رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

لُنگ، میراث با ارزش ایرانی:ws37:

 

:ws3:لُنگ حمام یا به اختصار لُنگ نوعی پوشش سنتی است که مردان ایرانی استفاده می کنند. لنگ به همراه قطیفه دو قطعه لباس برای خشک کردن بدن پس از استحمام هستند که لنگ لباس نیمه پائین بدن و قطیفه حوله ای بزرگ برای خشک کردن نیمه بالای بدن است.

لنگ پارچه ای مستطیل شکل از جنس پنبه و یا کنف با فامی از رنگ مشکی بر روی پس زمینه قرمز می باشد. از حدود ۲۰۰۰ سال پیش ایرانیان از دو نوع پارچه به عنوان لباس و پوشش دهنده تن استفاده می نمودند. نوع اول که از جنس چرم بود، توسط کارگران و سربازان استفاده می شد و نوع دوم نیز پارچه هایی بود که معمولا از جنس پنبه و کنف و در مواردی نیز از پشم ظریف تهیه می شد و توسط مقامات و عموم مردم مورد استفاده قرار می گرفت. با گذشت زمان پارچه های نامبرده شده به صورت مربع در آمد و خود مشخصه برای متمایزشدن ایرانیان نسبت به دیگر ملیت ها گردید.در طول این دوره از تاریخ، ایرانیان در مناطق حاصلخیز قزوین موفق به روش رنگرزی منحصر به فرد و خاصی جهت رنگ نمودن پارچه لنگ دست یافتند. از آن زمان به بعد، لنگ های ایرانی همچون قالی های سنتی این مرز و بوم علاوه بر طرح، رنگ انحصاری نیز به خود گرفت که با وجود طبیعی بودن رنگزای استفاده شده، بسیار مقاوم و دارای ثبات رنگی بالایی بودند و همچنان نیز هستند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

در کلیه کشور های جهان، بدون استثنا صنایع به چهار دسته صنایع سنگین،‌صنایع سبک،‌صنایع کوچک و در نهایت صنایع دستی تقسیم می شود که هر یک دارای خصوصیاتی منحصر به خود است. از میان آنچه که به عنوان صنایع مختلف یاد شد صنایع دستی به واسطه جایگاه فرهنگی و سنتی خود نقش ویژه ای را در جوامع ایفا می نماید. این صنایع هم می تواند حالت کارگاهی و هم حالت خانگی داشته باشند. از قابلیت های صنایع دستی استقرار آن در شهر و روستا و بدون نیاز به تکنولوژی پیشرفته می باشد. این صنعت به طور کل متکی بر تخصص های بومی و سنتی است و قسمت اعظم مواد اولیه مود استفاده آن از داخل کشور قابل تهیه و تامین می باشد. لنگ یکی از صنایع دستی ایرانی است که جایگاه فرهنگی و سنتی منحصر به فردی را نیز بر اساس پیشنیه خود دارا می باشد. این پارچه سنتی با ارزش شامل سه نوع اصلی می باشد که در اینجا به طور مختصر به آن ها اشاره خواهد شد.

 

 

 

  • لنگ حمام

لنگ حمخصوص حمام به نوعی از قدیمی ترین انواع این پارچه به حساب می آید. لنگ های حمام معمولا در ابعاد طولی ۱۷۰ و عرضی ۸۰ سانتیمتر بافته می شوند. این نوع لنگ از یک زمینه رنگی قرمز با حاشیه مشکی رنگ تشکیل شده است و از نظر طرحی این نوع لنگ بسیار شبیه به لنگ های زورخانه ای می باشند. نحوه بستن لنگ های حمام دقیقا شبیه به بستن لباس های احرامی مردان در مناسک حج می باشد. این نوع لنگ از خانواده دستمال یزدی بوده ولی تحقیقات نشان می دهد که بیشتر در شهر اصفهان بافته می شوند. در رابطه با این نوع لنگ اینطور مطرح می گردد که انواع مختلفی از کیفیت نخ برای بافت آن استفاده می شود بر این اساس انواع مختلفی به جهت کیفیتی از این پارچه در بازار موجود می باشد. لازم به توضیح است که این نوع لنگ با پارچه ای به نام قطیفه که بر روی شانه ها می انداختند شکل کاملتری به خود می گیرد.

 

 

  • لنگ زورخانه

لنگ های زورخانه ای به نوعی با کیفیت ترین و خوش رنگ و لعاب ترین لنگ ها می باشند. در ساختار رنگی این نوع لنگ علاوه بر رنگ قرمز، مشکی و سفید از رنگ هایی چون نارنجی و آبی نیز استفاده می شود که این رنگ ها به نوعی بر جذابیت های لنگ های زورخانه می افزاید. طرح زمینه لنگ های زورخانه ای بسیار شبیه به انواع مخصوص حمام است. ابعاد این لنگه کمی بزرگتر از نوع مخصوص حمام می باشد، بدین ترتیب که اندازه طولی ۲۰۰ و اندازه عرضی ۹۵ سانتیمتر برای آن ها در نظر گرفته می شود. امروزه این نوع لنگ همانند لنگ های حمام به صورت جفت بافته و به بازار عرضه می گردند. شهر اصفهان نیز به عنوان شهر بافنده لنگ های زورخانه ای شناخته می شود.

