رفتن به مطلب

عطر و ترکیبات آن


ارسال های توصیه شده

عطرها از 78 الی 95 درصد الكل طبیعی به علاوه اسانس‌های روغنی ساخته می‌شوند. این‌كه در هر عطری میزان اسانس روغنی به‌كار رفته چقدر باشد، اسامی مختلفی به عطرها می‌دهد كه خوب است شما هم با آن‌ها آشنا شوید تا موقع خرید انتخاب دقیق‌تری داشته باشید.

 

پرفیوم‌ها: پرفیوم‌ها بهترین و بادوام‌ترین نوع رایحه‌ها با 22درصد اسانس روغنی هستند.

 

ادو پرفیوم‌ها: بعد از پرفیوم‌ها، ادوپرفیوم‌ها قرار می‌گیرند. این گروه با داشتن 15 الی 22درصد روغن‌های معطر رتبه دوم را به‌دست می‌آورند.

 

ادوتویلت‌ها: این دسته8 تا 15درصد اسانس روغنی دارند.

 

ادكلن‌ها:كه برای مردان استفاده می‌شود تنها حدود 4 درصد روغن دارند.

 

ادوفرش‌ها: اما رقیق‌ترین عطرها اصطلاحا ادوفرش نامیده می‌شوند كه 3درصد اسانس روغنی دارند و به كار آن‌هایی می‌آیند كه دل‌شان می‌خواهد عطرشان بسیار ضعیف و ملایم باشد. هرچقدر میزان اسانس روغنی یك عطر بیشتر باشد قیمتش هم بیشتر و ماندگاری‌اش زیادتر خواهد بود.برای همین با توجه به استفاده‌ای كه از عطرتان می‌كنید یكی از دسته‌های بالا را انتخاب كنید. معمولا برای مهمانی‌ها دسته اول و دوم گزینه‌های بسیار مناسبی هستند، به‌خصوص آن‌هایی كه دوست ندارند عطرشان را به همراه‌شان ببرند و مجددا تجدیدش كنند. برای استفاده‌های روزمره و محیط‌های كاری، از ادوتویلت‌ها و ادوفرش‌ها استفاده كنید كه رایحه‌های رقیق و ملایمی دارند. امروزه ادوپرفیوم‌ها و ادوتویلت‌ها، بیشترین تولید خودشان را دارند. چون آدم‌های امروزی بیشتر از هر چیزی خواستار ماندگاری هستند و هردو این موارد ماندگاری نسبتا بالایی دارند.

 

 

نگهداری عطر

بعد از استعمال عطر از محكم بسته شدن درش مطمئن شوید. شیشه عطرها را در جاهای گرم یا در معرض نور خورشید قرار ندهید. این كار باعث از بین رفتن بخش زیادی از بوی عطر و در عین حال تیره شدنش می‌شود. به همین خاطر است كه خیلی از تولید‌كنندگان عطرها شیشه‌های تیره یا مات را برای عطرشان انتخاب می‌كنند.

سعی كنید عطری را انتخاب كنید كه انگار برای شما ساخته شده است، عطری كه با آن احساس راحتی كنید. به این‌كه این عطر روی بدن فلان دوست یا آشنا خوش بوست اكتفا نكنید. عطرها را حتما باید روی بدن خودتان امتحان كنید. پوست هر كسی، میزان خشك یا چرب بودنش و حتی رایحه شخصی هر فردی با دیگران متفاوت است. وقتی برای خرید عطر به فروشگاهی می‌روید، آن عطر را روی بدن‌تان اسپری كنید و بگذارید 10 دقیقه بماند. معمولا بعد از 10دقیقه عطرها خودشان را نشان می‌دهند و می‌توانید تشخیص بدهید برای شما مناسب هستند یا نه اما هستند عطرهایی كه در یك ساعت اول چندان دوست داشتنی به‌نظر نمی‌رسند و تازه بعد از گذشت یك ساعت خودی نشان می‌دهند. سعی كنید برای خرید عطر اصلا و ابدا عجله نكنید. باور كنید آدم لباسی با پارچه زبر را راحت‌تر از عطر نامناسب تحمل می‌كند!

