رفتن به مطلب

همه چيز در مورد همستر


ارسال های توصیه شده

همستر (HAMSTER) حيواني كوچك و بسيار زيبا و جذاب در رنگ هاي گوناگون ازجمله سفيد، طلائي، سياه،

 

كرم، زرد و . . . بوده و از خانواده جوندگان است كه همه چیزخوار(omnivorous) ميباشد. همسترها جوندگان

 

کوچک متعلق به خانواده کرستیده میباشند. اعضای این خانواده در طبیعت وحش در اروپای شرقی، خاور میانه،

 

شمال آفریقا، چین و سیبری مشاهده میشوند. نگهداری همستر در قفس دارای احتیاجات ساده ای بوده و بدون بو

 

می باشد. هسمترها به عنوان حیوان خانگی در نظر گرفته میشوند. این حیوانات شبزی بوده و معمولا جهت

 

جلوگیری از نزاع به صورت انفرادی نيز نگهداری میشوند. به این جانور انواع میوه، سبزیجات و دانه ها را بعنوان غذا

 

میتوان داد. براي نگهداري از همستر از ظروف شيشه اي (شبيه به آكواريم) استفاده مي شود كه ميتواند درب آن نيز ب سته شود. زير كف پاي حيوان نرمه چوب نجاري ريخته ميشود. اين حيوان روز خواب است و از غروب شروع به

 

بازيگوشي مي كند. در صورتي كه در قفس آن يك عدد چرخ و فلك يا سطح شيبدار مخصوص و يا تونل مخصوص

 

قرار گيرد بازي كردن آن را مي توانيد بخوبي مشاهده نمائيد. همستر براحتي به شما عادت ميكند و از سر و كول شما بالا ميرود. بر روي دو پاي خود مي ايستد و در هنگام خوابيدن خود را ولو مي كند بگونه اي كه شما فكر مي كنيد

 

كاملاٌ بيجان شده است. در خيلي از مواقع خوابيدن آن مانند انسانها به پشت است و خواب عميقي دارد بطوري كه

 

اگر شما به آرامي دستش را بگيرد و آن را از جاي خود بلند كنيد ممكن است هنوز خواب بماند و بيدار نشود.

 

اين حيوان در صورت خود جیب های گونه ای (cheek pouch) دارد. این جیبها در دو طرف صورت واقع شده اند و کار حمل مواد غذایی و مخفی کردن نوزادان تازه متولد شده در هنگام خطر را بر عهده دارند. همستر قسمت عمده اي از غذائي كه شما براي آن ميگذاريد را در ابتدا بشكلي حريصانه در اين جيب ها قرار ميدهد و سپس در گوشه اي از قفس آنها را خارج كرده و شروع به خوردن مي نمايد.

 

همستر بالغ در هر روز 5 تا 10 گرم غذا و مقدار كمي آب احتیاج دارد. چنانچه در جيره غذائي آن مقداري سبزي يا ميوه مانند هويج يا سيب در نظر گرفته شود لازم به آب دادن نيست. وزن بالغ حدود 100 تا 130 گرم و طول عمر آن 2 تا 5 سال است. دندانهای پیشین همستر بطور مداوم در حال رشد بوده و برای کوتاه کردن آن احتیاج به جويدن مواد جامد از قبيل چوب و كارتن و ... دارد. همستر در هر زايمان 5 تا 9 نوزاد بدنيا مي آورد. در گاهي موارد تعداد نوزادان بيشتر از اين نيز بوده و در منابع تا ۲۴ عدد هم در يك زايمان ذكر شده است. نوزاد این حیوان از سن7 تا 10 روزگی شروع به خوردن مواد جامد خواهد كرد.

 

از همستر بيماري خاصي در انتقال به انسان گزارش نشده است و واکسن خاصی نيز برای آن وجود ندارد اما بهتر است هر شش ماه یکبار داروی انگلی لازم به آن داده شود. البته در صورتي كه غذاي آنرا بخوبي بشوئيد امكان آلودگي به انگل را نداشته و نياز به داروي انگل هم نخواهد داشت.

 

مدتي است كه به دليل سهولت نگهداري و زيبائي بالاي اين حيوان و مشخصات بهداشتي آن از نظر امكان انتقال بيماري به انسان، نگهداري از آن در كشورهاي متعدد اروپائي و آمريكائي رواج چشمگيري داشته است. براي اطلاعات بيشتر مي توانيد كلمه همستر (Hamster) را در اينترنت (فارسي يا انگليسي) جستجو كنيد. در صورتي كه نگهداري از اين حيوان را تجربه كنيد بطور حتم علاقه زيادي به آن خواهيد يافت. علي رغم آنكه از رواج همستر در ايران چندين سال مي گذرد بسياري از مردم آن را با موش اشتباه مي كنند و در خيلي از موارد با نگاهي چندش آور و نامطلوب به آن مي نگرند.

