رفتن به مطلب

قطارهاي متروي بدون راننده Driverless metro trains


ارسال های توصیه شده

از ابتداي آغار بكار سيستم متروي شهري، قطارهاي مورد استفاده در خطوط مختلف آن به صورت متداول داراي كابين راننده بودند و توسط راننده هدايت و كنترل مي‌شدند. با پيشرفت تكنولوژي و ابداع سيستمهاي كنترل خودكار و افزايش اعتماد به آنها، كنترلرهاي خودكار قطار قابليتجايگزيني راننده را پيدا نمودند و در برخي از خطوط مترو در سطح جهان هم اين شاهد بكارگيري قطارهاي بدون راننده كه به آنها Driverless train گفته مي‌شود هستيم و در حال حاضر قريب به 30 شهر در كشورهاي گوناگون از وجود چنين سامانه‌اي بهره‌مند هستند. برخي از اين شهرهاي عبارتند از لندن، پاريس، آنكارا، دبي، كوالالامپور، كپنهاگ، توكيو و ونكور. خط 1 متروي دبي كه هم اكنون بخشي از آن به بهره‌برداري رسيده است پس از تكميل با بيش از 50 كيلومتر طول طولاني ترين خط متروي بدون راننده در جهان خواهد بود.

استفاده از قطارهاي بدون راننده مزاياي ويژه‌اي دارد. از آنجمله مي‌توان به كاهش هزينه بهره‌برداري سيستم بدليل عدم پرداخت دستمزد به رانندگان و حذف هزينه آموزش آنها اشاره نمود. اگرچه به كارگيري سيستم خودكار هدايت قطارها در ابتدا هزينه‌هايي را جهت پياده سازي تحميل مي‌نمايد، اما در بلند مدت، صرفه‌جويي ايجاد شده در هزينه ها به علت حذف راننده باعث صرفه اقتصادي سيستم خواهد گرديد. از طرفي ديگر حذف خطاهاي انساني بدليل استفاده از رايانه باعث افزايش ايمني در عملكرد مجموعه سيستم خواهد گرديد. با اين وجود مخالفان بكارگيري سامانه خودكار هدايت قطار نسبت به اين امر با ديده ترديد مي‌نگرند. بدين منظور در برخي از قطارهاي بدون راننده مترو، علي رغم بي نيازي سيستم از وجود راننده، به منظور از بين بردن هرگونه دغدغه ايمني، كابين راننده در ابتداي قطار وجود داشته و راننده صرفا به عنوان ناظر در آن حضور دارد.

Driverless_metro_trains_1.jpg

قطار مجهز به سيستم هدايت خودكار كه داراي كابين راننده بوده و راننده به عنوان ناظر در آن حضور دارد در سانفرانسيسكو

يكي از ويژگيهاي جالب توجه قطارهاي بدون راننده امكان رؤيت مسير مقابل قطار توسط مسافران است كه خود توجه بسياري از مسافران در اين خطوط را به خود جلب نموده است.

Driverless_metro_trains_2.jpg

تصويري از نماي مقابل قطار در متروي كپنهاگ

 

شاهرخ ظهرابزاده - TTIC

منبع عكسها :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...