رفتن به مطلب

دقيق‌ترين سنجش سرعت گسترش جهان تاكنون


ارسال های توصیه شده

[h=1] دقيق‌ترين سنجش سرعت گسترش جهان تاكنون

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91071812054

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تيمي از ستاره‌شناسان مؤسسه كارنگي با استفاده تلسكوپ فضايي اسپيتزر ناسا توانسته‌اند دقيق‌ترين برآورد تاكنون را از سرعت انبساط جهان ارائه كنند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، طبق برآورد اين دانشمندان، سرعت گسترش جهان برابر با ميزان فوق‌العاده 72 كيلومتر در ثانيه بر مگا پارسك است.

ادوين هابل، ستاره‌شناس آمريكايي در دهه 1920 براي اولين بار، پديده گسترش جهاني را كشف كرد كه طبق آن جهان از زمان آغاز آن در حال رشد است.

ستاره‌شناسان در حال حاضر بر اين باورند كه جهان حدود 13.7 ميليارد سال پيش در اثر انفجار بزرگ متولد شده، از اين رو تعيين سرعت انبساط مداوم جهان موسوم به ثابت هابلي براي سنجش سن و اندازه آن ضروري است.

سنجش‌هاي جديد اسپيتزر كه از نور مادون قرمز با طول موج زياد به جاي نور مرئي بهره برده، يك پژوهش مشابه ابتدايي تلسكوپ فضايي هابل را تا سه برابر ارتقا بخشيده و عدم قطعيت را تا سه درصد كاهش داده است كه يك جهش بزرگ در دقت براي يك سنجش كيهاني محسوب مي‌شود.

يك مگاپارسك حدود سه ميليون سال نوري است.

يافته‌هاي اسپيتزر با داده‌هاي منتشر شده از كاوشگر ناهمسانگردی مایکروویو ویلکینسون ناسا براي دستيابي به يك سنجش مستقل از ماده تاريك تركيب شد.

در اواخر دهه 1990 ستارشناسان با درك اينكه انبساط جهان در طول زمان سرعت يافته، شگفت‌زده شدند.

دانشمندان در تلاش براي درك چگونگي غلبه كيهان بر نيروي گرانش استدال كردند كه انرژي تاريك بايد باعث كشيده شدن جهان شده باشد.

اسپيتزر توانست سنجش‌هاي قبلي ثابت هابل را با ديد مادون قرمز خود ارتقا بخشد كه قادر به مشاهده از ميان غبار براي ارائه ديدگاههاي بهتر از ستارگان متغير موسوم به متغیر دلتا قیفاووسی است.

اين ستاره‌هاي ضربان‌دار به قول دانشمندان پله‌هاي اساسي در نردبان دور كيهاني بوده كه از فواصل شناخته شده برخوردارند و با تركيب آنها با سرعت حركت اجسام در حال دور شدن از زمين مي‌توان سرعت انبساط جهان را اندازه‌گيري كرد.

اسپيتزر تا كنون 10 متغير دلتا قیفاووسی را در كهكشان راه شيري و 80 مورد ديگر را در كهكشان همسايه موسوم به ابر ماژلاني بزرگ شناسايي كرده است و محققان توانستند بدون مانع غبار، درخشش اين ستاره‌ها را مشاهده و در نتيجه فاصله آنها را اندازه‌گيري كنند.

با اين داده‌ها، دانشمندان در نهايت مي توانند پله‌هاي نردبان دور كيهاني را در كنار هم قرار داده و راه را براي يك برآورد جديد و ارتقا يافته از سرعت انبساط جهاني باز كنند.

نتايج اين پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...