رفتن به مطلب

خط و نشان سوزوکی برای سوناتای محبوب


ارسال های توصیه شده

[h=1]

[/h]

سوناتا محبوب است؛ متفاوت و البته گران! در جبهه مقابل کیزاشی با ظاهر اسپورت‌تر و قیمت كمتر خود، برای رقیب نور بالا می‌زند. اگر در خودروی‌تان قهوه سرو نمی‌کنید، می‌توانید به کیزاشی به عنوان یک انتخاب خوب و منطقی فکر کنید.

 

هفت صبح: سوناتا محبوب است؛ متفاوت و البته گران! در جبهه مقابل کیزاشی با ظاهر اسپورت‌تر و قیمت كمتر خود، برای رقیب نور بالا می‌زند. اگر در خودروی‌تان قهوه سرو نمی‌کنید، می‌توانید به کیزاشی به عنوان یک انتخاب خوب و منطقی فکر کنید.

 

کره و ژاپن رقابت برون مرزی صنعت خودروی‌شان را به بازار ایران هم کشانده‌اند. کره‌ای‌ها که طی چند سال اخیر توانسته‌اند به واسطه بالابردن کیفیت ساخت، امکانات خوب و بازاریابی موفق بخش عظیمی‌ از بازارهای کشورهای مختلف را به خود اختصاص دهند روز به روز مصمم‌تر هم می‌شوند؛ در مقابل ژاپن که ید طولایی در ساخت و عرضه خودروهای محبوب و پرفروش دارد با برندهای معتبرش به سختی جا را برای رقیب کره‌ای باز می‌کند.

 

106606_170.jpg

 

106608_659.jpg

این بار به سراغ رقابت دو برند سوزوکی و هیوندای رفته‌ایم. هیوندای که با مدل محبوب و معروف سوناتایش در نسل جدید حسابی دلبری می‌کند و بازار خودروهای سدان لوکس را کاملا تحت تاثیر قرار داده ولی نمی‌توان از قیمت گزاف آن چشم پوشید؛ در مقابل سوزوکی که تنها با خودرو شاسی بلند ویتارا برای خریداران شناخته شده ‌این روزها با مدل جنجالی کیزاشی که مدت‌ها بحث حضورش در ایران بود پای به میدان رقابت گذاشته است.

 

با توجه به قابلیت‌های خوبی که کیزاشی دارد قصد داریم ببینیم این خودرو می‌تواند در مقابل بازاریابی و قدرت این روزهای هیوندای با مدل سوناتایش قد علم کند یا خیر؟ اتفاقی که می‌توان نسبت به آن خوشبین بود.

 

تقابل طراحی و استایل

 

بدون شک گرد شدن چشم‌ها اولین واکنشی است که در مواجهه اول با سوناتا قابل انتظار است. این خودرو نسبت به نسل قبلی‌اش در واقع نوعی جهش ژنتیکی را در ظاهر تجربه کرده و به کل محصولی است جدید و تنها با نام قدیمی‌! استایل این خودرو جذاب است؛ با طراحی کشیده چراغ‌های جلو و جلوپنجره‌ای بزرگ و مه‌شکن‌های بزرگ پایین سپر نمی‌توان گفت کره‌ای‌ها کار خود را به درستی انجام نداده‌اند. در واقع خطوط تیز کناری سوناتا از گلگیر جلو تا درِ صندوق امتداد می‌یابد و سقفی که در راستای صندوق عقب قرار دارد آن را تبدیل به یک فست‌بک زیبا کرده است.

 

106609_401.jpg

بد نیست بدانید سوناتای جدید در بازارهای جهانی به عنوان رقیبی برای بنز CLS به بازار عرضه شد. هنگامی‌ که درون کابین آن قرار می‌گیرید هم با طراحی خیره‌کننده‌ای مواجه هستید. طراحی لوکس و در عین حال اسپورت همه چیز را برای یک مسافرت لذت‌بخش مهیا می‌کند اما در مورد کیزاشی باید کمی ‌فتیله المان‌های اغراق آمیز را پایین کشید! کیزاشی مثل برادر شاسی بلندش گرند ویتارا شمایل خوب، زیبا و معقولی دارد اما فرم طراحی این خودرو به گونه‌ای است که کیزاشی را کوچک‌تر از سوناتا نشان می‌دهد حال اینکه هر دو خودرو در یک کلاس به رقابت می‌پردازند.

 

106612_880.jpg

برخلاف تصور همگان می‌توان گفت کیزاشی اسپورت‌تر از سوناتا به نظر می‌رسد و در طولانی مدت بیشتر می‌تواند نظر دوستداران خودروهای اسپورت و لوکس را جلب کند. ولی در طراحی کابین به سادگی بیشتر توجه شده تا شلوغ کاری ولی این دلیل بر جذاب بودن آن نیست! نورپردازی چشمنواز بوده و‌ هارمونی خوبی بین رنگ آبی و یخی ایجاد شده است. در کل طراحی زیبای بدنه آن تمام و کمال به داخل آن سرایت نکرده است.

 

نتیجه: در طراحی سوناتا از المان‌های اغراق‌آمیز زیادی استفاده شده و شاید بتوان گفت با خودرو بتمن در سطحی پایین‌تر طرفیم! این در حالیست که کیزاشی ساد‌ه‌تر به نظر می‌رسد ولی اگر دقت کنید در استایل کلی و فرم نهایی خودرو اسپورت‌تری است! این یعنی در طولانی مدت کمتر امکان دارد دل شما را بزند. ولی سوناتا در طراحی کابین چند قدمی ‌جلوتر از رقیب گام برمی‌دارد.


