رفتن به مطلب

نخستين نمايش زنده از نبرد ديدني بدن با باكتري‌ها


ارسال های توصیه شده

دانشمندان امپريال كالج لندن براي اولين بار توانستند بطور زنده چگونگي گسترش عفونت باكتريايي در بدن يك موش و جنگ سيستم ايمني بدن براي عقب نشاندن آن‌ها را نمايش دهند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محققان يك موش را با يك حشره ساطع‌كننده نور شكم عفوني كرده، سپس براي مشاهده محل اسكان آن و ميزان گسترش اين عفونت در بدن، پيش از از بين رفتن آن توسط سيستم ايمني، پيگيري كردند.

آنها دريافتند كه دوره كامل عفونت 12 روز بطول مي‌انجامد.

اين دانشمندان از يك نسخه باكتري Citrobacter rodentium استفاده كردند كه براي توليد نور اصلاح ژنتيكي شده و با استفاده از ابزار فناوري پيشرفته اسكن سه بعدي پيگيري شد.

آنها هر روز موش را در اسكنر درون بدن قرار مي دادند كه از يك تاريك‌خانه با يك دوربين حساس شب‌تابي در بالاي آن ساخته شده بود.

محققان به جدول‌بندي دوره باكتري با تحليل و بررسي ميزانهاي دورريز نور كه از بدن حيوان منتشر مي شد، پرداختند. نور بيشتر به معني وجود باكتري بيشتر در منطقه بود.

محققان شرايط اين موش را درست پيش از زمان عفوني شدن آن در روز صفر تا روز يازدهم پيگيري كردند. در روز اول عفونت باكتريايي عمدتا در روده كوچك وجود داشت.

از روز دوم تا روز چهارم محققان دريافتند كه تعداد باكتريها در روده افزايش يافته با اين حال به بخشي از روده كوچك موسوم به سكوم محدود بودند.

در روز پنجم عامل بیماری زا تنها در فولیکول لنفاوی سكوم ديده شد كه در آن معمولا به حذف باكتري از سيستم پرداخته مي‌شود.

دانشمندان براي اين باورند كه در اين مكان عامل بیماری زا يا همان باكتري با محيط درون بدن ميزبان سازگار مي‌شود.

اما در روز ششم عفونت سرعت گرفته و از سكوم به بخش انتهاي راست روده گسترش پيدا كرد. در روز هشتم تمام روده بزرگ از اين باكتري پر شده بود.

با اين حال در روز نهم، بدن موش يك ضدحمله را اعمال كرد. واكنش سيستم ايمني براي پاكسازي عفونت در يك ترتیب معکوس آغاز شد كه ابتدا از روده بزرگ و سپس از سكوم بود.

در روز دوازدهم اين جنگ به پايان رسيده و هيچ باكتري Citrobacter rodentium در اسكنها ديده نشد. موش بطور موثري از عفونت بهبود يافته بود.

به گفته پروفسور فرانكل، رهبر اين پژوهش، اين شيوه انقلابي بوده و به دانشمندان در ايجاد استراتژيهاي جديد در مبارزه با عفونتهاي باكتريهايي كه اغلب در برابر پادتنهاي ايمن مي‌شوند، كمك خواهد كرد.

وي افزود: عفونت موش با اين باكتري يك مدل عالي براي بررسي عفونت اي‌كولاي 0157 در انسان است.

اين گونه خاص اي‌كولاي يك گونه شديد و گاه كشنده عفونت التهاب معده و روده‌ها بوده كه براي كودكان و كهنسالان بسيار خطرناك است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...