 

hamster.jpg

 

 

 

نژادهاي همستر

 

 

همستر روبورفسكي Roborovski hamster

منشأ اين نژاد همستر قسمتهاي غرب و شرق مغولستان و شمال چين مي‌باشد. اين نژاد كوچكترين نژاد همستر محسوب مي‌شود. از آنجايي كه از نظ ر رفتاري ترسو مي‌باشد. رام و اهلي كردن آن چندان راحت نيست، از اينرو نژاد مناسبي به عنوان حيوان خانگي نمي‌باشد. همستر روبورفسكي طلايي ـ نارنجي با شكم و ابروهاي سفيد رنگ و چشمهاي سياه، از زيباترين و جذابترين همسترها محسوب مي‌شود. طول عمر اين همستر تقريبآ 3 سال است.

از خصوصيات ديگر اين نژاد سريع و فرز بودن آن است. اين ويژگي به اضافه كوچك بودنش، وي را قادر مي‌سازد تا از كوچكترين و باريكترين منافذ قفس بيرون بيايد. اين نژاد همستر روحيه اجتماعي بسيار بالايي دارد به همين خاطر مي‌توان آنرا با ساير نژادهاي همستر نيز نگهداري كرد.

همستر كوتوله روسي Dwarf Russian hamster

اين نژاد همستر طولي به اندازه 10 تا 12 سانتيمتر داشته و داراي بدني چاق، گرد و شفاف مي‌باشد. محل سكونت آن در جلگه‌ها، صحراها و مناطق نيمه بياباني آسياي مركزي مي‌باشد البته وي در علفزارهاي مغولستان و شمال چين نيز زيست مي‌كند. يك نكته جالب در مورد اين نژاد اين است كه نرها از ماده‌ها بزرگتر هستند.

همستر كوتوله روسي نيز همانند همستر روبورفسكي يك حيوان اجتماعي بوده و براحتي با ساير همسترها كنار مي‌آيد. طول عمر آن حداكثر 2 سال است. با توجه به اينكه اين نژاد از صبر و تحمل چندان زيادي برخوردار نيست بنابراين به هنگام احساس ترس، احتمال اينكه اقدام به گاز گرفتن بكند زياد است. با اين حال با توجه به اندازه كوچكي كه دارد، حيوان خانگي خوبي براي كودكان محسوب مي‌شود. از ويژگيهاي ديگر اين نژاد همستر داشتن بدني با حالت ارتجاعي و قابل انبساط و پاهاي پرمو است.

همستر كوتوله زمستان سفيد روسي Dwarf winter white Russian hamster

منشأ اين نژاد نواحي جنوب شرقي و جنوب غربي سيبري و جلگه‌هاي پر علف قزاقستان مي‌باشد. نسبت به همستر كوتوله روسي جثه كوچكتري دارد و حداكثر طول آن 10 سانتيمتر مي‌باشد. خصوصيت جالب اين نژاد كه در واقع اسم خود را نيز از همين ويژگي‌اش گرفته، اين است كه در فصل زمستان رنگ آن تغيير كرده و سفيد مي‌شود.

از خصوصيات ظاهري حيوان مي‌توان به جثه بسيار كوچك، چشمان برجسته، ستون فقرات خميده، گوشهاي خاكستري رنگ، شكم سفيد و پاهاي خزدارش اشاره كرد. همستر كوتوله زمستان سفيد روسي فوق‌العاده اجتماعي است و براحتي اهلي مي‌شود. حداكثر طول عمر اين نژاد 2 سال است.

همستر چيني Chinese hamster

منشأ اين همستر مغولستان و قسمتهاي شمالي چين مي‌باشد. همستر چيني از لحاظ ژنتيكي بسيار شبيه به موش است به همين خاطر اهلي و دست‌آموز كردن آن مشكل است. همستر چيني بسيار ترسو بوده و در فصل جفتگيري ماده‌ها رفتار تهاجمي شديدي نسبت به نرها دارند. اين همستر اغلب به رنگ قهوه‌اي با رگه‌هاي تيره ديده مي‌شود. گوش همستر چيني، خاكستري بوده و داراي چشمان سياه رنگي مي‌باشد. اين نژاد نيز بسيار اجتماعي بوده و براحتي با نژادهاي ديگر اخت مي‌شود. حداكثر طول عمر حيوان 3 سال است.

