژگی پنهان کاری این بمب افکن است. سپیریت قادر به حمل بازه گسترده ای از انواع بمب های هدایت لیزری، بمب های جی دم و مارک و بمب های هسته ای است که توانایی فوق العاده آن را به طور قابل توجهی مشهود می سازد، چرا تمام این تسلیحات نیز در محفظه های داخلی حمل می شوند. این هواپیما، به صورت مشترک میان شرکت های مشهور آمریکایی نورث روپ گرومن، بوئینگ، هیوز و لینک دیویژن طراحی و ساخته شده است.

برای پیشرانش این هواپیما، از چهار موتور توربوفن F-118 جنرال الکتریک با قدرت هر یک 17.300 پوند بهره برداری می شود که همانطور که در بالا ذکر گردید، تدابیر ویژه ای در خروجی های این موتورها به کار رفته است. طول این بمب افکن حدود 20 متر و طول دو سر بال آن 52.12 متر است که از این نظر، هواپیمایی بیشتر در عرض است و به خاطر طرح بال پرنده، جای تعجبی هم ندارد. حداکثر وزن برخاست این هواپیما، گاه به حدود 152 تن هم می رسد و دارای سقف پروازی معادل 15 کیلومتر است. این بمب افکن، با وجود پیچیدگی نسبی بیشتر نسبت به اسلاف خود، تنها دارای دو خدمه در مقابل برای مثال پنج خدمه برای هواپیمای بی 52 است که خود نکته ای قابل توجه است. در این بمب افکن، خلبانان در کنار هم، سرخلبان سمت چپ و مسئول تسلیحات نظامی در سمت راست، قرار می گیرند. مهم ترین عملیات این هواپیما به زمانی باز می گردد که در عملیات آمریکا بر ضد صربها، این هواپیما از ایالت میسوری آمریکا برخاسته و پس از بمباران کوزوو در شرق اروپا، با موفقیت به همان نقطه مراجعت نمود.

ویژگی های عمومی

خدمه : 2

طول : 21 متر

بال : 52.4 متر

ارتفاع : 5.2 متر

مساحت بال : 460 متر مربع

وزن خالی : 71.7 تن

وزن بارگذاری شده : 152.6 تن

حداکثر وزن برخاست : 171.0 تن

پیشرانه : 4 × جنرال الکتریک جنرال الکتریک F118 - 100 - توربوفن

حداکثر سرعت : 760 کیلومتر در ساعت، 470 مایل در ساعت

محدوده : 10400 کیلومتر، 6400 مایل

خدمات سقف : 15000 متر

رانش / وزن : 0.205

 

0vpxszdmt6ud7ha82r4.jpg

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...