رفتن به مطلب

Bmw m6 ، کابوس سوپراسپورت های مدعی!


ارسال های توصیه شده

[h=1][/h]

 

کمتر ماشین بازی را سراغ داریم که در مقابل توانایی‌های ب.ام.و سری 6 کلاه از سر برندارد؛ اکنون گذر سری 6 به کارگاه بخش M-Power شرکت ب.ام.و افتاده. M6 آمده تا کابوس سوپراسپورت‌های چند صد هزار دلاری باشد.

هفت صبح: کمتر ماشین بازی را سراغ داریم که در مقابل توانایی‌های ب.ام.و سری 6 کلاه از سر برندارد؛ اکنون گذر سری 6 به کارگاه بخش M-Power شرکت ب.ام.و افتاده. M6 آمده تا کابوس سوپراسپورت‌های چند صد هزار دلاری باشد.

 

شرکت ب.ام.و پس از گذشت نزدیک به دو سال از معرفی نسل نو سری6، اخیرا از نسخه ارتقایافته و پرقدرت آن که تحت عنوان M6 شناخته می‌شود رونمایی کرد. سالهاست شیفتگان سرعت M6 را به خوبی می‌شناسند. اکنون نسل نو آن آمده است تا جایگزین خلفی برای اسلاف پیشین خود باشد که خواب را از چشمان رقبای پر ادعایی چون مرسدس بنز AMG رSL63 و پورشه 911 ربوده بودند.

 

با آنکه بسیاری از منتقدان طراحی صنعتی، فرم کلی بدنه سری 6 را ساده و بی‌آلایش می‌دانند اما شکل و شمایل ظاهری M6 جدید با اندک تغییرات اعمال شده نسبت به نسخه عادی سری 6، خشن‌تر و تهاجمی‌تر از هر زمان دیگر به نظر می‌رسد.

 

106628_633.jpg

بدنه ‌این خودرو نسبت به نسل پیشین خود 75 میلی‌متر طویل‌تر و حدود 40 میلی‌متر پهن‌تر شده که ‌این امر علاوه بر تنومند جلوه دادن چهره ظاهری خودرو، سبب افزایش راحتی سرنشینان ردیف عقب شده است.

 

نسل نو M6 که همچون گذشته در دو گونه کوپه و کانورتیبل (روباز) عرضه می‌شود دارای سپر، جلوپنجره و چراغ‌های جدید با گرافیک متفاوت و گلگیرهای برجسته‌تر است که منحصرا برای این نسخه طراحی شده‌اند. علاوه بر این برای نخستین بار در مراحل طراحی و تولید بدنه ‌این خودرو از فناوری فیبرکربن همراه با پلاستیک تقویت شده استفاده شده است.

 

از دیگر تغییرات ظاهری M6 نسبت به دیگر برادران خود می‌توان به خروجی‌های سراگزوز به شکل دوگانه دوبل (مجموعا چهار عدد) و همچنین دیفیوزر عظیم‌الجثه جلو که به سبک خودروهای مسابقه‌ای ب.ام.و به رنگ مشکی درآمده، اشاره کرد. ضمن آنکه دو نوع رینگ 19 اینچی هفت پره و 20 اینچی پنج پره آلیاژی، چهره‌ای اغواگر از M6 جدید را به نمایش می‌گذارند.

پیشرانه بزرگ یا نیروگاه کوچک؟

 

از استایل ظاهری M6 که در نهایت سادگی و زیبایی ساخته و پرداخته شده بگذریم، دنیایی از تغییرات فنی و جدیدترین سامانه‌های حرکتی در زیر پوسته M6 آماده به خاک و خون کشیدن جاده است! با آنکه نسل پیشین M6 از پیشرانه 10 سیلندر پنج لیتری بهره می‌برد اما مهندسان بخش M شرکت ب.ام.و با تدارک پیشرانه هشت سیلندر به حجم 4/4 لیتر مجهز به سامانه Twin Power به استقبال رقبای خود رفته‌اند. پیشرانه 4/4 لیتری M6 جدید که مجهز به دو توربوشارژر است توانایی تولید 560 اسب بخار قدرت را در دور موتور 6000 الی 7000 rpm داراست که ‌این میزان قدرت 10 درصد بیشتر از قدرت تولیدی پیشرانه نسل قبلی M6 است.