 

 

  • لنگ تنظیف(مخصوص تمیز نمودن سطوح)

این نوع لنگ نسبت به دو نوع مخصوص حمام و زورخانه به نوعی، کاملا متفاوت می باشد. این تفاوت را می توان از چهار منظر طرح، کیفیت نخ، کیفیت شید رنگی پارچه و کیفیت تراکم بافت نسبت به انواع لنگ های مخصوص حمام و زورخانه متفاوت دانست. این لنگ ها به جهت طرحی بر خلاف دو نوع دیگر که از یک زمینه رنگی قرمز به همراه یک حاشیه مشکی رنگ بود از یک زمینه قرمز مات به همراه راه راه های مشکی رنگ تشکیل شده است. کیفیت بافت و نخ استفاده شده در این نوع لنگ نیز بسیار ضعیف تر از دو نوع دیگر لنگ می باشد. از این رو نسبت به لنگ های حمام و زورخانه ای ظریف تر، نرم تر و پفکی تر بوده، نتیجتا به جهت قیمت نیز بسیار ارزانتر از دو نوع لنگ نامبرده شده می باشند. فاکتور های نامبرده شده دلیل قانع کننده ای برای استفاده از این نوع لنگ ها به عنوان یک پارچه تنظیف می تواند باشد. لنگ های تنظیف در اندازه طولی ۳۰۰ و عرضی ۵۵ به بازار عرضه می شوند(این نوع لنگ ابعاد متنوع تری نیز می تواند داشته باشد). از شهر یزد به عنوان شهر بافنده لنگ های تنظیف یاد می شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

“لنگ” پارچه ای بی ادعا و کار آمد.

پارچه ای لطیف که به جهت طرح بافتی نیز بسیار زیبا می باشد. شاید زیبایی آن در مقایل بسیاری از پارچه های مدرن امروزی قابل مقایسه نباشد ولی بدون شک طراحی آن روزی افتخار ایرانی بوده.

متاسفانه دیدگاه های مختلف از جمله دیدگاه موجود در ضرب المثل "نو که میاد به بازار، کهنه میشه دل آزار”منجر گردیده تا نمونه های متعددی همچون این پارچه با ارزش ایرانی که در سال های دور وجه تمایز ایرانیان از دیگر مردم دیگر سرزمین ها بوده، امروزه کاملا به دست فراموشی سپرده شود.

لنگ در سال های اخیر در کشورمان تنها به عنوان پارچه ای جهت تمییز کردن سطوح و شیشه ها استفاده می شود؛ این در حالی است که در چند مورد محدود در خارج از کشور، برخی طراحان لباس با توجه به علاقه به فرهنگ و سنت ایرانی، خود را موظف به استفاده از آن در طراحی لباس هایشان نمودند.

یکی از افرادی که در این زمینه در سال های گذشته پیش قدم بوده است آقای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می باشد که بدون شک قدم مفیدی در زنده نگاه داشته شدن این پارچه ایفا نمودند و منجر گردیدند تا برخی دیگر از طراحان لباس ایرانی نیز به نوعی از این پارچه به طور مختصر و جزئی در طراحی های خود استفاده نمایند.البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که یک طراح دکوراسیون و یا طراح لباس محصولی را می بایست طراحی نماید که مخاطبان وی این طرح را بپسندند و به نوعی باعث درآمد زایی برای طراح گردد.

بدون شک برای این دیدگاه نیز پاسخ روشنی وجود دارد. به طور کل برای یک طراح همیشه مواردی به عنوان کارهای به اصطلاح دلی وجود دارد که ارزش مادی نخواهند داشت و طراح می تواند با نگاهی هنری قدم های مفیدی را در این زمینه ها بردارد. از این رو ما نیز این وظیفه را بر روی دوش خود احساس نمودیم و برای زنده نگاه داشته شدن و احیای پارچه لنگ با طراحی دو مدل کراوات وارد عمل شدیم.

اعتقاد ما بر این است که طراحان محترم لباس می توانند با خلق ایده های خوب و کارامد منسوجات سنتی ایران و از جمله آن لنگ که شدیدا در معرض فراموشی می باشند را زنده نگه دارند. به امید آنکه تا پیش از وارد عمل شدن ضرب المثل “زود دیر می شود” قدم های پر باری در این زمینه برداشته شود .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کراوات طراحی شده از لنگ مخصوص ورزش های زورخانه ای

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

قسمتی از لنگ مخصوص حمام

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کراوات طراحی شده از لنگ مخصوص زورخانه

لینک به دیدگاه
باید ثبت جهانیش کنیم:ws3:

 

پیشنهاد خوبیه...حتما بررسی میکنیم!!!:ws3:

بهرحال جزء سنتها و فرهنگ ماست و باید بهش توجه بشه...لباس و پارچه هویت هر تمدنیه....

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...