رفتن به مطلب

سومین مسابقه بورس اوراق بهادار تهران


ارسال های توصیه شده

این طرح توسط Atelier Seraji Architectes & Associés با همکاری مهدی بخشی‌زاده و ایرانیان تدبیر عمران ارائه شد. سؤال آنها با مباحثه بر سر تشخیص‌پذیر‌ترین جنبه معماری ایرانی در ساختمان‌های بورس اوراق بهادار و بانک و تجاری بود. مسئله بعدی بر سر تفاوت میان افکار ایرانی و غربی در مسائل معاصر فرهنگی بود.

 

آنها به این نتیجه رسیدند که یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌ها، توضیح و تفسیر ایده ترکیب و ساختار آن در فرهنگ ماست.

 

نتیجه منجر به ایجاد یک مکان عمومی در ساختمان جدیدی در تهران برای نشست مهندسان ایرانی شد. از آنجا که تمام پروژه‌هایی که پس از تحقیقات عمیق و گسترده در مورد موضوع آغاز می‌کنیم و کارگاه آموزشی برای آن می‌گذاریم ، همانطور که در فلسفه شرقی آشکار است ، در فرهنگ ایرانی ترکیب چرخشی ، تناوبی است.

 

teh-north%20view%2001.jpg

 

در زبان معماری و هنر، عناصر ضروری کمی وجود دارند ، اگرچه هزاران راه برای ترکیب این عناصر وجود دارد.

 

وقتی آهنگ فارسی می‌شنویم ، به یک مینیاتور ایرانی نگاه می‌کنیم و یا شعر فارسی می‌خوانیم متوجه خواهیم شد که عناصر سازنده کم ولی عمیق و طولانی در مورد زمان و گذر زمان ، توقف و تمرکز وجود دارد.

 

این قضیه تا حدی در فرهنگ ساختاری چینی نیز به چشم می‌خورد در آنجا که دو حجم هندسی اصلی دایره و مربع را تشکیل می‌دهند، کل جهان طراحی شده است.

 

teh-north%20view%2002.jpg

 

از آنجا که غرب‌زده شده‌ایم ، فرهنگ‌های باستانی مان از نظر تمدن و معماری در دوران مدرن محو شده‌اند. حال وارد مرحله جدیدی از دوران وابسته به جغرافیای سیاسی شده‌ایم و فکر می‌کنیم که می‌توانیم با فرهنگمان بر دیگر راه‌های نگرش به جهان تأثیر بگذاریم.

 

ورود به ساختمان‌های بورس اوراق بهادار تا این اواخر برای عموم آزاد بود تا اینکه ساختمان TSE را مشاهده کردیم که شاید عمومی‌ترین مکان در نوع خود است که تا به حال دیده‌ایم.

 

طراحی ساختمان ، باعث شده که سازه ، فضا، برنامه و نماها همان منطقی را داشته باشند مادامیکه ساختمانی در منطقه دوم تهران ایجاد می‌نماید.

 

با نگاه به برنامه بورس اوراق بهادار، ساختمانی بزرگ، ساده و زیبا ، قابل بحث از نظر معماری ، قابل تشخیص ، مفرد و بی‌انتها ، سمبلیک در سطح بین‌المللی و قابل تشخیص در سطح ملی ساخته شد.

 

teh-north%20view%2003.jpg

teh-north%20view%2004.jpg

teh-north%20view%2005.jpg

teh-north%20view%2006.jpg

teh-north%20view%2007.jpg

لینک به دیدگاه

این ساختمان که طرحی از Hans Hollein و شرکاست، بورس اوراق بهادار تهران قصد دارد تبدیل به یک نماد شهری شود. نفوذ معماری در ساختمان، آن را به سازه‌ای قابل تشخیص در بافت شهری تبدیل کرده است.

 

این برج اداری مستطیل شکل با محیط پیرامونش سازگاری دارد اما نمای TSE ادغامی نوآورانه از نوع‌شناسی ساختمان و کنتراست شدید با دیگر ساختمان‌های مجاور است: نمایی از دیوار پنجره پنجره و آجرهای سرامیکی.

 

قرار گرفتن ساختمان TSE در منطقه شمال تهران بسیار بجا و مناسب است. با استفاده از خطهای مستقیم، پارادوکس معماری که در این ساختمان نسبت به بافت شهری مشهود بود از میان رفت.

 

urban-fabric-%2001.jpg

 

مکعبی با هسته مرکزی که شکلی ساده از معماری است طراحی کردیم که از یک منشور مستطیل شکل بالا می‌رود و ساختمان روی آن است. با این طرح و با وجود سادگی، بنا همگام با بافت شهری است اما با بالا رفتن مکعب از زمین، ساختمان تبدیل به بنایی منحصر به فرد و به یاد ماندنی برای بورس سهام می‌شود. جزئیات معماری ظریف‌تری در ظاهر نما وجود دارد که این طراحی ریشه خود در معماری سنتی تهران را حفظ خواهد کرد.

 

urban-fabric-%2002.jpg

 

پوسته خارجی نمای مکعب با سوار کردن سرامیک‌ها با پیروی از الگویی خاص شکل گرفته است. با پوشاندن این آجرها با رنگ‌های سنتی اثری معماگونه خواهد گذاشت؛ در طول روز لعاب اجزای سرامیکی نور را منعکس کرده و در فقدان نور خورشید با چراغ‌های رنگارنگ خودنمایی می‌کند. در طول شب، نور پشت‌زمینه نمای مکعب شکل که به رنگ‌های مختلف است به تمام جهات می‌تابد و زیبایی خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌کند. این تصویر از مکعب شبکه‌ای چگونگی مطابقت بنایی سنتی نظیر بورس سهام با عصر دیجیتال را نشان می‌دهد.

 

ناحیه محصور کننده وسط مکعب باز است و اجزای تراشکاری شده‌ در آن یادآور تکه‌هایی از نمای ساختمان است. دفاتر اداری ساختمان از تراس‌ها به یکدیگر مرتبطند. این منشور مستطیل شکل دو ورودی اصلی دارد؛ کارمندان از در شمالی و مراجعه کنندگان از در شرقی واقع در خیابان اصلی وارد می‌شوند.

 

urban-fabric-%2003.jpg

urban-fabric-%2004.jpg

urban-fabric-%2005.jpg

urban-fabric-%2006.jpg

urban-fabric-%2007.jpg

urban-fabric-%2008.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...