همستر تركيه اي Turkish hamster

محل زيست اين نژاد، كشور تركيه است. همستر تركيه‌اي اغلب در تحقيقات و در آزمايشگاهها مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در واقع بعنوان حيوان خانگي چندان مورد پسند نمي‌باشد اين نژاد بسيار گوشه‌گير و منزوي است و در طول سال دو بار (بهار و پاييز) به فعاليت توليدمثلي مي‌پردازد. از خصوصيات جالب توجه وي، مي‌توان به طولاني بودن دوره خواب زمستاني‌اش اشاره كرد. حداكثر طول عمراين همستر 2 تا 5/2 سال است.

همستر سوري Syrian hamster

اين نژاد به همستر طلايي معروف است و از آنجايي كه به اعتقاد خيلي‌ها وي، مناسبترين همستر براي كودكان محسوب مي‌شود، بيش از ساير نژادها به عنوان حيوان خانگي مطرح گشته است. اين نژاد نيز همانند همستر تركيه‌اي بسيار منزوي است. طول آن تا 20 سانتيمتر نيز مي‌رسد. از ساير ويژگيهاي ظاهري حيوان مي‌توان به پاهاي بدون موي آن، جيب‌هاي گونه‌اي حجيم و تنوع رنگي زيادش اشاره كرد. همستر سوريه‌اي به راحتي اهلي و رام گشته و حداكثر طول عمر آن 5/2 سال است.

همستر روماني Rumanian hamster

اين همستر شبيه همستر سوري است و محل زيست آن در علفزارها و جلگه‌هاي روماني، شمال روسيه و بلغارستان است. همستر روماني معمولا به رنگ قهوه‌اي با شكمي سفيد رنگ ديده مي‌شود. اندازه آن 20 تا 25 سانتيمتر است. اين همستر نيز همانند همستر تركيهاي اغلب در تحقيقات پزشكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

همستر روماني بيشتر زندگي خود را در سوراخهاي زيرزميني كه بطرز استادانه‌اي، ورودي و اتاقكهاي متعددي براي آن ترتيب داده، سپري مي‌كند و بين فصل بهار و تابستان به فعاليت توليدمثلي مي‌پردازد.

همستر اروپايي European hamster

اين نژاد جزء بزرگترين همسترها محسوب مي‌شود كه طول آن در جنس نر تا 32 سانتيمتر و در ماده‌ها تا 25 سانتيمتر مي‌رسد. منشأ اين نژاد نواحي مركزي و شرقي اروپا و روسيه بوده و محل زيست آن بيشتر، علفزارها، جلگه‌ها و حاشيه رودخانه‌ها است. همستر اروپايي در شنا كردن بسيار ماهر است. از خصوصيات جالب توجه وي داشتن كيسه‌هاي گونه‌اي بسيار بزرگ است كه موقع شنا كردن آنها را متورم كرده و بدينوسيله براحتي روي آب شناور مي‌ماند .

اين حيوان بسيار عصبي و تندخو بوده و در محيط قفس همواره آماده حمله مي‌باشد. بنابراين نمي‌تواند حيوان خانگي خوبي باشد و اغلب در تحقيقات پزشكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. وي معمولا به رنگ قهوه‌اي روشن با شكمي سياه و پهلوهايي روشن ديده مي‌شود. طول عمر اين نژاد بطور متوسط 8 سال است.

 

گروه علمی دکتر صدقانی ( اختصاصی فارمنا )

لینک به دیدگاه

[h=2]icon1.png 5 نكته درباره ي همستر[/h]

انتخاب همستر در هنگام خريد آن

 

دو نوع همستر به عنوان حیوان خانگی نگهداری میشود. همستر طلائی یا سوری و همستر کوتوله يا چيني. همستر کوتوله تقریبا به اندازه نصف همستر طلائی می باشد. همستر طلائی در تنهایی نیز زندگی شادی خواهد داشت و اغلب اگر بصورت گروهی نگهداری شوند با هم در گیر می شوند. همستر کوتوله اجتماعی تر بوده و شاید برای نگهداری آنها بصورت دوتایی (از یک جنس) بهتر باشد.از بقیه جهات نگهداری آنها شبیه به هم می باشد. امروزه به دليل جهش هاي ژنتيكي تعداد رنگ های زیاد و الگوهای متفاوت پوشش مویی همستر طلائي يا سوري در انواع رنگ هاي ديگر از جمله سفيد، سياه، كرم، خاكستري و . . . و با موي صاف يا پشمالو يا دم جارو و . . . يافت ميشود. از نژادهای فوق عمومی ترین همستر جهت نگهداری همستر طلایی است. درطبیعت وحش همستر طلایی دارای پوشش کوتاه، ضخیم و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز میباشد. همسترهای اهلی برای اولین بار از یک نر و دو ماده خواهر در سال ١٩٣١ ازسوریه به انگلستان منتقل گردید.

