رفتن به مطلب

بررسي مفهوم توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني و جايگاه مترو شهري تهران در آن


ارسال های توصیه شده

الگوي توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني يكي از الگوهاي توسعه شهري است كه بر محوريت حمل و نقل عمومي استوار است. امروزه اين رويكرد در بسياري از شهرها، در سراسر جهان مورد استفاده قرار ميگيرد. توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني با محوريت مترو نمونه اي مناسب از چنين توسعه اي است. با وجود پتانسيل هاي چنين توسعهاي و امكان بهره مندي از مزاياي آن، شهر تهران نتوانسته است از مسيرهاي حمل و نقل عمومي مانند مترو و حمل و نقل سريع اتوبوس در جهت نيل به چنين رويكردي در توسعه استفاده كند. بدين ترتيب وجود مترو در محلات شهري تهران نه تنها در ايجاد محلات جذاب، انسان محور و مبتني بر رويكرد توسعه پايدار موثر نبوده، بلكه مشكلات ترافيكي و اجتماعي فراواني را نيز بر محلات بلافصل آن تحميل كرده است.

هدف اين مقاله بررسي مفهوم، ويژگي و مزاياي توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني و در عين حال بررسي نمونه اي از شهرها و پروژهه اي انجام شده با چنين رويكردي است. در عين حال تأثيرات وجود ايستگاههاي مترو تهران بر محلات از ديدگاه توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني نيز به وسيلة پيمايش ميداني و تحليل روابط همبستگي در دو نمونه ايستگاه مترو شريف و علم و صنعت ايران 1 مورد توجه قرار ميگيرد. نتيجه بررسي دو نمونه، حاكي از آن است كه مسيرهاي حمل و نقل عمومي در شهر تهران، ويژگي هاي توسعه بر پايه حمل و نقل عمومي را دارا نبوده و در عين حال بعضا در تضاد با مفهوم محله قرار دارد. به علاوه ويژگي هاي مجتمع هاي ايستگاهي را نداشته و قابليت تبديل شدن به يك مركز فعال مدني و اجتماعي را نيز ندارد؛ به صورتيكه تعداد بسياري از پرسش شوندگان اذعان دارند كه محدوده ايستگاهي مناسبي، اطراف ايستگاه مترو وجود ندارد و در شرايط كنوني پتانسيل اين فضاها براي ايجاد مركز محله بسيار نامناسب ارزيابي ميشود.

 

کلیدواژه: الگوي توسعه، توسعه مبتني بر حمل و نقل همگاني، حمل و نقل عمومي، مترو

 

نویسندگان: مصطفی عباس زادگان، راضیه رضازاده، مریم محمدی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...