رفتن به مطلب

جعبه سياه هوشمند خودرو طراحي و ساخته شد


ارسال های توصیه شده

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91070704563

جمعه ۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۲

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

محققان يكي از شركت‌هاي دانش بنيان موفق به طراحي و ساخت جعبه سياه هوشمند خودرو شدند كه مي تواند با اتصال هشت دوربين به صورت همزمان وضعيت خودرو را در زمان ومكان مورد نظرارزيابي و گزارش صوتي و تصويري آن را از طريق GPRS به مركز كنترل ارسال كند.

 

 

مهندس سعيد صفوي، مجري طرح ساخت اين دستگاه در گفت‌وگو با خبرنگار«فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: جعبه سياه هوشمند خودرو يكي از ابزار‌هايي است كه توسط سيستم حمل‌ونقل در كشور‌هاي پيشرفته مورد استفاده قرار مي‌گيرد و براي خودروهاي پليس، حمل‌ پول، ديپلمات و تمام خودروهايي كه امنيت آن‌ها حائز اهميت است، كاربرد دارد.

 

 

وي افزود: هدف از توليد اين جعبه سياه آن است كه وسائل نقليه‌اي را كه توسط يك دستگاه يا ارگان خاص اداره مي‌شوند بررسي كنيم تا ببينيم اطراف آن چه اتفاقي در مكان و زمان مورد نظر مي‌افتد. جعبه سياه توسط كشور‌هاي پيشرويي مانند آمريكا، آلمان و غيره مورد استفاده قرار مي‌گيرد همچنين دراين كشور‌ها از طريق شركت‌هاي بيمه صاحبان وسائل نقليه را مجبور به استفاده از اين سيستم‌ها مي‌كنند تا بتوانند علل، زمان و مكان تصادفات را بهتر و در لحظه بررسي كنند.

 

 

صفوي با بيان اين‌كه در حال حاضر جعبه سياه هوشمند خودرو به صورت كامل بومي‌سازي شده است، خاطر نشان كرد: در روند بومي‌سازي و بهينه‌سازي اين جعبه سياه هوشمند سعي شده كه تمامي نياز‌هايي را كه توسط ارگان‌هاي نظامي، انتظامي و ... اعلام شده بود بر روي دستگاه‌ها اعمال كنيم و در حال حاضر نسخه جديد آن را با سخت‌افزار و نرم‌افزار جديد به بازار ارائه خواهيم كرد.

 

وي در خصوص قابليت‌ها و كاربرد‌هاي اين دستگاه تصريح كرد: جعبه سياه هوشمند خودرو مي‌تواند با هشت دوربين به صورت همزمان كار كند، به‌گونه‌اي كه اين جعبه سياه با بهره‌گيري از تصاوير دوربين‌هاي ثابت و متحرك خود، به وسيله بستر‌هايي مانند سيستم جي.پي.ار.اس اطلاعات موقعيتي و زماني خودروي مورد نظر را دريافت كرده و ضمن ذخيره‌سازي آن به صورت فايل‌هاي صوتي و تصويري بر روي حافظه‌ي جانبي، گزارش آن را به مركز كنترل ارسال مي‌كند.

 

صفوي ادامه داد: در واقع از طريق اين دستگاه‌ها يك مركز در هر ارگان مي‌تواند خودروهاي تحت نظارت خود را بر روي نقشه واحد بررسي و كنترل كرده و موقعيت مكاني، زماني، سرعت و ديگر اطلاعات مورد نياز در خصوص آن‌ها در هر لحظه در اختيار داشته باشد.

 

مجري پروژه طراحي و ساخت جعبه سياه هوشمند خودرو در پايان به ايسنا گفت: اين طرح از سال 88 با تهيه يك دستگاه جعبه سياه معمولي خودروي تك‌دوربين خارجي و تحقيقات بر روي آن آغاز شد و در ادامه در سال 89 مرحله‌ بهينه‌سازي و افزودن قابليت‌هاي مورد نياز دستگاه‌هاي مصرف‌كننده در دستور كار قرار گرفت و در سال 91 مرحله تحقيقات و نمونه‌سازي اوليه آن به اتمام رسيد. توليد اين جعبه سياه هوشمند در مرحله‌ نهايي توسط شريك خارجي انجام مي‌شود كه اميدواريم در مراحل بعدي بتوانيم ضمن انتقال فن‌آوري و راه‌اندازي خط توليد تا اواسط سال آينده به مرحله توليد انبوه وارد شويم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...