موقع انتخاب همستر به رفتار و شرایط آنها بخوبي دقت کنید. از خرید همسترهایی که بی حال و ساکت می باشند اجتناب ورزید وآنها باید زبل، کنجکاو و فعال باشند (البته در ساعت بيداري يعني غروب به بعد). پوشش بدنی باید صاف و چشم ها تمیز باشند. نفس کشیدن حیوان نباید صدادار و با زحمت صورت گيرد.اگر متوجه شدید در درون قفس یکي از همسترها به اسهال یا بیماری تنفسی دچار شده است آن را قرنطينه كنيد زيرا همه همسترها در درون آن قفس در معرض یک بیماری واگیر دار قرار ميگيرند.

 

خانه همستر

 

 

سه نوع خانه برای همستر رایج میباشد. قفس های سیمی، قفس پلاستیکی و آکواریوم.

۱-قفس سیمی با میله های افقی با فاصله ۱ تا ۲سانتي متر برای نگهداری مناسب میباشد زيرا همستر به بالا رفتن علاقه زيادي دارد و از میله ها برای بالا رفتن از دیواره استفاده میکند. از قفس هایی که کف آنها به صورت شبکه ای و سوراخدار است اجتناب کنید چرا پاي او در آنها گير كرده و حیوان در این قفس راحت نيست و تمیز کردن این قفس ها نیز مشکل است.

۲- قفس هاي پلاستيكي كه معمولاٌ با تجهيزات ديگري همراه است. اين قفس ها خارجي بوده و ضمن گران بودن براي شرايط آب و هوائي گرم و خشك ايران مناسب نيستند. لانه هاي پلاستیکی با چندين تونل ومحل خوابنیز مناسب میباشند و حیوان میتواند از آن برای ورزش و تفریح استفاده کند ولی ضمن برخورداري از ايراد فوق، تهویه هوا و نظافت آن مشکل است. بعلاوه بسیاری از همسترهای طلائی بزرگتر از آن هستند که در تونلها جاي گیرند ولي برای همسترهای کوتوله مشکلی پیش نخواهد آمد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که محل سکونت این حیوان باید آنقدر محکم باشد که در مقابل جویدن مقاومت کند و بعضا لانه های پلاستیکی به راحتی توسط آنها جویده خواهد شد.

۳- نوع رايج تر و ارزانتر قفس همستر در ايران آکواریوم است و تمیز کردن آن نیز راحت است. اما گردش هوا در آن کمتر بوده و همچنين این فرصت را به حیوان نمی دهد که ازدیواره ها بالا رود. یکدرپوشنیز برای ممانعت از خروج همستر از آکواریوم و همچنین جلوگیری از دسترسی دیگر حیوانات خانگی به آن نیاز می باشد. "دنياي همستر" اقدام به طراحي انواع جديدي از اين آكواريم ها نموده است كه به تجهيزات مناسب از قبيل چرخ و فلك، سرسره، تونل و نردبان و اتاق بالا مجهز است. دو مدخل جريان هوا در دو طرف پيش بيني شده است.

 

نگهداري از همستر

 

 

همستر حیوانی آرام و ساکت است و نگهداری از آن کار سختی نیست. نگهداری از این حیوان مانند سایر حیوانات خانگی باعث شادابی روح و تمدد اعصاب می گردد و سرگرمی مناسبی برای کودکان و سالمندان (برای جلوگیری از افسردگی) است .

برای نگهداری از همستر میتوان از یک قفس یا آکواریوم استفاده کرد. بستر باید ماده جاذب الرطوبه مثل خاک اره، کاه، پوشال کولر، ماسه بادی مخلوط و ... باشد. استفاده از روزنامه و پارچه پشمی بسیار مضر است.

بهتر است آکواریوم دور از جریان مستقیم هوا و در یک دمای ثابت و معتدل (دمای 20- 24 درجه و رطوبت 60-50 درصد) قرار گیرد و همواره یک تکه چوب یا شاخه بریده در آکواریوم باشد زیرا حیوان به وسیله آن دندان های خود را میتراشد.