 

106633_269.jpg

همچنین قلب تپنده M6 که باید از آن به عنوان یک نیروگاه کوچک متحرک یاد کرد، می‌تواند 680 نیوتن متر گشتاور تولید کرده و در محدود دور موتور 1500 الی 5750 rpm در اختیار راننده قرار دهد. متخصصان فنی شرکت ب.ام.و با بهره‌گیری از فناوری‌هایی چون سامانه «کنترل دائم متغیر میل بادامک‌ها»، سامانه «مدیریت زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها»، و سامانه خنک کاری پیشرانه با فناوری اینترکولر درونی توانسته‌اند از پیشرانه M6 نهایت بازدهی را استخراج کنند که نتیجه آن افزایش 53 اسب بخاری قدرت این خودرو نسبت به نسل پیشین خود است.

 

ساده انگارانه است اگر بیندیشیم که ‌این آمار و ارقام به تنهایی می‌توانند از پس رقبای قلدر M6 برآیند. جعبه دنده هفت سرعته هوشمند دوکلاجه M6 نیز در کنار نیروگاه کوچک این خودرو آماده است تا فرزند جدید ب.ام.و بدون آنکه خم به ابرو آورد، لاین سرعت جاده‌ها را تحت سیطره خود بگیرد! همچنین مهندسان ب.ام.و جاه‌طلبی را به نهایت رسانده‌اند و برای نخستین بار در M6 جدید از اکسل جلوی جناغی دوبل و اکسل عقب چند اتصالی تمام آلومینیومی ‌بهره گرفته‌اند.

 

به همه ‌این‌ها سامانه تزریق مستقیم سوخت با دقت 1000 بار در ثانیه، سامانه کنترل دائم میل-بادامک‌ها، سامانه کنترل دینامیک هرزگردی، دیفرانسیل چند صفحه‌ای لغزش محدود که در هر لحظه نسبت توزیع قدرت بین چرخ‌های سمت چپ و راست را تغییر می‌دهد و حسگر خنک کننده فعال پیشرانه را اضافه کنید تا M6 مدعی‌تر از همیشه به نظر رسد. نتیجه ‌این تغییرات نیز واضح است؛ نسخه کوپه (سقف ثابت) M6 جدید تنها 4/2 ثانیه زمان می‌خواهد تا از حالت سکون به مرز سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برسد که ‌این رقم در نسخه روباز به 4/3 ثانیه می‌رسد.

 

این توانایی سبب شده تا M6 مدل 2013 به عنوان سریع‌ترین محصول تاریخ بخش M-Power شرکت ب.ام.و شناخته شود. ضمن آنکه به‌رغم توانایی پرقدرت‌ترین نسخه سری 6 در دستیابی به سرعت بالای 350 کیلومتر بر ساعت، به علت ایمنی سقف سرعت این خودرو به رقم 305 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. همچنین دیسک‌های ترمز شش پیستونه سرامیک - فیبرکربنی 410 میلی‌متری در محور جلو و 396 میلی‌متری در محور عقب وظیفه متوقف ساختن فرزند بی‌قرار خانواده سری 6 را بر عهده دارند.

 

گفتنی اینکه ترمزهای سرامیک – فیبرکربنی M6 حدود 20 کیلومتر از ترمزهای عادی نسخه استاندارد سری 6 سبک‌تر هستند که ‌این کاهش وزن، کمک شایانی به چالاکی بیشتر M6 خواهد کرد.

