رفتن به مطلب

کلید های ارت فالت و نشتی جریان


ارسال های توصیه شده

یکی از عوامل اصلی در بروز خسارات مالی ، صدمات و تلفات جانی به ویژه در منازل مسکونی ، مراکز اداری ، تجاری و مجتمع های صنعتی عدم رعایت مسائل ایمنی در استفاده از انرژی برق میباشد .

بمنظور حفاظت از جان افراد در مقابل خطر برق گرفتگی و جلوگیری از خطرات جریان نشتی از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ( محافظ جان ) استفاده می شود . این کلیدها که براساس حساسیت خود به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم می شوند ، علاوه بر حفاظت افراد در مقابل تماس مستقیم و یا غیر مستقیم برق ، با جلوگیری از نشتی جریان در حفاظت دستگاه ها و تجهیزات صنعتی نیز موثر می باشند . براین اساس در صورتی که حساسیت کلیدها تا 30 میلی آمپر باشد این کلید به عنوان حفاظت از جان و در صورتی که حساسیت آن بیشتر از 30 میلی آمپر باشد به عنوان حفاظت از تجهیزات صنعتی بکار می رود .

اساس کار کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ، مقایسه جریان ورودی با جریان خروجی کلید می باشد به طوری که اگر جریان نشتی در مداری که کلید در آن واقع شده است بیشتر از حساسیت کلید باشد کلید عمل کرده و جریان ورودی و در نتیجه مدار را قطع می نماید .

از مزایای دیگر استفاده از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی جلوگیری از بروز آتش سوزی در اثر وجود جریان نشتی می باشد . باتوجه به اینکه یم جریان 5/0 آمپری می توان باعث بروز آتش سوزی شود ، کلید حفاظت از خط برق گرفتگی با تشخیص جریان نشتی و قطع جریان ورودی ، مانع از بروز آتش سوزی می شود . همچنین از آنجا که در صورت وجود جریان نشتی در بدنه وسائل برقی و یا سیستم سیم کشی ساختمان ، این جریان به مرور زمان یاد می شود و احتمال سوختن وسایل برقی و سیستم سیم کشی ساختمان را به وجود می آورد لذا استفاده از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ، با توجه به کاهش میزان هدر رفتن انرژی الکتریکی و برق مصرفی . صرفه جوئی اقتصادی و حفظ ثروتهای ملی را نیز در بر خواهد داشت .

 

الف- مشخصات کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ( جریان نشتی ) :

1. دمای کاری کلیدها جهت قطع جریان نشتی متناوب از 25- تا 40- درجه سیلسیوس و با قدرت اتصال کوتاه 6 تا 25 کیلو آمپر می باشد .

2. جهت حفاظت کـلـیـدهـا و مـدار مصرفی در مـقـابـل اتصال کوتاه و اضافه بار بایستی فیوز پشتیبان (Back-Up Fuse) با توجه به جریان نامی کلید و مشخصات ارائه شده در کاتالوگ نصب گردد .

3. کلیدها با جریان نامی 125-16 آمپر تولید می شوند .

4. کلیدها جهت استفاده مشترکین تکفاز ( خـانـگی ) بـه صورت دو پـل ( فـاز + نـول ) و مشترکین سه فـاز ( صنعتی ) به صورت چهار پل ، که می تواند همراه با نول و یا بدون نول ( در سیستم های سه سیمه ) بکار رود .

5. میزان جریان قطع خودکار کلیدها ( حساسیت ) از 10 میلی آمپر تا 5/1 آمپر ، و مدت زمان قطع حداکثر 200 میلی ثانیه است .

