رفتن به مطلب

مولکول‌های دی.ان.ای از حیات روی زمین قدیمی‌ترند؟!


ارسال های توصیه شده

----------------------------------------------------------

دانش متعارف ما می‌گوید که مولکول‌های آر.ان.ای مبنای حیات بوده‌اند وهمان‌ها سرانجام به یک مولکول دی.ان.ای تبدیل شده‌اند؛ اما محتمل است که پیدایش مولکول‌های دی.ان.ای قبل از آغاز حیات اتفاق افتاده باشد.

به نظر می‌رسد آخرین پیچ و خم داستان شکل‌گیری حیات به پیچیدگی دی.ان.ای باشد. تحقیقات اخیر ممکن است نشان دهد بلوک‌های سازنده دی.ان.ای از موادی تشکیل شده‌اند که در ابتدای شکل‌گیری زمین در آن وجود داشته‌اند.

در حال حاضرشیمی‌دان‌ها در حال اثبات این هستند که تشکیل این بلوک‌های پایه‌ای به صورت خود به خود انجام شده وموفقیت آن‌ها در اثبات این موضوع به این معناست که دی.ان.ای‌ها قبل از شکل‌گیری حیات درکره زمین وجود داشته‌اند.

دی.ان.ای برای بیشتر شکل‌های حیات درزمین ضروری است، با این حال بیشتر زیست‌شناسان فکر می‌کنند حیات با آر.ان.ای آغاز شده است که مثل دی.ان.ای اطلاعات ژنتیکی را ذخیره می‌کند. به گزارش نیوساینتیست بعد از یک دهه تلاش بالاخره در سال 2009/1388متئو پاونر و تیمش از دانشگاه کالج لندن توانستند دو تا از چهار نوکلئوتیدتشکیل‌دهنده مولکول آر.ان.ای را از موادی که در سال‌های ابتدایی پیدایش زمین وجود داشته، سنتز کنند. کارهای آن‌ها نشان داد که آر.ان.ای می‌تواند خود به خود پدید بیاید و این نظر را که حیات با آر.ان.ای آغاز شد، تقویت کرد. اما کارهای بعدی پاونر باعث شد که این نظر تغییر کند. اوتلاش می‌کند نوکلئوتیدهای دی.ان.ای را از طریق همان روش قبلی بسازد و به میزان زیادی در این کار موفق شده است.

نوکلوئتیدها از یک قند که به یک فسفات و نیتروژن متصل است، تشکیل شده‌اند ؛ ترکیبی که بسیار به ترکیب مواد حامل کدهای ژنتیکی نزدیک است. این نوکلئوتیدها با چسبیدن به یکدیگر، یک رشته دی.ان.ای رامی‌سازند؛ هرچند به دلیل ترکیب پیچیده‌تر قند دی.ان.ای ساختن آن از نوکلئوتیدهای آر.ان.ای مشکل‌تر خواهد بود. با این همه پاونر و تیمش بسیار به ساختن این ترکیب نزدیک شده‌اند طوری که کریستوفر سوییتزر از دانشگاه ریویرساید کالیفرنیا می‌گوید: «آن‌هاعملا آن را ساخته‌اند.» این کار اهمیت بسیار زیادی در فهم ما از منشاءآغاز حیات دارد.

همه این‌ها در حالی است که شیمی‌دان‌های پریبیوتیک به دلیل ساختار پیچیده دی.ان.ای آن را نادیده می‌گرفتند وتصور بر این بود که این مولکول خود به خود تولید نخواهد شد. استیوبنر از بنیاد زیست‌شناسی تکاملی مولکولی فلوریدا می‌گوید:«تا قبل از این هرکسی که سراغ داشتید فقط می‌گفت آر.ان.ای و همین.»

دانش متعارف ما می‌گوید که مولکول آر.ان.ای مبنای حیات بوده و سرانجام به این دلیل به مولکول دی.ان.ای تبدیل شد که دی.ان.ای برای ذخیره سازی اطلاعات بهتر است. به عبارت دیگر ارگانیسم‌های آر.ان.ای اولین دی.ان.ای راساخته‌اند. اما نمی‌دانیم که این تغییر چطور اتفاق افتاده، چوندر شکل مدرن حیات این کار به وسیله آنزیمی انجام می‌شود که به مواد اولیه و انرژی بسیار زیادی نیاز دارد و چنین چیزی در آغاز حیات تقریبا غیر ممکن بود.

این موضوع و کارهای پاونر باعث می‌شود این فرض که مولکول‌های دی.ان.ای از ابتدا و قبل از شکل‌گیریحیات در محیط حاضر بوده‌اند، قوت بیشتری بگیرد. براین اساس احتمالا موجودات زنده توانسته‌اند این مولکول‌ها را گرفته و از آن‌ها به عنوان یک ابزار برای تولیددی.ان.ای‌های خودشان استفاده کنند.به این ترتیب روشن می‌شود که این روش به نفع مولکول‌ها بوده چون با استفاده از منابع کمتری امکانبازتولید حیات امکان‌پذیر شده است.

به این ترتیب پاونر یک پشنهادجدید مطرح می‌کند: «حیات ممکن است از یک جهان دی.ان.ای- آر.ان.ای اغاز شده باشد، جهانی که درآن دو نوع نوکلئوتید با هم درآمیخته بوده‌اند، جهانی که در آن حیات با مولکول‌هایترکیبی آغاز شده اما به تدریج به شکل دوگانه دی.ان.ای و آر.ان.ای تبدیل شده است. بااین همه هیچ چیزی وجود ندارد که به ما بگوید حیات کی و چطور برای اولین بار از دی.ان.ای استفاده کرده است.»

منبع : خبر آنلاین

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...