همستر در طول روز بیشتر میخوابد و اکثراً شب ها فعالیت دارد. اگر در شب دما پایین آید همستر بی هوش شده و و شاید به خواب زمستانی فرو رود. در طول روز هم آکواریوم در جریان مستقیم تابش نور خورشید نباشد زیرا چشمان این حیوان برای نور ساخته نشده است.

قفس همستر باید هفته ای 2 بار بصورت موضعي و 2 هفته يكبار بطور كلي تمیز گردد و غذاهای فاسد نشدنی که حیوان انبار کرده است دوباره سر جایش برگردد چون همستر حیوان تمیز و مرتبی است.

همستر حیوانی است که به تنهایی زندگی آرام و راحتی دارد و نیازی به جفت ندارد و در صورتی که جفت باشند همواره به درگیری و جنگ میپردازند مگر اینکه از نوزادی در کنار هم باشند. هم چنین توصیه می شود در صورت تمایل به نگه داشتن دو همستر در کنار هم از دو همستر هم جنس استفاده شود.

 

بستر سازی

 

اغلب از تراشه چوب برای پوشاندن کف قفس استفاده میشود ولی باید از تراشه سرو اجتناب نمود. درخت کاج نیز بدلیل امکان ترشح مواد تحریک کننده و معطر مناسب نمیباشد. خرده هاي چوب درخت اشنگ یا دیگر درختان جنگلی برای استفاده در کف قفس بهتر است. ميتوانيد به نجاري محل خود مراجعه و مقداري خرده چوب بگيريد (معمولاٌ رايگان است اما مي توانيد انعام كوچكي به شاگرد نجار بدهيد). خرده هاي چوب را كف قفس بريزيد و لازم استهر دو هفته يكبارعوض شوند. از آنجا که همسترها معمولا از گوشه قفس خود برای دسشوئي استفاده میکنند تمیز کردن آن قسمت بصورت مداوم (چند روز يكبار) به تمیز ماندن محل زندگی آنها کمک میکند. همسترها دوست دارند در زمین تونل حفر کنند بنابراین عمق پوشش کف باید آنقدر باشد که حیوان بتواند درون آن تونل حفر کند (۵ سانتي متر و بيشتر).

لازم است مکان قفس در خانه در محل مناسب انتخاب گردد. معمولاٌ در صورتي كه قفس در بلندي قرار گيرد براي همسترها خوشايندتر است. از آنجا که همسترها شبگرد هستند محل زندگیشان در روز باید ساکت باشد. قفس باید دور از تابش مستقیم آفتاب و منابع گرما بوده وبهتر استحدود نيم متر بالاتر از سطح زمین بر روی تاقچه یا یک میز باشد.

 

لوازم زندگی

 

 

یک فضاي بسته به عنوان آشیانه در گوشه ای از قفس برای همستر مطلوب میباشد که میتوان از یک جعبه مقوایی برای اینکار استفاده نمودو هر چند وقت یک بار عوض شود. کف جعبه را میتوانید با چیزی نرم مثل دستمال کاغذی بپوشانید. مواد کف این جعبه بایدحدود یک بار در ماه عوض شود. عوض نمودن بيشتر باعث برهم زدن آرامش همستر خواهد شد. بازرسي منظم جعبه و برداشتن مواد غذائی که حیوان ذخیره نموده و در حال فاسد شدن استميتواند به بهداشت بيشتر قفس كمك كند.

به همستر باید فرصت جویدن و ورزشكردن داده شود. تقریبا تمام همسترها با شوق و ذوق از یک چرخ و فلک مخصوص همستر استقبال میکنند. مقداری تونل و لوله (مثل لوله دستمال توالت) نیزمفيد است. شاخه های تازه درختاني مانند بید و درختهای میوه که برای آنها از سموم ضد آفت استفاه نشده است وجعبه های کوچک مقوائی برای جویدن و بالا رفتن مناسب هستند.

برای آبخوری حیوان نیز میتوان از یک بطری با سری که بتواند حیوان به راحتی از آن آب بخورد استفاده نمود. بدینوسیله آب حیوان تمیز مانده ونمیتواند ظرف آب را سرازیر نماید. همستر نياز كمي به آب دارد و چنانچه در رژيم غذائي او سبزي قرار گيرد كافي ميباشد. آب زياد براي حيوان خطر مرگ دارد. یک ظرف غذای کم عمق از سرامیک یا چینی بهترین انتخاب برای ظرف غذای همستر می باشد تا حیوان نتواند ظرف را برگرداند. تمیز نمودن چنین ظرفی نيز راحت تر است.