 

ب- دستور العمل نصب :

باتوجه به مقررات و استانداردهای بین المللی ، رعایت موارد ذیل در نصب کلیدهای محافظ جان ضروری می باشد :

1- قبل از نصب بایستی با آمپرمتر مخصوص میزان نشتی جریان در مداری که قرار است . کلید فوق نصب گردد اندازه گیری شود و در صورتیکه میزان جریان نشتی بیشتر از 2% حساسیت نامی کلید باشد پس از نشت یابی و رفع نقص ، اقدام به نصب کلید گردد. این نشتی می تواند بین فاز و زمین ، نول و زمین ، فاز یا نول با فازها و نول ها مدارهای مجاور باشد که در تمام حالت های فوق کلید اقدام به قطع مدار می نماید .

2- در مورد کلیدهای دو پل سیم نول به ترمینال مشخص شده با علامت N و سیم فاز به ترمینال مشخص شده با علامت L متصل می شود .

3- در سیستم تکفاز ، دو سیم نول و فاز و در سیستم سه فاز ، چهار سیم ( سه فاز و نول ) بایستی به ورودی و خروجی کلید متصل گردد.

4- باتوجه به موقعیت نصب ، سیم های ورودی و خروجی می توانند از بالا و یا پائین به کلید متصل شوند که این امر در کارکرد کلید اثری نخواهد داشت .

5- درجه حفاظت کلیدها برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی برابر با IP 40 می باشد.

6- کلید عملیات نصب و رفع نقص بایستی توسط فرد متخصص انجام شود .

7- ترمینال های ورودی و خروجی کلیدها باتوجه به آمپر کلید برای بالاترین قطر کابل یا سیم در نظر گرفته شده و از این نظر مشکلی وجود نخواهد داشت .

8- همراه با کلید امکان استفاده از کنتاکت کمکی نیز وجود دارد .

 

ب- دستور العمل دوره بهره برداری :

قطع جریان برق توسط کلید محافظ جان نشان دهنده آن است که حداقل یکی از وسایل برقی موجود در مدار و یا اینکه سیم کشی ساختمان دارای جریان نشتی می باشد که در این صورت باید ابتدا دو شاخه کلیه وسائل برقی را از پریزها بیرون آورده و پس از وصل مجدد کلید حفاظت از خطر برق گرفتگی مطابق با موارد زیر عمل نمود:

 

1- چنانچه کلید دوباره جریان برق را قطع نمود :

این امر بدین معنی است که در سیستم سیم کشی داخل ساختمان و یا سیم های خروجی از مدار کلید حفاظت از خطر برق گرفتگی جریان نشتی بوجود آمده است و تا زمانی که این نشتی وجود داشته باشد کلید قابل وصل نخواهد بود و هربار پس از وصل کلید ، بلافاصله فرمان قطع می دهد که در این صورت بایستی توسط فرد متخصص نسبت به رفع نقص اقدام گردد .

 

2- در صورتی که بعد از خارج نمودن کلیه وسایل برقی از مدار ، کلید حفاظت از خطر برق گرفتگی ، جریان برق را قطع نکند :

 

این امر بدین معنی است که در سیستم سیم کشی ساختمان مشکلی ندارد و یکی از وسائل برق داری جریان نشتی به بدنه می باشد که در این صورت وسائل برقی را تک تک به برق وصل نموده تا کلید قطع نماید ، قطع کلید نشانه آن است که آن وسیله برقی دارای جریان نشتی به بدنه می باشد که بایستی نسبت به رفع نقص آن اقدام گردد .

در روی هر کلید حفاظت از خطر برق گرفتگی یک شاسی کلید قطع و وصل جهت قطع و وصل جریان عبوری از کلید ، و یک شاسی فشاری زرد رنگ بمنظور تست عملکرد کلید بکار رفته است . با فشار شاسی تست یک جریان نشتی مجازی به وجود می آید و باعث قطع کلید می گردد لذا حداقل هرماه یک بار می بایست از این دکمه استفاده نمود و در صورت کاربرد شاسی تست و عدم قطع مدار ، بایستی حتما" به مسئول نصب اطلاع داده شود تا نسبت به تعویض کلید اقدام نماید .

 

با استفاده از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی یک عمر آسایش و امنیت و صرفه جوئی اقتصادی خواهید داشت .