 

 

رایحه‌های اصلی

عطرها با این‌كه خیلی متفاوت هستند اما در ساخت‌شان معمولا از یكسری رایحه‌های اصلی استفاده می‌شود، رایحه‌هایی مثل، عطر گل‌ها، رایحه‌های شرقی، تركیب گل و رایحه‌های شرقی، چوب صندل و میوه‌ها جزو اصلی‌ترین‌ها هستند. همچنین گیاهانی مثل بادیان رومی، گل سرخ، ترنج، هل، چوب سدار، اكالیپتوس، كندر، یاسمن، شمعدانی، زنبق، اسطوخودوس، لیمو، یاس بنفش، لی لی، ماگنولیا، خزه، بهار نارنج، پرتقال، زنبق زرد، نعنا، كاج، تمشك، رز، گل مریم و وانیل جزو موارد بسیار محبوب و پرطرفدار به حساب می‌آیند. نوع عطر این گیاهان و میوه هاست كه تعیین می كند عطر شما سرد است یا گرم.

شاید از خودتان بپرسید؛ چطور می‌شود عطری كه تركیبی از روغن‌های معطر و الكل است ماندگار شود؟ در حالی كه الكل می پرد و روغن‌های معطر هم ممكن است زیاد با دوام نباشند.

 

راز ماندگاری عطر با بخش دیگری از طبیعت تكمیل می‌شود: حیوانات! جالب است بدانید عطر را با كمك گرفتن از بعضی از حیوانات ماندگار می‌كنند. حیواناتی مثل آهو، با ایجاد مشك به دوام عطرها كمك می‌كنند. یعنی معمولا سازندگان عطرهای خوشبو مقداری مشك و عنبر هم به عطرشان اضافه می‌كنند تا این عطرها مدت زمان بیشتری رایحه‌شان را حفظ كنند و روی بدن بمانند.

معمولا میزان ماندگاری پرفیوم ها و ادوپرفیوم ها به همین خاطر بیشتر از سایز عطرهاست. بنابراین اگر میزان ماندگاری عطر برای تان مهم است به سراغ این دو دسته بروید.

 

عطر گرم، عطر سرد

معمولا بیشتر افراد تعریف ساده عطر گرم و سرد را می‌شناسند؛ می‌دانند عطرهایی كه در آن‌ها رایحه شكلات یا چوب صندل یا ادویه‌های شرقی به كار رفته باشد عطرهای گرم به حساب می‌آیند و عطرهایی كه در آن‌ها رایحه لیمو و نارنج یا هندوانه به كار رفته باشد عطرهای خنك هستند. برای فصل‌های سرد باید از رایحه‌های گرم استفاده كرد و برای فصل‌های گرم از رایحه‌های سرد.

حالا كه كم‌كم به بهار نزدیك می‌شویم، بد نیست به فكر عوض كردن عطرتان بیفتید. برای این فصل از رایحه‌های خنك استفاده كنید. بهتر است برای این فصل 2 عطر تهیه كنید؛ یكی برای استفاده روزمره و دیگری برای مهمانی‌ها. عطرهای سنگین، مثل تولیدات برند دیور یا ورساچه را در مهمانی‌ها استفاده كنید؛ این عطرها معمولا به تلخی یا شیرینی می‌زنند.

از آن‌جایی كه با ورود به فصل بهار روزهای گرم هم كم‌كم خودی نشان می‌دهند به سراغ عطرهایی با ماندگاری بالا بروید. بدن در فصول گرم سال، بیشتر عرق می‌كند و همین مسئله باعث از بین رفتن زود به زود بوی عطر می‌شود برخلاف زمستان كه عطرها برای خودشان حالا حالاها می‌مانند و جایی نمی‌روند!

 

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

عطر سازی در خانه

 

عطر یک هدیه‌ی کلاسیک است ولی خیلی بهتر است عطری که شما به کسی می‌دهید توسط خود شما ساخته شده باشد، مخصوصا اگر در یک بطری زیبا آن را قرار دهید:626gdau:. عطری که شما می‌سازید هیچ گونه مواد شیمیایی سنتزی نداشته و کاملا مطابق با علایق شما می‌باشد. bottles_with_essential_oils.jpg

مواد مورد نیاز برای تهیه عطر

 

عطر شامل مخلوطی از روغن‌های طبیعی (روغن‌هایی که از گیاهان گرفته می‌شود =essential oils) در یک روغن بازی، الکل و آب است.

 

  • 1/2 اونس (اونس=1/31 گرم) روغن جوجوبا (یک نوع بوته توت‌فرنگی) یا روغن بادام شیرین
  • 2 – 1/2 اونس اتانول
  • 2 قاشق سوپ‌خوری آب چشمه یا آب مقطر (نه آب شیر)
  • ***** قهوه
  • بطری شیشه‌ای با رنگ تیره
  • 25 قطره از روغن‌های طبیعی (می‌توان از بعضی عطاری‌ها یا به صورت اینترنیتی خریداری کرد یا در صورت امکان خودتان استخراج کنید)
    1. 7 قطره روغن طبیعی با نت base
    2. 7 قطره روغن طبیعی با نت middle
    3. 6-7 قطره روغن طبیعی با نت top
    4. 2 قطره روغن طبیعی با نت bridge (به صورت اختیاری)

 

 

 

این روغن‌های طبیعی که شما استفاده می‌کنید پایه‌ی عطر شما را تشکیل می‌دهند. این روغن‌های طبیعی نت‌های (notes) عطر نامیده می‌شوند. نت‌های base قسمتی هستند که بیشتر روی پوست باقی می‌مانند. نت‌های middle کمی سریع‌تر تبخیر می‌شوند. نت‌های top فرارترین بخش هستند و اول از همه پخش می‌شوند. نت‌های bridge سرعت‌های تبخیر متوسط دارند و برای متصل کردن رایحه‌ها به هم استفاده می‌شوند. گاهی اوقات مواد دیگری به عطر اضافه می‌شود، برای مثال نمک دریایی (رایحه اقیانوس)، فلفل سیاه (رایحه تند)، کافور، و خس خس (نوعی گیاه در گیاه‌شناسی). به این دلیل که روغن‌های طبیعی با سرعت‌های متفاوت تبخیر می‌شوند، رایحه‌ی عطر از زمانی که آن‌ را استفاده می‌کنید تغییر می‌کند (میزان شدت رایحه و شاید خود رایحه). در اینجا چند نمونه‌ی معمول از نت‌های base، middle، top و bridge را معرفی می‌کنیم:

512px-Fragrance_pyramid.svg.gif

 

 

  • نت‌های base: سدر، دارچین، نعناع هندی، چوب صندل سفید، وانیل، خزه، گلسنگ، سرخس
  • نت‌های middle: میخک، شمعدانی معطر، برگ لیمو، بهار نارنج، درخت جوز و ylang-ylang (نوعی درخت)
  • نت‌های top: ترنج، گل یاس، اسطوخودوس عادی، لیمو، آهک، بهار نارنج، ارکیده، رز
  • نت‌های bridge: وانیل، اسطوخودوس عادی

ترتیب اختلاط مواد بسیار مهم است، زیرا روی رایحه تاثیر گذار است. اگر شیوه انجام را تغییر دهید، حتما کاری که انجام دادید را ثبت کنید تا در صورت تمایل دوباره انجام دهید.