رقابت در بخش فنی

 

سوناتا مدت‌هاست در بازار ایران حضور دارد ولی در مدل‌های جدید و 2012 موتورش نسبت به نسل قبل 20 اسب‌بخار قوی‌تر شده است؛ در واقع سوناتای جدید با موتور 2.4 لیتری‌اش 190 اسب‌بخار قدرت را در اختیار راننده قرار می‌دهد. گیربکسش هم در نسل جدید، شش سرعته شیفت‌ترونیک شده و قابلیت تعویض دنده از روی فرمان را هم دارد که در بهبود سواری آن تاثیری مستقیم داشته است.

 

مصرف سوخت هم به صورت میانگین 8.4 لیتر در 100 کیلومتر ثبت شده است اما می‌رسیم به رقیب تازه نفس یعنی کیزاشی؛ مدلی که برای بازار ایران در نظر گرفته شده موتورش چهار سیلندر 2.4 لیتری است که توانایی این را دارد 185 اسب‌بخار قدرت را زیر پدال گاز آماده‌باش نگه دارد. خوشبختانه باید گفت وظیفه انتقال نیرو در این خودرو هم بر عهده گیربکس پیشرفتهCVT است که در داشتن مصرف سوخت پایین آن نقشی تاثیرگذار داشته، البته کیزاشی در ایران با گیربکس شش سرعته دستی هم عرضه می‌شود.

 

ضمن اینکه بخش فنی کیزاشی قادر است این خودرو ژاپنی را در مدت زمان 8.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند که البته ‌این برای گیربکس CTV است و در نوع دستی این زمان حدود یک ثانیه کاهش می‌یابد. ضمن اینکه کیزاشی می‌تواند تا 215 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیرد که برای خودرویی با این حجم و ابعاد و وزن مناسب به نظر می‌رسد.

 

در مورد مصرف سوخت این سدان زیبا هم باید گفت در سیکل ترکیبی حدود 7.9 لیتر در 100 کیلومتر بنزین مصرف می‌کند که به لطف گیربکس پیشرفته و موتور دقیقش این ارقام به دست آمده است.

 

نتیجه: کیزاشی و سوناتا موتوری هم حجم دارند و آنچنان تفاوت قدرت‌شان هم به چشم نمی‌آید ولی کیزاشی با توجه به سیستم دقیق‌تر فنی‌اش، مصرف سوخت به مراتب مناسب‌تری ارائه می‌دهد و بیشتر هوای جیب شما را خواهد داشت.

 

106607_774.jpg


رقابتی از جنس امکانات

وقتی با دو خودرو لوکس در این رده طرفیم نمی‌توان انتظار امکانات خوب و به روز را از آنها نداشت. ولی آنچه طی چند سال اخیر با آن مواجه بودیم این است که کره‌ای‌ها توانسته‌اند در زمینه امکانات و تجهیزات رفاهی، محصولات‌شان را به خوبی تجهیز کنند و خود را در سطح بالایی قرار دهند. تا آنجا که خریدارانی که بیشتر به دنبال امکانات هستند تا بحث فنی سراغ محصولات کره‌ای می‌روند. در این مقایسه هم این سوناتای نسل جدید است که به خوبی از پس کیزاشی بر‌می‌آید. اکثر تجهیزاتی که در خودروهای روز دنیا و برندهای معتبر انتظار داریم در سوناتا به چشم می‌خورد ولی کیزاشی مثل برادر بزرگ‌ترش آنچنان در این زمینه موفق عمل نکرده و از این لحاظ در حد متوسطی است؛ البته در مقام مقایسه با رقیب کره‌ای!

 

106610_326.jpg

نتیجه: در این مقایسه کفه ترازو کاملا به سمت خودرو کره‌ای یعنی سوناتا سنگینی می‌کند و اگر هتل بودن خودروی‌تان بیشتر از بخش فنی و حتی ظاهر برایتان اهمیت دارد اصلا به کیزاشی فکر نکنید.


وضعیت بازار دو رقیب

 

سوناتا خودرویی است که نان برند محبوب و شناخته شده‌اش یعنی هیوندای را می‌خورد؛ ضمن اینکه مدت‌هاست در چند نسل در بازار حضور پر رونق داشته و رقابت با آن برای هر خودرویی آنچنان راحت نیست و شکست آن مستلزم داشتن مولفه‌هایی است که کمتر خودرویی در بازار دارد. ولی در جبهه مقابل کیزاشی آنچنان برای خریداران شناخته شده نیست و هنوز در خیابان‌ها و نمایشگاه‌های خودرو سطح شهر کمتر دیده می‌شود ولی خبر خوب اینجاست که روز به روز بر تعداد نمونه‌های در حال تردد آن اضافه می‌شود.

 

البته خودرو ژاپنی با توجه به قیمتی که دارد در مقایسه با خودروهایی همچون کیا اپتیما و هیوندای سوناتا ارزان‌تر است و خریدش منطقی‌تر به نظر می‌رسد ولی نباید فراموش کرد خدمات پس از فروش رقیب کره‌ای فعلا بهتر است. همچنین بد نیست بدانید در بازار قطعه‌فروشان نیز می‌توان راحت‌تر قطعات سوناتا را یافت.

 

همه و همه ‌این مولفه‌ها دست به دست هم می‌دهند تا کیزاشی فعلا شرایط رقابت را در برابر سوناتا سخت و دشوار ارزیابی کند. اگرچه خرید سوناتای جدید چندان اقتصادی نیست اما خریدار هنگام فروش خودرو دغدغه کمتری خواهد داشت و خودرو خود را در کمترین زمان و با کمترین افت قیمت نسبت به کیزاشی به فروش خواهد رساند. ولی اختلاف قیمت، عرضه بیشتر و بهتر به همراه تازگی کیزاشی نکاتی است که می‌تواند تا چند وقت آینده بازار سوناتا را کاملا تحت تاثیر قرار دهد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...