رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تمامی مطالب این تاپیک از سایتhttp://nasaji.ir و نوشته اقای مسعود طالاری هست..با سپاس فراوان

 

ترمولایت (THERMOLITE®)

ترمولایت (THERMOLITE®) نوعی پارچه با کارایی بالاست که توسط محققین کمپانی INVISTA® به بازار عرضه گردید. لباس های تهیه شده از این نوع پارچه بدون داشتن ضخامت و حجم زیاد قادر خواهد بود با کاهش تعداد لایه های استفاده شده در انواع دیگر لباس های تولید شده مورد استفاده در مناطق سردسیر عمل گرم نگه داشتن بدن را به راحتی انجام دهد و جایگزین مناسبی برای آن ها باشد. ترمولایت به شکلی طراحی شده است که به واسطه نوع الیاف لوله ای شکل توخالی که در ساختار آن بکار رفته است قادر خواهد بود میزان زیادی هوا در خود نگه دارد و علاوه بر گرمای زیاد همزمان عایق حرارتی فوق العاده عالی نیز باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ترمولایت به طور استثنایی در برابر تنش های خارجی وارد شده به آن در هنگام مصرف و شستشوی مداوم مقاوم است. ترمولایت نسبت به پارچه های دیگر با وزن یکسان گرمتر بوده و در عین حال قابلیت بالایی در میزان تنفس و انتقال رطوبت را داراست. از ترمولایت جهت تولید ساق و تی شرت های فنی استفاده می گردد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نحوه عملکرد پارچه های ترمولایت

 

مزایای ویژه:

  • سبک
  • قابلیت شستشو به سادگی
  • ضد آلرژی
  • با دوام

لینک به دیدگاه

لایکرا(LYCRA) از الیاف الستان تهیه گردیده و توسط کمپانی دوپونت تولید و به بازار عرضه شد. پارچه های گردباف لایکرا بسیار انعطاف پذیر می باشند. این نوع خاص پارچه توانایی کش آمدن تا ۵۰۰% نسبت به حالت اولیه خود را داراست این در حالی است که به راحتی نیز می تواند به حالت اولیه خود بازگردد. این پارچه بسیار سبک، بادوام و احساس بسیار مطلوبی را هنگام تماس با پوست فراهم می آورد.

لایکرا ساخت دوپونت رنگ، شکل و ابعاد خود را به خوبی حفظ می نماید. لباس های تولید شده با لایکرا به ماهیچه های بدن این اجازه را می دهد که طی فعالیت های روزانه به راحتی فعالیت داشته باشند.از پارچه های لایکرا جهت تولید انواع تاپ، تی شرت و لباس زیر استفاده می شود. ترکیب آن با پنبه در صنعت تولید لباس بسیار پر کاربرد است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

-

لینک به دیدگاه

وینتکس(WINDTEX) نوعی غشای سبک و ارتجاعی است که قابلیت تنظیم نمودن حرارت را دارا می باشد و محصول کمپانی Vagotex کشور ایتالیا بوده. وینتکس به صورت ۱۰۰% ضد آب است اگرچه این محصول باد و آب را دفع می نماید اما در عین حال که گرما را در داخل لباس به خوبی حفظ می کند قابلیت تنفس بالایی را نیز دارا می باشد و شرایط مطلوبی را نیز برای مصرف کننده فراهم می آورد. پارچه های وینتکس با وجود آنکه اغلب در رنگ های بسیار روشن موجود می باشند پس از شستشو های متوالی نیز قابلیت کشسان و کیفت منحصر به خود را برای مدت زمان طولانی حفظ خواهد نمود. سبک بودن و ارتجاعی بودن این محصول باعث گردیده تا از آن جهت تولید بسیاری از لباس های ورزشی که نیازمند به خاصیت ارتجاعی بالا و در عین حال ضد آب می باشد استفاده گردد که از آن جمله می توان به لباس های ورزش کاران قایقرانی اشاره نمود.

windtex_trasp-300x195.jpg

ویژگی های موجود در windtex

 

مزایای ویژه:

