رفتن به مطلب

شیمی آلی سموم


azarafrooz

ارسال های توصیه شده

مواد شیمیایی سنتزی ترکیباتی هستند که در طبیعت یافت نمیشوند و اغلب توسط شیمیدانان از اجسام سادهتر یا فروپاشی موادی با ساختار پیچیدهتر ، سنتز میشوند. اکثر این مواد مصرف تجاری دارند و بخش اعظم آنها ترکیباتی آلی هستند که از نفت بعنوان منبع اولیه کربن در ساختمان این ترکیبات استفاده شده است. از ترکیبات آلی سنتزی که سمی هم هستند در مهار انواع آفتها استفاده میشود و سمیت این مواد ، موجب نگرانی از لحاظ سلامتی انسان و سایر موجودات و همچنین آلودگی محیط زیست شده است.

 

 

مواد شیمیایی سمی

 

آفتکشها ترکیباتی هستند که یک موجود نامطلوب را از بین برده و یا با مداخله در فرایند تکثیر آنها ، جمعیتشان را مهار میکنند. خاصیت مشترک تمام آفتکشهای شیمیایی این است که فرایند سوخت و ساز مهم موجوداتی را که این مواد برای آنها سمی است، مسدود میکنند. آفتکشها بطور گسترده در مهار آفتهای کشاورزی مانند علفهای هرز و همچنین حشرات مورد استفاده قرار میگیرند. آفتکشهای سنتزی از همان اوایل مصرف بعلت تاثیری که در سلامت انسان در اثر مصرف مواد غذایی آغشته با این مواد شیمیایی دارند، موجب

نگرانی بوده است.

 

تاریخچه استفاده از آفتکشها

یونانیها حدود 1000 سال پیش از میلاد برای ضد عفونی کردن خانههای خود ازحاصل از سوزاندن گوگرد جامد استفاده میکردند. این عمل تا قرن نوزدهم با وارد کردن این عنصر در شمع مورد استفاده قرار میگرفت. استفاده از آرسنیک و ترکیبات آن برابر مهار حشرات حداقل به سال 900 میلادی بر میگردد و از اواخر قرن نوزدهم تا جنگ جهانی دوم کاملا گسترش یافت.

 

سبز پاریس که نمک مس با یون آرسنیک است، حشرهکش معروفی است که در سال 1867

معرفی شد. ترکیبات آرسنیک در دهههای 1930 تا 1950 بطور گسترده مورد

استفاده قرار میگرفت تا اینکه در سالهای 1940 تا 1950 صنایع شیمیایی

آمریکا مقادیر زیادی از آفتکشهای جدید بویژه حشرهکشها را که ترکیبات

آلی کلردار بودند، تولید کردند.

 

انواع آفتکشها

 

آفتکشها انواع مختلفی دارند، اما پرکاربردترین آنها عبارتند از:

 

حشره کشها

حشره کشها هزاران سال است که توسط مردم استفاده میشوند. انگیزه اصلی برای استفاده از آنها ، مهار امراضی است که حشرات ، ناقل آن هستند. مالاریا، تب زرد و ... نمونههایی از این امراض هستند. عامل دیگر استفاده از حشرهکشها این است که حشرات به محصولات غذایی آسیب میرسانند.

 

از مهمترین حشرهکشها میتوان ترکیبات آلی کلردار مانند ددت را نام برد که در گذشته بصورت گسترده مورد استفاده قرار میگرفت. توکسافنها و سیکلوپنتادیانهای کلردار شده مانند هپتا کلروآلدرین جزء مواد آلی حشرهکشها محسوب میشوند. امروزه از حشرهکشهای آلی فسفاتدار که مدت زیادی در محیط زیست انبار نمیشوند، استفاده میشود.

 

علفکشها

این مواد اغلب برای از بین بردن علفهای هرز بدون آسیب رساندن به محصولات اصلی بکار میرود. در اوایل قرن بیستم از نمکهای معدنی مثل (سدیم کلرات) بعنوان افشانههای علفکش استفاده میکردند. بعدها ترکیبات آلی آرسنیکدار جای آنها را گرفتند. ولی امروزه علفکشهای معدنی و آلی فلزی بدلیل دوام آنها در خاک از دور خارج شدهاند و ترکیبات کاملا آلی جای آنها را گرفتهاند که میتوان بعنوان مثال به علفکشهای تریآزین اشاره کرد کهآترازین مشهورترین عضو این گروه برای نابود کردن علفهای هرز مزارع ذرت بکار میرود.

 

قارچکشها

قارچکشها برای مهار کردن رشد انواع مختلف قارچها بکار میرود. گوگرد به شکل گرد و افشانه بعنوان قارچکش برای مبارزه با زنگزدگی گردمانند روی گیاهان استفاده میشود. هگزاکلروبنزن بعنوان یک قارچکش کشاورزی برای محصولات گندم مصرف میشود. از ترکیبات آلی جیوهمانند متیل جیوه هم بعنوان قارچکش برای محافظت دانههای گندم استفاده میشود.

 

 

تاثیر ترکیبات آلی سمی بر روی محیط زیست

در ترکیب اکثر آفتکشهای آلی از کلر استفاده میشود. شکستن پیوند کلر و کربن دشوار است و حضور کلر باعث کم شدن واکنشپذیری سایر پیوندها میشود. هرچند این خاصیت باعث دوام بیشتر آفتکش میشود، اما با وارد شدن ترکیبات آلی کلردار به محیط زیست تخریب آنها بکندی صورت میگیرد و باعث تراکم آنها در محیط زیست میشود. ترکیبات کلردار آلی آبگریزند. اما در چربیها حل میشوند. این خاصیت سبب جمع شدن آنها در بافت چربی انسان و موجودات دیگر میشود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...