رفتن به مطلب

نامگذاري زادروز ابوريحان به عنوان روز ملي نجوم


ارسال های توصیه شده

[h=1] نامگذاري زادروز ابوريحان به عنوان روز ملي نجوم

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91070302051

دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۲

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

انجمن نجوم آماتوري ايران با پيشنهاد نامگذاري روزي به عنوان روز ملي نجوم در ايران، 13 شهريورماه، زادروز ابوريحان بيروني را گزينه مناسبي براي اين روز اعلام كرد.

مسعود عتيقي، مدير انجمن نجوم آماتوري ايران در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي ايسنا با اشاره به رونق روز افزون

فعاليت‌هاي نجوم آماتوري در كشور اظهار داشت: روز جهاني نجوم که در نزديکترين شنبه به تربيع اول ماه در فاصله زماني ميان 15 آوريل و 15 مي (26 فروردين تا 25 ارديبهشت) از مهمترين مناسبتهايي است كه در ايران و سراسر جهان و ايران گرامي داشته مي‌شود و بهانه اي است تا شيفتگان آسمان همسو با يکديگر، برنامه‌هايي را تدارک ديده و نجوم را در بين مردم ترويج دهند. انجمن نجوم آماتوري ايران نيز همسو با ساير منجمان آماتور دنيا از سال 1380 تا کنون اقدام به اجراي برنامه‌هاي ترويجي متنوع در اين روز كرده است.

وي خاطرنشان كرد: علاوه بر روز جهاني نجوم روزهاي ديگري هم هستند که منجمان آماتور گرد هم آيند که البته مبنايي خارجي و بيگانه داشته و نمي‌توان عناصر غني و ارزشمند شرقي ايراني را در آنها يافت. لذا خلاء وجود يک روز ملي با درونمايه‌هاي ايراني و اسلامي کاملاً احساس مي‌شود که با وجود آن مي‌توان با ترغيب حس وطن دوستي و توجه به نياکان پاک اين سرزمين، دل‌هاي شيفتگان آسمان را به هم نزديکتر کرد و همکاري هرچه بيشتري را بدست آورد.

عتيقي با پيشنهاد نامگذاري روزي از سال با محوريت انديشمندان اخترشناسي ايران به اين دانش کهن و جذاب اظهار داشت: يكي از مناسبتهاي مناسب براي تعيين اين روز، 13 شهريورماه زادروز ابوريحان محمد بن احمد بيروني، رياضي‌دان، ستاره‌شناس، تقويم‌شناس و تاريخ‌نگار سده چهارم و پنجم هجري است. بيروني يکي از بزرگ‌ترين دانشمندان مسلمان و انديشمندي ماندگار براي تمام اعصار است كه همه با تحقيقات و نظريه‌هاي اين دانشمند بزرگ مانند نظريه گردش زمين به دور خود و به دور خورشيد آشنا هستيم.

مدير انجمن نجوم آماتوري تصريح كرد: شهريور، ماه فصل فراغت از تحصيل آکادميک است و معمولاً اقشار مختلف جامعه مخصوصاً دانش‌آموزان و دانشجويان در اين ايام وقت آزاد بيشتري دارند. معمولاً در اين موقع از سال اجرام آسماني و صور فلکي بسيار زيبايي هم در آسمان خودنمايي کرده و فرصت نشان دادن زيبايي‌هاي بيشتري را به عموم مردم فراهم مي‌كند، ضمن آنکه وضعيت آب و هوايي به نسبت ديگر فصول در اکثر نقاط کشور به مراتب شرايط مطلوبتري دارد واجازه مشاهده زيبايي هاي آسمان را مي دهد.

وي با اذعان به اين كه 13 شهريور به تناسب گردش تقويم در روز‌هاي متفاوتي از هفته قرار مي‌گيرد در حالي كه شايد براي برگزاري برنامه‌هاي عمومي، تمايل به سمت تعطيلي پايان هفته يعني جمعه باشد، گفت: مي‌توان نزديکترين جمعه به 13 شهريور هر سال را که روز تعطيل و تفريح براي مردم است به روز ملي نجوم اختصاص داد تا همگان بتوانند در آن شرکت كنند. طبيعي است ترجيح دارد تا وضعيت فاز ماه نيز در آسمان از شرايط رصدي خوبي برخوردار باشد که اين خود تمامي اهداف از نگاه جهاني گرفته تا تلفيق تقويم‌ها را به دنبال خواهد داشت.

وي در پايان از تمامي اساتيد، منجمان و انجمن‌ها و فعالان نجوم كشور دعوت كرد طرح پيشنهادي انجمن نجوم آماتوري را مورد توجه و مطالعه قرار داده و با پيگيري و طرح ديدگاهاي خود در جلسات کارشناسي اين طرح را در مجامع‌ مرتبط با تقويم و مناسبت‌ها مطرح كنند تا شاهد ثبت آن در تقويم رسمي کشور و بزرگداشت اين علم کهن با رويکرد توجه به مفاخر ايراني باشيم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...