رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

 

چاپ پلی استر به طور کلی با رنگینه های دیسپرس انجام می شود.رنگینه های دیسپرس عموما از نوع آزو و آنتراکینون هستند.رنگینه های دیسپرس در آب نامحلولند،لذا به منظور چاپ این رنگینه ها ،باید آنها رو به صورت تعلیق یکنواخت در آورد.معمولا این تعلیق کننده به همراه رنگینه است.یکی از ویژگی های پارچه پلی استری بالا بودن دمایTg است و این باعث می شود که خطر لکه شدن زمینه سفید پارچه در هنگام شست و شو بسیار کمتر شود.در چاپ پلی استر معمولا از رنگینه های دیسپرس نوع A وB استفاده می شود.چون در تثبیت چاپ دما بسیار بالاست پس باید از رنگینه هایی استفاده کرد که دارای ثبات تصعیدی بالایی باشند.اگر بخواهیم از رنگینه نوع A استفاده کنیم،باید به همراه رنگینه از کریر استفاده کنیم،که با توجه به سمی بودن کریر،دیگر از این نوع رنگینه استفاده نمی شود.

 

نکته بسیار مهم در چاپ پلی استر با دیسپرس این است که برای افزایش برداشت وکیفیت چاپ باید در محیط اسیدی ضعیف خمیر چاپ را آماده کنیم.چون رنگینه هایی که براساس ساختار آنتراکینونی هستند،ممکن است با توجه به گروهای احیایی موجود در آب ساختار رنگینه تخریب شودو همچنین رنگینه هایی که دارای ساختار آزویی محافظت نشده هستند ممکن است در اثر کربنات سدیم موجود در پارچه(باقی مانده از شست وشو اولیه) کروموفور رنگینه تخریب شود.محیط اسیدی از بروز این مشکلات جلوگیری می کند PHمناسب برای تهیه خمیر چاپ 5 .5 است و معمولا از استیک اسید برای برای رسیدن به این PHاستفاده می شود.

 

در چاپ پلی استر از ماده ضد احیای لودیگول(نیتروبنزن سولفونات)استفاده می شود.لودیگول در احیا شدن بین رنگ و لودیگول پیش قدم می شود و به این ترتیب از احیای رنگ جلوگیری می کند.

غلظت دهنده های مناسب برای چاپ پلی استر عبارتند از:آلجینات،مشتقات اتره آرد اقاقیا ،چسب انگلیسی و صمغ کریستالی

 

بعد از تثبیت پارچه چاپ شده باید ابتدا با آب سرد شست و شو داده شود و سپس شست وشوی احیایی انجام شود.شست و شوی احیایی رنگینه های سطحی را از روی پارچه خارج کرده و از لکه شدن زمینه سفید پارچه جلوگیری می کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...