رفتن به مطلب

با آزمایش ساده شناسایی پروتئین gstp در خون ،می توان بروز سکته مغزی را به سرعت تشخیص داد!!!


شــاروک

ارسال های توصیه شده

پژوهشگران آزمایش خون ساده ای ابداع کرده اند که به کمک آن به راحتی و با سرعت می توان ابتلا به سکته مغزی را تشخیص داد. این آزمایش خون به پزشکان اجازه می دهد تا دریابند که آیا بیمار برای دریافت دارویی که آسیب وارده به مغز را محدود می کند، مجاز است یا خیر.

 

این آزمایش خون باعث می شود که تعداد مبتلایان به سکته مغزی که مجاز به دریافت داروی کاهش دهنده آسیب مغزی هستند، پنج برابر شود، همچنین احتمال بروز معلولیت های پس از سکته مغزی را کاهش می دهد و فرصت زندگی را برای بیماران ایجاد می کند

 

تخمین زده می شود که تنها در یک کشور بیش از ۱۵۰۰ مبتلا به سکته مغزی از این آزمایش خون ساده منفعت ببرند.

 

پزشکان برای شکستن لخته های خونی که در پی متعارف ترین سکته مغزی به وجود می آیند، تنها از یک دارو استفاده می کند.

 

این دارو تاثیر خوبی دارد اما نگرانی هایی نیز در مورد توانایی این دارو برای بروز خونریزی مغزی وجود دارد به این معنی که این دارو باید تنها در سه یا چهار ساعت اول پس از سکته مغزی به بیمار داده شود.

 

مصرف این دارو پس از زمان یاد شده، به جای این که برای بیمار منفعت داشته باشد بیشتر ضرر دارد و بنابراین پزشکان برای دادن این دارو خطر نمی کنند مگر این که از زمان درست وقوع سکته مغزی مطمئن باشند.

 

دانمشندان ۲۹ پروتیین خونی کشف کرده اند که تصور می شود سطح آنها پس از بروز سکته مغزی تغییر می کند.

 

مطالعه صدها بیمار و فرد سالم از یک پروتئین خاص که نشانگر بروز سکته مغزی است ، پرده برداشت.

 

سطح این پروتئین که GSTP نامیده می شود در سه ساعت اول پس از سکته مغزی به اوج می رسد و حدود سه ساعت بعد سطح آن به حد عادی باز می گردد.

 

تجزیه و تحلیل خون گرفته شده از صدها بیمار مبتلا به سکته مغزی نشان داد که با انجام آزمایش خون می توان شمار بیمارانی را که مجاز به دریافت دارو هستند، پنج برابر کرد.

 

این آزمایش خون زمان بهبود بیمار مبتلا به سکته مغزی را کوتاه تر می کند و سطح از کار افتادگی برای شمار قابل توجهی از قربانیان سکته مغزی را که پیش از این برای دریافت دارو مجاز نبودند، افزایش می دهد.

 

وی گفت: این ازمایش به اندازه کافی سریع و راحت است که می توان آن را در آینده در حین انتقال بیمار به بیمارستان در داخل آمبولانس انجام داد.

 

انتظار می رود این آزمایش که هزینه آن نیز زیاد نیست اوایل سال آینده میلادی در دسترس پزشکان و متخصصان بیمارستان ها قرار گیرد.

 

نتایج این مطالعه در مجله PLoS ONE منتشر شده است .

 

 

378.jpg

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...