رفتن به مطلب

تبریک روز دامپزشک


not found

ارسال های توصیه شده

[TABLE]

[TR]

[TD=align: center]

در فرهنگ اوستائي و پهلوي، هر يك از سي روز ماه نام يكي از فرشتگان است. روز چهاردهم ماه را جوش يا گوش و گاهي هم حوس گويند. گوش از گائوس اوستائي به معناي گاو، ريشه مي‌گيرد.

ابوريحان بيروني در آثار الباقيه نيز از گوش روز ياد مي‌كند و در مورد احكام رويت مار در روزهاي ماه ذكر مي‌كند كه اگر در روز چهاردهم ماه كسي مار ببيند رزقش تنها از چهارپايان است. در اين روز گويا دعاي مخصوص درواسپا را مي‌خواندند و سلامت حيوانات را آرزو مي‌كردند.

مسئله گوشت روز در فرهنگ اسلامي نيز آورده شده است. ملامحسن فيض كاشاني (1007 ـ‌ 1091 ه‌.‌ق) رساله‌اي در نقل روايت معلي‌بن‌خنيس از حضرت صادق (ع) راجع به نوروز و سي روز ماه پارسيان تأليف كرده است. در مورد روز چهاردهم ماه حوس يا گوش گفته شده: چهاردهم حوس، نام فرشته‌ايست موكل بر آدميان و چهارپايان. فارسيان مي‌گويند روزي سبك است و ما مي‌گوئيم روز خوبي است براي هرچه خواهند و ديدن شرفا و علما براي حاجت خواستن در اين روز خوبست و هركس در اين روز بيمار شود به زودي شفا يابد ان‌شاءاله

ـ در سال 1369 شمسي به دنبال پيگيري و تلاش دامپزشكان براي اختصاص روزي از روزهاي سال در تقويم رسمي كشور به نام روز دامپزشكي، جناب آقاي دكتر حسن تاج‌بخش استاد ممتاز دانشگاه تهران و چهره‌ ماندگار دامپزشكي و مؤلف كتاب‌هاي تاريخ دامپزشكي و پزشكي ايران ماه مهر را به عنوان ماهي شايسته به خاطر آغاز سال تحصيلي و روز چهاردهم را به ياد گوش روز كه در ايران باستان روز مباركي بود و در منابع اسلامي هم آمده است پيشنهاد و مطرح نبودند و از طريق مجار ذيربط چهاردهم مهرماه به عنوان روز دامپزشكي معين شد.

در اين روز در تمامي استان‌ها به همت ادارات كل دامپزشكي و نظام دامپزشكي، گردهمائي‌هايي با هدف همدلي، همزباني و همپيماني دامپزشكان و ساير رده‌هاي دامپزشكي در عرصه‌هاي مختلف اجرائي، آموزشي و تحقيقاتي صرف نظر از جايگاه‌هاي دولتي و غيردولتي آنان و از طرفي آشنايي بيشتر جامعه به ويژه مسئولين با وظايف و مسئوليت‌هاي كليدي و اثربخش اين قشر در بهداشت و سلامت دام و فرآورده‌هاي دامي، سلامت غذا و امنيت غذايي و در نهايت بهداشت همگاني برگزار مي‌گردد.

 

 

فرا رسیدن این روز بزرگ را به همه دامپزشکان و سایر رده های دامپزشکی ، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض مینمایم . :icon_gol:

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

  • Like 2
لینک به دیدگاه

روز مهندس که میشه هیشششششششششششکی بهمون تبریک نمیگه جز خودمون:sad0:، ولی مرام ما مهندسا بالاس :w16: دامپزشکای عزیز تبریک:hapydancsmil:

لینک به دیدگاه
روز مهندس که میشه هیشششششششششششکی بهمون تبریک نمیگه جز خودمون:sad0:، ولی مرام ما مهندسا بالاس :w16: دامپزشکای عزیز تبریک:hapydancsmil:

 

مگه اینکه خودت به خودت بگی مهندس:banel_smiley_4:

 

 

 

تبریییییییییییییکککک:icon_gol:

لینک به دیدگاه

منم به همه دامپزشكاي زحمت كش كه عاشق كارشون هستن تبريك ميگم.

براشون آرزوي موفقيت ميكنم.

روز مهندس هم خيلي پيشاپيش تبريك.

لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...