رفتن به مطلب

دریافت امواج ناشناس رادیویی از کهکشان همسایه راه شیری


ارسال های توصیه شده

به نظر می رسد این منبع با سرعتی بالا و چهار برابر سرعت نور به سوی کهکشان راه شیری در حرکت است.

اخترشناسان در مرکز فیزیک اختری "جودرل بنک" برای اولین بار امواج ناشناس رادیویی را از کهکشان m82 در نزدیکی راه شیری دریافت کرده اند که کاملا بیگانه بوده و توضیحی برای یافتن منشا آن نمی یابند.

 

به گزارش مهر، واقعه ای عجیب در همسایگی کهکشان راه شیری در حال وقوع است! جرمی بیگانه در کهکشان m82 آغاز به ارسال امواج رادیویی به سمت راه شیری کرده که این امواج به هیچ یک از سیگنالهایی که تا به حال از فضا دریافت شده اند شباهتی ندارند.

 

"تام ماکس لو" از مرکز فیزیک اختری "جودرل بنک" که در ماه می سال گذشته این جرم را با استفاده از شبکه تلسکوپهای رادیویی "مرلین" در میان انفجار ستاره ای در کهکشان m82 رصد کرده است نیز از هویت این جرم اظهار بی اطلاعی می کند. این جرم به شکل نقطه ای درخشان از پرتوهای رادیویی طی چند روز آشکار شده و با سرعتی بالا در مقیاسهای اخترشناسی ناپدید شد.

 

این امواج با الگوهای پرتوهای رادیویی ابر نواختران همخوانی ندارد زیرا پرتوهای ابر نواختری طی چند هفته درخشانتر و درخشانتر شده و طی چند ماه در حالی ناپدید می شوند که طول موج تشعشعات آنها به صورت مداوم تغییر می کنند اما درخشانی منبع جدید رادیویی طی یک سال به هیچ وجه تغییر نکرده و طول موج آن نیز ثابت باقی مانده است.

 

به نظر می رسد این منبع با سرعتی بالا و چهار برابر سرعت نور به سوی کهکشان راه شیری در حرکت است. فرضیه سیاهچاله بودن این جرم نیز به دلیل قرار نگرفتن آن در مرکز کهکشان m82 مورد قبول قرار نگرفته است و دانشمندان اکنون گمان می برند شاید این جرم یک میکرو اخترواره باشد.

 

میکرو اخترواره زمانی به وجود می آید که ستاره ای بزرگ بمیرد و از خود سیاهچاله ای بزرگ با جرمی 10 تا 20 برابر خورشید به جا بگذارد. این سیاهچاله به سرعت، تغذیه از گازهای ستاره های به جا مانده در اطراف خود را آغاز خواهد کرد. میکرواخترواره ها نیز امواج رادیویی از خود ساطع می کنند اما میزان درخشندگی آنها تا به حال به شدت درخشندگی منبع رادیویی جدید نبوده است در عین حال میکرواخترواره ها مقادیری پرتو ایکس نیز تولید می کنند که در منبع جدید تا کنون هیچ موجی از پرتو ایکس مشاهده نشده است، بنابراین این فرضیه نیز نمی تواند درست باشد.

 

بر اساس گزارش نیوساینتیست، بهترین توضیحی که اختر شناسان تا کنون توانسته اند بیان کنند این است که جرم ناشناس جرمی متراکم است که از ترکیب مواد موجود در کهکشان از قبیل سیاهچاله های بزرگ به وجود آمده است. احتمال می رود این پدیده به شکلی رایج در کهکشان راه شیری نیز رخ دهد، اما تداوم وقوع آن در m82 بیشتر است زیرا این کهکشان یک کهکشان انفجاری است، دیگی کیهانی که در آن ستاره های بزرگ با سرعتی بسیار بالاتر از کهکشان راه شیری شکل گرفته و نابود می شوند و میزان تولید سیاهچاله های بزرگ در آن نسبت به راه شیری بسیار بالاتر است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...