لینک به دیدگاه

20 نكته كاربردي در نگهداري همستر

1- هيچگاه آب فراوان در اختيار آن قرار ندهيد. اين ميتواند باعث مرگ او گردد.

2- در صورتيكه در جيره غذائي او از سبزي استفاده ميكنيد (مخصوصاٌ در هواي سرد و معتدل) ديگر به آب نيازي ندارد.

3- در ميان سبزيجات به گشنيز بيش از ديگران علاقه دارد. توجه كنيد كه كاهوي زياد ممكن است باعث اسهال شده و خطرناك است.

4- ذرت غذايي ارزان و مناسب است. بهتر است مقداري از آن را كمي بپزيد تا نرم شود و پس از خشك كردن به مرور به او بدهيد. شيريني، نمك، چربي زياد و بعضي از ميوه ها ازجمله گوجه فرنگي در جيره غذايي همستر مضراست.

5- غذاي همستر را تميز كرده و به او بدهيد. هيچگاه از سبزي نشسته و غذاي آلوده استفاده نكنيد. در اينصورت ممكن است آلوده به انگل گردد.

6- يك روز در ميان محتوي انباري خانه همستر را در كف خانه اش پهن كنيد تا از پوسيدگي و فاسد شدن آن جلوگيري شود.

7- غذاي همستر را در نوبت هاي متوالي (حداقل 3 بار در شبانه روز) و بمقدار كم به او بدهيد.

8- چرخ و فلك از بهترين و ضروري ترين تجهيزات در خانه همستر است. بازيگوشي حيوان در واقع يك ورزش و براي سلامتي او بسيار مهم است.

9- تكه هاي مقوا، چوب نرم، كاغذ مچاله و . . . جهت جويدن را فراموش نكنيد. رشد دندانهاي همستر هيچگاه متوقف نميشود.

10-تميز كردن آكواريم بصورت جزيي 2 بار در هفته و بصورت كلي هر 2 ماه يكبار انجام گيرد.

11- چون همستر ادرار خود را در گوشه اي از آكواريم انجام ميدهد نسبت به تعويض خرده چوب مربوط به اين ناحيه (2 بار در هفته) اقدام كنيد. براي اين منظور ميتوانيد يكي از ظروف خالي پنيري را از وسط نصف كنيد تا ابزاري شبيه به بيل مكانيكي بدست آيد و از آن استفاده كنيد.

12-براي گرفتن همستر به آرامي اقدام كنيد تا استرس و ترس براي او ايجاد نشود. همستري كه بترسد ممكن است در دست شما ادرار كند. براي بلند كردن و در دست گرفتن همستري كه با بوي بدن شما آشنا نيست دقت كنيد حركت آرام همراه با نوازش و دست گرفتن در بالاي سر حيوان براي جلوگيري از سقوط آن لازم است. اين موضوع مخصوصاٌ در مورد بچه ها ضرورت بيشتري دارد.

13-براي زايمان همستر باردار حداقل 1 هفته براي خانه سازي لازم است لذا قبل از اين خانه او را مستقل كنيد.

14-ضمن زايمان لازم است شرايط آرامش براي مادر فراهم شود. مكاني بدون سر و صدا و حتي الامكان تاريك مطلوب است. طول مدت زايمان 20 دقيقه تا 1 ساعت طول ميكشد.

15-هيچگاه در روزهاي نزديك به زايمان و چند روز پس از آن به همستر مادر و فرزندان او دست نزنيد.

16-جابجا كردن همستر مادر در روزهاي نزديك به زايمان باعث خونريزي و سقط جنين و مرده زايي و يا بچه خواري خواهد شد.

17-شستشوي همستر پس از مدتي كه با محيط جديد عادت كرد بلامانع است. بدين منظور از آب ولرم ومقدار كمي شامپو بچه استفاده كنيد. مواظب باشيد حيوان زياد نترسد. سپس با حوله نرم و سشوا در فاصله مناسب آنرا خشك كنيد.

18-نور مستقيم آفتاف بمدت طولاني (بيشتر از چند دقيقه) ميتواند براي همستر خطرناك باشد و در صورت استمرار منجر به مرگ آن گردد.

19-همستر نسبت به سرماخوردگي و مخصوصاٌ واگير از انسان حساس است. مواظب باشيد خانه او را گرم نگه داريد.

