رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

فرض کنید با یک خودرو که 5 دنده است دارید حرکت می کنید مثلاً با سرعت 100 کیلومتر در ساعت و دنده 4. حال می خواید بزنید دنده 5 ناگهان اشتباهی می زنید دنده عقب. چه اتفاقی میفته ؟؟

 

با دلیل و منطق و استدلال کافی جواب بدید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
فرض کنید با یک خودرو که 5 دنده است دارید حرکت می کنید مثلاً با سرعت 100 کیلومتر در ساعت و دنده 4. حال می خواید بزنید دنده 5 ناگهان اشتباهی می زنید دنده عقب. چه اتفاقی میفته ؟؟

 

با دلیل و منطق و استدلال کافی جواب بدید.

 

آخه با اون سرعت اصلا دنده عقب مگه جا هم میره!!!!

اگه دقت کرده باشی وقتی داری جلو حرکت می کنی مثلا با سرعت 30 تا و ترمز می کنی و می خوایی عقب برگردی تا خودرو کامل توقف نکنه دنده جا نمیره... یعنی اگرم جا بره (اونم تو سرعت 2 یا 3 تای پایانی) یه صدای خیلی عجیبی میده...(انگار نوک چرخدنده ها رو به هم بزنی! مث اینکه دنده رو وقتی می خوایی جا بزنی کلاج رو تا ته نگرفته باشی...) امتحانش کن، خیلی بی خطر و مطمئن هست... (البته کلا کار درستی نیست که این صدا دربیاد هاااا ولی خب خیلی منطقی تر از اینه که با سرعت 100 تا اینکار رو انجام بدی!!!)

البته این تجربه شخصی من روی sd هستش ...

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

همونطور که دوستمون هم گفتن،چنین چیزی امکان نداره.چون زمانی که خودرو در حال حرکت هست چرخش پولوس و انتقال نیرو به گیربکس باعث میشه تمام دنده های محرکی که به شفت خروجی گیربکس متصل هستند در حال چرخش باشند.

و چون دنده ی عقب با اتصال یک دنده ی واسطه بین دو دنده ی محرک نصب شده روی شفت های ورودی و خروجی به کار میاوفته

 

و ذکر این مساله که اون 2تا دنده ای که گفتم(روی شفت ورودی و خروجی) در زمان حرکت رو به جلو در جهت های مخالف هم میچرخند. پس به هیچ وجه امکان نداره که بتونیم در حال حرکت ماشین در وضعیت دنده عقب قرار بدیم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
همونطور که دوستمون هم گفتن،چنین چیزی امکان نداره.چون زمانی که خودرو در حال حرکت هست چرخش پولوس و انتقال نیرو به گیربکس باعث میشه تمام دنده های محرکی که به شفت خروجی گیربکس متصل هستند در حال چرخش باشند.

و چون دنده ی عقب با اتصال یک دنده ی واسطه بین دو دنده ی محرک نصب شده روی شفت های ورودی و خروجی به کار میاوفته

 

و ذکر این مساله که اون 2تا دنده ای که گفتم(روی شفت ورودی و خروجی) در زمان حرکت رو به جلو در جهت های مخالف هم میچرخند. پس به هیچ وجه امکان نداره که بتونیم در حال حرکت ماشین در وضعیت دنده عقب قرار بدیم.

 

خوب حالا که بحث داره جدی میشه، این مسئله رو مطرح می کنم. شما می گید اصلاً جا نمیره. لطفاً با توجه به مکان ماهک ها و جهت چرخش دنده ها جواب بدید.