  • ضد آب و باد
  • سبک
  • قابلیت تنفس
  • کشسان

لینک به دیدگاه

X-static از الیافی با همین نام تهیه شده است. الیاف این نوع پارچه دارای یک لایه نقره خالص(۹۹٫۹%) می باشند که توسط پیوند های دائمی به سطح این الیاف متصل شده اند. یک فناوری فوق پیشرفته بر روی این الیاف انجام گرفته است با این وجود X-static یک پارچه از الیاف کاملا طبیعی با خواص ضد میکروب و ضد بو می باشد؛ این خواص کارآمد توسط فلز نقره و بر پایه علم پزشکی به این محصول اضافه گردیده است. پارچه های X-static به واسطه خاصیت هدایت حرارتی و انعکاس حرارتی هنگام استفاده در فصل تابستان سطح پوست را خنک نگه دارد. از این الیاف(یا پارچه) عموما جهت تهیه جوراب و تی شرت های با کارایی بالا و حتی لباس زیر استفاده می گردد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

مزایای ویژه:

  • ضد میکروب
  • ضد بو
  • ضد الکتریسیته ساکن

لینک به دیدگاه

تریندا(Terinda) یک پارچه بسیار نرم، لطیف و سبک است که هیچگونه آبرفتی نخواهد داشت. این محصول بعد از شستشو های متوالی نیز کیفیت و ظاهر خود را حفظ می نماید. مقاومت در برابر نفوذ باد و راحتی هنگام استفاده از خصوصیات این پارچه به حساب می آید.تریندا در برابر سایش مقاومت خوبی دارا بوده و نگهداری از آن بسیار آسان می باشد. راحتی و استحکام و نوع پوشش این منسوج منجر گریده که از آن جهت تولید لباس های ورزشی استفاده شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

استفاده از الیاف داکرون ظریف نکته محرمانه جهت بافت تریندا می باشد، زیر دست بسیار نرم فیلامنت ها تا حدی است که نزدیک به سی برابر موی سر لطیف تر است. نرمی نخ های مورد استفاده، آویزش بسیار قابل توجهی را برای این محصول به وجود آورده است لذا از آن جهت تولید گرمکن و شلوار های ورزشی استفاده می گردد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

گورتکس نام پارچه های ضد آب و قابل تنفسی است که توسط کمپانی آمریکایی W. L. Gore and Associates به صورت یک برند و نام تجاری به ثبت رسیده است. مواد موجود در گورتکس بر پایه پلی تترا فلورو اتیلن(PTFE) و دیگر پلیمر های فلئور می باشد. این منسوجات در مجموعه گسترده ای از کاربرد ها همچون لباس های ضد آب و با کارایی بالا، ***** ها، عایق سازی سیم ها و کابل ها و درپوش ها مصرف دارند. منسوجات با فناوری گورتکس بهترین و محبوب ترین پارچه در تولید لباس های بارانی، قابل تنفس و محافظ در برابر سرما می باشند.این منسوجات یک غشای دو لایه هستندکه عملکرد آن تا حدی شبیه به پوست بدن انسان می نماید. پارچه های گورتکس از ۹ میلیون حفره ریز در هر اینچ ساخته شده اند که این حفره ها ۲۰ هزاز بار کوچکتر از یک قطره کوچک آب و به اندازه ۷۰۰ واحد بزرگتر از یک مولکول بخار آب بوده. به این ترتیب حفره ها به سادگی اجازه عبور هوا و در حقیقت خروج بخار آب ناشی از تبخیر عرق بدن به خارج لباس را خواهند داد. این منسوجات با توجه به بیرونی ترین لایه آن علاوه بر ضد آب بودن اجازه قرار گرفتن هیچ گونه لکه بر روی منسوج را نیز نخواهد داد.ساده ترین این لباس ها، حالت محافظ در برابر باران را دارا بوده(بارانی ها) و از دو لایه تشکیل شده است. لایه بیرونی نایلون و یا پلی استر است که از دسته الیاف با استحکام مناسب نیز می باشند. لایه داخلی آن ها نیز پلی اورتان(PU) است که بحث مقاومت در برابر نفوذ آب در شرایط جابجایی هوا در مقیاس بالا(تنفس پذیری پارچه) را بر عهده دارد. لازم به توضیح است که انواع قدیمی تر گورتکس های دو لایه در لایه داخلی بجای پلی اورتان از تفلون(Teflon) استفاده می شده است.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