20-دقت كنيد اگر همستري دعوايي بود آنرا از ديگران جدا كنيد. حمله همستر مادر (پس از زايمان) چنانچه به محدوده همسترهاي ديگر وارد شود بسيار خطرناك و وحشيانه است و چنانچه سريعاٌ خارج نشود ممكن است با دندانهاي خود شكم حيوان مقابل را پاره كند.
لینک به دیدگاه

كاربرد همستر در مطالعات پزشكي و بافت شناسي

به دليل زمان بارداري بسيار كوتاه همستر كه 16 تا 18 روز بطول مي انجامد (كمترين درميان پستانداران) و ديگر نكات پزشكي از همستر در بسياري از موارد بعنوان موش آزمايشگاهي استفاده مي شود.

بیهوشی

وضعیت بیهوشی بستگی به مقصود مورد نظر دارد بطوریکه عمل های کوچک نیاز به بیهوشی کوتاه مدت و اعمال جراحی طولانی نیز به زمان بیهوشی طولانی تری نیاز دارد.

1- بیهوشی استشمامی

مناسب ترین و بی خطر ترین داروی استشمامی به عنوان بیهوشی در همسترها بنام متوکسی فلوران می باشد که از طریق فضای محصور استشمامی اجرا می گردد و جهت تداوم بیهوشی نیز از روش ماسک روی صورت استفاده می شود. این دارو دارای بی حسی کامل و سریع بوده و حالت برگشت از بیهوشی نیز بدون استرس می باشد. این دارو بعنوان بهترین انتخاب در اعمال جراحي کوتاه مدت استفاده می گردد. هالوتان نیز به عنوان ماده موثر دیگری نیز استفاده می گردد ولی در صورت مصرف بایستی مراقبت کامل از حیوان انجام پذیرد زیرا این ماده دارای قابلیت افزایش میزان بالای دارو در حیوان را دارا می باشد. از ماده اتر نیز بدلیل تحریک پذیری بیش از حد حیوان نبایستی استفاده نمود. ماده ایزوفلوران نیز موثر و بدون خطر می باشد.

 

 

مناسب ترین دارو جهت بیهوشی در اعمال جراحی فنتانیل / فلونیزونمی باشد. جهت کاهش اختلالات تنفسی می توان از طریق ماسک صورت اکسیژن مصرف نمود. در انتهای اعمال جراحی جهت از بین بردن تائیر فنتانیل می توان از داروی نالوکسون (٠١/٠ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن به روش تزریق داخل صفاقی ) استفاده نمود. داروی بوپرنورفین نیز یک ماده تخدیری بوده و در صورتیکه پس از عمل جراحی جهت کاهش درد مصرف گردد می تواند اثرات فنتانیل را کاهش داده و حالت برگشت از بیهوشی سریعتر انجام می پذیرد. در صورتیکه اختلال تنفسی در خلال بیهوشی ایجاد گردد می توان با مصرف داروی دوکساپرام به صورت تزریقی ( ١٠ - ١٥ میلیگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به روش تزریق زیر جلدی یا داخل عضلانی ) و یا بصورت چکاندن قطره بر روی زبان، مرکز تنفس را تحریک نمود. دوکساپرام دارای مدت زمان اثر کوتاه ( ٥ - ١٥ دقیقه ) بوده و بنابراین نیازمند مصرف مجدد می باشد.

داروی مسکن و درمان حمایتی

در صورتیکه اعمال جراحی منجر به ایجاد درد در زمان برگشت از حالت بیهوشی گردد بایستی از مواد مسکن استفاده نمود. بهترین داروی انتخابی بوپرنورفین (٥/٠ میلیگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن با تزریق زیرجلدی) می باشد زیرا زمان اثر آن طولانی و بمدت ٦ الی ٨ ساعت است. مصرف مسکن منجر به افزایش مصرف غذا و آب در زمان بعد از عمل شده و بهبودی از بیهوشی را تسریع می نماید. لازم است برگشت از حالب بیهوشی در مکانی با تابش نور کم و در یک محیط گرم و آرام انجام پذیرد. جهت فراهم نمودن محیط گرم می توان از لامهای گرمازا و یا بستر گرم کننده استفاده نمود. البته مي بایست از گرم شدن بیش از حدمحیط جلوگیری نمود بنابراین دمای محیط و حیوان بایستی تحت مراقبت قرار گیرد.حیوانات را نبایسیتی به پشت بر روی کف قفس که دارای الیاف چوبی یا خاک اره قرار داد زیرا ممکن است به بینی ، دهان و چشمها آسیب رسانند. بهترین بستر یک قطعه حوله یا الیاف پشمی مصنوعی می باشد.