منظور شما از جا نرفتن دنده چیه ؟؟ یعنی این که با سرعتی که شفت گیربکس داره امکان چرخش چرخدنده واسطه دنده عقب وجود نداره ؟؟

چه دلیلی براش دارید ؟؟ یک دلیل مکانیکی می خوام

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

دنده عقب حالت ساکن بودن ماشین هم گاهی راحت جا نمیفته چه برسه به حرکت! ولی اگه این اتفاق می افتاد حرکت جالبی میشد، خصوصا مثلا موقع حرکت تو اتوبان یهویی ماشین برعکس بیاد و بزنه همه ماشین پشتیا رو یکی یکی پرت کنه بیرون :ws3:

 

دلیلش تفاوت نوع دنده ها نیست؟

5 تا دنده اصلی از نوع موربن و به حالت مورب با هم درگیر میشن. و حرکت نرم تری دارن. اما دنده عقب جهت حرکت چرخ دنده ها خلاف دنده های دیگست و شکل ظاهریشون هم صافه و اون حرکت مورب و درگیری دندونه های چرخ دنده قبلی براش وجود نداره و حرکت سفت تری رو داره........برا همین نمیشه وقتی تو هرکدوم از دنده های اصلیه از اون حالت درگیری دنده ها یه دفعه خارج شه و دنده عقب کار کنه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
خوب حالا که بحث داره جدی میشه، این مسئله رو مطرح می کنم. شما می گید اصلاً جا نمیره. لطفاً با توجه به مکان ماهک ها و جهت چرخش دنده ها جواب بدید.

منظور شما از جا نرفتن دنده چیه ؟؟ یعنی این که با سرعتی که شفت گیربکس داره امکان چرخش چرخدنده واسطه دنده عقب وجود نداره ؟؟

چه دلیلی براش دارید ؟؟ یک دلیل مکانیکی می خوام

 

ببین دنده عوض کردن اصلا چیه؟؟!!!!

یعنی اینکه به وسیله یه سیستم کلاچ اون دوری و سرعتی که از موتور گرفته می شه رو تبدیل به دور و سرعت دلخواه می کنیم.

خب حالا موتور در سرعت 100 کیلومتر در ماشین های معمولی در دنده پنج 3000 دور بر دقیقه می زنه...

اینم که میدونی خروجی گیربکس از طریق دیفرانسیل به زمین وصله و بار روشه اونم چه باری! با سرعت 100 kph ...

و اینم می دونی که ورودی گیربکس به موتور وصله و با 3000 دور بر دقیقه داره می چرخه!

حالا چه جوری می خوای این خروجی رو با این همه بار به این ورودی با این دور وصل کنی...

البته اینم بگم ها وقتی خودرو خلاصه 800 rpm هست نه 3000 دور... یعنی اول خلاص می کنیم بعد دنده عقب می زنیم!!!!

ولی با این حال باری که چرخ ها ایجاد می کنند هم خیلی زیاده .نمی تونی به اون بار غلبه کنی.

 

 

اگر دقت کرده باشی وقتی دنده عقب می زنیم که ماشین توقف کامل کرده باشه(که بار از طرف خروجی روی چرخدنده های گیربکس نباشه...)، تجربه ام رو تو پست قبلی بهتون گفتم.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
فرض کنید با یک خودرو که 5 دنده است دارید حرکت می کنید مثلاً با سرعت 100 کیلومتر در ساعت و دنده 4. حال می خواید بزنید دنده 5 ناگهان اشتباهی می زنید دنده عقب. چه اتفاقی میفته ؟؟

 

با دلیل و منطق و استدلال کافی جواب بدید.

 

ببین تو جعبه تعویض دنده یه خار تعبیه شده که نمیشه بری دنده عقب اون خار از این تعویض دنده تو حرکت جلوگیری میکنه و جواب دوستمون که گفته جهت چرخش دنده ها و اینا

اجاره این کارو نمیده درست نیست چون دنده ها همیشه درگیر هستند و درحال حرکتند و با تعویض دنده فقط دنده ای که در حال انتقال قدرت هست رو عوض میکنیم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

اصلا تو این حالت دنده عقب جا نمی خوره باید در حالت ایست باشه تا بشه دنده عقبو جا زد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

به فرض اینکه جا بره عملا دندهای گیربکست میشکنه وشافت خروجیت میبره همه اینا بستگی به مدل گیر بکس داره ولی امکان بریدن پلوس هم هست

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...