 

این مطلب از اطلاعات مربوط به کلیدهای نشتی جریان شرکت لگراند تهیه شده است.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

حفاظت در مقابل جريان نشتي(Residual current) و حفاظت جانقسمت اول

 

big-p51.jpg

 

 

با توجه به خسارت هاي زيادي كه به علت برق گرفتگي و يا آتش سوزي ناشي از جريان نشتي، عارض انسان مي گردد، استفاده از رله هاي نشتي ياب و يا محافظ جان اهميت زيادي پيدا مي كند. براي آشنايي شما دوستان عزيز، تصميم گرفتم كه مطالبي را در اين مورد ارايه نمايم.

دليل استفاده از قطعات حفاظت از جريان نشتي:

عبور جريان الكتريكي از وسايل برقي همواره با خطر همراه بوده است. لوازمي كه داراي عايق‌بندي ضعيف و يا سيم‌كشي اشتباه هستند و يا استفاده غير صحيح از آن‌ها مي‌شود مي‌توانند موجب خطرات عمده‌اي مانند آتش سوزي و برق گرفتگي شوند.

اتصال‌كوتاه و اضافه‌بار توسط قسمت حرارتي و مغناطيسي كليدهاي مينياتوري محافظت مي‌شوند ولي اين قطعات نمي‌توانند مدارات را در مقابل جريان‌هاي نشتي كه خسارت‌هاي شديدي را ايجاد مي‌كنند، حفاظت نمايند.

جريان نشتي:

جريان نشتي اغلب بر اثر از بين رفتن و فرسودگي عايق بين رساناهاي برق‌دار ويا بين رساناي برق‌دار و زمين، ناشي مي‌شود . اين مساله باعث مي‌شود كه جريان الكتريكي از مسير اصلي خود خارج شود كه به دنبال بالا رفتن حرارت مي‌تواند توليد آتش‌سوزي كند. همچنين سطوح مرطوب وآلوده، اين خطر را تشديد مي نمايند. به دنبال بوجود آمدن جريان نشتي، 1- خطر آتش سوزي و صدمه ديدن تجهيزات برقي و 2- خطر برق‌گرفتگي تشديد مي‌شود.

1- خطر آتش سوزي ناشي از جريان نشتي:

به دنبال بوجود آمدن جريان نشتي، افزايش حرارت ناشي از ازدياد جريان (جريان نشتي + جريان بار) عايق رسانا را مي‌سوزاند و يك رساناي لخت و يا با لايه‌ي نازكي از عايق به جا مي‌گذارد. جريان نشتي كه از اين رسانا عبور مي‌كند توليد جرقه نموده و حرارت ناشي از اين جرقه، رسانا را سوزانده و منجر به آتش سوزي مي شود. در صورتي‌كه سطوح نزديك به اين رسانا آلوده و يا در مجاورت مواد آتش‌زا مانند چوب و غيره باشند آتش سوزي به سرعت گسترش مي‌يابد. 30% از آتش سوزي‌هاي انبار و اماكن مسكوني ناشي از اين آتش سوزي‌هاي الكتريكي مي‌باشند. قابل ذكر است كه تنها 270 ميلي آمپر كافي است تا آتش سوزي بوجود آيد.

2- خطر برق گرفتگي ناشي از جريان نشتي :

براي تعريف خطر برق گرفتگي و يا خطرات ناشي از اتصالات برق، احتياج به تعاريف اوليه‌ي زير داريم:

تعريف آستانه :

- آستانه‌ي درك و يا آستانه‌ي واكنش: كه براي انسان تقريبا" غير قابل محسوس بوده و به چندين پارامتر بستگي دارد:

الف- ناحيه‌ي تماس: ناحيه‌اي از بدن كه در تماس با جريان برق قرار گرفته باشد.

ب- شرايط تماس : خشكي, رطوبت، فشار و دما

ج- خصوصيات فيزيكي و مقاومت بدن افراد: مقدار متداول براي اين واكنش، 5/0 ميلي آمپر مستقل از زمان فرض شده است .

- آستانه‌ي لرزش : كه آستانه‌ي قابل محسوس براي انسان مي‌باشد و اين آستانه، علاوه بر پارامترهاي موجود در آستانه‌ي درك و واكنش، به پارامترهاي ديگري مانند مقدار و فرم جريان، نيز بستگي دارد. به‌طور متوسط مقدار 10 ميلي آمپر براي آستانه‌ي لرزش فرض مي شود.

- آستانه‌ي انقباض عضلات و حمله قلبي: اين آستانه، علاوه بر اين‌كه به پارامترهاي فيزيولوژيكي از قبيل آناتومي بدن، مقاومت بدن انسان و ... بستگي دارد به پارامترهاي جريان (مقدار و فرم آن) نيز بستگي دارد. به طور مثال، براي شكل موج‌هاي كمتر از 1/0 ثانيه، انقباض عضلات براي مقدار جريان بيشتر از 500 ميلي آمپر رخ مي‌دهد و برعكس اگر مدت زمان عبور جريان از بدن انسان بيشتر باشد با چند ميلي‌آمپر، همان آسيب به بدن انسان مي‌رسد. از اين‌رو‌ اگر مدت زمان عبور جريان و دامنه‌ي آن زياد باشند امكان ايست قلبي وجود دارد.

قسمت دوم

تاثيرات جريان متناوب :

AC-1) غير قابل محسوس و فاقد واكنش است.

AC-2) قابل محسوس مي‌باشد ولي فاقد اثرات و آسيب فيزيولوژيكي است.

AC-3 (ممكن است اختلالات قابل برگشت در كاركرد و ضربان قلب رخ دهد كه معمولا" به اندام آسيب نمي‌رساند ولي احتمالگرفتگي و انقباض عضلات ماهيچه‌اي و مشكلات تنفسي وجود دارد.

AC-4) احتمال حمله قلبي، ايست تنفسي و سوختگي علاوه بر اثرات حوزه 3 وجود دارد.

C1: خطر حمله قلبي 5% است.

C2: احتمال وقوع حمله قلبي 50% است.

C3: احتمال وقوع حمله قلبي بيش از 50% است.

 

 

 

تاثيرات جريان مستقيم DC :

برخلاف جريان متناوب , تنها قطع و وصل جريان مستقيم احساس ميشود و هيچگونه حس ديگري در طول عبور جريان در مرحله آستانه درك احساس نمي شود. تحت شرايطي در مقايسه با جريان متناوب , آستانه واكنش حدود 2 ميلي آمپر در نظر گرفته شده است.

قسمت سوم

خطر خسارت و آسيب به تجهيزات برقي:

در بعضي از سيستم‌هاي earthing ممكن است جريان فاز به بدنه، چندين برابر جريان مجاز برسد و حرارت ناشي از اين جريان زياد، به سيم پيچ موتور و يا مدارهاي مغناطيسي آن صدمه بزند.

تماس مستقيم و غير مستقيم :

در تماس مستقيم، شخص به طور مستقيم يك سيم برق و يا قسمت برق‌دار يك وسيله‌ي برقي را لمس مي‌كند.

 

 

درتماس غير مستقيم، يك شخص، بدنه‌ي فلزي يك دستگاه را كه به طور اتفاقي برق دار شده است، لمس مي‌كند.

 

 

 

به طور مثال، اگر مقاومت يك شخص كه روي كف عايق ايستاده است حدود 5 كيلو اهم باشد، اين شخص با تماس با قسمت برق دار با ولتاژ 220 ولت دستگاه، جريان 44 ميلي آمپر از بدنش مي‌گذرد كه اين جريان براي ايست تنفسي و حمله قلبي كافي است.

 

پارامتر مهم ديگر در برق گرفتگي، ولتاژ تماس يا Uc است. Uc حداكثر ولتاژي است كه خطري براي جان انسان ندارد. اين ولتاژ حدود 50 ولت مي‌باشد.