کول مکس(COOLMAX®)کول مکس(COOLMAX®)بالاترین فناوری در خشک شدن سریع را داراست. فناوری بکار رفته در این پارچه عرق را از روی پوست به سمت خارج لباس هدایت کرده و بدین ترتیب سطح پوست همواره خشک می باشد، لباس های تهیه شده از این پارچه علاوه بر راحتی آزادی عمل بالایی را نیز برای مصرف کننده فراهم می آورد. این محصول توسط دانشمندان و محققین DuPont® و در سال ۱۹۸۶ به عنوان اولین منسوج دارای سیستم مدیریت رطوبت به بازار عرضه شد. کول مکس برای داشتن این فناوری تحت عملیات تکمیلی شیمیایی قرار نگرفته است بلکه به واسطه بهره گیری از ساختار شبکه ای پلی استر و همچنین نوع بافت منحصر به فرد در این محصول است. این بدان معناست که فناوری موجود در این پارچه بصورت دائمی است و پس از مدت زمان کوتاه از بین نمی رود.

 

میزان راحتی کول مکس با اضافه شدن لایکرا به ساختار بافتی منسوج افزایش می یابد. کول مکس در کنار نگه داشتن درجه حرارت حرارت بدن در یک میزان ثابت در برابر تغییر رنگ و تغییر ابعاد بسیار مقاوم بوده و چروک پذیری پایینی نیز دارد. لباس های تهیه شده برای ورزشکاران از این منسوج در طول تمامی فصل های سال یک احساس ثابت را برای آن های فراهم می آورد لذا باعث افزایش عملکرد آن ها می گردد. از این پارچه جهت تولید جوراب و تی شرت های فنی نیز استفاده می گردد.

 

6vocwo1dix0u3iwzucyk.jpg

مزایای ویژه:

 

  • قابلیت تنفس بالا
  • قابلیت خشک شدن سریع
  • راحت و قابلیت ارتجاعی بالا
  • با دوام
  • سبک
  • تنظیم کننده دما

uwf0cc6wig08xpwqvsc.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

یکی از فاکتور هایی که برای لباس های مناسب برای دو فصل پاییز و زمستان بسیار حائز اهمیت است جلوگیری نمودن آن ها از نفوذ باران(آب) به داخل لباس می باشد. امکان جلوگیری از ورود آب باران در بسیاری از لباس ها(کاپشن ها، سوئیت شرت ها، بادگیر ها و بارانی ها) که از جنس الیاف مصنوعی همچون پلی استر، نایلون و اکریلیک می باشند به صورت جزعی و کوتاه مدت مشاهده می گردد. این ممانعت از نفوذ آب، در لباس هایی که از جنس الیاف طبیعی مثل پنبه و پشم می باشند نیز در شرایطی که بافت پارچه آن ها با تراکم بالا باشد به دلیل به حداقل رسیدن فضا های خالی بین تار و پود دیده می شود.

 

ولی آیا این لباس ها ضد آب هستند؟ باید گفت خیر. این موارد را اینطور می توان توجیه نمود که لباس های با این شرایط در حقیقت شرایط دفع آب، آن هم برای مدت زمان کوتاه را دارا بوده و پس از گذشت لحظاتی، آب کم کم شروع به نفوذ به درون لباس می نماید. برای آزمایش صحت این موضوع می توانید یک یا دو قطره آب را روی لباس مورد نظرتان بیاندازید سپس با فشار یکی از انگشتانتان سعی در نفوذ آب به درون پارچه نمایید، در صورتی که آب به داخل پارچه نفوذ نمود و آن قسمتی که قطره انداخته بودید خیس شد(حتی برای مقدار کم) باید بدانید که این پارچه ضد آب نیست و قابلیت محافظت شما در برابر باران های پاییزی نخواهد داشت. حتما خواهید پرسید یک لباس ضد آب چگونه است؟ انواع مختلف این لباس ها کدامند؟

 

 

روش های ضد آب نمودن لباس ها

از دو طریق عمومی و کلی می توان پارچه ها و لباس های ضد آب تهیه نمود. اولین روش که در حقیقت عمومی ترین آن نیز می باشد و روزانه یافته های جدید تر و مختلفی نیز از آن جهت پوشش منسوجات روانه بازار می گردد، روش های تکمیل شیمیایی پارچه می باشد. این روش با استفاده از برخی مواد ضد آب کننده روی سطح پارچه را پوشش می دهند و از این طریق منافذ ورودی آب را به داخل پارچه و لباس تا حد بالایی غیر ممکن می نماید. اما بحثی که در رابطه با این روش می توان مطرح نمود کاهش پایداری آن پس از استفاده و شستشو های مکرر می باشد که بدین ترتیب از میزان توانایی منسوج در برابر نفوذ آب کاسته می شود.

