رفتن به مطلب

مواد ضد درد در سم مار


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
mamba-snake.jpgمار مامبا-عکس از نشنال جئوگرافیک

 

 

 

اختصاصی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
– محققان فرانسوی پیپتیدهای بالقوه ضد دردی را از منبعی بعید به دست آوردند- ازسم مارهای سیاه زهردار مناطق گرمسیری(mamba). این پپتیدها که درد را در موش تسکین می دهند به قدرتمندی مورفین عمل می کنند ولی مکانیسم آنها متفاوت از داروهای مسکن است. این کشف به محققان کمک می کند تا گروههای داروهای مسکن را گسترش دهند که بطور سنگینی بر مواد مخدر تکیه دارند، مواد مخدری که باعث اثرات جانبی می شوند و پتانسیلی را برای سواستفاده فراهم می آورند.

سیلوی دایکوت، آنه بارون و همکارانشان در موسسه داروسازی مولکولی و سلولی این پپتیدها را جدا کرده اند و نام مامبالگین ها (mambalgins) را بر آنها نهاده اند. بارون می گوید که درخواست برای مامبالگین ها منجر به داروهای دردی می شود که برخلاف مورفین، این داروها نمی توانند باعث عوارض تنفسی شوند. با مطالعه بر موش ها، این تیم پی برده اند که پپتیدها درد را با مسدود کردن کانال های یونی اسیدی احساسی در پوست و سیستم عصب مرکزی تسکین می دهند. گرچه دانشمندان پی برده اند که این دسته از کانالها نقشی را در مسیرهای درد بازی می کنند بارون می گوید که هیچیک از کانال های مخصوصی که توسط مامبالگین مسدود شده است پیشتر در ارتباط با درد نبوده است. مامبالگین ها همچنین بر کانال های یونی اسیدی احساساثر می کنند که ممکن است آنها را کاندید های خوبی برای تولید دارو کند. به هر حال، داروهای پپتیدی معمولا از طریق دهان نمی توانند خورده شوند چون در طی گوارش از طریق پروتئاز حذف می شوند. داروی مولکولی کوچک نیز که این کانال ها را سد می کنند گرچه چالش هایی برای توسعه دارد ولی می توانند آلترناتیو خوبی نسبت به این پپتیدها باشند. یویس د کونینک مدیر بخش عصب شناسی مولکولی و سلولی در موسسه سلامت روانی کبک می گوید که چیزی که مهم است این است که به ترکیبات ضد درد خود تنوع بدهیم. او می گوید که تفاوت مکانیسم عمل مامبالگین ها نسبت به مورفین ها، این ترکیبات را نوید دهنده می کند. او می گوید که بهتر است امیدوار باشیم که آنها به دارویی درمانی تبدیل شوند. بیشتر سموم در سم حیوانات باعث درد می شوند به جای اینکه آن را تسکین دهند. چه چیزی ممکن است باعث شده باشد که این مار زهرآگین مرگبار از ترکیبات مامبالگین استفاده کند؟ دکونینک می گوید که اگر آنها تسکین دهنده درد هستند پس ممکن است آنها زمانی را برای سموم دیگر فراهم آورند تا کار خودشان را انجام دهند و طوری عمل کنند که قربانی کمتر نگران و وحشت زده شود. به نقل از انجمن شیمی آمریکا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...