Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 شهریور، ۱۳۸۸ تپه کاپیتول که معروفترین تپه میان هفت تپه رم است، مقر سنا که هیئت رم باستان بوده و نخستین مکان مذهبی شهر بوده است. میدان کاپیتول نخستین میدان یادمانی است که بعدها در سایر کشورهای دوره رنسانس به وجود آمد. مقاله زیر به معرفی این میدان و خصوصیات آن و همچنین شیوه طراحی میکل آنژ در این میدان پرداخته است: تهیه کننده : مریم سالاری دریافت مقاله 19 لینک به دیدگاه
arghavan 1343 اشتراک گذاری ارسال شده در 28 اردیبهشت، ۱۳۸۹ نکته منحصر به فرد راجع به این میدان این است که روی بلندترین تپه در میان هفت تپه ی رم قرار دارد . دیگر میدانهای رم در مرکز شهر و در سطح پایین تری قرار دارند . اما این میدان در سطح بالاتری نسبت به شهر ساخته شده و پلکانی برای رسیدن به میدان تعبیه شده است . کاپیتول شامل چند ویرانه ی قدیمی از کاخ های قرون وسطا و دوران رنسانس بود . در سال 1538پاپ پل سوم (فرانسیس) تصمیم گرفت که آن را به یک میدان شهری یادمانی تبدیل کند. برای تبدیل ویرانه ها به قلب اجتماعی سیاسی رم به افکار مبتکرانه نیاز داشت. اولین طرح میدان ، اثر آروسون ، بر اثر طرح های متفاوتی است كه هنرمندان در این دوره زده اند و تلاشی برای بازسازی ناحیه به شكل سال 1538 ، یعنی زمانی كه میكل آنژ كار خود را آغاز كرد ، است . در این طرح ساختمان شهرداری در بالا و هنرستان هنرهای زیبا در سمت راست دیده می شود . رابطه ی بی شكل و فاقد طرح موزه كاپیتول با هنرستان هنرهای زیبا بر سر حضور تل های خاك ، ستون ها و یك میل پیچیده تر شده بود . كاری كه میكل آنژ كرد این بود كه زاویه ای را كه پیشتر هنرستان هنرهای زیبا تعیین كرده بود به طور قرینه در طرف دیگر محور ساختمان شهرسازی تكرار كرد .او با پذیرش این زاویه به عنوان نقطه شروع ، به كار روی فضایی پرداخت كه این زاویه ایجاد كرده بود . شکل 21- طرح شماره 2 میكل آنژ از سویی ساختار اصلی دو كاخ قدیمی را كه در محل یافت با این طرح نجات داد و تمام تلاشش را منحصر به ساختن نماهای جدید كرد . در طرح شماره 3 پیشرفت دیگری را می بینیم . در سمت چپ ، زیر كلیسای سانتا ماریا در آراكوئلی ، دیوار ضامن را می بینید با طاقچه اش ، كه اكنون مجسمه مارفوریو را در آن قرار داده اند . این دیوار در پشت كاخی قرار دارد كه بر طبق پلانهای میكل آنژ ساخته شد و هدف از آن در اصل تكمیل كمپوزیسیونی بود كه برای فضا در نظر داشت . طرح 4 كه بعد از مرگ میكل آنژ تهیه شده است ، وضعیت نیمه تمام كمپیدولیو در آن زمان را نشان می دهد. كمپیدولیو حدود 35 سال پس از زمانی طراحی شد كه برامانته پلان بزرگش را برای حیاط داخلی واتیكان طراحی كرد و بیش از 20سال پیش از آن نیز سانگالو پلانش را برای دومین طاقگان پیاتزا دلا سانتیسیما آنونتسیاتا در فلورانس تدارك دید . كمپیدولیو نه تنها ایده های موجود در این دو كار پیشین را در خود جای داد ، بلكه بسیار بیش ار آنها معماری بناها ، محل استقرار پیكره ، و مدولاسیون زمین را با هم ادغام كرد و این واقعیت كه فضا خود می تواند موضوع طراحی باشد را تثبیت كرد . این فضای صمیمی که چشم اندازی زیبا به فروم دارد از نخستین و برجسته ترین میدان های عمومی است . میدان نسبتاً کوچکی است که تنها عبور عابر پیاده در آن مجاز است . در اطراف میدان و ساختمان ها پیکره ها و مجسمه هایی زیبا قرار داده شده که فضای دل انگیز و جذاب را ایجاد می کند . 8 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده