رفتن به مطلب

تکنیک....


ارسال های توصیه شده

با سایه به سایه مشاهده کنید!

 

 

 

فرض کنید که قصد دارید فرایندهای اجرا شده در یک واحد مستند سازی را به منظور ثبت دانش و استفاده در آموزش نیروهای جدید مستند کنید. شاید اولین روشی که به ذهن شما خطور کند، مصاحبه با نقشهای مختلف است. خب من هم با شما موافقم. این کار لازم است، اما کافی نیست. زیرا در این روش این احتمال وجود دارد که بعضی از جزئیات که شاید بسیار با اهمیت باشد، به دلیل عادتهای کاری از سمت آن نقش بیان نشود. به عنوان مثال اینکه یک ویراستار برای اینکه کار خود را بهتر انجام دهد، اول از همه، فونتها را در اندازه ۲۴ تنظیم می کند.(این مثال، فرضی است) و یا آنکه فردی که صفحات را پرینت و مرتب می کند ابتدا صفحات زوج، سپس صفحات فرد را پرینت می گیرد(این مورد هم تخیلی است). اگر این کارها را به عنوان یک تکنیک برای بهروری قلمداد کنیم، ثبت و گسترش آن در بین نیروهای جدید اهمیت دارد. اما این اطلاعات را از کجا بدست آوریم؟ شاید از نظر ویراستار و فرد پرینت کننده، این کارها اصلا به چشم نیاید. شما هم که علم غیب ندارید که آن را در جلسات مصاحبه حدس بزنید!

 

راه بدست آوردن این اطلاعات استفاده از تکنینک مشاهده(Observation) است. البته از این تکنیک با نام سایه به سایه (Shadowing) هم یاد می شود. در این تکنیک تحلیلگر با حضور در محلی که فرایندهای کسب و کار در حال اجرا می باشد و توجه به عادات و رفتارهای کاری و تعاملات رخ داده، سعی در جمع آوری اطلاعات می کند. تحلیلگر با استفاده از تکنیک مشاهده علاوه بر سنجش صحت اطلاعات کسب شده در روشهای دیگر می تواند، مواردی که به هر دلیلی در روشهای دیگر مورد توجه قرار نگرفته را کشف کند. او می تواند با پرسشهایی که پاسخ آنها کوتاه باشد، از صحت اطلاعات استنتاج شده اطمینان حاصل کند. اگر شرایط کاری مورد بررسی، به گونه ای باشد که نقش ایفا کننده بتواند در حین انجام کار در مورد روش کاری صحبت کنند، ناخودآگاه اطلاعات کاملتری به تحلیلگر خواهد داد.

اگر بتوانید این امکان را بوجود آورید که خود را در نقش مجری فرایند قرار دهید و به طور عملی کار ایشان را انجام دهید، شاید اطلاعات جدیدی کسب کنید. زیرا به محض اینکه شما اشتباه کنید، به شما تذکر داده شده و با ذکر دلیل روش صحیح را به شما می گویند. در ضمن در این حالت، تجارب موفق نیز بیان می شود. به عنوان مثال وقتی شما می خواهید به جای کارمند یک اداره یک پرونده را بررسی کنید، او به شما خواهد گفت، بهتر است اول فرم ۲، بعد فرم ۱ و در آخر نامه ۳ را بررسی کنید. این روش کا را سریعتر می کند.

گاهی به واسطه شرایط مجبور هستید از تکنیک مشاهده غیر مستقیم استفاده کنید. مثلا با استفاده از دوربین های مدار بسته، یا از پشت شیشه. در این شرایط تحلیلگر سئوالات خود را جمع آوری و در اولین جلسه مصاحبه یا از طریق پرسشنامه می پرسد. البته این نوع از مشاهده کیفیت حالت مستقیم را ندارد اما در بعضی شرایط کاری مانند کار در اتاق رنگ کارخانه ها یا کار در کنار کوره های آتش چاره ای نیست، که از حالات غیر مستقیم استفاده کرد.

در استفاده از تکنیک مشاهده نکات بسیار مهمی را باید مد نظر داشته باشید. مهمترین این نکات این است که نباید در فرایند کاری خللی وارد کنید. ممکن است شما را به بیرون هدایت کنند.

به نظر شما چه نکات دیگر در استفاده از این تکنیک مهم است؟

چند تا از این نکات رو در ادامه بهش اشاره شده ،مابقی رو شما دوستان خواهید گفت...:a030:

 

مزاحم نشو بچه!: زمانی که از تکنیک مشاهده استفاده می کنید، همیشه این احتمال وجود دارد که ناخواسته برای مجریان فرایند مزاحمت ایجاد شود. در شرایطی هم ناگزیر هستید که برای مدت طولانی از این تکنیک استفاده نمایید. بنابراین اگر قرار باشد زیادی تو دست و پای مجریان باشد، عذرتان را می‌خواهند. پس زیاد از حد سئوال نپرسید، سئوالات کوتاه بپرسید، دست به وسایل نزنید، با هماهنگی در محل کار حاضر شوید و ….

هر تکنینک جایی دارد: این که یک تکنیک خوب است دلیل نمی‌شود که هر جا و در هر شرایطی قابل استفاده و مفید باشد. در بعضی از پروژه‌ها مانند معماری سازمان یا اجرای فرایند نوآوری شاید این تکنیک کاربردی نداشته باشد. پس کپن خود را به موقع هزینه کنید.

مراقب تاثیر حضورت باش: بعضی مواقع بنا به واسطه حضور شما در محیط کار شرایط واقعی کار تغییر می کند، کارمندان سریعتر کار می کنند، کارهای پیچیده را با کیفیت نا مناسب انجام می دهند، سعی کنند روشهای جدید را در حضور شما امتحان کنند و … چیری که نصیب شما باشد اطلاعات غیر واقعی است که ممکن است شما را به بیراه ببرد.

یک نفر کافی نیست: همانطور که در تکنیک‌های دیگر جمع آوری اطلاعات، استفاده از یک نفر به عنوان منبع اطلاعاتی ریسک نقص اطلاعات را بوجود می آورد، در مشاهده هم این وضعیت وجود دارد. به صرف اینکه یک نفر بیشتر با شما همکاری می کند و از حضور شما بیشتر از دیگر همکارانش استقبال می کند، نباید به دیگران بی توجه باشید. شاید مشاهده کار افراد دیگر اطلاعات بیشتر و حتی متفاوتی به شما بدهد که شما را به ادامه جمع آوری اطلاعات با افراد دیگر تشویق کند.

مراقب تفاوت شرایط باش: در بعضی از مشاغل شرایط کار با توجه به زمان و مکان متفاوت است. به عنوان مثال زمانی که داده آماری در مورد کیمیت کار یک نقش جمع‌ آوری می کنید، اگر فقط صبحها بروید برای جمع آوری اطلاعات سرعت کار افراد بالاتر است و کاهش سرعت کار را بعد از صرف ناهار را مشاهد نخواهید کرد. همین مورد در مورد فصل ها، ماه رمضان و دیگر شرایط برقرار است.

 

 

برگرفته از :pmplus.ir

لینک به دیدگاه

برخی از موارد بیشتر برای دانشجوها مناسبه ،مزاحم نشو بچه! در محیط کار واقعی مزاحم نشو نداریم ، اپراتور ها سرپرست ها سرکارگرا موظف هستن با شما همکاری کنن ، من به شخصه تو دوره کاری که در این زمینه داشتم به شدت برخورد میکردم با کسی بخواد همکاری نکنه یا کارشکنی کنه ، همیشه سعی کنید با اقتدار کار کنید نه منفعلانه و با کسی که کمال همکاریو داره به شکل دوستانه و صمیمی برخورد کنید

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...