 

قسمت چهارم

 

استفاده از قطعات حفاظت در مقابل جريان نشتي (RCD) :

 

پس از توضيحات ارائه شده در مورد خطرات ناشي از جريان‌هاي نشتي ، لزوم استفاده از قطعاتي احساس مي‌شودكه مدارات ، تجهيزات و از همه مهم‌تر جان انسان را در مقابل اين جريان حفاظت مي‌كنند. وظيفه‌ي كليد محافظ جان، قطع خودكار مدار در مواقع وجود جريان‌هاي نشتي است. در واقع كليدهاي RCD(Residual Current Detector) بر اساس حداكثر جرياني تعريف مي‌شوند كه در بيشترين زمان مي‌تواند از بدن انسان بگذرد و خطر برق گرفتگي نداشته باشد و همين‌طور حداكثر جرياني كه به تجهيزات و وسايل برقي صدمه نزند كه به اين مقدار اصطلاحا" حساسيت كليد محافظ جان گفته مي‌شود(اين مقادير از جدول‌هاي مربوط به تاثيرات جريان متناوب بربدن انسان گرفته شده‌اند).

 

حساسيت كليدهاي RCD با توجه به نوع حفاظت انتخاب مي‌شوند:

- حفاظت انسان در مقابل تماس مستقيم : معمولا" 6 ، 10 و 30 ميلي آمپر در نظر گرفته مي‌شود. ولي به‌ دليل قطع مكرر مدار به هنگام وقوع جريانهاي نشتي 6 و 10 ميلي آمپر ، بيشترين حساسيت مورد استفاده 30 ميلي آمپر است.

- حفاظت انسان در مقابل تماس غير مستقيم : معمولا" 300 و 500 ميلي آمپر در نظر گرفته مي‌شود. اين نوع قطعات به صورت اجباري در سيستمهاي TT و جهت ايمني جانبي در سيستمهاي TN وIT توصيه مي‌شوند.

- حفاظت تجهيزات در مقابل خطر آتش سوزي : معمولا" 300 ميلي آمپر در نظر گرفته شده مي‌شود.

قسمت پنجم

عملكرد كليدهاي محافظ جان :

 

عملكرد كليدهاي محافظ جان در 3 بخش مختلف انجام مي‌شود:

 

1. آشكارسازي جريان نشتي يا قسمت Detection كه وظيفه‌ي رديابي جريان نشتي را برعهده دارد كه اين قسمت توسط يك ترانس جريان (CT) انجام مي شود.

 

2. اندازه‌گيري جريان نشتي بوجود آمده توسط يك رله كه جريان نشتي در مدار را با جريان حد كه همان حساسيت كليد و يا آستانه قطع است، مقايسه مي‌كند.

 

3. واحد قطع مدار يا Tripping ، در اين قسمت اگر جريان نشتي اندازه گيري شده، بيشتر از حساسيت كليد محافظ جان باشد، مدار قطع مي‌شود.

 

DC-1: معمولا" فاقد واكنش مي‌باشد, وقتي كه جريان قطع و وصل مي‌شود، درد و سوزش كمي بروز مي‌كند.

DC-2: معمولا" فاقد اثرات و آسيب فيزيولوژيكي است.

DC-3: ممكن است اختلالات قابل برگشت در كاركرد و ضربان قلب رخ دهد كه معمولا به اندام آسيب نمي‌رساند. ولي احتمالگرفتگي و انقباض عضلات ماهيچه‌اي و مشكلات تنفسي وجود دارد.

DC-4: احتمال حمله قلبي، ايست تنفسي و سوختگي علاوه بر اثرات حوزه‌ي 3 وجود دارد.

C1: خطر حمله قلبي 5% است.

C2: احتمال وقوع حمله قلبي 50% است.

C3: احتمال وقوع حمله قلبي بيش از 50% است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...