 

عطر خود را بسازید

 

 

  1. روغن جوجوبا یا بادام شیرین را در بطری بریزید.
  2. روغن‌های طبیعی را به ترتیب بیان شده اضافه کنید: نت‌‌های base، در ادامه نت‌های middle و در آخر نت‌های top. دو قطره نت bridge اگر خواستید اضافه کنید.
  3. 2 – 1/2 اونس الکل اضافه کنید.
  4. بطری را به مدت دو دقیقه تکان دهید سپس به مدت 48 ساعت تا 6 هفته اجازه دهید تا ساکن باشد. رایحه در طول زمان تغییر خواهد کرد، و در حدود 6 هفته قوی‌تر خواهد شد.
  5. زمانیکه رایحه مورد پسند شما بود، 2 قاشق سوپ خوری آب چشمه به عطر اضافه کنید. بطری را تکان دهید تا عطر مخلوط شود، سپس آن را از درون یک ***** قهوه عبور دهید و سرانجام به بطری نهایی انتقال دهید. در حالت ایده‌آل، این بطری باید تیره باشد همراه با فضای کم برای هوا، زیرا نور و در معرض هوا قرار گرفتن درجه‌ی خیلی از روغن‌های گیاهی را پایین می‌آورد.
  6. می‌توانید مقدار کمی از عطرتان را درون یک بطری دکوری بریزید ولی در حالت کلی باید آن را در یک بطری تیره و دور از حرارت قرار دهید.

7.تولید خود را برچسب گذاری کنید. این عمل روش خوبی برای ثبت چگونگی درست کردن عطر برای زمانی که بخواهید آن را دو برابر کنید هست.

 

نکات عطرسازی

 

تجربیات زیادی برای رسیدن به رایحه‌ی دلخواهتان لازم است، اما شما می‌توانید با به خاطر سپردن نوع رایحه‌ای که در رابطه با هر روغن طبیعی است کارتان را شروع کنید:

رایحه خاک: نعناع هندی، خس خس

رایحه میوه: ترنج، میوه توسرخ (grapefruit)، لیمو، برگ لیمو، آهک، نارنگی، پرتقال

رایحه گیاهی: سنبل خطایی، ریحان، بابونه معمولی، مریم گلی، اسطوخودوس عادی، نعناع بیابانی، اکلیل کوهی (رزماری)

رایحه دریایی: نمک دریایی

رایحه تند: فلفل سیاه، هل، دارچین، میخک، گشنیز، زنجبیل، سرو کوهی، درخت جوز

رایحه جنگلی: سنا (درخت فلوی، پرک هندی)، سدر، سرو، کاج، چوب صندل

اگر عطر خیلی قوی است، می‌توانید آن را با آب بیشتر رقیق کنید. اگر می‌خواهید عطر شما رایحه‌ی خود را بیشتر نگاه دارد، یک قاشق سوپ‌ خوری گلیسیرین به مخلوط عطر اضافه کنید.

لینک به دیدگاه

عطردرمانی

aroma-bottle.jpg

 

عطردرمانییا رایحه‌درمانی یکی از شاخه‌های پزشکی جایگزین (آلترناتیو) است.

بر اساس یک باور قدیمی روغن‌های معطر می‌توانند برای تسکین درد، کاهش اضطراب و به عنوان خواب آور استفاده شوند. هر روغن از ترکیبات شیمیایی زیادی تشکیل شده و خواص درمانی ویژه به خود دارد. مانند آلدئیدها که به عنوان آرام بخش عمل می‌کنند و کتون‌ها که می‌توانند موکولیتیک باشند و ترپن‌ها که عملی مانند کورتیزون دارند. این مواد شیمیایی (فنول ها، کتون ها، ترپن‌ها) اگر به میزان زیاد مورد استفاده قرار گیرند و یا در بیماران بدحال به کار گرفته شوند می‌توانند ایجاد مسمومیت کنند. گاهی مسمومیت به عنوان یک تأثیر مضر ناشی از این روغن‌ها می‌تواند به اشکال مختلف همانند سردرد خفیف یا میگرن شدید و زوزه گوش و سرگیجه تبدیل شود. این روغن‌ها گاهی سبب اختلال در بویایی، تهوع، التهاب پوستی و تپش قلب می‌شوند. بر اساس مطالعات موجود اکلیل کوهی باعث ایجاد صرع در افراد با سابقه فامیلی می‌شود. مطالعه‌ای که بر روی ۹ بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام شده نشان داده است که روغن‌های معطر می‌توانند سبب کاهش علائم این بیماری از جمله بهبود درد و بهبود خشک شدن مفاصل در فرد گردد.

 

پیشینه

احتمالاً اولین بار مصریان باستان از عطردرمانی استفاده کردند و به صورت سنتی مصریان در مراسم مذهبی خود از روغن سدر برای مومیایی کردن اجساد استفاده می‌نمودند. به طور سنتی مصریان از روغن‌های خوشبو برای ماساژ و درمان بیماری‌های گوناگون نیز استفاده می‌کردند. در دوران شیوع طاعون بسیاری از افراد جهت جلوگیری از انتشار این بیماری روغن‌های معطر را می‌سوزاندند زیرا اعتقاد داشتند که بوی خوش طاعون را ریشه کن می‌کند! تا این که در سال ۱۹۲۰ مطالعاتی درباره آروماتراپی یا عطر درمانی انجام شد. دو سال بعد مشخص شد که مواد معطر نوعی فرکانس تولید می‌کنند که با معیار هرتز قابل اندازه گیری است و تا به امروز انرژی امواج ۷۰۰۰ نوع روغن معطر توسط پژوهشگران مورد شناسایی قرار گرفته است! از سوی دیگر تحقیقات نشان داد افرادی که حس بویایی خود را از دست داده‌اند دچار بیماری‌های روانی می‌شوند که از این میان می‌توان اضطراب و افسردگی را نام برد. یکی از کاربردهای عطر درمانی در درمان افسردگی است. توصیه می‌شود بیماران افسرده یکی از روغن‌های اسانس گل سرخ، بادرنجویه ، یاسمن و یا روغن میوه‌هایی همانند لیمو، پرتقال، سیب و یا گریپ فروت را تهیه کنند و پس از این که آن را روی دستمال ریختند در فواصل مختلف استشمام نمایند. می‌توان ۱۵ قطره از روغن‌های توصیه شده را در ۵۰ میلی لیتر روغن بادام ریخت و روزی چند بار نواحی گردن و کمر را توسط آن مالش داد. اگرچه بر اساس مطالعات انجام شده روغن‌های معطر می‌توانند از طریق بوییدن تأثیر گذار باشند ولی مالش آنها بر روی پوست نیز از جمله روش‌های قابل اعتماد در درمان است. به علت این که مولکول‌های این مواد به سرعت از طریق پوست جذب گردش خون می‌شوند ازاینرو می‌توانند اثر مهمی در درمان داشته باشند ولی نکته مهم عوارض جانبی این روغن هاست که اگر توسط فرد غیر مجرب و بدون مشاوره با پزشک متخصص به کار برده شود، ظهور می‌نماید. توصیه می‌شود که افرادی که برای اولین بار این روغن‌ها را به کار می‌برند آزمون پُشته‌ای (Patch test) را انجام دهند به این صورت که قطره‌ای از روغن را روی پوست ساعد یا قسمت خارجی ران بچکانند و سپس روی آن یک پانسمان قرار دهند اگر پس از ۴۸ ساعت خارش یا التهابی بر روی پوست ایجاد نشود استعمال خارجی این روغن بی ضرر است. در بریتانیا از لحاظ تاریخی رایحه درمانی از فرشته زیبایی درمانی منشا گرفته است.

