رفتن به مطلب

دقيقترين بازسازي حشرات باستاني در شكل سه بعدي


ارسال های توصیه شده

[h=1] دقيقترين بازسازي حشرات باستاني در شكل سه بعدي

 

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

 

کد خبر: 91070704521

جمعه ۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۱

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

محققان دانشگاه منچستر موفق شده‌اند يك پرتره سه‌بعدي از دو شفيره حشره 305 ميليون ساله را با اسكن كردن فسيل‌هاي آنها با پرتو ايكس بازسازي كنند.

 

 

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين نتايج كه در مجله PLoS ONE منتشر شده، از دقيقترين تصاوير گرفته شده از حشرات جوان آن دوره به حساب مي‌آيد.

 

 

يكي از اين گونه ها كه از برآمدگي‌هاي تيز بر روي بدن و سر خود برخوردار بوده، به گونه و جنس ناشناخته‌اي تعلق دارد كه اين محققان آن را Anebos phrixos به معني «جوان و خاردار» ناميده‌اند.

 

 

گونه ديگر شبيه به يك سوسك امروزي بوده اما طبقه‌بندي دقيق هر دو موجود پيچيده است چرا كه همتايان بالغ آنها به دليل تغييرات به وجود آمده در دوره‌هاي حيات بسيار متفاوت هستند.

 

 

اين محققان از يك شيوه اسكن موسوم به ميكروتوموگرافي پرتو ايكس براي دستيابي به سطح مقطع اين فسيلهاي دو سانتيمتري استفاده كردند كه در فرانسه كشف شده‌اند. آنها سپس به بازسازي مدلهاي سه بعدي مجازي از اين موجودات پرداختند.

 

 

فسيلهاي شفيره حشرات در دوران پالئوزوئیک بسيار نادر بوده و اين محققان اميدوارند تصاوير آنها بتواند به دانشمندان در درك بهتر تكامل دوره حيات حشرات كمك كند.

 

 

تا اين مرحله اين كار توانسته بينش‌هايي را در مورد شيوه زندگي اين شفيره‌ها ارئه كند. بخش‌هاي دهان به خوبي حفظ شده شبيه سوسك نشان مي‌دهد كه اين موجود از مواد پوسيده كف جنگل تغذيه مي‌كرده است. برآمدگي‌هاي بدن Anebos phrixos نيز احتمالا براي مقابله با خطر خورده شدن توسط اجداد دوزيستان امروزي بوده كه 70 ميليون سال پيش از تولد اين حشرات در زمين زندگي مي‌كرده‌اند.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بازسازي حشره باستاني Anebos phrixos

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تصوير بازسازي شده سه بعدي جد سوسك امروزي

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...