در صورتیکه اختلال تنفسی مشاهده گردد موثر ترین روش استفاده از ماسک اکسیژن بهمراه مصرف دوکساپرام می باشد. در صورتیکه در خلال جراحی مقادیری از خون حیوان نیز از دست رفته باشد می توان از مایع درمانی جهت جلوگیری از دست دادن آب بدن حیوان استفاده نمود. میزان مورد نیاز ٨ الی ١٠ میلیلیتر به ازای هر روز می باشد. در حیوان هوشیار میتوان مایع درمانی را از طریق مصرف داخل دهانی استفاده نمود ولی این عمل ممکن است منجر به حالت استرس در او شود. همچنین می توان از سرم دکستروز سالین ( ٤% دکستورز - ١٨/٠ % سالین ) و یا سرم سالین ( ٩/٠%) به صورت تزریق زیر جلدی یا داخل صفاقی استفاده نمود.

لینک به دیدگاه

دست آموز كردن همستر

 

برقراری ارتباط لازمه نگهداری از هر حیوانی است و بهترین زمان برای برقراری ارتباط هنگام غذا دادن به حیوان است (بهترین زمان برای غذا دادن به همستر صبح زود و یا هنگام غروب است). نخست یک تخمه به او بدهید. ابتدا خجالت میکشد سپس آرام آرام شروع به شکستن میکند. بعد از آن دست را به آرامی وارد آکواریوم کرده و پشت گردنش را لمس کنید و بازی کنید. پس از رضایت حیوان را در دست بگیرید. این کار را حداقل روزی 3 بار انجام دهید زیرا همستر ها به بازی کردن علاقه زیادی دارند.

هیچگاه همستر را از بالا رها نکنید زیرا دست و پایش به راحتی میشکند. هم چنین بیدار کردن همستر و ترساندن آن موجب ناراحتی او میشود و این امکان وجود دارد که همستر دست شما را گاز بگیرد ولی گاز گرفتن معمولا بر اثر اضطراب و ترس او می باشد. چنانچه حیوان را با آرامی و ملایمت همراه با مقداری باج دهی (مثلاٌ دادن مقداري غذاي مورد علاقه موقع و در دست گرفتن) معمولا بر کمرویی و تمایل گزندگی آن غلبه میکنید. همچنین همستری که بدلیل محیط نامناسب زندگی و یا صداهای اضافی تحت فشار قرار دارد اغلب اوقات آشفته بوده و تمایل گاز گرفتن در او بیشتر است. کار کردن بر روی حیوان برای اهلی و دست آموز کردن او را فقط در هنگامیکه حیوان از لانه خود بیرون می آید انجام دهید. بیدار نمودن همستر ميتواند باعث عصبانیت و بدخلقیاو گردد.

همستر بخوبي با شما انيس ميشود. ابتدا به همستر اجازه دهید به محیط جدید خو بگیرد. زمانی که آرام به نظر رسید شروع به گذراندن وقت خود در اطراف قفس نمائید و به آرامی با حیوان صحبت نمائید تا به صدای شما عادت نماید. هنگامی که در حضور شما احساس راحتی نمود با دست خود شروع به دادن مقداری غذای خوشمزه (مثل تخمه آفتابگردان- کشمش یا هر خشکبار دیگر) به او نمائید. هنگامیکه غذا را با خوشی از دست شما گرفت شما میتوانید تلاش خود را برای گرفتن اوشروع کنید. اجازه دهید کف دست شما راه برود. زمان برای این پیشرفت متغییر است و مخصوصا به سن حیوان بستگی دارد. همستر شما ممکن است براحتی بپذیرد که شما او را در دست گیرید و یا ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد

لینک به دیدگاه

چه جالب من فک میکردم همستر شعورش کمتر از این حرفا باشه...چن تا از دوستام دارن همش بچه هاش و میخوره یا نر و ماده دائم همدیگه رو میزنن و دعوا میکنن

 

کلا فک میکردم موجود خوبی نباشه

 

پس این رفتاری طبیعیش نیست در واقع و هرکدوم علتی داره:a030:

لینک به دیدگاه
دقيقا

مثلا وقتي نوزادش از نظر سلامتي مشكلي داشته باشه اونو ميخوره

كلا حيوون مهربونيه.

 

حیوونکیییییی

 

مشتاق شدم :14k8gag::14k8gag::14k8gag:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...