 

106631_458.jpg


قدرت بیشتر، اشتهای کمتر

 

اما تنها دغدغه مهندسان ب.ام.و در ساخت M6 جدید ثبت آمار و ارقام خیره‌کننده نبود، چراکه توجه ویژه آنها به مباحثی چون میزان آلایندگی و میزان مصرف سوخت، سبب شده تا با کمک فناوری‌هایی همچون Efficient Dynamics میزان مصرف سوخت نسخه کوپه نسل جدید M6 نسبت به نسل پیشین به میزان 30 درصد کاهش یابد.

 

یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های به کارگرفته شده در M6 جدید، فناوری Start/Stop با حالت اقتصادی (Eco-Pro) است که پیشرانه خودرو را در توقف‌های طولانی مدت به صورت خودکار از مدار خارج کرده و به مجرد فشردن پدال گاز، پیشرانه را روشن می‌کند.

 

106632_129.jpg

ضمن آنکه در مواقع ترمزگیری نیز انرژی حاصل از متوقف شدن خودرو را ذخیره کرده و در مواقع نیاز انرژی ذخیره شده را در کنار نیروی تولیدی پیشرانه آزاد می‌کند. طبق اعلام ب.ام.و، نیروگاه کوچک M6 در هر یکصد کیلومتر از مسیر پیمایش در سیکل ترکیبی تنها 9/9 لیتر بنزین را بابت دستمزد خود طلب می‌کند.

 

برای درک بهتر میزان مصرف سوخت M6 باید اشاره کنیم که خودرویی چون هیونداي جنسیس کوپه با 254 اسب بخار قدرت کمتر نسب به M6، مصرف سوختی معادل 13/8 لیتر در هر یکصد کیلومتر از مسیر پیمایش را داراست. همچنین M6 جدید در هر کیلومتر از مسیر پیمایش 232 گرم گاز آلاینده Co2 (دی اکسید کربن) تولید و منتشر می‌سازد که بد نیست بدانید این میزان آلایندگی بسیار کمتر از آلایندگی انواع خودروهای شش سیلندر وطنی است.

 


تجهیزات و بازار فروش

با آنکه M6 در ردیف خودروهای اسپورت خیابانی قرار می‌گیرد اما مدیران ب.ام.و خواسته‌اند که بر چاشنی لوکس بودن این خودرو اندکی بیفزایند. به نحوی که M6 مدل 2013 بیش از آنکه یک کوپه تنومند و چالاک به نظر رسد، محصولی با توانایی‌های رقابتی با کوپه‌های مجللی همچون «آستون مارتین Vantage » و «بنتلی کانتیننتال» به نظر می‌رسد.

 

106630_319.jpg

البته آلمان‌ها به خوبی می‌دانند به هر میزان که در مقوله‌های حرکتی گوی رقابت را از انگلیسي‌ها ربوده باشند در مباحثی چون جذابیت بصری پشت سر انگلیسي‌ها قرار می‌گیرند. از مهم‌ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی به کارگرفته شده در M6 جدید می‌توان به سامانه دید در شب با قابلیت تشخیص مانع (Night Vision)، سامانه تشخیص خواب‌آلودگی راننده، سامانه کمکی پارک با دوربین 360 درجه، سامانه نمایش اطلاعات روی شیشه جلو (HUD)، سیستم صوتی حرفه‌ای ساخت شرکت Bang & Olufsen با 12 بلندگو، صفحه نمایش لمسی 10/2 اینچی، سامانه کنترل کروز هوشمند با قابلیت ترمزگیری خودکار و تریم داخلی فیبرکربن به همراه چرم دوزی اعلا غربیلک فرمان و صندلی‌ها اشاره کرد.

 

خودروساز باواریایی قیمت پایه M6 را 130 هزار دلار برای نسخه کوپه و 138 هزار دلار برای نسخه روباز اعلام کرده است. قرار است نسل نو M6 در کنار گل سرسبد محصولات ب.ام.و یعنی سری 7 در بزرگ‌ترین سایت تولیدی ب.ام.و در شهر «دینگولفینگ» آلمان به مرحله تولید برسد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...