رفتن به مطلب

تخمین ضخامت قطعات (Thickness Measurement)


ارسال های توصیه شده

مراحل انجام ضخامت سنجی :

شکل شماتیک دستگاه و یا ایزومتریک خط لوله ای که باید ضخامت سنجی شوند توسط تکنسین تهیه میشود .

 

در صورتی که دستگاه و یا خط لوله برای اولین بار است که ضخامت سنجی میشود توسط بازرس باید نقاطی که ضخامت سنجی شوند مشخص گردند .

این نقاط بر اساس شرح کار هر پروژه مشخص میباشد .

 

در صورتی که دستگاه و خطوط لوله قبلا ضخامت سنجی شده باشند سوابق ان از کارفرما و یا سوابق موجود در شرکت تهیه و جهت مشخص کردن نقاطی که باید اندازه گیری شوند مطالعه گردد .

 

دستگاه ضخامت سنج بر اساس روش اجرایی کالیبراسیون دستگاهها ، کالیبره و اماده گردد .

 

 

منبع :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

س از اطمینان از عملکرد دستگاه ضخامت سنج ، نقشه ایزومتریک و یا شکل شماتیک تهیه شده دستگاه ، با واقعیت موجود در سایت مطابقت میگردد . در صورتی که هرگونه تغییرات در سیستم لوله کشی و یا دستگاه وجود داشته باشد ، تغییرات بر روی نقشه ایزومتریک و یا شکل شماتیک وارد میگردد .

 

نقاطی که باید ضخامت سنجی شوند میبایست با توجه به وضعیت خارجی لوله و جنس ان به شرح زیر اماده شوند:

 

لوله ها و دستگاههایی که دارای رنگ میباشند ، رنگ انها در این نقاط با سوهان دستی برداشته و سطح ، نسبتا صاف وصیقلی میگردد . در صورت استفاده از دستگاه ضخامت سنج با قابلیت استفاده بر روی سطوح رنگ شده ، باید از صاف بودن سطح و نشتن کامل پراب بر روی سطح اطمینان کامل حاصل کرد.

لینک به دیدگاه

لوله ها و دستگاههایی که دارای عایق حرارتی میباشند عایق انها در این نقاط برداشته و در صورت داشتن رنگ زیر عایق ، رنگ انها بوسیله سوهان برداشته میشود و سطح صاف و صیقلی میگردد .

 

لوله ها و دستگاههایی که فاقد رنگ بوده و سطح انها صاف میباشد مانند استنلس استیل نیازی به سوهان کاری ندارند . د

 

ستگاه ضخامت سنج بر اساس ضخامت و جنس لوله و یا دستگاهی که باید ضخامت سنجی شود، دمای سطح لوله ، همچنین بر اساس کتابچه راهنمای دستگاه میبایست کالیبره شود و سپس مورد استفاده قرار گیرد .

 

مقداری روغن روان ساز که با توجه به دما انتخاب میشود در محلی که باید ضخامت سنجی شود مالیده میشود و سپس پراب بصورت عمود بر سطح ، در این قسمت گذاشته میشود .

 

عدد ظاهر شده بر روی صفحه دستگاه پس از ثابت شدن میبایست خوانده و ثبت شود .

مقادیرضخامت سنجی بر روی فرمهای مربوطه یادداشت میشود.

لینک به دیدگاه

هت نقطه ای از لوله یا دستگاه که ضخامت سنجی شده در صورتی که نیاز باشد میبایست بر روی فرمها وارد شود . جهت شمال یا n ، جنوب یا s ، شرق یا e ، غرب یا w ، بالا یا t و پایین یا b نشان داده میشود .

 

این اعداد میباید با ضخامت اسمی لوله و دستگاه وهمچنین سوابق ان در صورت موجود بودن جهت مشخص کردن نرخ خوردگی مقایسه گردند .

 

همچنین با توجه به فشار داخلی و خارجی دستگاه و لوله میبایست این مقادیر با حداقل ضخامت مجاز دستگاه و خطوط لوله و همچنین میزان خوردگی مجاز بر اساس استاندارد و مشخصات فنی لوله یا دستگاه مقایسه و بررسی گردد .

 

این بررسی ها میتواند توسط بازرسی یا مدیر پروژه انجام گیرد . لازم به توضیح میباشد که این مقایسه در صورت نیاز بر اساس شرح کار قرارداد و یا با تشخیص مدیر پروژه انجام میگیرد . فرم ضخامت سنجی پس از تکمیل میبایست توسط تکنسین و یا بازرس مربوطه امضا و توسط بازرس ارشد و یا مدیر پروژه تایید گردد

لینک به دیدگاه

نکته مهم در ضخامت سنجی ، صافی سطح میباشد . اگر صافی سطح مطلوبی نداشته باشیم ، عددی که نمایش داده میشود ممکن است کاملا اشتباه باشد ! .

همچنین در دستگاههایی که قابلیت اندازه گیری از روی سطح رنگ شده را ندارند نیز وجود لکه های باقیمانده رنگ ، باعث ایجاد خطا خواهند شد .

 

نکته قابل ملاحظه که حتما باید بدان توجه شود دمای نقطه ایست که باید ضخامت سنجی شود . حداکثر دمایی که دستگاه را میتوان استفاده کرد در کاتالوگ همراه ان میتوان یافت . قرار دادن پراب روی سطح داغتر از دمای مجاز ، به ان صدمه میزند . پس حتما قبل از شروع به کار دمای سطح را مدنظر داشته باشید

لینک به دیدگاه

هدف اصلي ضخامت سنجي تعيين نرخ خوردگي است.

 

با بدست اوردن نرخ خوردگي ميتوان فهميدكه pipe يا تجهيز مورد نظر ازلحاظ ضخامت تا چند وقت ديگر هنوزدرحدي است كه جوابگوي ملزومات مورد نياز باشد و با مشخص شدن ان زمان ميتوان ازهم اكنون براي ترميم يا تعويض ان برنامه ريزي كرد و مطمئن باشيم كه منجر به توقف ناگهاني خط در زمان توليد نميشود .

 

همچنين ميتوان تعميرات مورد نظررا برنامه ريزي و زمان بندي كرد و در در برنامه shut down يا توقفات برنامه ريزي شده براي تعميرات گنجاند .

 

همينطور ميتوان با داشتن ضخامت تجهيزات ونرخ خوردگي انها ،براي تهيه ماتريال لازم ازقبل برنامه ريزي كرد و مشخص كنيم كه در هر برهه زماني چه ماتريالي لازم داريم و نياز به انبار داري ماتريال كمتري داريم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...