 

اما آنچه مورد نظر ما در این مبحث می باشد تکنولوژی پارچه هایی است که فرایند ضد آب بودن آن ها همزمان با تولید آن ها به صورت چند لایه اعمال می گردد. نام پارچه های ضد آب که از این روش تولید می شوند گورتکس(Gore-Tex) نام دارد.

 

 

گورتکس نام پارچه های ضد آب و قابل تنفسی است که توسط کمپانی آمریکایی W. L. Gore and Associates به صورت یک برند و نام تجاری به ثبت رسیده است. مواد موجود در گورتکس بر پایه پلی تترا فلورو اتیلن(PTFE) و دیگر پلیمر های فلئور می باشد. این منسوجات در مجموعه گسترده ای از کاربرد ها همچون لباس های ضد آب و با کارایی بالا، ***** ها، عایق سازی سیم ها و کابل ها و درپوش ها مصرف دارند. منسوجات با فناوری گورتکس بهترین و محبوب ترین پارچه در تولید لباس های بارانی، قابل تنفس و محافظ در برابر سرما می باشند.

 

این منسوجات یک غشای دو لایه هستندکه عملکرد آن تا حدی شبیه به پوست بدن انسان می نماید. پارچه های گورتکس از ۹ میلیون حفره ریز در هر اینچ ساخته شده اند که این حفره ها ۲۰ هزاز بار کوچکتر از یک قطره کوچک آب و به اندازه ۷۰۰ واحد بزرگتر از یک مولکول بخار آب بوده. به این ترتیب حفره ها به سادگی اجازه عبور هوا و در حقیقت خروج بخار آب ناشی از تبخیر عرق بدن به خارج لباس را خواهند داد. این منسوجات با توجه به بیرونی ترین لایه آن علاوه بر ضد آب بودن اجازه قرار گرفتن هیچ گونه لکه بر روی منسوج را نیز نخواهد داد.

 

ساده ترین این لباس ها، حالت محافظ در برابر باران را دارا بوده(بارانی ها) و از دو لایه تشکیل شده است. لایه بیرونی نایلون و یا پلی استر است که از دسته الیاف با استحکام مناسب نیز می باشند. لایه داخلی آن ها نیز پلی اورتان(PU) است که بحث مقاومت در برابر نفوذ آب در شرایط جابجایی هوا در مقیاس بالا(تنفس پذیری پارچه) را بر عهده دارد. لازم به توضیح است که انواع قدیمی تر گورتکس های دو لایه در لایه داخلی بجای پلی اورتان از تفلون(Teflon) استفاده می شده است.

 

cq59sbl00hzkhlhxy85.jpg

لباس ها، کفش ها و کاپشن های از جنس گورتکس یکی از شناخته شده ترین جنس لباس هایی است که در فصل زمستان بسیار کاربرد دارند. بالاترین شاخصه لباس های گورتکس ضد آب بودن آن می باشد در عین حالی که شاخصه های بالایی به جهت راحتی نیز برای مصرف کننده فراهم می آورد. شستشو و نگهداری این لباس ها مستلزم رعایت برخی نکات می باشد که در این قسمت به آن ها اشاره خواهد شد؛

 

  • اگر از ماشین لباسشویی استفاده می شود بهتر است پودر های شوینده به کار گرفته نشود.
  • پس از شستشو از خارج شدن تمامی شوینده از لباس اطمینان حاصل نمایید.
  • از سفید کننده به هیچ عنوان استفاده نشود.
  • از نرم کننده ها استفاده نشود(این لباس ها نیازی به نرم کننده ندارند).ند
  • از خشک کن چرخشی با دور متوسط استفاده گردد.
  • از اتو با درجه کم استفاده شود.(اتو با درجه های بالا باعث از بین رفتن لایه بیرونی پارچه خواهد شد).

hpd1vzzd84xnmd91s6y.png

 

منبع

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...