رفتن به مطلب

بررسي ارتباط بين طراحي چيدمان و برنامه ريزي توليد


ارسال های توصیه شده

ساختمان مورد نياز يک سازمان تابعي از دو عامل است :

١)نوع و مقدار اقلامي که بايد در آن جاي داده شود.

٢)ترتيب استقرار وسايل.

به منظور تعيين چيدمان مورد نياز بايد از روش­هاي پيش­بيني فروش در برنامه­ ريزي بلند مدت توليد استفاده کرد. در نتيجه اين برنامه­ ريزي بلند­مدت تعيين مي­گردد که چه حجمي از محصولات در چه بازه­هايي از زمان بايستي توليد گردد, تا سازمان به مجموعه­ اي از اهداف خود دست يابد.

بدين ترتيب با داشتن برنامه­ ي بلندمدت سازمان در يک افق معلوم, مي­توان مقادير جريان بين بخش­هاي توليدي را در قالب ماتريس از-به تعيين کرده و با توجه به اين مقادير چيدمان مناسب را براي سازمان پيشنهاد کرد.

در صورتي که در ماتريس از-به جريان­هاي برگشتي مشاهده نشود و تمامي محصولات داراي فرايند­هاي توليد يکسان باشند, نحوه­ ي استقرار مناسب تجهيزات بصورت کارگاه جريان است.اين نوع چيدمان اغلب در فرايند­هاي توليد انبوه با حجم زياد و تنوع کم محصول مورد استفاده قرار مي­گيرد. در اين مورد, مواد مورد نياز قابل برنامه­ ريزي و پيش­بيني و ثابت است. از آنجايي که تمامي محصولات, عمليات توليدي را يکي پس از ديگري, به ترتيبي مشابه پشت سر مي­گذارند, برنامه­ ريزي کوتاه­ مدت ساده­ تر است.

اما اگر جريان­هاي برگشتي مشاهده شود و تنوع فرايند توليد زياد باشد, استقرار مناسب کارگاه ساختخواهد بود. در اين استقرار مجموعه­اي از ماشين­ آلات ومحصولات داريم که هر محصول با ترتيبي ويژه و متفاوت از ديگر محصولات, بايستي به ماشين­ آلات موجود تخصيص داده شود. در اين مورد مواد مورد نياز قابل پيش­بيني نبوده و متغير مي­باشد. برنامه­ ريزي چنين سيستمي اهميتي فوق­ العاده دارد. به دليل شلوغي کارگاه و حجم زياد محصولات نيمه ساخته, يک برنامه­ ريزي ضعيف منجر به انتظار بيش از حد محصولات و عدم استفاده مناسب از تمامي ظرفيت ماشين­ آلات مي­گردد. از طرفي داشتن اطلاعاتي دقيق از وضعيت کارگاه , لازمه­ ي برنامه­ ريزي دقيق در اين مورد است.

در بعضي موارد با سازمان­هايي مواجه ايم که اقدام به توليد محصولاتي محدود و با مشخصاتي خاص(سنگين, حجيم بودن و ... ) مي­نمايند. در اين موارد برنامه­ ريزي بلند مدت تعيين کننده­ ي نحوه­ ي استقرار نيست بلکه سازمان به­ دليل نوع خاص محصولاتي که توليد مي­کند بايستي نحوه­ ي استقرار ثابت را در پيش بگيرد. مواد مورد نياز در اينجا قابل پيش­بيني و متنوع است.به دليل تعداد کم محصول توليدي, در صورت خريد تمامي تجهيزات لازم, هزينه بر واحد محصول زياد خواهد بود. بنابراين در مواردي که براي توليد محصولي نياز به عملياتي خاص باشد, لازم است تجهيز مورد نياز در اين مورد اجاره شده يا کار مورد نظر برون­ سپاري شود. يکي از وظايف برنامه­ ريزي توليد تعيين دقيق اين مسئله است که به هر تجهيزي در چه زماني نياز است.هر چه از اين سه حالت معمول فاصله بگيريم يا ترکيبي از آنها را استفاده کنيم, کار برنامه ريزي توليد مشکل تر خواهد بود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...