aromatherapy.jpg

aromatherapy3.jpg

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

آیا نانوکپسول‌ها خواهند توانست جایگزین شیشه‌های عطر و ادکلن شوند؟

 

a4pdz4hpekq03d7bcj7n.jpg

دانش فناوری ‌نانو توانایی به ‌دست گرفتن کنترل ماده در ابعاد نانومتری و بهره‌برداری ‏از خواص و پدیده‌های این ابعاد در مواد، ابزارها، و سامانه‌های نوین است. فناوری ‌نانو ‏با طبیعت فرارشته‌ای خود در آینده دربرگیرنده همه فناوری‌های امروزی خواهد بود و ‏به‌جای رقابت با آنها مسیر رشدشان را در دست می‌گیرد و آنها را یکپارچه خواهد ‏کرد. ورود فناوری‌ نانو به عرصه عطرسازی و تولید مواد معطر نوید تحولی شگرف و ‏بنیادی را در این صنعت می‌دهد. نانوکپسول‌ها ازجمله ساختارهای نانویی هستند که ‏در مسیر ورود این فناوری‌ به عرصه عطرسازی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. با استفاده ‏از نانوکپسول‌ها می‌توان مواد معطری با رهایش کنترل‌شده یا تاخیری تولید کرد. در ‏این مقاله برخی از جنبه‌های گوناگون کاربرد فناوری‌ نانو در صنعت عطرسازی مورد ‏بررسی قرار گرفته است.‏

این مقاله در نشریه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در تاریخ 1392/05/30 به چاپ رسیده است. برای دریافت آن روی لینک زیر کلیک کنید:w16::

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

مطالعات امکان سنجی مقدماتی و طرح توجیهی تولید عطر و ادکلن با استفاده از مواد آروماتیک طبیعی

بنیاد توسعه، تعاون و کارآفرینی استان یزد

 

ad7(2).jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
کاش میشد بوی عطرا رو هم دانلود کرد:sigh:

 

به نظر نمیرسه خیلی دست نیافتنی باشه ...!:w16:

به نقل از ایسنا:

 

اس ام اس معطر ارسال کنید! امکان ارسال بو از طریق تلفن همراه!

محققان نرم افزار کاربردی طراحی کرده اند که امکان ارسال بوهای مختلف از طریق تلفن همراه هوشمند را در فضایی مجازی فراهم می کند.

f22ynlrc7cwzhet4u8.jpg

 

jn1hvbgwx427o25o8u1.jpg

این نرم افزار با کمک گجت کوچک ‌Chat Perf امکان ارسال بو از طریق تلفن همراه هوشمند را فراهم می کند. این گجت شامل یک اتومایزر (پاشنده) و یک مخزن کوچک حاوی رایحه های مختلف است که به پورت بخش انتهایی تلفن همراه هوشمند متصل می شود. پس از نصب برنامه نرم افزاری، کاربر می تواند رایحه مورد نظر را با تلفن همراه دیگر که مجهز به همین گجت است، به اشتراک بگذارد.

در این شیوه ‌با انتخاب یکی از رایحه های موجود در مخزن، به صورت همزمان همان رایحه به صورت یک پاف اسپری از گجت موجود بر روی تلفن همراه هوشمند گیرنده پخش می شود. در این حالت می توانید پیام های کوتاه خود را با بوهایی متناسب با متن برای گیرنده ارسال کنید!

امکان ذخیره کردن رایحه های مختلف در گجت Chat Perf وجود دارد و سال گذشته این محصول با قیمت 63 دلار به بازار عرضه شده است!

لینک به دیدگاه

مطمئن باش

همونطور که خود موبایل هم تا چند سال قبل دست نیافتنی بود و الان انواع و اقسامش اومده، اونم همینجور میشه:w16:

 

تا 30 سال پیش که فکرشو میکرد همچین وسیله ای رو...

 

تازه الان به نظرت میرسه که شارژ باطری تو 30 ثانیه شبیه فیلمای علمی تخیلیه

اما همین اتفاق به همت یه مخترع جوون آمریکایی تا چند سال دیگه امکان پذیره:w16:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...