رفتن به مطلب

فهرست داروهای انسانی مضر برای حیوانات خانگی


ارسال های توصیه شده

فهرست داروهای انسانی مضر برای حیوانات خانگی

 

مرکز اورژانس مسمومیت‎های دامپزشکی آمریکای شمالی فهرست مهمترین داروهای انسانی مضر برای حیوانات خانگی را که سبب بیشترین تماس با این مرکز شده است به شرح ذیل منتشر کرد :

 

 

1 - داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) : صاحبان حیوانات خانگی باید از تجویز این داروها بخصوص ایبوپروفن و ناپروکسن به حیوان خانگی خود پرهیز نمایند .

 

2 - استامینوفن : هر چند در انسان این دارو از عوارض زیادی برخوردار نیست اما در مورد حیوانات خانگی بخصوص گربه مصرف آن خطرناک است . مصرف یک عدد قرص استامینوفن می تواند آسیب شدیدی به گلبولهای قرمز خون گربه وارد سازد .

 

3 - داروهای ضد افسردگی : هر چند این داروها در حیوانات خانگی هم گاهی مصرف می‌شوند اما اشتباه در محاسبه دوزاژ دارو ممکن است اثرات خطرناکی عصبی داشته باشد . تشنج ، عدم تعادل و غیره از جمله این عوارض است .

 

4 - داروهای خواب‎آور و بنزودیازپین‎ها : این داروها ممکن است در حیوانات خانگی بخصوص سگ‎ها عوارض شدیدی به بار آورد و باعث عدم تعادل ، بی حالی و کاهش تعداد تنفس گردد .

 

5 - هورمونهای استروژن و پروژسترون و استرادیول : استفاده زیاد از استروژن و استرادیول می‎تواند سبب تضعیف مغزاستخوان بخصوص در پرندگان شود . ضمنا ً حیوانات خانگی ماده که عقیم شده باشند در معرض خطر بیشتری نسبت به مسمومیت با این هورمونها هستند .

 

6 - مهار کننده های آنزیم ACE : نارسایی کلیوی و مشکلات قلبی در کمین حیواناتی است که از این داروها بدون نظارت دامپزشک استفاده می‎کنند

 

 

7 - بتابلاکرها : این داروها می‎توانند مشکلات جدی در حیوانات خانگی ایجاد کنند و اشتباه در محاسبه دوزاژ دارو ممکن است اثرات کشنده‎ای به دنبال داشته باشد .

 

8 - هورمونهای تیروئید : دوز غیرنرمال و بیش از اندازه این داروها در سگ و گربه ممکن است سبب عوارضی نظیر لرز ، هیجانزدگی و حمله ، نفس نفس زدن و افزایش ضربان قلب گردد .

 

9 - داروهای پایین آورنده کلسترول : استفراغ و اسهال از عوارض مصرف این داروها است ولی در طولانی مدت ممکن است عوارض خطرناکتری هم داشته باشند .

 

توصیه مهم : علاوه بر داروهای فوق لازم است صاحبان حیوانات خانگی از تجویز هرگونه دارو برای حیوان خود بدون کسب نظر دکتر دامپزشک جدا ً پرهیز نمایند .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...