رفتن به مطلب

داروي نوتركيب «درمان سرطان خون و پستان» ساخت محققان ايران


ارسال های توصیه شده

[h=1] داروي نوتركيب «درمان سرطان خون و پستان» ساخت محققان ايران به بازار دارويي مي‌پيوندد

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91071509158

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۶

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

محققان يك شركت دانش بنيان دارويي موفق به توليد داروي نوتركيب درمان سرطان بويژه سرطان‌هاي خون و پستان شدند كه اين دارو تا پايان مهر ماه سال جاري وارد بازار مي‌شود.

دكتر مهبودي، عضو هيات علمي انستيتو پاستور ايران و مجري طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين كه داروي «پگاژن» به طور كلي تحريك كننده توليد سلول‌هاي خوني است، اظهار داشت: پگاژن، فرم طولاني اثر فاكتور تحريك رشد كولوني‌هاي گرانولوسيتي (PEG-GCSF) است.

به گفته وي، مورد اصلي استفاده اين دارو، پيشگيري و درمان نوتروپني ناشي از انجام شيمي درماني در بيماران مبتلا به بدخيمي‌هاي گوناگون است. نوتروپني حالتي است كه در نتيجه كاهش سلول‌هاي سفيد خون بروز مي‌كند. از آنجا كه اين سلول‌ها، وظيفه دفاع در برابر عوامل بيماري‌زاي خارجي را دارا هستند، كاهش آنها فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌هاي گوناگون مي‌كند.

عضو هيات علمي انستيتو پاستور ايران با بيان اين كه نوتروپني يكي از عوارض شيمي درماني با دوز بالا

(Dens Dose Chemotherapy) در بيماران مبتلا به سرطان است كه گاهي به بروز عفونت‌هاي شديد و خطرناك در اين بيماران منجر مي‌شود، افزود: شيمي درماني با دوز بالا يكي از راه‌هاي موفق درمان بدخيمي‌هايي چون سرطان خون و پستان است و محروم شدن بيماران از اين درمان به دليل عوارضي چون نوتروپني، بر ميزان پيامدهاي جبران ناپذير شامل مرگ و مير ناشي از سرطان مي‌افزايد.

وي خاطرنشان كرد: GCSF عاملي است كه با اثرگذاري بر مغز استخوان سبب افزايش ساخت نوتروفيل‌ها شده و به اين ترتيب از بروز نوتروپني‌هاي كشنده جلوگيري مي‌كند. درنمونه معمولي دارو، بيمار مجبور به مصرف روزانه دارو است اما نوع نوتركيب كه PEG-GCSF نام دارد ماندگاري بالايي داشته و به تدريج در خون آزاد مي‌شود؛ بنابراين بيمار هر شش روز يكبار نيازمند مصرف داروست.

وي خاطرنشان كرد: كاهش دفعات تزريق موجب كاهش درد و ناراحتي ناشي از تزريق روزانه، كاهش واكنش‌هاي پوستي و همچنين كاهش هزينه‌ها از جمله هزينه‌هاي مربوط به مراجعه روزانه به مركز درماني براي انجام تزريق مي‌شود.

مهبودي با بيان اين كه تا كنون نوع معمولي اين دارو از توليد داخل و واردات تامين شده است، به ايسنا گفت:‌ كارآزمايي باليني دارو نوتركيب پگاژن براي درمان سرطان در بيمارستان امام (ره) و مركز تحقيقات سرطان جهاد دانشگاهي صورت گرفته و تا يك سال آينده هم ادامه دارد. دارو، مجوز ورود به بازار را نيز دريافت كرده و در حال تعيين قيمت است كه اميدواريم تا پايان مهرماه با قيمتي 30 تا 40 درصد مشابه خارجي وارد بازار شود.

وي با بيان اين كه براي توليد اين دارو، مدت پنج سال فعاليت تحقيقاتي در واحد تحقيق و توسعه شركت دانش بنيان دارويي سازنده، صورت گرفته است، تصريح كرد: هر ويال داروي نوتركيب خارجي دو هزار دلار قيمت دارد كه گران بودن و در برخي موارد كميابي آن، مشكلات زيادي را براي بيماران مبتلا به سرطان ايجاد كرده است.

به گفته وي، با توليد «پگاژن» كه گونه ساخت داخل PEG-GCSF با همان اثرات درماني است بيماران مبتلا به سرطان خواهند توانست با صرف هزينه‌هاي بسيار كمتر اين دارو را به راحتي تهيه كرده و دوره‌هاي شيمي درماني خود را كامل كنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...